تبیان، دستیار زندگی
پس از سال‌‌ها مناقشه و بحث و جدل، 2/9/2009 سازمان ثبت احوال آلمان به یک خانواده آلمانی اجازه داد تا نام فرزند تازه متولد خود را جهاد قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزاد شدن نام "جهاد" برای نوزادان آلمانی

جهاد

در اقدامی بی سابقه و پس از سال‌‌ها مناقشه و بحث و جدل، 2/9/2009 سازمان ثبت احوال آلمان به یک خانواده آلمانی اجازه داد تا نام فرزند تازه متولد خود را "جهاد" قرار دهد.

به گزارش شیعه آنلاین، گفته می‌شود این خانواده مسلمان آلمانی ابتدا به یکی از دفاتر ثبت احوال آلمان مراجعه کرد اما با درخواست آنان برای ثبت نام "جهاد" مخالفت کردند. این دفتر ثبت احوال علت مخالفت خود را معنی این نام یعنی "جنگ مقدس" اعلام کرد.

اما این خانواده با مراجعه به یکی از دادگاه‌های شهر برلین و پافشاری بر درخواست خود، در نهایت توانست دادگاه را راضی و متقاعد کند و به هدف خود دست یابد.

نام چهره‌های سرشناس دولت نازی و دوران دیکتاتوری هیتلر نیز گاهی توسط برخی خانواده‌های آلمانی انتخاب شده اما از سوی اداره ثبت احوال آلمان با مخالفت مواجه می‌شود

در همین راستا پدر این تازه مولود آلمانی پس از اعلام این خبر و ابراز خوشحالی از این مسأله، در مورد علت مخالفت دفاتر ثبت احوال آلمانی با نام "جهاد"، گفت: آلمانی‌ها معتقدند این نام هم خودش منفی است و هم معنای آن. این ذهنیت و اندیشه بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 میلادی که در ایالت نیویورک آمریکا رخ داد، در ذهن آلمانی‌ها ایجاد شد.

وی در ادامه افزود: ما بعد از صحبت کردن با دادگاه، توانستیم آنان را قانع کنیم که دلیل و توجیه دفاتر ثبت، بی جهت و پوچ است به ویژه اینکه کلمه‌ای عربی – اسلامی است و به عقیده مسلمانان مربوط می‌شود. آنان هم در نهایت راضی و قانع شدند.

گفتنی است موضوع انتخاب اسم، همواره در کشور آلمان بحث برانگیز و جنجال آفرین بوده است. در گذشته هم اختلافاتی بر سر انتخاب اسم برخی باشگاه‌های ورزشی مانند "بروسیا" موجب اختلافات شدید میان خانواده‌ها و اداره ثبت احوال این کشور شده است. نام چهره‌های سرشناس دولت نازی و دوران دیکتاتوری هیتلر نیز گاهی توسط برخی خانواده‌های آلمانی انتخاب شده اما از سوی اداره ثبت احوال آلمان با مخالفت مواجه می‌شود.

تنظیم برای تبیان: عطااله باباپور