تبیان، دستیار زندگی
برخی با استناد به ایه 5از سوره سجده و نیز ایه 4از سوره معارج گمان کرده اند میان این دو آیه تنافض وجود دارد در حالی با توضیح این نوشتار خلاف آن ثابت خواهد شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به شبهات اینترنتی

(4)

شبهات

آیا قران تناقض گفته است؟

سوال:

در سوره سجده آیه 5 می گوید : روز قیامت  برابر با هزار سال شما انسانهاست و در سوره معارج آیه 4 می گوید : روز قیامت برابر با پنجاه هزار سال است. آیا این نقض در گفتار نیست؟

جواب

قبل از بیان جواب به نکته ای از لغت عرب اشاره می کنیم:

همچنانكه در کتب لغت عرب گفته شد  کلمه یوم دو معنا دارد . یکی به معنای یک روز که همان دوازده ساعت است و یکی به معنای روزهای زیاد به هر مقدار که باشد  کما اینکه حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند : الدهر یومان یوم لک و یوم علیک فاصطبر علیهما  یعنی روزگار دو روز است ؛ روزی به نفع تو و روزی بر علیه تو پس صبر کن بر هر دوی آنها .... همچنانکه می بینید کلمه یوم در این حدیث  به معنای دوازده ساعت نیست بلکه به معنای سالهای زیاد است . در قرآن هر جا از قیامت تعبیر به یوم کرده است مراد همان روز گار میباشد که به سالهای ما انسانها حدود پنجاه هزار سال میباشد .

جواب  شبهه : مدت بر پائی قیامت پنجاه هزار سال است که در روایات آمده است در پنجاه موقف صورت می گیرد . بنا بر این آیه 5 سوره سجده در بیان هر موقف است که هزار سال طول می کشد و آیه 4 سوره معارج در بیان تمام مواقف پنجاه گانه است که پنجاه هزار سال طول می کشد .

ملاحظه: یکی دیگر از شبهاتی که سایتهای معاند در زمینه شبهات قرانی مطرح کرده اند اینستکه در سوره قمر آیه 19 گفته شده که : قوم عاد در یوم النحس ( یعنی در یک روز نحس ) به هلاکت رسیدند و در سوره فصلت آیه 16 گفته شده قوم عاد در ایام النحسات ( یعنی در چند روز نحس ) به هلاکت رسیدند . جواب این شبهه همانست که در مقدمه گفتیم یعنی کلمه یوم در آیه 19 سوره قمر به معنای یک روز دوازده ساعته نیست بلکه بمعنای روزهای زیاد است که در سوره فصلت از آن تعبیر به ایام النحسات شده است .

منبع: تفسیر بیان، دکتر محمد علی انصاری، ذیل تفسیر آیه 16، سوره مبارکه مومنون


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری