تبیان، دستیار زندگی
یكی از مشكلات مدیریتی كه بسیار در سیستم های اداری دولتی و خصوصی ما رواج دارد ، زیر آبزنی است . به طوری كه می توان گفت یك بیماری نظام اداری است كه همه افراد را چه در جای مسئول و چه در جایگاه های دیگر درگیر كرده است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه رئیسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر آبزن ها رابشناسید


امروزه یكی از مشكلات مدیریتی  كه بسیار در سیستم های اداری دولتی و خصوصی ما رواج دارد ، زیر آبزنی است . به طوری كه می توان گفت یك بیماری نظام اداری است كه همه افراد را چه در جای مسئول و چه در جایگاه های دیگر درگیر كرده است .  زیر آبزنی و باند بازی باعث شده تا بسیاری از جریان های اداری  مسیر واقعی خود را طی نكرده و به بیراهه كشیده شوند .


متاسفانه در سیستم اداری كشور ما ، شاهد این ماجرا هستیم وقتی مسئولی در سطح بالا مانند وزارت تغییر می كند تمام مرئوسین هم تغییر می كنند و هر كارمندی در هر جایی سعی دارد جهت بی ارزش كردن كار دیگری ، به گونه ای دیگری را در نزد مقام مسئولش كم ارزش جلوه دهد .

زیر آب زنی اغلب همراه با غیبت ، تهمت ، توهین و به عبارت بهتر با نون بری از دیگران همراه است . كه می توان برای آن دلایل مختلفی را ذكر كرد از جمله این كه  فرد زیرآبزن  فردی سود جوست كه از جو ناسالم حاكم بر سیستم ها استفاده می كند و با رفتار خود مسیر و جریان های اداری را به قهقرا می كشاند .

زیر آبزن -غیبت

متاسفانه در سیستم  اداری ما  هر فردی سعی دارد به گونه ای  نورچشمی و ستاره رئیس  خود باشد . دروغ ، تهمت و غیبت سه گناه كبیره است كه افراد سست عنصر و در یك كلام كسانی كه كمبودهایی در محیط كار دارند به آن متوسل می شوند ، بلكه بتوانند فاتح صندلی ها و پست ها باشند .  غافل از این كه   در جایی كه دانش و تجربه كار را پیش می برد ، زیر آبزنی و باند بازی چند صباحی تحمل می آورد .

افراد زیر آبزن  اغلب افراد نابلد اجتماعی هستند كه نمی توانند توانایی های خود را به خوبی در ادارات نشان دهند و یا سواد اندكی دارند ، به همین دلیل دست به تخطیه و از بین بردن شخصیت دیگران می زنند . این افراد كه اغلب  به باند بازی در ادارات مشغول هستند ، دارای شخصیت سالمی نمی باشند و نمی توانند به راحتی و سالم در روابط بین فردی به معاشرت بپردازند و با دروغ پردازی و توهم اهداف خویش را پیش می برند .

اغلب دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند ؛ یعنی برای آن ها دیگران اهمیتی ندارند . فقط خودشان مهم هستند . از روی دوش دیگران بالا می روند و برای آنها مهم نیست كه چه بر سر دیگران می آید . حتی از ظواهر دینی و اعتقادی برای بهره گیری از دیگران استفاده می كنند . هوش هیجانی یا هوش ارتباطی افراد زیر آب زن بسیار پایین است . زیرا افراد با هوش در جامعه سعی می كنند خود را با موقعیت های تحصیلی و نشان دادن توانمندی شغلی بالا بكشند و نیازی ندارند تا با تخریب دیگران به ظاهر پیشرفت كنند .

 افراد زیر آبزن اغلب نقطه ضعف و اشتباهات حتی اندك دیگران را بزرگ می كنند وهمه جا ، خصوصا در نزد مدیران خود  در مورد مشكل دیگران به اغراق و تفصیل سخن می رانند .

هوش هیجانی یا هوش ارتباطی افراد زیر آب زن بسیار پایین است . زیرا افراد با هوش در جامعه سعی می كنند خود را با موقعیت های تحصیلی و نشان دادن توانمندی شغلی بالا بكشند و نیازی ندارند تا با تخریب دیگران به ظاهر پیشرفت كنند .

در همه حال مترصد نكته ای از افراد هستند تا آن را به اصطلاح دست بگیرند و بزرگ نمایی كنند .

زیر آب زنی در شرایط خاصی بیشتر امكان پذیر است كه مدیران به  شرایط زیر آبزنی این افراد دامن بزنند . گاهی مدیران بعضی از قسمت ها خودشان این تمایل را در فرد ایجاد می كنند و به كار فرد دامن میزنند . در بعضی از سیستم ها مدیران به افرادی بیشتر بها می دهند وقایع بیشتری را که در سیستم اتفاق می افتد برای مدیر مورد نظر تعریف كنند ، همین امر باعث رشد این مشكل می شود . زیرا به جای این كه از شیوه های مدیریتی برای  جریان های اداری استفاده شود ، از شیوه های توخالی برای اداره كردن و مدیریت  بهره گرفته می شود . در چنین شرایطی می توان زمینه را برای  رشد قارچ گونه  زیر آبزن ها فراهم نمود . مدیران دهن بین و بی دانش ، یعنی كسانی كه بهره ای از دانش مدیریت نبرده اند ، به علت سوء مدیریت  در اشاعه این فرهنگ نیز  می توانند دخیل باشند .

چنان كه گفته شد ، زیر آب زنی یك بیماری اداری و مدیریتی است ، كه باید درمان شود . برای درمان آن راه هایی وجود دارد. از جمله این كه افراد زیر آب زن شناسایی شده و فرصت زیر آبزنی از آن ها گرفته شود و تا جایی كه ممكن است موقعیت این افراد در ادارات ایزوله و منزوی گردد . یعنی تا حد امكان اجازه مداخله و سخن پراكنی  به آن ها داده نشود . حتی می توان از شیوه های تنبیهی دیگر برای این افراد استفاده كرد .

فرد زیرآبزن  فردی سود جوست كه از جو ناسالم حاكم بر سیستم ها استفاده می كند و با رفتار خود مسیر و جریان های اداری را به قهقرا می كشاند .

مدیران گماشته شده در هر قسمت حداقل بر اساس اهمیت و نوع مسئولیت شا ن دوره های مدیریتی را ببینند و  تدابیر علمی و تخصصی را در حوزه مدیریتی خود به كار گیرند . آن ها باید با این پدیده بیمارگونه اداری آشنا باشند و در موقعیت هایی كه امكان دارد این معضل رخ دهد از آن جلوگیری كرده و سد راه افرادی شوند كه چنین روحیه ای را دارند .

اگر به جای نورچشمی بودن  به كاركنان ادارات  شخصیت و انگیزش داده شود، آنها هرگز به فكر زیرآب زنی نمی افتند . در این رابطه  بالادستی ها همیشه باید برای زیردستان خود الگو باشند . یعنی مدیران نیز به ابعاد منطقی در مدیریت خود فكر كنند نه به منافع شخصی و بسیاری از اوقات زد وبند های خارج از سیستم اداری .

در نهایت باید چنین گفت كه افراد لایق ، با سواد و با تجربه  باتوجه به اعتماد به نفس و توانمندی ها و استعدادهایی  كه  دارند، نیاز به چاپلوسی ، خود شیرینی ، تملق گویی، دروغ پردازی ، غیرواقعی جلوه دادن ، عدم رعایت قوانین و دستورالعمل های اداری و... نداشته و با رعایت تقوا و با شجاعت در سازمان مربوطه كار می كنند  . و در نهایت زیر آبزن است كه ریشه خود را می كند و زیر آب خود را می زند .

چاه مكن بهر كسی                                    اول خودت بعدا كسی

فاطمه رئیسی

بخش اجتماعی تبیان


لینک های مرتبط :

• به چشم و گوشمان بیاموزیم  

• فرهنگ عذرخواهی داشته باشید

• بصیرت، سد راه تلقین پذیری