تبیان، دستیار زندگی
نقدی که در ادامه مطلب خواهید خواند در مورد ابلاغ قانون جدید راهنمایی و رانندگی و ذیل همین قانون، افزایش چندین برابری جریمه‌های تخلفات رانندگی است . ضمن اینکه به نظرمی رسد هشداری جدی است از عواقب نه چندان خوشایند در اجرای این قوانین.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک ایست به پلیس!


نقدی که در ادامه مطلب خواهید خواند در مورد ابلاغ قانون جدید راهنمایی و رانندگی و ذیل همین قانون، افزایش چندین برابری جریمه‌های تخلفات رانندگی است . ضمن اینکه سعی نمودیم نقدی منصفانه باشد ، هشداری جدی است از عواقب نه چندان خوشایند در اجرای این قوانین.


پلیس-راهنمایی ورانندگی

این مطلب هشداری جدی است از عواقب نه چندان خوشایند در اجرای قوانین جدید راهنمایی رانندگی.

عواقبی که عاقلانه و منطقی می‌نماید که قبل از آن که گرفتار آییم به تعقل و تفکر بیشتری در موردش بپردازیم. اتاق فکری از همه کارشناسان مرتبط با موضوع تشکیل می‌دادیم و تصمیم نهایی با کم‌ترین ایرادات وارده از هر لحاظ ، از این اتاق فکر خارج می‌گردید. کما اینکه در این اتاق فکر به نظر می‌رسید لازم باشد روان شناسانی با تجربه نیز حضور داشته باشند تا بررسی گردد هنگام جریمه شدن آنچنانی یک راننده هنگام تخلف چه تأثیری در وهله‌ی اول بر عملکرد فرد و در وهله‌ی دوم بر رفتار اجتماعی فرد به عنوان عضوی از جامعه که دست به فرمان است و رانندگی می‌نماید دارد. فردی که با توجه به درآمد و اقتصادش ، از طرفی در رویارویی با چنین جریمه‌ای یقیناً خود را مقابل پلیس خواهد دید تا اینکه پلیس را در کنار خود احساس نماید. اینک به راستی این فرد با نبود پلیس و نظارت کافی ،همچنان به قوانین احترام خواهد گذاشت‌؟

گرچه دور از انصاف است اگر بگوییم پلیس راهنمایی و رانندگی کاملاً بی تعقل ورود به این‌چنین حوزه مهمی نموده است . و گرچه قصد به هیچ عنوان بر حمایت از متخلفین رانندگی که بعضاً صدمات جبران ناپذیری بر خود و خانواده خود و جامعه‌ی خود وارد می‌نمایند ، نیست .

در نگاهی دیگر به موضوع به نظر می‌رسد در رویارویی با مسائل این چنینی گزینه‌ی فرهنگ سازی می‌تواند بهترین گزینه باشد برای بدست آوردن بهترین نتیجه‌های متصور و صد تأسف که گزینه‌ی فرهنگ سازی ضمن اینکه می‌تواند بهترین راهکار باشد ولی همواره بی بهره‌ترین گزینه‌ی پیش روی مسئولین بوده است. حال آنکه با وجود فارغ‌التحصیلان توانمند کشور عزیزمان می‌توانیم با استفاده از همه پتانسیل موجود در جامعه و با ابتکاری نو فرهنگ رانندگی ایجاد نموده ، و در خور فرهنگ غنی ایران عزیز و بخش عظیمی از معضلات و صدمات این بخش را به کمک فرهنگ سازی برطرف نماییم.

در ادامه از بعدی دیگر به این نقد می‌پردازیم :

در ابلاغ  قانون جدید راهنمایی و رانندگی که بر اساس آن، جریمه‌های تخلفات رانندگی چندین برابر شده و سهمی از درآمد آن برای نیروی انتظامی در نظر گرفت شده، از جمله قوانینی است که با وجود نقاط مثبت در برخی موارد نیز، مسئولین ذیر ربط  لازم است در آن بازنگری‌ای داشته باشند.

افزایش جریمه‌ها تا آستانه‌ی دویست هزار تومان و حتی بالاتر، لزوماً به معنای  پایان و یا کاهش جرایم و تخلفات رانندگی نیست و تنها نارضایتی دائمی برای مردم به دنبال خواهد داشت. برای کاهش جرایم و تخلفات  باید فرهنگ عمومی و همچنین حضور فعال‌تری از پلیس داشته باشیم

 به این نکات توجه نمایید:

1- افزایش جریمه‌ها تا آستانه‌ی دویست هزار تومان و حتی بالاتر، لزوماً به معنای  پایان و یا کاهش جرایم و تخلفات رانندگی نیست و تنها نارضایتی دائمی برای مردم به دنبال خواهد داشت. برای کاهش جرایم و تخلفات  باید فرهنگ عمومی و همچنین حضور فعال‌تری از پلیس داشته باشیم تا نظارت ارتقا یافته و زمینه‌های بروز این جرایم و تخلفات به صورتی عالمانه کاهش داده شود.

2- شاید بتوان گفت افزایش مبلغ جریمه‌ها تا این رقم و حد، با درآمد بیش از 80 درصد از مردم ایران ناسازگاری دارد و کاملاً طبیعی می‌نماید که یک‌بار جریمه شدن ((حال بر اثر غفلت باشد یا بنا بر هر دلیل دیگری)) موجب ضربه‌ی جدی به وضعیت اقتصادی یک خانوار خواهد شد که با اصول عدالت اسلامی ناسازگار است. این در حالی است که مقوله‌ی اقتصادی دغدغه‌ی جدی برای رهبر عزیز انقلاب و دولت است.

پلیس-راهنمایی ورانندگی

3-باید پذیرفت افزایش مبلغ جریمه‌ها تا چنین حد غیرمنطقی، موجب افزایش آسیب پذیری مأموران پلیس و خروج برخی از آن‌ها از محور عدالت خواهد بود. قطعاً نمی‌توان انکار کرد که با وجود حضور خیل عظیم مأموران شریف و خدوم در این عرصه، اقلیتی از پرسنل محترم این نیرو بعضاً با دریافت رشوه از متخلفان، چهره‌ی پلیس و نیروی پرتلاش انتظامی کشور اسلامی را مخدوش می‌کنند و ضمن اشاره دوباره به دریافت چندین برابری جریمه‌ها مطابق با قوانین جدید راهنمایی و رانندگی ، ارقام بالاتری برای چشم پوشی  از تخلف دریافت می‌نمایند وانگهی به ثروتی هنگفت خواهند رسید و دیگران را نیز وسوسه به انجام این کار خواهند نمود و رفته رفته فرهنگی از دریافت رشوه ایجاد شده و با عادی سازی این رفتار معضلات و صدمات جدیدتری ایجاد می‌گردد .

مسئولین تصویب این قانون جدید باید پاسخ دهند که برای مقابله با این قشر(( هر چند اندک )) چه تمهید جدیدی اندیشیده‌اند و چه مجازات‌های سختی را برای این افراد در نظر گرفته‌اند تا از این آفت مهم جلوگیری کنند؟ و از طرفی در خور توجه است که بخش قابل توجهی از جریمه شوندگان نیز، حاضر خواهند بود تا با پرداخت مبلغی کمتر از ارقام نجومی جریمه‌ها، مشکل خود را از راهی ساده تر حل نمایند .

4- جریمه نوعی مجازات است و صدور حکم . حال سوال اینجاست که صدور چنین مجازات‌های سنگینی برای متخلفان رانندگی ، از سوی یک مأمور پلیس راهنمایی، با کدام یک از اصول قضایی و مجازات اسلامی و شرایط حساس یک قاضی صادر کننده‌ی حکم، سازگاری دارد.

لذا امیدواریم مسئولان مربوطه ضمن تجدید نظر در این مصوبه ، با آگاهی بیشتر از فشار مالی که بر مردم وارد خواهد آمد ، زیر ساخت ها را بیش از پیش فراهم و وظایف خود را کامل‌تر انجام دهیم و حداقل شاهد یک تحول کوچک در تابلوهای رانندگی و یا خط کشی جاده‌ها و دیگر وظایف مربوط به این بخش، باشیم تا پلیس و یک‌طرفه حرکت کردن پلیس ذهنیتی برای مردم نشود.

علی اصغر معبادی

بخش اجتماعی تبیان


لینک‌های مرتبط  :

• موتورسواران، کابوس خیابان‌های شهر 

آیا تکلیف کرایه تاکسی‌ها مشخص می‌شود؟