راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 7199
  • دوشنبه 11/8/1388
  • تاريخ :

آیا انتقاد از رهبری ممکن است؟
آیت الله خامنه ای

مقدمه:

انتهای هفته قبل پس از دیدار جمع زیادی از نخبگان،دارندگان مدال های طلای المپیادهای جهانی، کشوری، نفرات برتر کنکور و جشنواره های علمی پژوهشی با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند. خبر ابتدایی آنرا که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایشان بود خواندم. نکته قابل توجه برای من وجود داشتن مباحثی از ایشان درباره امکان انتقاد به رهبری و اشکلات ایشان به صدا و سیما بود. حدس زدم این بخش از سخنان باید در پاسخ به مباحث مطرح شده توسط یکی از مهمانان بیان شده باشد. پس از  گذشت چند ساعت در سایت دفتر نشر و حفظ آثار مقام معظم رهبری گزارش مبسوطی از این دیدار ارائه شد.

 یکی از نکات قابل ذکر در این دیدار سخن گفتن یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود. لحن و موضوع مطرح شده از طرف این دانشجون با سایر سخنان این دیدار کاملا متفاوت بود.

ما كه نگفتیم از ما كسى انتقاد نكند؛ ما كه حرفى نداریم. من از انتقاد استقبال می‌كنم؛ از انتقاد استقبال می‌كنم. البته انتقاد هم می‌كنند...

او که نه از روی کاغذ می خواند و نه طرح قبلی برای سخن گفتنش وجود داشت مباحث سیاسی اخیر بویژه بعد از انتخابات را پیش کشید. در پاسخ به این انتقادات نیز رهبری به صورت کامل در مقام پاسخگویی و تبیین برآمدند و اگرچه برخی از افراد حاضر در جلسه از این پرسش ها چندان خشنود نشدند اما ایشان با دعوت این افراد به آرامش با روی گشاده پاسخ دادند. حال در ابتدا به شرح ما وقع و در ادامه به حکمتها و پندهای سیاسی این امر اشاره می گردد:

برای رعایت امانت علی رغم مطول شدن بحث عین گزارش سایت  دفتر  حفظ و نشر آثار رهبری را درباره سخنان این دانشجو و پاسخ مقام معظم رهبری ارائه می گردد:

در آن دیدار چه گذشت؟

پس از آخرین نفری كه برای مطرح كردن دیدگاه‌های خود نوبت داشت، حاضران منتظر صحبت‌های رهبر انقلاب بودند كه ایشان از مجری برنامه می‌پرسند: «از دوستانی كه قرار بوده صحبت كنند، كسی باقی مانده؟»

مجری می‌گوید: «اگر شما اجازه بدهید، همه‌ی جمع هزار نفره‌ای كه این‌جا هستند، دوست دارند صحبت كنند...» همه می‌خندند.

آیت الله خامنه ای

در این میان چند تن از دانشجویان از میان جمعیت، خواستار فرصتی برای بیان صحبت‌هایشان شدند. این حركت با واكنش برخی برگزاركنندگان مراسم روبرو شد كه آن‌‌ها را دعوت به نشستن می‌كردند، اما رهبر با اشاره به یكی از همان جوانها گفتند: «آن آقایی كه ایستاده بودند و نشاندن‌شان! شما بفرمائید...»

دانشجوی جوان بلند شد و شروع كرد به حرف زدن. صدایش از آن‌جا به گوش رهبر نمی‌رسید؛ پشت تریبون آمد و پس از معرفی خود، سخنانش را آغاز كرد. حرف‌هایش نسبت به سخنران‌های قبلی رنگ و بوی دیگری داشت. ابتدا از عملكرد صدا و سیما پیرامون حوادث اخیر انتقاد كرد و با بیان مثالی از رهبر پرسید:

«آیا صدا و سیمای ما تصویر درستی از كشور و جهان ارائه می‌دهد یا تصویری غیرواقعی و كاریكاتورگونه؟

آیا صداو سیما به عقاید مختلف اجازه‌ی دفاع از خودشان را می‌دهد؟ عقایدی كه به‌خصوص در همین رسانه مورد نقد و یا حتی حمله قرار می‌گیرد؟

آیا صدا سیمای ما نقل‌قولی كه از افراد می‌كند و یا رویدادهایی كه روایت می‌كند، وفادارانه و منصفانه است؟»

بخش دوم سخنان وی موضوع نقد رهبری بود. «من شاید چهار-‌پنج سال است كه به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌كنم. این مدت واقعاً به یاد نمی‌آورم كه مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم ... نقد رهبری را هم به شكل عمومی می‌شود مطرح كرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس می‌كنم اگر چنین نشود، این شرایط منجر به نفاق و كینه می‌شود؛ مثلاً یك چیزی كه در ابتدا یك انتقاد ساده است، چون بستر مناسبی برای بیان پیدا نمی‌كند، ممكن است جنبه‌ی مغرضانه به خود بگیرد و كم‌كم بی‌انصافی هایی پیدا شود.»

سخنانش طولانی شده بود. از آقا خواست تا باز هم ادامه دهد و پاسخ شنید: «من موافقم كه شما ادامه بدهید. وقت از اول هم تمام شده بود، ولی شما ادامه بدهید...»

در انتقاد از بى‌انصافىِ یك دستگاه یا یك كس، خود ما باید دچار بى‌انصافى نشویم؛ به این توجه كنیم

تشكر كرد و این‌بار صحبت‌هایش را با انتقاد از چگونگی برخورد نیروی انتظامی با تجمعات پس از انتخابات ادامه داد:

«اگر مقداری روش‌های اقناعی‌تر داشتیم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمی‌كردیم، نظام ما بقای بهتری نداشت؟ آیا مردم متحدتری نداشتیم؟ چون وحدت واقعی به نظر من بیش از این‌كه با نصیحت حاصل شود نتیجه‌ی رفتار مردم با حكومت و رفتار حكومت با مردم است و رفتار مردم با همدیگر است.»

پس از اتمام صحبت‌های او چند نفر به اعتراض بلند شدند تا نوبت برای حرف زدن بگیرند. یكی‌ از آن‌ها گفت: «همین حرف‌های ایشان نشان می‌دهد فضای نقد وجود دارد. ما هم می‌خواستیم حرف بزنیم اما به ما اجازه ندادند و فرصت نشد...»

دیدار نخبگان با آقا

آقا در جواب اعتراضات گفتند: «این را به حساب كم بودن وقت‌ها بگذارید و تحمل بفرمائید. ان‌شاءالله خدای متعال شرح صدر خواهد داد به همه‌ی‌ ما كه درست بفهمیم، درست ببینیم و درست بیان كنیم.»

حالا دیگر نوبت میزبان بود. جمعیت، بی‌صبرانه منتظر سخنان و یا به عبارت بهتر، واكنش آقا بودند.

رهبر انقلاب در لابه‌لای سخنان خود به برخی از سؤالات و شبهه‌های مطرح شده در جلسه پاسخ دادند: «بنده توى جلساتِ دانشجوئى، دانشگاهى كه این‌جا هستند، گاهى كه ببینم حالا بعضى‌ها روى ملاحظه، روى احترام، روى هرچه، بعضى از این حرف‌ها را كه خیال می‌كنند من خوشم نمى‌آید، نمی‌زنند؛ از نگفتنش ناراحت می‌شوم؛ از گفتنش مطلقاً ناراحت نمی‌شوم. اى كاش مجال بود تا گفته می‌شد، تا آن‌وقت انسان می‌توانست آن برگ‌هاى بر روى هم گذاشته‌ى كتاب حرف را، باز كند تا خیلى از حقائق روشن بشود. آینده، البته این كارها خواهد شد.»

آقا از صدا و سیما گفتند و گفتند كه ایشان هم به بخشی از عملكرد این دستگاه انتقاد دارند اما مثل همیشه انصاف را یكی از شروط نقد سالم عنوان كردند: «در انتقاد از بى‌انصافىِ یك دستگاه یا یك كس، خود ما باید دچار بى‌انصافى نشویم؛ به این توجه كنیم.»

رهبر انقلاب نسبت به صدا و سیما دو انتقاد عمده را وارد دانستند و گفتند: «خیال نكنید آن حرف‌هائى كه صدا و سیما می‌زند، این، همه‌ى حرف‌هاست؛ نه، خیلى مطلب هست. "یك سینه حرف موج زند در دهان ما". این‌جور نیست كه هر چه كه انسان احساس می‌كند، این را گفته باشد یا بتواند بگوید. خیلى حرف‌هاى زیادى هست. شما جوان‌ها الحمدللَّه باهوشید، بااستعدادید، به‌تدریج خیلى از حقائق براى شماها روشن خواهد شد.»

آقا با اشاره به این سوال كه «آیا صدا و سیما  وضعیت واقعى كشور را نشان می‌دهد؟» پاسخ گفتند «نه، ناقص نشان می‌دهد. خیلى پیشرفت‌هاى برجسته و بزرگ هست كه صدا و سیما نشان نمی‌دهد. دلیلش هم این است كه شما مجموعه‌ى مرتبط با حوادث گوناگون، از خیلى از حقائق كشور و پیشرفت‌هاى كشور مطلع نیستید؛ نقص صدا و سیماى ماست. والّا اگر صدا و سیما می‌توانست همان‌جور كه تلویزیون فلان كشور غربى با یك سابقه و تجربه‌ى فراوان و با استفاده‌هاى هنرى دروغ‌هاى خودش را راست جلوه می‌دهد، واقعیات موجود كشور را درست منعكس كند، شما بدانید امروز امید نسل جوان، دلبستگى نسل جوان به كشورش، به دینش، به نظام جمهورى اسلامى‌اش، به‌مراتب بیشتر از حالا بود.»

من شاید چهار-‌پنج سال است كه به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌كنم. این مدت واقعاً به یاد نمی‌آورم كه مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم ...

و اما انتقاد دوم كه درباره انتخابات بود: «شما خیال نكنید كه حالا بنده چون رئیس صدا و سیما را انتخاب می‌كنم، همه‌ى برنامه‌هاى صدا و سیما را مى‌آورند، دانه‌دانه بنده نگاه كنم، امضاء كنم. نخیر، از خیلى از برنامه‌هاى صدا و سیما بنده راضى هم نیستم؛ از جمله، من راضى نبودم كه از ماه اسفند، بلكه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبلیغاتى و حرف‌هائى كه زده شد و تظاهراتى كه می‌شد و مجادلاتى كه انجام می‌گرفت، از تلویزیون پخش شود، كه متأسفانه تو تلویزیون پخش شد.»

اواخر سخنرانی انتظار كسانی كه می‌خواستند بدانند، واكنش آقا به سخنان آن جوان دانشجو درباره «انتقاد از رهبری» چیست به سر آمد و ایشان گفتند:

"ما كه نگفتیم از ما كسى انتقاد نكند؛ ما كه حرفى نداریم. من از انتقاد استقبال می‌كنم؛ از انتقاد استقبال می‌كنم. البته انتقاد هم می‌كنند. دیگر حالا جاى توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، كم هم نیست؛ بنده هم می‌گیرم، دریافت می‌كنم و انتقادها را می‌فهمم."

درس ها و حکمت  های سیاسی:

اگرچه برخی رسانه ای غربی و محافل سیاسی  وابسته به آنان و هم چنین برخی دوستان غیر مطلع بر عدم امکان پرسشگری،نقد و یا دادن مشاوره از منظرهای دیگر به  رهبری  تاکید دارند اما سیره عملی رهبران نظام اسلامی بر پایه اندیشه سیاسی در اسلام و احادیث و سنن نبوی و ائمه اطهار قرار می گیرد.این گفتگو که ذکر آن در بالا رفت نه یک تعارف سیاسی و یا شکل فرمالیته از برخورد در نظام اسلامی که مبتنی بر یکی از اصول اندیشه سیاسی در اسلام است و ریشه در مواریث اسلامی و شیعی ما دارد.

 اگرمفهوم نقد،بازخورد و خود انتقادی از مفاهیم جدید اندیشه سیاسی غرب است اما در اندیشه سیاسی در اسلام یکی از این گزاره های مهم  و تاریخی که از زمان رسول اکرم (ص) آغاز شد "النصیحه لائمه المسلمین" است که به چرخش اطلاعاتی در سیستم،بهینگی در تصمیم و انتقاد درون سیستمی و دلسوزانه اشاره دارد. «نصیحت زمامداران جامعه اسلامی» در اندیشه سیاسی و اجتماعی  متفکران مسلمان سابقه‏ای طولانی دارد و دانشمندان فراوانی در ارائه شیوه حكومت‏داری قلم زده‏اند؛ مثل جاحظ در «التاج» و «المحاسن و الاضداد» و امام محمد غزالی در «نصیحة الملوك» و ابوبكر بن محمد طرطوشی در «سراج الملوك» و خواجه نظام الملك در «سیر الملوك یا سیاست نامه» و محقق سبزواری در «روضة الانوار».

«النصیحة لائمة المسلمین» یك تعبیر ریشه دار و پرسابقه است كه در روایات متعددی به چشم می‏خورد. سرچشمه این عنوان پیامبر اكرم(ص) است كه در حجة الوداع ضمن سخنرانی در مسجد خیف آن را مطرح فرمودند و پس از آن در بیانات ائمه  به عنوان یكی از مسئولیت‏های امت اسلامی مورد تأكید قرار گرفت.

یکی از احادیثی  که به این مساله اشاره می کند به شرح زیر است:

... عن ابی عبدالله(ع):

ان رسول الله(ص) خطب الناس فی مسجد الخیف فقال: ...ثلاث لا یغل علیه من قلب امری مسلم: اخلاص العمل لله و النصیحة لائمة المسلمین و اللزوم لجماعتهم؛ همانا رسول خدا مردم را در مسجد خیف خطاب قرارداد و فرمود:سه خصلت است كه دل هیچ فرد مسلمانی با آن خیانت نكند: خالص كردن عمل برای خدا نصیحت پیشوایان مسلمین و همراه بودن با جماعت». (اصول کافی جلد 1 صفحه 403)

اما حق من بر شما این است كه به بیعت وفا كنید و نصیحت در نهان و آشكارا و اجابت فرمان هنگام خواندن من و اطاعت هنگام امر

امام علی (ع) در خطبه 34 نهج البلاغه سه حق را پس از بیعت با امام بر گردن امت می داند: و اما حقی علیكم: فالوفاء بالبیعة و النصیحة فی المشهد و المغیب و الاجابة حین أدعوكم و الطاعة حین امركم اما حق من بر شما این است كه به بیعت وفا كنید و نصیحت در نهان و آشكارا و اجابت فرمان هنگام خواندن من و اطاعت هنگام امر».

در این فراز مهم از نهج البلاغه علاوه بر ولایت پذیری و وفای به بیعت لزوم نصیحت خیرخواهانه به امام  نیز از حقوق مهم ولایت دانسته می شود..پس ما توامان با دو مفهوم اطاعت و نصیحت در قبال امام مسلمین روبرو هستیم.

اگرچه درباره واژه نصیحت امروزه معانی مختلفی متصور است اما  در اصل  در لسان عرب ،نصیحت خیرخواهی است یعنی هر گفتار یا عملی كه در آن خیر نصیحت شونده  منظور شده باشد. ریشه این واژه در کاربرد زبان عربی از «نصحت العسل» به معنای تصفیه و خالص كردن عسل گرفته شده است.

مناسبت این ماده با كاری كه ناصح انجام می‏دهد از آن جهت است كه ناصح نیز كلام و عمل خود را از غش و ناخالصی پاك می‏كند. و هیچ انگیزه‏ای جز خیرخواهی در لوح جان خود باقی نمی‏گذارد.

برخی از دانشمندان اشتقاق این واژه را از «نصحت الثوب» به معنای دوختن لباس دانسته‏اند به این مناسبت كه خیاط با كار خود مواضع فرسوده جامه را كه در معرض پاره شدن قرار گرفته ترمیم می‏كند و از پیشرفت آن جلوگیری می‏نماید. ناصح نیز با نصیحت خویش به ترمیم نقاط ضعف و كاستی های منصوح می‏پردازد از این رو نقش ناصح در اصلاح افراد نقش خیاطی است كه لباس كهنه به دست او جلوه تازه‏ای پیدا می‏كند و نواقص آن برطرف می‏گردد.(به نقل از نصیحت ائمه مسلمین / محمد سروش محلاتی).

پس می بینیم که نصیحت صرفا هدف مرتبط با خیر عمومی و مصلحت فردی دارد و برای خدا خالص شده است.پس هر گونه غرض ورزی و شبهه ای را نمی توان جزو نصیحت دانست از طرف دیگر ترمیم نقاط ضعف و بر طرف کردن کاستی ها هدف نصیحت است.

بر این اساس نصیحت دلسوزانه و خالصانه علاوه بر اطاعت از وظایف افراد نسبت به حاکم جامعه اسلامی است.در واقع بر پایه این اصل است که رهبر جامعه اسلامی نقدهای واقعی و دلسوزانه را می شنود و در صورت صحت آن به بهبود و تغییر رویه و در غیر این صورت در مقام تبیین و توضیح و تنویر برخواهد آمد.

سید حسین زرهانی

گروه جامعه و سیاست

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
احمد حسینی
کاش می شد رهبر بامردم خودمانیتر بودند مثلا میگفتیم رهبر دمت گرم کمی به فکر ما بیکارا باش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 6/11/1389 - 13:38
rahimrahimi2009
حال كجای دنیاچنین رهبری با تدبیر دارد باید بگوم هیچ كجا امامی توانم بگویم همه جا در آرزوی داشتن چنین رهبری اند در ضمن سؤال آقای ali mohammadi سؤالی كلیدی است.
رحیم رحیمی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/3/1389 - 13:33
ناشناس
رهبری مسلما مهمتری رکن در یک کشور محسوب میشود.امادر مورد رهبری دینی یا همان ولایت فقیه باید شرایط روز رانیز لحاظ قرارداد. و نظر مردم خصوصا مردم را پرسید و مد نظر قرار داد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/3/1389 - 11:40
ناشناس
اصولا افراط و تفریط در هر امری مذموم و مطرود است انتقاد از رهبری و هر شخص مسلمانی اگر به قصد تخریب و تخطئه نباشد نه تنها بد نیست بلکه لازم هم هست بدون تردید رهبری هر گز ادعای عصمت نداشته و ندارند بنا براین کسی که عصمت ندارد قطعا اشتباه هم میکند و لذا لازم است به ایشان تذکر و انتقاد کرد که البته باید توسط اهل فن باشد که همان مجلس خبرگان است عزیزان:رهبری ستون نظام است و هر گونه تضعیف ولو ناخواسته نظام را تضعیف می کند البته به نظر اینجانب مجلس معزز خبرگان کمی در این زمینه کوتاهی می کنند و شاید هم اطلاع رسانی درستی نمی کنند ؟متاسفانه بعضی از اعضای مجلس خبرگان در مورد رهبری کلماتی بکار می برند که فقط زیبنده امامان معصوم (سلام اله علیهم اجمعین )است و اینگونه رفتارها که مع السف بنام حمایت از رهبری نیز هست بیشترین جفا را به رهبری می کنند !!!!!محسن طالبی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 9/2/1389 - 7:48
افشردی
ولایت فقیه یعنی ولایت فقه فقیه نه شخص او. بنابراین مادامی که فقاهت او از ذره بین خبرگان مورد بررسی است اشتباه نمی کند . البته نمی گوییم ایشان معصوم است اما اگر به اعماق دلها رجوع شود واضح است که کسی که غیر معصوم بودن نایب امام عصر را فریاد می کند به قول امام(ره) امام معصوم را هم قبول ندارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 14/10/1388 - 18:52
ناشناس
حزب فقط حزب علی رهبر فقط سیدعلی جانم فدای رهبر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/10/1388 - 20:18
g i
رهبر فردی غیر معصوم است بنابراین مجلس خبرگان باید برعملکرد ایشان نظارت کند و نتیجه را به اطلاع مردم برساند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 28/9/1388 - 10:6
ناشناس
رهبر باید رهبر همه مردم ایران باشد نه گروه خاصی تا ارزش ولایت فقیه حفظ شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/9/1388 - 11:33
محسن
ببینید
رهبر در كشور ما نشان دهنده وحدت در كشور ماست
پس زمانی كه رهبر بر ما حكمی دهد
حتما صلاحی در كار آن است
باید با دقت نظر و سنجیده سخن گفت
رهبر هم مانند دیگر انسانهاست و نمی توان گفت معصوم است اما
آیت الله سید علی خامنه ای اكنون نه به عنوان سید بودن و نه بخاطر ریش سفیدشان و نه بخاطره آیت الله بودنشان (كه البته همه اینها محترم)
اما
اكنون آیت الله سید علی خامنه ای به عنوان ولایت فقیه در جامعه نقش دارند
و این است احترامی كه به این سید بزرگوار داده است
واقعا تعجب می كنم از برخی نظرات
چرا اینگونه قضاوت می كنید؟
مگر نمی بینید رهبر چگونه وحدت بین تمام اقشار حكومتی را تدوین می كنند؟
خونی كه در رگ ماست هدیه به رهبر ما
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/9/1388 - 6:48
سعید
مطمئنا برای یک مملکت با این گستردگی یک بزرگ لازم هست!!!
ولی آیا انسان جایز الخطا نیست؟
آیا از بزرگان دین ما در زمان خودشان انتقاد نمیشد؟
...
پس چشم بسته نمیشود از کسی اطاعت کرد و باید خوبها را سوا و ایراد دارها را با انگشت نشان داد تا اصلاح شود
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 13:7
molokmiyan
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 10:39
rooster7
امیدوارم همیشه سایه ایشون رو سرمون باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/8/1388 - 21:17
ناشناس
باولایت زنده ام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/8/1388 - 18:36
epidemic
به نظر من انتقاد چیز خوبیه!ولی...................از رهبر نه!!!ما نباید انتقاد کنیم چون شاید این انتقاد های ما باعث این بشه که جوامع دیگر هم رهبر عزیز ما رو مورد انتقاد قرار بدن که این برای من خیلی سخته که این چیز ها رو ببینم و بشنوم!!!
جانم فدای ان کس که جوانی خودش را برای ابادانی ایران و ایرانیان فدا نمود!!!((جانم فدای رهبر عزیزم))
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/8/1388 - 13:11
حسين عيسي زاده
جا نم فدای رهبر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 14/8/1388 - 21:7
niny200527
با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/8/1388 - 19:59
زهرا ناز
من نمیدانم افرادی که نظرات خود را نوشته اند به کتابهای قبل از انقلاب که در مورد ولایت فقیه چاپ شده و بزرگان دین ما در مورد ان سخن گفته اند اطلاع دارند .یا نه؟رهبر ما هم معصوم نیست وقابل نقد می باشد نه اینکه همه افراد بخواهند وبتوانند اورا نقد کنند نقد کردن هم مثل بقیه امور آدابی دارد ومراحلی .باشد که روزی برسد رهبر عزیزم در کنار امام عصر (عج)قامت به اقامه نماز ببندد .از شما هم متشکرم که همه نظرات را درج میکنید یاحق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/8/1388 - 8:19
سروش آزادي
به نظر من رهبری هم یک حاکم هستند ، یک حاکم هیچگاه نمی تواند همه جا باشد و همه مشکلات را متوجه شود ، باید از مسئولین در هر رده ای بتوان انتقاد کرد ، و همینطور هم هست ، مخصوصا هر فردی که قدرت بیشتری و اختیارات بیشتری طبق قانون اساسی برعهده دارد ، باید بیش از دیگران مسئولیت پذیر و نقد پذیر باشد ، مخصوصا در حوزه سیاست و حکومت داری به نظر من نقد درست باعث خیر و صلاح حاکم و ملت می باشد.
با تشکر از دانشجویی که به این واقعیت اشاره کرد و با تشکر از آنانی که با عمل خود نشان می دهند حکومت نقدپذیر و اصلاح پذیر است ، هیچگاه در عرصه مملکت داری خوب مطلق نداریم ، همیشه راه برای اصلاح و بهتر شدن و سیر به کمال هست ، و در حکومت بین حاکمان و مردم نقد پذیری و انصاف از جانب هردوست که می تواند راهگشا باشد ، یکی از موارد پر و بال دادن به نقد درست گسترش روزنامه ها و رسانه های مستقل است تا همواره قدرت شفاف باشد و شفاف بماند ، به امید برقراری حقیقت و عدالت و آرامش وجدانی بشری در روی کره زمین.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/8/1388 - 0:17
Hamid_Reza
کسی می تونه از رهبری و ولایت فقیه انتقاد کنه که اول از هر چیز اون رو قبول داشته باشه ...
کسی که جیره خور آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی
هست نباید دم از انتقاد بزنه ...

جانم فدای این پدر پیر ...
جانم فدای رهبر ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 23:48
فدایی رهبر عاشورایی
جانم فدای رهبر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 22:26
ناشناس
معنای نقد ونصیحت ودلسوزی ورعایت انصاف در کنار هم لازم است وگرنه نقد بهانه ای برای حرمت شکنی می شودهر مسوولی برای خود حرمتی دارد چه رسد به جایگاه ولایت وخبرگان رهبری این انتقادات از رهبری باید خبرگان رهبری جواب دهدکه وظیفه انهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 22:24
سعید
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد امام خمینی(ره)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 22:15
soorilaw
امام خمینی فرمودند:پشتیبان ولایت فقیه باشید تا
به مملکت آسیب نرسد..............
ما هم فدایی سید علی هستیم............
اگه خدا قبول کنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 21:50
aminpix
معمولا اینگونه اتفاق ها درست اطلاع رسانی نمی شود و به صورت شایعه پخش می شود. در شایعه هم هر کس هر چه بخواهد اضافه و کم می کند.
از اینکه این خبر را اطلاع رسانی کردید ممنون هستم.
اگر برایتان مقدور است بیشتر در باره انتقاد از رهبری مقاله بنویسید تا ما هم بیشتر بدانیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 20:56
دیدبان
ما همه سر باز توییم خامنه ای
گوش به فرمان توییم خامنه ای

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 20:42
alireza a.
well done to Tebyan for putting this nice news first for us.
Alireza
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 20:18
دوستار شما
دوستان گرامی:
تحمل انتقاد و واکنش بدون خشونت هنوز در جامعه ایران ما متاسفانه خوب جا نیافته است. انتقاد برای پیشرفت جامعه لازم است. تشکر از منتقد موجب تشویق متفکران وشراکت بیشتر مردم در امور جامعه میشود و مسایل بیعت و وفاداری نیز کم اهمیت تر خواهند شد. جامعه یی که انتقاد را برابر با دشمنی میداند و مردم از ترس از اظهار نظر و انتقاد خودداری میکنند از امکانات پیشرفت خود میکاهد و کم کم به جامعه یی مرده تبدیل خواهد شد. و همانطور که در چند قرن اخیر ملاحظه کرده ایم خارجیان بر چنین جوامع مرده ای غلبه خواهند کرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 19:46
ناشناس
درستش هم همین است که از رهبر هم انتقاد شود نه اینکه از وی یک شخصیت مقدس و منزه درست کرد که کسی جرات نزدیک شدن به آن را نداشته باشد. چون رهبر جامعه نیز لزوما از خطا بدور نیست.در ضمن من چیزی از انتقاد به رهبری در خاطرم نیست می شود مرا راهنمایی کنید که چه کسی و در چه موردی از رهبر انتقاد داشته است؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 19:1
ali mohammadi
تا حالا فکر کردین اگه ولایت به خطر بیفته چه اتفاقی رخ میده؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 18:12
ناشناس
جانم فدای رهبر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 16:46