راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5601
  • دوشنبه 15/6/1389
  • تاريخ :

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

همین چند سال قبل بود که دولت به ناگاه درروزهای منتهی به عید فطر به صورت ناگهانی تعطیلات سه روزه عید فطر را اعلام کرد.این تعطیلات اگرچه با استقبال برخی اقشار همراه شد اما با توجه به مشکلات بانکی و برنامه ریزی برای برخی خانوارها و بی اطلاعی بخش خصوصی و صنایع با اعتراضهایی روبرو شد.استدلال دولت محترم این بود که در تمام کشورهای اسلامی عید فطر یک جشن بزرگ است و در این روزهای جشن که بیش از دو یا سه روز است مردم خستگی روزه داری را از تن بدر کرده و به جشن و سرور مشغول می شوند.در برخی کشورهای اسلامی سه روز،برخی یک هفته و برخی تا دو هفته تعطیلی عید فطر وجود دارد.این استدلال امسال برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشت که طرح افزایش تعطیلات عید فطر را وارد دستور مجلس کنند و برای اجرای آن در سال جاری برنامه ریزی نمایند.

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

آغاز ماجرا تعطیلات سه روزه و حذف دو تعطیلی :

روز دوم شهریور ماه یعنی حدود دو هفته قبل بود که این طرح با فوریت در مجلس طرح شد.  نمایندگان مجلس به یك فوریت طرحی رای مثبت دادند كه در صورت تصویب نهایی آن كاهش تعیین ساعت كار در ماه رمضان از اختیارات دولت خواهد بود و تعطیلات عید سعید فطر نیز به سه روز افزایش خواهد یافت و تعطیلات 29 اسفند و 15 خرداد حذف خواهد شد. بر اساس مدل ابتدایی این طرح تعطیلات عید سعید فطر نیز سه روز خواهد بود و روزهای 15 خرداد عزای عمومی و 29 اسفند روز ملی صنعت نفت تعطیل رسمی نخواهد بود.

آغاز انتقادها از این طرح:

این طرح از سه جهت به چالش کشیده شد:

انتقاد از حذف تعطیلی 15 خرداد:

برخی صاحب نظران معتقد هستند که با توجه به اعلام عزای عمومی حضرت امام خمینی برای 15 خرداد و جایگاه این روز در نهضت اسلامی حذف یادمان این روز صحیح نیست.  آیت ا... محمودی گلپایگانی امام جمعه ونماینده ولی فقیه درشهرستان ورامین با اشاره به تصویب یك فوریت طرح حذف تعطیلی 15 خرداد توسط مجلس تعجب خود را ازچنین اقدامی ابراز نموده وگفت :  مجلس می تواند قانونگذاری كند ، یك طرح را رد ویا قبول كند لكن انسان متعجب می شود زمانیكه می بیند چنین حرفهایی درمجلس اسلامی زده می شود ، مگرآقایان دقت ندارند 15 خرداد مبدأ حركت امام راحل ، مبدأ شروع نهضت ومبدأ حركت بزرگ انقلاب درورامین ،قم و... است؟

این انتقادات موثر واقع شد و پیشنهاد شد به جای 15 خرداد تعطیلی 12 فروردین حذف شود.

انتقاد از حذف تعطیلی 12 فروردین:

مجلس- خبرنگاران

بهروز جعفری نماینده مجلس درروز هفت شهریور گفت: در جلسه امروز طرح یک فوریتی افزایش تعطیلات عید سعید فطر مورد بررسی قرار گرفت که طبق مصوبه کمیسیون با حذف تعطیلات 12 فروردین و 29 اسفند، تعطیلات عید فطر افزایش یافت.او گفت: در طرح اولیه نمایندگان 15 خرداد و 29 اسفند را مطرح كرده بودند كه كمیسیون با این نظر موافقت نكرد و 12 فروردین را به جای 15 خرداد پیشنهاد داد.

این مساله با واکنش شدید روزنامه جمهوری اسلامی قرار گرفت و سرمقاله نویس این روزنامه این چنین نوشت: دیروز، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با عقب نشینی در برابر اعتراضاتی که به حذف تعطیلی 15 خرداد شد، مقرر کرد به جای 15 خرداد، تعطیلی 12 فروردین حذف شود تا طرح افزایش تعطیلات عید فطر بتواند عملی شود.

عجیب است که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به این نکته بدیهی توجه نکرده‌اند که حذف 12 فروردین که "روز جمهوری اسلامی" است، به معنای به فراموشی سپردن خاطره باشکوه کنار گذاشتن رژیم فاسد شاهنشاهی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی با آراء مردم ایران است و چنین اقدامی زمینه را برای فاصله گرفتن نسل‌های آینده از تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فراهم می‌سازد.

انتقاد از حذف تعطیلی 29 اسفند:

همین روزنامه در ادامه نوشت: تعطیلی 29 اسفند نیز در اوائل دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکبار توسط مجلس شورای اسلامی حذف شد ولی با اعتراض و نظر مخالف ایشان مواجه گردید و نمایندگان مجلس آن مصوبه را پس گرفتند و بار دیگر تعطیلی 29 اسفند برقرار شد. اقدام و اعتراض ایشان بسیار بجا و منطقی بود زیرا این روز یادآور پیروزی ملت بر استعمار انگلیس است و یک روز ملی محسوب می‌شود. اکنون چه چیزی تغییر کرده که آن استدلال درست و منطق قوی نادیده گرفته می‌شود و نمایندگان مجلس بار دیگر حکم به حذف 29 اسفند صادر می‌کنند؟

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

بازگشت تعطیلات سابق به علاوه 3 روز عید فطر:

پس از این کش و قوس داریوش قنبری عضو کمیسیون فرهنگی اخبار دیگری دراین باره ارائه کرد. وی درباره بررسی طرح یک فوریتی اختیار دولت برای تعیین ساعت کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر تصریح کرد: بر اساس این طرح می‌بایست تعطیلی عید سعید فطر به سه روز ارتقا پیدا کند البته در پیش‌نویس اولیه طرح آمده بود که تعطیلات 29 اسفند و 15 خرداد حذف شود که کمیسیون با حذف این تعطیلات مخالفت کرد و مقرر شد ضمن ابقای این تعطیلات، عید فطر سه روز تعطیل شود.

سه شنبه روز سرنوشت!

در جلسه دیروز 50 نفر از نمایندگان در خواست بررسی این طرح را در این جلسه به صورت فوری انجام دادند که با مخالفت اکثریت مجلس روبرو شد و مقرر شد در جلسه سه شنبه 16 شهریور به آن پرداخته شود. در این باره آقای فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ با توجه به وجود موافقان و مخالفان جدی با طرح یک فوریتی افزایش تعطیلات عید سعید فطر ،‌پیش بینی درباره فرجام این طرح بسیار مشکل است.

محمدحسین فرهنگی افزود:‌ با وجود این که به راحتی نمی توان درباره این طرح پیش بینی کرد اما زمینه تصویب آن وجود دارد .

نماینده مردم تبریز ادامه داد:‌ با این حال اگر این طرح در جلسه روز سه شنبه به تصویب برسد شورای نگهبان در روز چهارشنبه می تواند نظر نهایی خود را اعلام کند .

وی گفت:‌ در صورت تایید شورای نگهبان، ‌می توان انتظار داشت این طرح برای عید فطر امسال اجرا شود.

اما چند نکته:

ایران را باید یکی از کشورهایی دانست که در داشتن روزهای تعطیل در دنیا رکورد دار است .ایران با متوسط 22 روز تعطیلات(بین 19تا 26 روز)تعطیلات رسمی از کشورهای با تعطیلات فراوان است.این در حالی است که تعطیلات رسمی در کشورهای ژاپن 14 روز، چین16‎روز، مصر 21روز، تایلند و کانادا هم هر کدام 13 روز است‏‎.این تعطیلات رسمی و تعطیلات غیر رسمی بین التعطیلین و یا هفته دوم عید بخش اقتصاد ایران را تهدید می کند. اخیرا تعطیلاتی مانند گرمای هوا،آلودگی هوا،برگزاری اجلاسهای بین المللی،گرد و غبار و ریزگرد و ... به تقویم تعطیلات ما اضافه شده است! حال سوال اینجا است که با وجود این همه تعطیلات و نامیدن امسال به سال کار مضاعف و همت مضاعف افزودن این تعطیلات بدون حذف جایگزین مناسب (البته می توان  مناسبتهای دیگری غیر از این روزهای ملی برای جایگزینی یافت) چقدر در جهت توجه آرمان امسال حرکت کرده ایم؟

هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
اهوازی
بهتر است که تعطیلات به اصطلاح نوروز را جمع کنن و 13روز عید فطر را تعطیل اعلام کنن.چون ادعای مسلمانی وبه خصوص شیعه می کنیم .پس دلیل نداره که عید زرتشت که عید آتش پرست ها رو بر عید الله ارجح بدانیم.وسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/6/1389 - 15:44
ناشناس
پس ازیك ماه روزه داری وعبادت وشب زنده داری وبی خوابی تعطیلی سه روزه عیدفطر جایزه مناسبی برای روزه داران خواهد بود.تابا نیرو گیری مجددبه كار مشغول شوند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 17/6/1389 - 10:29
ثار
تعطیلات زیاد با سال همت مضاعف نمیسازد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 17:38
ناشناس
shooresho dar avordan melat hezar ta kare banki va edari daran inam hey tatili ezafe mikonan
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 12:51
سيد مصطفي
سلام
بنظر من بهتره از تعطیلات عید كم شه و 29 اسفند حذف نشه
مدد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 12:36
م و
اولا كه درعید نوروز 4روز تعطیلی اداراته نه 15 روز
دوم اینكه دركشورهای دیگر تعطیلات آخرهفته و تعطیلات دیگردارند كه بعد از چند ماه كاری الزامی است.سوم اینكه وقتی به ادارات میروی میبینی كه كارمفید شاید 4 یا 5 ساعته وبقیه ساعات وقت تلف كردنه. پس 2 روز تعطیلی اضافه بشه زیاد تاثیری دركار نخواهد داشت.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 11:42
اكرم الف
اگه بشه خلیی خوبه چون ما كه كارمند هستیم و ساكن شهر دیگه فرصت خوبی است كه بریم پیش خانواده هامون و سلهرحم رو بجا بیاریم و همچنین دیدبازدید عید فطر. به نظر شخصی من از عید نوروز باید كم بشه چون ما كارمند هستیم و باید از 5 فروردین باید سر كار باشیم پس برای ما بهتر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 8:45
ناشناس
خییییییییییلی خوب است اگر امسال باشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 8:40
midi13
یکی از اساتیدما چندسال انگلیس بوده برای اخذ دکتری ، ایشون میگفت که تعطیلی دوروز آخر هفته اونجا به این خاطره که در طی هفته هم مردم کارهاشون رو انجام میدن و هم ادارات به کارهای مردم رسیدگی میکنن ، نه مثل ایران ما که امروز بری به اداره ای میگن حالا برو سه روز بعد جواب یک امضا رو بگیر! بعدش هم تازه یک هفته منتظر باش تا جواب کمیسیون فلان بیاد، بعد از همه مراحل میگن حالا ببینیم بودجه اصلا داریم یا نه!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 1:15
ناشناس
چقد نکته این وسط هست. من میگم بیایم نظر موافقا و مخالفا رو دسته بندی کنیم ببینیم نظر کدوم بیشتر می چربه:
1. موافقا:
- در کشورهای دیگر 2 روز در هفته تعطیل است
-این عید بزرگ اسلامی است و کشور ما هم کشور اسلامی.
- باید به کار مضاعف و بهینه در روزهای غیرتعطیل توجه شود
2. نظر مخالفان
- تعطیلات در کشور زیاد است
-حذف تعطیلات مطرح شده (29 اسفند و 12 فروردین) عملا کاربردی ندارد و خودبخود تعطیل میشود چه قانون باشد چه نباشد.
- کارهای اقتصادی کشور و نیز امور بانکی و اقتصادی و اداری مردم دچار مشکل میشود

-بزرگداشت یک روز یا یک واقعه ی مهم به تعطیل کردن آن نیست


خب. حالا با توجه به اینها می توان راحتتر قضاوت کرد!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 0:4
zzb1372
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 23:51
ناشناس
تعطیلات زیادباعث لطمه زدن به اقتصاد کشور میشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 23:8
محسن
29 اسفند و 12 فروردین اکثر اداره ها تعطیله چه تعطیلشون و بردارند و چه بر ندارند
فقط به حال کارمندهای بانکها باید گریست که هیچگونه تعطیلی شامل حالشون نمی شه این طرح فقط به ضرر این گونه قشر مردم میشه . همین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 22:48
محمد صمدی
سه روز بهتر هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 19:21
seyed68
یادمان باشد که در بیشتر کشورهای خارجی آخر هفته 2 روز تعطیل است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 18:36
ناشناس
کشورهای اسلامی که برای عید فطر تعطیل میکنند 15 روز تعطیلی نوروز اعیاد شعبانیه رجبیه شهادتها ...... ندارند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 18:23
ناشناس
به نظر من تعطیلات عید نوروز رو کم کنند 10 روز بس است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 16:55
حياتي
به یاد داشته باشید كه بعضی سالها 29 اسفند روز سال تحویل است!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 16:47
Ehsan.Salehi
این همه تعطیلی حالا این روز بسیار خوب برای مسلمانان بهترین عید مسلمانان ؛ حالا حتما باید از جایی دیگر این تعطیلی را قرض کنید؟
بگذارید این تعطیلات مستقل از جاهای دیگر باشد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 16:40
علی
باورکنیداگردرروزهای عادی درست کارکنیم باچندروزکم یازیادشدن تععطیلات هیچ اتفاقی نمی افتد.ببینیدکارمفیدروزانه چقدراست نه تعطیلات ؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 16:40
حکمت
به نظر من اگر ما یک کشور اسلامی هستیم پس باید مثل کشورهای اسلامی دیگه تعطیل باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 15:40
ناشناس
واقعا برای سه روز تعطیلی این همه هیاهو لازمه؟!
چرا برای تعطیلات دیگه این همه احساس نارضایتی نمی کنید؟
تقویم رو باز کنید و تعطیلات رو نگاه کنید، چرا یک کشوری که مثلا مسلمان و شیعه هست برای روزهای مذهبی تعطیلی نداره؟
نه تنها عید فطر رو باید سه روز تعطیل کنند بلکه از اون مهمتر عید غدیر که مخصوص شیعیان هست هم باید تعطیلیش بیشتر بشه.
و تعطیلات عید نوروز که مخصوص زردشتیان هست، رو کم کنند. چه لزومی داره عید نوروز این همه تعطیلی داشته باشه؟!
بعد عید غدیر که این همه مهم هست فقط یک روز تعطیل باشه!
همینطور عید فطر ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 15:33
ناشناس
به هر حال ما محصل ها از این طرح ها حمایت می کنیم و از تصویب این طرح ها خوشحال هستیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 13:55
shematik
به نظر من سه روز پشت سر هم تعطیلی برای کسانی که نیازمند ادارات هستند ، زیاد جالب نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 13:24
mansoor43
هر چه تعطیلات کمتر بهتر . چون هر کار مندی 30 روز مرخصی دارد بهتر که استفاده کند . بیشر تلاش و کار باشد . امروز کشور به کار احتیاج دارد نه تعطیلات . مگر چند در بینی و بین چند رصد روز ه هستند .شما را به خدا به مشکلات اساسی دیگر برسید


پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 12:47
محمدحسين پژوهنده
باید فلسفه تعطیلات را فهمید. تعطیل بودن علامت عظمت آن روز نیست. عقلانیت تعطیلی كار در روز بخصوصی در پرداختن به امور مربوط به آن نهفته است. مثلا عاشورا و بیست و یكم و شهادت پیامبر اكرم (ص) و امثال اینها بخاطر انجام عزاداری است و همچنین ایام نوروز برای پرداختن به صله رحم وقس علی ذلك. به نظر بنده تعطیلی حد اقل سه روز به دلیل هماهنگی ایران با كشورهای اسلامی و نزدیكی بیشتر عاطفی با آنها محكمترین دلیل تعطیلی است. بعضی روزهای مهم تاریخی و ملی مثل 29 اسفند و 12 فروردین چون كه وظایف و امورات خاصی را ندارند تعطیلی آنها زیانی به اهمیت شان نمی رساند و بلكه اشتغال در آنها بهمراه انجام مراسم بزرگداشت كوتاهی در محل كار بر شگون آنها می افزاید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 12:3
محسن
انقدر سیاهه نمایی وجود داره بخاطره این تعطیلات
یادمه كه استادمون یك پیشنهاد داده بود:
وسط هفته از جمعه تا جمعه بعد تعطیله ، چطوره مجلس یك طرح ارائه كنه كه بین این روزها رو تعطیل كنه!
البته به نظر من اصلا مناسب نیست كه این تعطیلات اضافه بشه
حتی حذف اون هم كار مناسبی نیست چون معمولا 29 فروردین بطور ناخودآگاه برای ماها تعطیله
در ضمن بیمارستان ها مدارس وخیلی جاها تا 15 فروردین تعطیله!
تازه 3 روز تو سال بخاطر گرما و 3 روز دیگه سرما و 4 روز دیگه برای هوا و... كه خودتون اشاره كردید به تقویم ما اضافه شده برای تعطیلی
با این راندمان كم ایرانی ها و كار مفید ناچیز تعطیلات پشت سر هم خیلی بد میشه
لطفا مسئولان توجه كنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 11:58
ناشناس
چرا ما علت عقب افتادگی های اقتصادیمون رو فقط تعطیلات میدونیم؟
کار مضاعف و همت مضاعف یعنی من کارمند بازدهی کاری رو از 10% ببشتر کنم
میگم 10% چون خودم کارمند هستم و میدونم جای قرمز و سفید های تقویم عوض بشه باز توی اداره های ما همون مقدار کار انجام میشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 11:36
salehi56
این رو تو تبیان به نظر سنجی بزارید ببینم مردم موافق هستند یا نه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 11:9
حسین عبدالهی نسب
به یاد دارم آیت الله خامنه ای در یکی از خطبه های نماز جمعه به وجود بیش از حد تعطیلات در طول سال و لزوم بررسی و اصلاح این وضعیت تاکید داشتند. با این حال طی این سال ها نتنها به رهنمود ایشان در این زمینه توجه نشده است، به بهانه های مختلف و در ایام مختلف سال بر تعطیلی ها افزوده شده است. و حالا این طرح جدید!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1389 - 10:56