تبیان، دستیار زندگی
مهره نزدیک به جریان انحرافی از ورود به وزارت خارجه بازماند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناکامی دیگر جریان انحرافی


انتصاب آقای ملک زاده  به سمت معاون وزیر امور خارجه، با اعتراض جدی مجلس روبرو شد و با آغاز فرایند استیضاح وزیر خارجه او از مسوولیت جدید استعفا کرد و این نیروی نزدیک به جریان موسوم به انحرافی از ورود به وزارت خارجه بازماند.


آغاز ماجرا

ملک زاده

"محمد شریف ملک زاده معاون وزیر خارجه شد."

این خبر در حالی عصر روز شنبه، 28 خرداد توسط رسانه های کشور مخابره شد که با بهت و حیرت افکار عمومی ،رسانه ها و فعالان سیاسی مواجه گردید. چرا که همه، از سوابق روابط محکم سیاسی آقای ملک زاده با افرادی همچون آقای مشایی و برخی دیگر مطلع بودند و از دیگر سو، نمایندگان مطرح جریان اصول گرا در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این علیه او اتهام هایی را مطرح کرده اند. هم چنین برخی رسانه ها از نقش اصلی و جایگاه محکم او در جریان انحرافی خبر داده بودند. او که در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور  با آقای مشائی همکار و دبیر آن شورا نیز بود، توسط نهادهای قضایی و امنیتی زیر ذره بین قرار گرفت  و عملکرد فعلی و سابقه اش مورد کنکاش قرار داشت.

این موارد این نکته را به ذهن متبادر می کرد که چرا به ملک زاده ای که در این شرایط قرار دارد مسوولیت مهمی در وزارت خارجه داده شده است در حالیکه به نظر می رسد باید قبل از اعطای پست به ملک زاده، این اتهامات مورد بررسی قرار می گرفت.

حدس ها و گمانها:

مهم ترین حدسی که در این باره زده می شد دو حدس اصلی بود:

1-ملک زاده هم چون امیری فر با اتهامات جدی روبرو است و نیاز به حاشیه امنیت برای پیگرد قضایی دارد. وزارت مهم و حساس وزارت خارجه فضایی امن است چرا که هر گونه ایجاد حاشیه برای مسوولینش منافع ملی و امنیت ملی را به خطر می اندازد. لذا حضور ملک زاده تا مدتی او را بیمه خواهد کرد.

2- عده ای دیگر معتقد بودند جریان انحرافی برای پیشبرد اهداف خود نیاز به سنگر حساس وزارت خارجه دارد.آنان بعد از ناکامی در تسخیر وزارت اطلاعات و حوادث پیش آمده به دنبال جای پا محکم کردن در وزارت خارجه بودند و حضور ملک زاده با توجه به نزدیکی به مشائی برای این طیف ایده آل بود.

واکنش طوفانی مجلس

مجلس بعد از حوادث مربوط به عدم حضور 11 روزه رییس جمهور و ماجرای وزارت اطلاعات نشان داده است که مماشات را کنار گذاشته و خیلی صریح و قاطع در برابر دولت عمل می کند.  مجلسی ها بلافاصله با راه انداختن موج استیضاح خواستار پاسخگویی وزیر امور خارجه درباره دلایل به کارگیری آقای ملک زاده شدند آنان به صراحت در متن استیضاح این گونه نوشتند:

برادر ارجمند جناب آقای دكتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد ماده 220 قانون آئین نامه داخلی ما امضاء کنندگان، متقاضی استیضاح وزیر امور خارجه، جناب آقای دکتر صالحی هستیم.

آقای دکتر صالحی هم پس از ساعاتی در گفتگو با خبرگزاری ها با اشاره به اینکه از خودگذشتگی یکی از ویژگی های مسئولان جمهوری اسلامی ایران است گفت: آقای ملک زاده استعفای خود را در همین راستا اعلام کرده‌اند و این استعفا پذیرفته شد و دوستان مجلس نیز در این رابطه در جریان قرار گرفتند.

دلیل استیضاح:

نصب محمد شریف ملک زاده کارمند انتقالی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان معاون اداری و مالی وزارتخانه بدون توجه به سوابق مسأله دار وی که مصالح خارجی نظام را به خطر  می اندازد.

گرچه انتخاب معاون از اختیارات وزیر است، ولی هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی اش بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است. این امر را دادستان محترم تهران به وزیر امور خارجه هشدار داده است، ولی وی اعتنایی نکرده است. با توجه به نقشی که وزارت امور خارجه در تأمین منافع ملی دارد و تمایل و تلاشی که سازمان های جاسوسی برای نفوذ در این وزارتخانه دارند، و نیز جایگاه مهم معاون اداری و مالی در چیدمان نیروی انسانی در سفارتخانه ها ، اهمیت موضوع دو چندان می گردد.

ماجرا به اینجا ختم نشد . آقای وزیر به مجلس رفت و در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور یافت. کمیسیون امنیت ملی با تشکیل جلسه‌ای این موضوع را بررسی و وزیر خارجه قول داد که موضوع سوء سوابق ملک‌زاده را از وزارت اطلاعات استعلام و در صورت مخالفت وزارت اطلاعات با این انتصاب، ملک‌زاده را از این سمت عزل کند.

ملک زاده

وزارت اطلاعات وارد می شود

اگرچه نمایندگان مجلس معتقد بودند که دادستان هشدارهای لازم را به وزیر خارجه داده است و آقای صالحی شفاها از نظر وزیر اطلاعات آگاه بود اما برای پیش نیامدن هیچ گونه شبهه ای  وزارت  اطلاعات نظر خود مبنی بر عدم صلاحیت ملک زاده را کتبا به وزیر خارجه اعلام کرد.در این راستا  آقای  حیدر مصلحی وزیر اطلاعات شخصا طی نامه ای اداری و کتبی مخالفت خود را با انتصاب محمدشریف ملک زاده به عنوان معاون وزیر خارجه اعلام کرد.

از خود گذشتگی ملک زاده؟

دیروز با دریافت این نامه همه منتظر واکنش نهایی آقای ملک زاده و وزارت خارجه بودند. نهایتا در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس این خبر پیچید که ملک زاده استعفا داده است.  آقای دکتر صالحی هم پس از ساعاتی در گفتگو با خبرگزاری ها با اشاره به اینکه از خودگذشتگی یکی از ویژگی های مسئولان جمهوری اسلامی ایران است گفت: آقای ملک زاده استعفای خود را در همین راستا اعلام کرده‌اند و این استعفا پذیرفته شد و دوستان مجلس نیز در این رابطه در جریان قرار گرفتند.

آیا استیضاح  دکتر صالحی متوقف شده است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح صالحی هنوز در مجلس متوقف نشده است، گفت: از نظر آیین نامه امکانی برای توقف استیضاح وزیر خارجه نداریم مگر اینکه آقای صالحی با نمایندگان مجلس رایزنی کند و نمایندگان را متقاعد کرده تا استیضاح را پس بگیرند.اگر آقای ملک زاده استعفا داده باشد و این استعفا پذیرفته شده باشد باید نمایندگان را متقاعد کنند که استیضاحشان را پس بگیرند ما نمی توانیم کاری بکنیم.

امیدوار رضایی عضو هیات رییسه‌ مجلس هم به ایسنا گفت: تا هنگامی که نامه‌ استیضاح‌کنندگان وزیر امور خارجه مبنی بر انصراف از استیضاح به هیات رییسه نرسد، موضوع به قوت خود باقی است. وی افزود: آقای توکلی به عنوان یکی از استیضاح‌کنندگان گفت که نامه‌ی استعفای ملک‌زاده را هنوز ندیده است.

مجلس بعد از حوادث مربوط به عدم حضور 11 روزه روزه رییس جمهور و ماجرای وزارت اطلاعات نشان داده است که مماشات را کنار گذاشته و خیلی صریح و قاطع دربرابر دولت عمل می کند.  مجلسی ها بلافاصله با راه انداختن موج استیضاح خواستار پاسخگویی وزیر امور خارجه درباره دلایل به کارگیری آقای ملک زاده شدند

حرف آخر

گروه موسوم به گروه انحرافی که مدتی است با به کار گیری تمام توان خود، سعی در به انحراف کشیدن دولت داشته است، در جدیدترین تحرکات خود برای بكارگیری یک عضو فعال این گروه در مسئولیت های مهم دولتی ناکام ماند. اما سوال اصلی این جاست که هدف اصلی دولت از تداوم وضعیت موجود چیست. اگر ریاست محترم جمهور از سکوت الهام بخش برای وحدت سخن می گویند این گونه اقدامات که مشخصا بر هم زننده ثبات و تعادل جامعه است، به چه معناست؟دولت محترم  به عنوان قوه مجریه آگاه و برنامه ریز از اقدامات و نتیجه احتمالی اقدامات خود مطلع است. به نظر نمی رسد که دولت نداند پس از ماجرای وزارت اطلاعات ،نظام  به شدت بر روی اقدامات افراد گروه موسوم به جریان انحرافی حساس است. با این وصف فرستادن فردی که احتمال دستگیری قریب الوقوع او وجود داشته به وزارت خارجه جز ایجاد موج سیاسی جدید و ایجاد تنش میان مجلس و دولت نتیجه ای در بر نخواهد داشت. به نظر می رسد دولت با علم به نتایج اینگونه اقدامات دست به چنین انتخاب هایی می زند .اما این که نسبت این گونه انتخاب ها  و ایجاد حساسیت ها با امنیت و منافع عمومی چیست امری است که برای تحلیلگران قابل فهم نیست.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان