مشائی با اظهارات جدید خود درباره نبوت وعدالت انتقادات را برانگیخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم اسفندیار دولت

مقدمه:

اسفندیار رحیم مشائی

اظهارات  گاه و بیگاه  آقای اسفندیار رحیم مشائی رییس دفتر رییس جمهور و  برخی اقدامات  وی همواره سوژه رسانه ها و مورد انتقاد بسیاری از صاحب نظران،علما و سیاسیون از جناحهای مختلف بوده است. در چند روزه اخیر نیز مجددا سخنان وی در جشنواره رازی در باره پیامبران الهی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و باعث شد که انتقادهای بسیاری از دولت انجام گیرد. واقعیت این است که این انتقادها از دو سمت به رحیم مشائی و آقای احمدی نژاد وارد می شود.از یک سو جریانهای سیاسی مخالف دولت،اصلاح طلبان و نشریات آنها به ایراد انتقاد علیه مشائی می پردازند و از سوی دیگر اصول گرایان مخالف دولت مانند احمد توکلی ،مطهری و حتی اصولگرایان همراه دولت مانند نویسندگان روزنامه کیهان و سایتهای خبری  حامی دکتر احمدی نژاد نیز  موضع سختی علیه آقای مشائی دارند.شاید در این روزگار پر از اختلاف نظر و تعارض، در فضای سیاسی ایران  نقد مشائی تنها نقطه مشترک جناحین باشد!البته برخی از جریان های سیاسی برای  حمله و ضربه به دولت از این جریان استفاده می کنند اما بدنه نیروهای اصیل انقلاب از سر دلسوزی و نقد برادرانه به موضوع می نگرند.

اخباری مانند جمله معروف وی درباره دوستی ایران با مردم اسراییل،حمل قرآن با آهنگ دف در حضور او،اختیاری دانستن حجاب در جامعه ایران ، اصرار وی بر انفکاک سازمان حج از وزارت ارشاد و الحاق آن به سازمان گردشگری که با مخالفت مراجع  و نماینده ولی فقیه در حج روبرو شد،سفرهای پی در پی او به هندوستان و دیدار با برخی افراد  و ... باعث شد مراجع تقلید و افکار عمومی درباره آقای مشائی قضاوت منفی داشته باشند

سابقه  سخنان و اقدامات آقای رحیم مشائی :

قبلاً گروه جامعه و سیاست تبیان، در نوشتاری به نام مخالفت رهبر و مراجع با مشائی به مقوله مخالفت مقام معظم رهبری  با معاونت اولی ریاست جمهوری  وی پرداخت. همان گونه که می دانید ،پیش از این نیز آقای مشائی در دولت نهم  خبرساز بود واخباری مانند جمله معروف  وی  درباره دوستی ایران با مردم اسراییل،حمل قرآن با آهنگ دف در حضور او،اختیاری دانستن حجاب در جامعه ایران ، اصرار وی بر انفکاک سازمان حج از وزارت ارشاد و الحاق آن به سازمان گردشگری که با مخالفت مراجع  و نماینده ولی فقیه در حج روبرو شد،سفرهای پی در پی او به هندوستان و دیدار با برخی افراد  و ... با عث شد مراجع تقلید و افکار عمومی درباره ایشان قضاوت منفی داشته باشند.سر انجام پس از صدور حکم معاونت اولی وی از سوی رییس جمهور محترم این امر با مخالفت رهبر معظم انقلاب روبرو شد و  طی نامه ای از  آقای احمدی نژاد خواسته شد این انتخاب کان لم یکن اعلام گردد.متن این نامه به این شرح بود:

f

بسمه تعالی

جناب آقای دكتر احمدی نژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیت

انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شما است.

لازم است انتصاب مزبور ملغی و كان لم یكن اعلام گردد.

سیدعلی خامنه‌ای

27 /4/ 88

اگرچه با کمی تاخیر و با انتشار نامه معظم له  آقای مشائی استعفا دادند ولی با فاصله زمانی اندکی آقای مشائی به عنوان رییس دفتر رییس جمهور و  مشاور ایشان برگزیده شد.

البته با وجود اینکه نقدهایی به آقای مشائی وجود داشت اما  از علاقه رییس جمهور محترم به ایشان کاسته نشد و آقای احمدی نژاد پس از ماجراهای معاونت اولی آقای مشائی در اظهار نظری چنین گفت: برخی از من سوال می کنند که چرا تا این اندازه به آقای مشایی علاقه دارید و من پاسخ می دهم به هزار دلیل به ایشان علاقه مندم؛ یکی از دلایل آن، این است که وقتی انسان با ایشان می نشیند و گفت و گو می کند، انگار با خودش نشسته و هیچ احساس فاصله ای نمی کند؛ قلب او چون آینه شفاف و روشن است."

اگرچه با تاخیر و  پس از انتشار نامه مقام معظم رهبری، آقای مشائی استعفا دادند ولی با فاصله زمانی اندکی وی به عنوان رییس دفتر رییس جمهور و  مشاور ایشان برگزیده شد.

البته ریاست ایشان بر کارگروه مناطق آزاد تجاری  و ریاست کمیسیون فرهنگی دولت نیز از احکامی است که برای آقای مشائی صادر شده است.هم چنین محمد جعفر محمدزاده رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و معاون سابق ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس گفت: فعلا معاون اجرایی در ریاست جمهوری نیست و بخشی از مسئولیت‌های اجرایی به دفتر رئیس‌جمهور منتقل شده است.

متن سخنان جنجالی آقای مشائی  :

آقای مشائی که در جشنواره علوم پزشکی رازی سخن می گفت بر این نکته تاکید کرده:بروید زندگی نوح را پیدا كنید، مدیریت نكرده، 950 سال بوده اما مدیریت جامع نكرده است.

رییس دفتر رییس جمهور  و رییس کمیسیون فرهنگ و هنر دولت دهم افزود: اگر حضرت عیسی (ع) موفق می شد 300 سال مدیریت می كرد جامعه را، حضرت موسی (ع) هم 500 سال مدیریت می كرد. البته این سالها را من از خودم نمی گویم بلكه در قرآن در مورد سن نوح نیز نكاتی گفته شده است كه 950 سال بوده است. اما بروید زندگی نوح را پیدا كنید، مدیریت نكرده، 950 سال بوده اما مدیریت جامع نكرده است. نتوانسته عدالت را برقرار كند!!!!

 این اظهارات با شگفتی محافل دینی و مذهبی کشور روبرو شده است.اما این اظهارات ادامه داشته است.

 طبق خبر خبرگزاریها وی در ابتدای سخنرانی خود به نامگذاری جشنواره تحقیقات علوم پزشكی به نام حكیم زكریای رازی اشاره و خاطرنشان كرد: ذكر نام رازی، راضی كننده خدا است!!! چرا كه رازی و چون رازی كسان دیگری كه آمدند و هرگز نرفتند زیرا اینان خورشیدهایی بودند كه طلوع كرده و هرگز غروب ندارند زیرا بزرگ بودند و نه تنها به زمانه خود بلكه به همه زمان تعلق داشتند.

شاید اهالی فن و تاریخ تمدن ایران و اسلام بدانند که اگرچه رازی پزشکی بلندمرتبه و دانشمندی بزرگ بوده اما عقاید فلسفی او مورد انتقاد علما قرار گرفته و او را "دهری "مذهب خوانده اند و نسبت رازی به معنای اهل ری با نام راضی کننده خدا برای ما نا مکشوف است!

 در واکنش به این وقایع ،دکتر علویان یکی از برگزیدگان جشنواره، هنگام حضور بر روی سن در اعتراض به اظهارات مشایی از دست دادن با وی خودداری نمود و یک جلد قرآن کریم برای مطالعه به رئیس دفتر رئیس جمهور اهدا نمود!

در  ادامه همین برنامه ، دکتر سید موید علویان یکی از برگزیدگان جشنواره رازی، هنگام دریافت جایزه خود با عکس العملی قابل تامل، به شدت نسبت به اظهارات مشایی در این جلسه اعتراض کرد.

بنابراین گزارش، دکتر علویان هنگام حضور بر روی سن در اعتراض به اظهارات مشایی از دست دادن با وی خودداری نمود و یک جلد قرآن کریم برای مطالعه به رئیس دفتر رئیس جمهور اهدا نمود!

واکنشهای دیگر:

1-روزنامه کیهان:

کیهان در یادداشتی شدیداللحن نوشت:.

اما فارغ از بحث های تاریخی و عقیدتی باید از چشم اسفندیار دولت اصولگرا پرسید که این قبیل مباحث کارشناسی و نظری و تخصصی دقیق چه ربطی به شما دارد که هر از چندگاهی اصرار و تعمد دارید وارد آن مباحث شده و اظهارات شائبه برانگیز به زبان جاری کنید و هزینه های آن را پای دولت خدمتگزار بنویسید؟ شما اگر رئیس دفتر رئیس جمهور هستید باید با امانتداری و تحفظ با این جایگاه برخورد کنید چرا که اساساً بدون عنوان و جایگاه، اهمیت و موضوعیتی ندارید که به مراسمی دعوت شوید یا اظهارات شما محل بحث و انتقاد و اعتراض قرار گیرد.... گویا جریانی مصرانه دست به کار است که میان علما و متدینین با دولت فاصله گذاری کند

2-آیت الله نمازی عضو مجلس خبرگان رهبری:

آیت‌الله عبدالنبی نمازی به اسفندیار رحیم‌مشایی توصیه كرد در حیطه تخصص خود سخن گوید و مسئولیتی كه عهده‌دار

اسفندیار رحیم مشائی

است، درست انجام دهد و بحث‌های اعتقادی را به كارشناسان این حوزه واگذار كند.ایشان افزودند: اظهار نظر درباره سخنان اشخاص باید با مطالعه متن كامل سخنرانی و بررسی دقیق عبارات گوینده صورت گیرد اما ورود به مباحث اعتقادی به خصوص بحث نبوت عامه و خاصه و جایگاه و رسالت انبیاء الهی ورود به حوزه لغزنده و پیچیده است.

وی افزود: بحث‌های اعتقادی به خصوص مباحث مربوط به حوزه علوم اسلامی نیازمند سال‌ها مطالعه و تحقیق است و كار آسانی نیست كه با مطالعه چند كتاب فارسی در این زمینه بتوان انجام داد و كارشناسان باید با بررسی سخنان آقای مشائی اشكالات و ایرادات را به منظور اصلاح به وی گوشزد كنند.

3-آیت الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

آیت‌‌الله حسن ممدوحی در واكنش به سخنان اخیر مشایی گفت: در صورت صحت خبر، مشایی باید توبه كند زیرا سخنانش كاملا نادرست است و اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد رئیس‌جمهور باید در مورد وی تجدید نظر كند .

4-عباس سلیمی نمین:

این محقق و فعال سیاسی اصول گرا با لحنی کنایه آمیز به ماجرای وام سازمان گردشگری به خانم هدیه تهرانی و بازدید مشائی از نمایشگاه عکس وی گفت: شاید اظهارات آقای مشایی فقط برای افرادی نظیر خانم هدیه تهرانی ارزش داشته باشد!...  تاسف می‌خوریم كه در دولتی كه به حق در جهت اصلاح برخی خطاها و انحرافها و لغزش‌های گذشته گام برداشته است، افرادی نظیر مشایی فعالیت می‌كنند.

عضو جامعه مدرسین:در صورت صحت خبر، مشایی باید توبه كند زیرا سخنانش كاملا نادرست است و اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد رئیس‌جمهور باید در مورد وی تجدید نظر كند .

5-حجت الاسلام رهبر رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس:

حجت‌الاسلام محمد‌تقی رهبر نماینده مردم اصفهان گفت: قرآن كریم می‌فرماید كه "ما پیامبران را با دلایلی روشن برای برپایی قسط و عدل در بین مردم فرستادیم "، این آیه نشان می‌دهد كه هر پیامبری برنامه برقراری ایجاد عدل را داشته ولی نسل‌های انسانی در طول نسل‌ها رشد تدریجی دارند.....  هر كس باید در حوزه تخصص و توانمندی خود صحبت كند اما بعضی‌ها قصد دارند در همه زمینه‌ها وارد شوند ولی از عهده كار بر‌نمی‌آیند، یا بیان آنها نادرست است و یا برداشت آنها صحیح نیست، این اتفاقاتی است كه می‌‌افتد. مشایی این‌گونه سخنان را در گذشته هم داشته است.

نتیجه گیری:

به نظر می رسد اگرچه ریاست محترم جمهور به آقای مشائی اعتماد خاص و دلبستگی دارند اما برخی مواضع وی که یکی دو مورد نبوده و تکرار می گردد موجب نگرانی علما و متدینین گردیده است.این مواضع به گونه ای بوده که رهبر معظم انقلاب معاونت اولی وی را باعث سرخوردگی علاقه مندان آقای احمدی نژاد می دانند .حال که ایشان مشاور،رییس دفتر ،رییس کمیسیون فرهنگی دولت و عهده دار وظایف معاونت اجرایی می باشد بهتر است به جای مسئله آفرینی، یاور رئیس جمهور محترم در امر خطیر خدمتگزاری باشد.در غیر این صورت با توجه به علایق بسیار ایشان به مباحث دینی پیشنهاد می گردد ضمن استعفا از کلیه مسوولیتها به منظور ارتقا آگاهیهای تخصصی زیر نظر یکی از علما به تحصیل علوم دینی مشغول شوند.اظهارات آقای اسفندیار رحیم مشائی و مواضع او به قول غربیها به پاشنه آشیل و بنا به اساطیر ایرانی به چشم اسفندیار دولت آقای احمدی نژاد تبدیل شده است،نقطه ای که رویین تن از آن ضربه می خورد.... 

سید حسین زرهانی/گروه جامعه وسیاست