تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول بلندپایه حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: «ما در انتخابات شکست خورده‌ایم و به رای مردم احترام می‌گذاریم».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج انتخابات لبنان
انتخابات لبنان

با خاتمه شمارش آراء و در حالیکه تنها سرنوشت سه کرسی پارلمانی مشخص نشده، سعد حریری رهبر جریان المستقبل، پیروزی جریان 14 مارس در انتخابات پارلمانی را رسما اعلام کرد.

به گزارش پرس.تی.وی ـ بیروت، ساعت دو بامداد دوشنبه و با شمارش نزدیک به 95 درصد از صندوق‌های رای مشخص شد که در انتخابات پارلمانی سال 2009 لبنان، جریان 14 مارس به پیروزی دست یافته و اکثریت پارلمان را به مدت چهار سال دیگر برای خود حفظ کرده است.

جریان 14 مارس در تمامی نقاطی که شاهد رقابت نزدیکی میان دو گروه رقیب بود، پیروزی را از آن خود کرده و موفق به کسب 70 کرسی پارلمان از مجموع 128 کرسی شده در حالیکه جریان اپوزیسیون 55 کرسی کسب کرده و سرنوشت سه کرسی پارلمانی دیگر هنوز مشخص نشده است.

سعد حریری رهبر اکثریت پارلمانی دوره قبل در کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این پیروزی گفت: «پیروزی امروز بیانگر خواست ملت لبنان در برقراری نظام موسسات و ساخت دولتی قوی و مدرن با ارتشی مجهز و اعمال قانون اساسی بود».

این در حالیست که شکست غیرمنتظره جریان 8 مارس با اختلاف زیاد نسبت به رقیبش باعث ایجاد شگفتی در میان هواداران میشل عون شده است. عون در اظهاراتی نسبت به کندی روند انتخابات و عدم مدیریت و سازماندهی وزارت کشور و همچنین پرداخت رشوه‌های کلان انتخاباتی اعتراض کرد.

در همین حال ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه در اظهارنظری پیش از اعلام رسمی پیروزی جریان 14 مارس گفت: «لبنان کشوری نیست که بتوان بدون توافق آن را اداره کرد و گروه پیروز باید با گروه شکست خورده برای ساخت کشور همکاری کند».

وی افزود: «نباید اشتباه گذشته را تکرار کرده و گروه مقابل را از روند تصمیم‌گیری‌های کشور کنار بگذاریم. در عین حال موضوعی تحت عنوان یک سوم اعضای کابینه که در دوره قبل به خواست و فشار اپوزیسیون در اختیار آن قرار گرفت، نوعی بدعت بوده و در قانون اساسی لبنان وجود ندارد».

سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده از احزاب وابسته به اپوزیسیون نیز در اظهارنظری گفت: «بازگشت فشرده و غیر پیش‌بینی شده لبنانی‌های ساکن خارج به کشور برای رای دادن باعث شد تا معادلات در هم بریزد».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول بلندپایه حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: «ما در انتخابات شکست خورده‌ایم و به رای مردم احترام می‌گذاریم».

تنظیم برای تبیان: امیرمحمد پارسی