تبیان، دستیار زندگی
لاریجانی طرح دیدگاه نمایندگان مجلس درباره مباحث مختلف را برای توسعه كشور مفید توصیف کرد و گفت که نحوه بیان مطالب از سوی نمایندگان مجلس در این نشست، نشان از حسن نیت آن‌ها در حل مشكلات کشور است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مشترك دولت و مجلس؛

شروعی برای تحقق وحدت میان قوا

نشست مجلس و دولت

این روز ها دولتی‌ها میهمان مجلسی‌ها در بهارستان هستند همین چند روز پیش بود که بعد از گپ و گفتی دو ساعته بین دو قوه در صحن علنی مجلس، روسای دو قوه، نمایندگان و وزرا در ضیافت افطار مجلس حاضر شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، غلامعلی حداد عادل رئیس كمیسیون فرهنگی، محمدابراهیم نكونام رئیس كمیسیون اصل نود مجلس، عباس رجایی رئیس كمیسیون كشاورزی و حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان به نمایندگی از مجلس و صادق خلیلیان وزیر جهادوكشاورزی، سیدمحمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور  و عزیزی معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور به نمایندگی از دولت سخنرانی كردند.

پس از طرح موضوعات از سوی نمایندگان و وزرا، رییس جمهور طی سخنانی گفت كه این نشست‌ توصیه‌های رهبری را به عنوان پشتوانه به همراه داشته است و اعلام آمادگی كرد تا دولتی‌ها ماهی یك بار در چنین نشست‌هایی با نمایندگان مجلس گفت‌وگو كنند.

دکتر احمدی‌نژاد هم چنین همه قوا را عضو یك خانواده با ماموریت‌های بزرگ داخلی و جهانی عنوان کرد و گفت که معتقد است قدم برداشتن برای همدلی امری لازم و یک مجاهده انقلابی است.

لاریجانی طرح دیدگاه نمایندگان مجلس درباره مباحث مختلف را برای توسعه كشور مفید توصیف کرد و گفت که نحوه بیان مطالب از سوی نمایندگان مجلس در این نشست، نشان از حسن نیت آن‌ها در حل مشكلات کشور است

رییس جمهور ضمن اعلام آمادگی دولت برای خدمت به مردم در کنار مجلس، هم چنین از نمایندگان مجلس خواست که به نظر كارشناسی دولت اعتنای بیشتری كنند و شاكله‌ اصلی لایحه برنامه پنجم را حفظ کنند چراكه اگر پیچ و خم‌های اضافه در قانون مصوب مجلس وجود داشته باشد، نمایندگان در اصلاح و دولت در اجرا دچار مشكل خواهد شد.

او به فرا رسیدن زمان اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها هم اشاره کرد و گفت علیرغم اینکه برخی آمادگی دارند تا با شروع پرداخت یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها به دولت هجوم كنند و آسیب بزنند؛ دولت اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها را به نقطه‌ افتخار دولت و مجلس تبدیل می‌كند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست مشترک از تكرار این نشست‌ها استقبال كرد و با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در باب وحدت ابراز امیدواری كرد كه دیگر مشكل و اختلافی بین این دو قوه وجود نداشته باشد.

لاریجانی طرح دیدگاه نمایندگان مجلس درباره مباحث مختلف را برای توسعه كشور مفید توصیف کرد و گفت که نحوه بیان مطالب از سوی نمایندگان مجلس در این نشست، نشان از حسن نیت آن‌ها در حل مشكلات کشور است.

وی با استقبال از پیشنهاد برگزاری نشست های مشترک بین دولت و مجلس در عین حال گفت که در این نشست‌ها باید برای برخی از اختلاف نظرها به نتیجه برسیم.

نشست مجلس و دولت

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس در ارزیابی خود از نشست مشترک دولت و مجلس وحدت قوا، همدلی بیشتر و رفع مسائلی كه می‌تواند موجب اختلاف نظر شود را از دستاوردهای برگزاری چنین جلساتی عنوان کرد و گفت که یكی از محورهای مورد تاكید در این نشست این بود كه پیش از این كه اختلافات میان دو قوه رسانه‌ای شود، راه حل‌هایی برای رفع آنها پیدا شود.

حسن غفوری‌فرد عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم نشست روز گذشته دولت و مجلس را در جهت اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ وحدت ارزیابی کرد و گفت که  دولت و مجلس با برپایی این جلسه قدم‌های اجرایی دقیقی را برای پیاده‌سازی و عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب برداشته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم چنین پیشنهاد کرد که كمیته‌ای برای پیگیری مصوبات نشست‌های مشترك دولت و مجلس تشكیل شود تا مطالب مطروحه در این نشسته با پیگیری و ارائه گزارش تحقق پیدا كند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم نشست مشترك دولت و مجلس را پربار و مفید خواند و با اشاره به تاثیرات مثبت آن، این نشست را  پاسخی به ندای مقام معظم رهبری در خصوص دعوت قوا به وحدت و انسجام عنوان کرد.

برگزاری این نشست با گذشت كمتر از یك هفته از بیانات رهبری درباره لزوم حفظ وحدت میان مسوولان از این جهت قابل توجه بود كه روسای دوقوه در پایان، این نشست مشترك را فرصتی برای تقویت تعاملات خود عنوان كردند و ابراز امیدواری كردند كه این نشست شروع خوبی برای تحقق وحدت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم نشست مشترك دولت و مجلس را پربار و مفید خواند و با اشاره به تاثیرات مثبت آن، این نشست را  پاسخی به ندای مقام معظم رهبری در خصوص دعوت قوا به وحدت و انسجام عنوان کرد

روز چهارشنبه هفته گذشته رهبری وحدت میان مسئولان را «فریضه مهم» خواندند و تعمد در بر هم زدن آن را «خلاف‌شرع» عنوان كردند.

شاید به همین دلیل بود كه با وجود انتقادات شدید نمایندگان مجلس به برخی اظهارات اخیر اسفندیار رحیم مشایی حضور وی در این نشست مشترك نه تنها تنشی را متوجه این نشست نكرد بلكه وی با خوش و بش میزبانان مجلسی روبرو شد.

دامنه اختلافات و چالش‌های میان دولت و مجلس در هفته‌های گذشته از عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس توسط رییس‌جمهور، ابلاغ قوانین از سوی رییس مجلس، انتقاد دولت به كارآمد نبودن برخی مصوبات مجلس و انتقادات مجلسی‌ها به برخی اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور تا ارسال نامه نمایندگان به رییس جمهور درباره مشایی ادامه داشت اما شاید این نشست مشترك آن هم در ماه مبارك رمضان بتواند نقطه پایانی «بر تبدیل این اختلاف‌سلایق به شکاف‌های غیرقابل اصلاح و زخم‌های غیرقابل علاج» بگذارد كه رهبری آن را خطایی بزرگ دانسته‌اند.

حالا باید دید این نشست مشترک دولت و مجلس که اولین نشست مشترک اعضای دو قوه در سال 89 بود، فارغ از تعارفات چقدر نتایج عملی در پی دارد و آیا برگزاری چنین نشست هایی که به اقرار بزرگان نفس آن مفید فایده است در آینده نه ماهی یکبار بلکه حداقل در فواصل زمانی کمتر تکرار خواهد شد یا خیر.

سارا کیان

گروه جامعه و ارتباطات