تبیان، دستیار زندگی
در سال 1980، نیمی از مردم زیر خط فقر بودند ولی اکنون تنها 4 درصد زیر خط فقر قرار دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مالزی، کشور توسعه یافته اسلامی

نشان ملی مالزی

امروز (31 آگوست) سالروز استقلال مالزی از انگلستان در سال 1957 است.

مالزی کشوری است در جنوب شرقی آسیا که پایتخت آن کوالالامپور می‌باشد. مرکز حکومت و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. شیوه حکومتی مالزی پادشاهی مشروطه است. پادشاه برای یک دوره پنجساله در میان نه سلطان موروثی ایالات مالایایی انتخاب می‌شود؛  اما قدرت اجرایی در اختیار کابینه مالزی (هیئت دولت) به ریاست نخست وزیر است؛ کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده و از لحاظ جغرافیائی از دو قسمت کاملاً جدا تشکیل شده که دریای چین میان آنها فاصله انداخته است.

ساکنین کشور مالزی از سه نژاد مالایی (50.4%)، چینی (23.7%)، بومی (11%, )، هندی(7.1%) و غیره (7.8%) تشکیل شده است. از لحاظ دینی در این کشور مسلمانان با 61 درصد اکثریت را در دست دارند. 19 درصد بودایی، مسیحی 9 درصد، هندو 6 درصد، دیگر مذاهب 5 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

سال 1980 بیش از 50‌درصد مردمان این کشور زیر خط فقر قرار داشتند. سیاست های درست ماهاتیر محمد در یک دوره 20 ساله سبب شد که این میزان به کمتر از 4 درصد کاهش یابد.

ماهاتیر محمد

ماهتیر محمد

مالزی کشوری فقیر و عقب افتاده بود که تنها محصول صادراتی آن را مواد خام کشاورزی مانند نارگیل وکاکائو تشکیل می داد، اما ماهاتیر محمد نخست وزیر مسلمان این کشور توانست در طول 22 سال این کشور را به توسعه یافته ترین کشور اسلامی تبدیل کند. توسعه‌ی این كشور تقریبا متوازن و همه جانبه بوده است و جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، معنوی، اقتصادی، آموزشی، توریسم و منابع انسانی را در بر می‌گیرد.

ماهاتیر محمد، از سال 1981 تا 2003 نخست‌وزیر کشور مالزی بود، با اندیشه‌ای منسجم و مبتنی بر آزادی‌های اقتصادی، توانست به جاودانه‌ترین نخست‌وزیر مالزی نیز تبدیل شود. تا قبل از سال 1980 بیش از 50‌درصد مردمان این کشور زیر خط فقر قرار داشتند. (در حالی که بنابر آمار رسمی دولت مالزی، هم اکنون کمتر از 4‌درصد مردم زیر خط فقر هستند.)،

برای شناخت کاری که ماهاتیر محمد انجام داده است، ابتدا با زبان آمار و ارقام شاخص‌های اقتصاد مالزی در قبل و پس از دوران نخست وزیری ماهاتیر محمد را بررسی می‌کنیم و سپس به نقش اندیشه‌ها و سیاست‌های وی در پیشرفت مالزی اشاره خواهیم داشت.از سال 1980 تا 2003 رشد اقتصادی مالزی به‌طور متوسط حدود 10‌درصد بوده، در حالی که تورم به طور متوسط تک رقمی بوده است.

هم چنین از سال 2000 تاکنون این کشور تورم متوسط کمتر از 3‌درصد را تجربه کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور از 24 میلیارد دلار در 1980 به حدود 200 میلیارد دلار در سال 2005 رسیده است. همچنین صادرات این کشور از 14 میلیارد دلار در سال 1980 به 161 میلیارد دلار در سال 2005 رسیده و هم اکنون مازاد صادراتی بیش از 30 میلیارد دلاری دارد.

منابع: دنیای اقتصاد و سایت فکت بوک

امیرمحمد پارسی

گروه جامعه و سیاست