تبیان، دستیار زندگی
آیا مجلس به طرح افزایش دائمی تعطیلات عید فطر رای خواهد داد؟آیا ما با3 روز تعطیلی عید روبروییم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

همین چند سال قبل بود که دولت به ناگاه درروزهای منتهی به عید فطر به صورت ناگهانی تعطیلات سه روزه عید فطر را اعلام کرد.این تعطیلات اگرچه با استقبال برخی اقشار همراه شد اما با توجه به مشکلات بانکی و برنامه ریزی برای برخی خانوارها و بی اطلاعی بخش خصوصی و صنایع با اعتراضهایی روبرو شد.استدلال دولت محترم این بود که در تمام کشورهای اسلامی عید فطر یک جشن بزرگ است و در این روزهای جشن که بیش از دو یا سه روز است مردم خستگی روزه داری را از تن بدر کرده و به جشن و سرور مشغول می شوند.در برخی کشورهای اسلامی سه روز،برخی یک هفته و برخی تا دو هفته تعطیلی عید فطر وجود دارد.این استدلال امسال برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشت که طرح افزایش تعطیلات عید فطر را وارد دستور مجلس کنند و برای اجرای آن در سال جاری برنامه ریزی نمایند.

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

آغاز ماجرا تعطیلات سه روزه و حذف دو تعطیلی :

روز دوم شهریور ماه یعنی حدود دو هفته قبل بود که این طرح با فوریت در مجلس طرح شد.  نمایندگان مجلس به یك فوریت طرحی رای مثبت دادند كه در صورت تصویب نهایی آن كاهش تعیین ساعت كار در ماه رمضان از اختیارات دولت خواهد بود و تعطیلات عید سعید فطر نیز به سه روز افزایش خواهد یافت و تعطیلات 29 اسفند و 15 خرداد حذف خواهد شد. بر اساس مدل ابتدایی این طرح تعطیلات عید سعید فطر نیز سه روز خواهد بود و روزهای 15 خرداد عزای عمومی و 29 اسفند روز ملی صنعت نفت تعطیل رسمی نخواهد بود.

آغاز انتقادها از این طرح:

این طرح از سه جهت به چالش کشیده شد:

انتقاد از حذف تعطیلی 15 خرداد:

برخی صاحب نظران معتقد هستند که با توجه به اعلام عزای عمومی حضرت امام خمینی برای 15 خرداد و جایگاه این روز در نهضت اسلامی حذف یادمان این روز صحیح نیست.  آیت ا... محمودی گلپایگانی امام جمعه ونماینده ولی فقیه درشهرستان ورامین با اشاره به تصویب یك فوریت طرح حذف تعطیلی 15 خرداد توسط مجلس تعجب خود را ازچنین اقدامی ابراز نموده وگفت :  مجلس می تواند قانونگذاری كند ، یك طرح را رد ویا قبول كند لكن انسان متعجب می شود زمانیكه می بیند چنین حرفهایی درمجلس اسلامی زده می شود ، مگرآقایان دقت ندارند 15 خرداد مبدأ حركت امام راحل ، مبدأ شروع نهضت ومبدأ حركت بزرگ انقلاب درورامین ،قم و... است؟

این انتقادات موثر واقع شد و پیشنهاد شد به جای 15 خرداد تعطیلی 12 فروردین حذف شود.

انتقاد از حذف تعطیلی 12 فروردین:

مجلس- خبرنگاران

بهروز جعفری نماینده مجلس درروز هفت شهریور گفت: در جلسه امروز طرح یک فوریتی افزایش تعطیلات عید سعید فطر مورد بررسی قرار گرفت که طبق مصوبه کمیسیون با حذف تعطیلات 12 فروردین و 29 اسفند، تعطیلات عید فطر افزایش یافت.او گفت: در طرح اولیه نمایندگان 15 خرداد و 29 اسفند را مطرح كرده بودند كه كمیسیون با این نظر موافقت نكرد و 12 فروردین را به جای 15 خرداد پیشنهاد داد.

این مساله با واکنش شدید روزنامه جمهوری اسلامی قرار گرفت و سرمقاله نویس این روزنامه این چنین نوشت: دیروز، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با عقب نشینی در برابر اعتراضاتی که به حذف تعطیلی 15 خرداد شد، مقرر کرد به جای 15 خرداد، تعطیلی 12 فروردین حذف شود تا طرح افزایش تعطیلات عید فطر بتواند عملی شود.

عجیب است که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به این نکته بدیهی توجه نکرده‌اند که حذف 12 فروردین که "روز جمهوری اسلامی" است، به معنای به فراموشی سپردن خاطره باشکوه کنار گذاشتن رژیم فاسد شاهنشاهی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی با آراء مردم ایران است و چنین اقدامی زمینه را برای فاصله گرفتن نسل‌های آینده از تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فراهم می‌سازد.

انتقاد از حذف تعطیلی 29 اسفند:

همین روزنامه در ادامه نوشت: تعطیلی 29 اسفند نیز در اوائل دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکبار توسط مجلس شورای اسلامی حذف شد ولی با اعتراض و نظر مخالف ایشان مواجه گردید و نمایندگان مجلس آن مصوبه را پس گرفتند و بار دیگر تعطیلی 29 اسفند برقرار شد. اقدام و اعتراض ایشان بسیار بجا و منطقی بود زیرا این روز یادآور پیروزی ملت بر استعمار انگلیس است و یک روز ملی محسوب می‌شود. اکنون چه چیزی تغییر کرده که آن استدلال درست و منطق قوی نادیده گرفته می‌شود و نمایندگان مجلس بار دیگر حکم به حذف 29 اسفند صادر می‌کنند؟

تعطیلات سه روزه عید فطر؟

بازگشت تعطیلات سابق به علاوه 3 روز عید فطر:

پس از این کش و قوس داریوش قنبری عضو کمیسیون فرهنگی اخبار دیگری دراین باره ارائه کرد. وی درباره بررسی طرح یک فوریتی اختیار دولت برای تعیین ساعت کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر تصریح کرد: بر اساس این طرح می‌بایست تعطیلی عید سعید فطر به سه روز ارتقا پیدا کند البته در پیش‌نویس اولیه طرح آمده بود که تعطیلات 29 اسفند و 15 خرداد حذف شود که کمیسیون با حذف این تعطیلات مخالفت کرد و مقرر شد ضمن ابقای این تعطیلات، عید فطر سه روز تعطیل شود.

سه شنبه روز سرنوشت!

در جلسه دیروز 50 نفر از نمایندگان در خواست بررسی این طرح را در این جلسه به صورت فوری انجام دادند که با مخالفت اکثریت مجلس روبرو شد و مقرر شد در جلسه سه شنبه 16 شهریور به آن پرداخته شود. در این باره آقای فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ با توجه به وجود موافقان و مخالفان جدی با طرح یک فوریتی افزایش تعطیلات عید سعید فطر ،‌پیش بینی درباره فرجام این طرح بسیار مشکل است.

محمدحسین فرهنگی افزود:‌ با وجود این که به راحتی نمی توان درباره این طرح پیش بینی کرد اما زمینه تصویب آن وجود دارد .

نماینده مردم تبریز ادامه داد:‌ با این حال اگر این طرح در جلسه روز سه شنبه به تصویب برسد شورای نگهبان در روز چهارشنبه می تواند نظر نهایی خود را اعلام کند .

وی گفت:‌ در صورت تایید شورای نگهبان، ‌می توان انتظار داشت این طرح برای عید فطر امسال اجرا شود.

اما چند نکته:

ایران را باید یکی از کشورهایی دانست که در داشتن روزهای تعطیل در دنیا رکورد دار است .ایران با متوسط 22 روز تعطیلات(بین 19تا 26 روز)تعطیلات رسمی از کشورهای با تعطیلات فراوان است.این در حالی است که تعطیلات رسمی در کشورهای ژاپن 14 روز، چین16‎روز، مصر 21روز، تایلند و کانادا هم هر کدام 13 روز است‏‎.این تعطیلات رسمی و تعطیلات غیر رسمی بین التعطیلین و یا هفته دوم عید بخش اقتصاد ایران را تهدید می کند. اخیرا تعطیلاتی مانند گرمای هوا،آلودگی هوا،برگزاری اجلاسهای بین المللی،گرد و غبار و ریزگرد و ... به تقویم تعطیلات ما اضافه شده است! حال سوال اینجا است که با وجود این همه تعطیلات و نامیدن امسال به سال کار مضاعف و همت مضاعف افزودن این تعطیلات بدون حذف جایگزین مناسب (البته می توان  مناسبتهای دیگری غیر از این روزهای ملی برای جایگزینی یافت) چقدر در جهت توجه آرمان امسال حرکت کرده ایم؟

هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات