تبیان، دستیار زندگی
طرح بیمه زنان خانه‌دار امسال 9 ساله شد اما همچنان در هفت خوان اجرا گرفتار است به گونه‌ای که زنان خانه‌دار دیگر عطای آن را به لقایش بخشیدند و مرکز امور زنان در اظهار نظری جدید اجرای این طرح را تا پایان سال قطعی دانست؛ باید به انتظار نشست و مشاهده کرد که آی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت خوان بیمه زنان خانه‌دار


طرح بیمه زنان خانه‌دار امسال 9 ساله شد اما همچنان در هفت خوان اجرا گرفتار است به گونه‌ای که زنان خانه‌دار دیگر عطای آن را به لقایش بخشیدند و مرکز امور زنان در اظهار نظری جدید اجرای این طرح را تا پایان سال قطعی دانست؛ باید به انتظار نشست و مشاهده کرد که آیا بالأخره زنان خانه‌دار پس از سال‌ها توسط مسئولان دیده خواهند شد؟

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، قانون "بیمه زنان خانه‌دار" سال 1381 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر اساس آن سازمان بهزیستی موظف شد سالانه یک میلیون زن خانه‌دار را بیمه کند اما این طرح در همان نطفه خفه شد و هیچ‌گاه به موفقیت دست نیافت و کمبود اعتبار مهمترین دلیل عدم اجرای آن عنوان شد.

زنان خانه دار

براساس این قانون، زنان خانه‌دار با پرداخت ماهیانه 10 هزار تومان می‌توانستند خود را بیمه کنند که نیمی از این مبلغ توسط سازمان بهزیستی و نیم دیگر توسط زنان خانه‌دار پرداخت می‌شد و آنها پس از 20 سال از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شدند. این بیمه در سال نخست با اعتبار2 میلیارد ریالی برای اجرا آماده شد و قرار بود تا با افزایش بودجه تمام زنان خانه‌دار را تحت پوشش قرار دهد اما در مدت 3 سال از اجرا، تنها 30 هزار زن خانه‌دار را تحت پوشش قرار داد.

پس از مدتی نیز اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار به وزارت رفاه محول شد و با وجود  اصرار این وزارتخانه در اجرا باز هم بیمه زنان خانه‌دار همانند سایر طرح‌های مصوب حوزه زنان هیچ‌گاه عملیاتی نشد تا جایی که وزارت رفاه اعلام کرد بیمه این گروه، کار آسانی نیست و بهتر است از بیمه زنان خانه‌دار نیازمند به جای بیمه زنان خانه‌دار نام برد.

زنان خانه‌‌دار و سهم آنها در تولید ماهانه 640 هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه زنان معتقد هستند خانه‌داری یک شغل است. شهلا باقری عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در این زمینه می‌گوید: بر اساس یک پژوهش بر روی زنان خانه‌دار تهرانی، مشخص شد هر زن خانه‌دار در ماه 640 هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند.

وی می‌افزاید: زنان خانه‌دار به لحاظ آماری جزء جمعیت بیکار قلمداد شده و در شمار جمعیت فعال اقتصادی محسوب نمی‌شوند اما با تحقیقات بر روی 2 هزار زن خانه‌دار تهرانی، ارزش افزوده کار خانه‌داری آنها مورد سنجش قرار گرفت و مشخص شد هر زن خانه‌دار هفته‌ای 160 هزار تومان و به عبارتی ماهی 640 هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند که برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

زنان خانه‌دار از اقشاری هستند که کمتر توسط مسئولان مورد توجه قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که نقش بی‌بدیل آنها در داخل خانه غیر قابل انکار است اما همچنان از کمترین حمایت‌ها برخوردارند؛ در حالی که آنها برای دوران کهنسالی خود نیازمند بیمه و دریافت حقوق هستند اما همچنان مسئولان در اجرای طرح‌های حمایتی وی ‍ ژه زنان خانه‌دار امروز و فردا می‌کنند

این استاد دانشگاه تربیت معلم با بیان اینکه اگر یک زن خانه‌دار وظایف خود را در داخل منزل انجام ندهد، مرد مجبور است تا برای انجام این کارها فردی را آورده و هزینه‌ای برای انجام این کارها به او پرداخت کند، عنوان می‌کند: در برنامه پنجم توسعه در بخش "برنامه جوانان، زنان و سرمایه اجتماعی" بندی آمده است مبنی بر اینکه فعالیت اقتصادی زنان خانه‌دار به عنوان یک موضوع اقتصادی و اجتماعی مد نظر قرار گرفته و برنامه‌ریزی لازم در‌ خصوص آن صورت گیرد.

باقری ادامه می‌دهد: هم‌اکنون دستگاه‌های متولی زنان باید برای ارزش‌گذاری اشتغال خانگی زنان برنامه‌ریزی کنند و در سال "جهاد اقتصادی" این موضوع باید مورد مطالعه و پیگیری جدی قرار گیرد.

وی زنان خانه‌دار را جزء جمعیت فعال جامعه دانست که مشکلات آنها باید حل شود و نظام تأمین اجتماعی و رفاهی مناسب برای زنان خانه‌دار را مورد تأکید قرار داد.

زنان خانه دار

تکلیف را مشخص کنید، خانه‌داری شغل است یا خیر؟

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که در اسلام کار خانه جزء وظایف زن نیست و او در قبال انجام آن می‌تواند اجرت المثل دریافت کند و در اینجاست که بیمه زنان خانه‌دار اهمیتی صد چندان می‌یابد چرا که زنان خانه‌دار در خارج از خانه اشتغال ندارند اما در داخل خانه فعالیت می‌کنند و نیازمند حمایت بیشتر به ویژه برای دوران کهنسالی خود هستند.

فراموشی جمعیت 18 میلیونی زنان خانه‌دار

مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تلاش برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار عنوان می‌کند: زنان خانه‌دار 18 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند که  کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان حوزه زنان بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار رایزنی‌هایی با وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شده است، می‌گوید: مهمترین بحث در این رابطه تأمین منابع مالی است که طی جلساتی با وزیر اقتصاد، بار مالی این طرح پیش بینی شده است همچنین این طرح تمام زنان خانه‌دار را شامل نمی‌شود و برای تحت پوشش قرار گرفتن آنها شرایطی وجود دارد که با تأمین منابع مالی و تصویب این طرح اعلام می‌شود.

5 ماه پایانی سال زمان قطعی اجرای بیمه زنان خانه‌دار

مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان مهمترین متولی حوزه زنان در کشور کمر همت خود را برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار بسته و مصمم است تا پایان سال آن را اجرایی کند؛ به گونه‌ای که خبرها از این مرکز حاکی از آن است که بیمه زنان خانه‌دار در 5 ماه پایانی سال به طور قطعی اجرا می‌شود.

تهمینه دانیالی مشاور اقتصادی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اجرای قطعی بیمه زنان خانه‌دار در 5 ماه پایانی سال خواهد بود، عنوان می‌کند: به محض تکمیل منابع مالی، این بیمه نامه در اختیار زنان خانه‌دار قرار خواهد گرفت.

سازمان بهزیستی موظف شد سالانه یک میلیون زن خانه‌دار را بیمه کند

به گفته وی، افراد شاغل در بیرون از خانه پس از سه ماه کار تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی قرار می گیرند، در حالی که تأثیر زنان خانه‌دار با وجود تعداد زیاد آنها نادیده گرفته شده است.

مشکل بیمه زنان خانه‌دار کمبود اعتبار است برای آن فکری کنیم

با وجود تأکید مرکز امور زنان و خانواده بر اجرای قطعی بیمه زنان خانه‌دار تا پایان سال، برخی از نمایندگان مجلس کمبود اعتبارات را مانع اصلی اجرا نشدن طرح بیمه زنان خانه‌دار می‌دانند و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری بیمه زنان را راه حلی برای اجرای سریع‌تر آن می‌دانند.

فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه معتقد است: در دوره هفتم مجلس، فراکسیون زنان با همکاری مرکز امور زنان و خانواده طرحی را تصویب کرد که در صورت تأمین اعتبارات این صندوق از منابع غیر دولتی و در شرایطی که بار مالی برای دولت نداشته باشد، برای اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار اقدام شود.

به گزارش توانا، زنان خانه‌دار از اقشاری هستند که کمتر توسط مسئولان مورد توجه قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که نقش بی‌بدیل آنها در داخل خانه غیر قابل انکار است اما همچنان از کمترین حمایت‌ها برخوردارند؛ در حالی که آنها برای دوران کهنسالی خود نیازمند بیمه و دریافت حقوق هستند اما همچنان مسئولان در اجرای طرح‌های حمایتی وی ‍ ژه زنان خانه‌دار امروز و فردا می‌کنند.

18 میلیون زن خانه‌دار همچنان چشم انتظار حمایت لازم و اجرای سریع‌تر وعده‌های صد من یک غاز مسئولان هستند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : فارس

مقالات مرتبط :

 یک دست و چند هندوانه

سفید پوشان شفابخش       

حجاب، عقبگرد زنان متمدن!!!