تبیان، دستیار زندگی
اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران تسلیم شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما تسلیم ایران شده است
اوباما

به گزارش الف، روزنامه اسراییلی اورشلیم پست نوشت:

دو تحلیل‌گر امور سیاسی و مسائل بین‌المللی طی گفتگویی با روزنامه اورشلیم‌پست اعلام کردند که نشانه‌های فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه امریکا با یک ایران هسته‌ای کنار آمده است.

«مٌردخای کدار» از مرکز مطالعات استراتژیک می‌گوید: مقامات آمریکایی در شرایطی قرار دارند که براساس آن معتقدند ایران فناوری هسته‌ای را در اختیار گرفته است.

دکتر کدار که 25 سال در فعالیتهای اطلاعاتی- نظامی حضور داشته، معتقد است که باراک اوباما با ایده ایران هسته‌ای هیچ مشکلی ندارد.

وی می‌افزاید: می‌توانید به چگونگی سخن گفتن مقامات آمریکایی نگاه کنید. ببینید برای نمونه جورج میچل، نماینده جدید آمریکا در امور خاورمیانه و یا اوباما چگونه سخن می گویند. فکر نمی‌کنم آنها به خاطر موضوع هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفته باشند. آنها نشان داده‌اند که هیچ تمایل فوری برای تغییر شرایط فعلی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ندارند.

این تحلیل‌گر در ادامه اظهار می‌دارد: فکر کنم اوباما دیگر در مورد برنامه هسته‌ای ایران تسلیم شده است. بنابراین نتیجه این می‌شود که آمریکا و اسرائیل فقط مسائل کوچکی برای مذاکره و گفتگو درباره آنها به ویژه موضوع فلسطین دارند. بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر اسرائیل نمی‌خواهد در مورد روند صلح خاورمیانه گفتگو کند. او می خواهد در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته باشد. اما اوباما موضوع هسته‌ای ایران را موضوعی فوری و جدی نمی‌بیند.

مقامات اسراییلی فکر می کنند آمریکا با ایران هسته‌ای کنار آمده است

دکتر کدار در مورد انتخابات آتی لبنان تصریح می‌کند که این انتخابات پارلمانی می‌تواند به عنوان « ندای بیدارباش» برای اوباما باشد. چون پس از این انتخابات، ائتلاف حزب‌الله می‌تواند بزرگترین ائتلاف لبنان شود و بدین ترتیب این یکی از نشانه‌های افزایش بی‌چون و چرای نفوذ ایران در منطقه است.

انرژی هسته ای

امیلی لاندو، مدیر برنامه کنترل تسلیحات و امنیت منطقه‌ای در موسسه مطالعات ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو نیز گفت: معتقدم که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی براینکه دولت جدید آمریکا در برابر ایران هسته‌ای تسلیم شده است.

وی افزود: بی‌تردید نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت جدید اوباما دیگر در مورد برنامه هسته‌ای ایران جدی نیست. حتی در سطح مقامات رسمی آمریکا نیز ناامیدی در مورد اینکه ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد، دیده شده است. برای نمونه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرده که نمی‌توان جلوی برنامه هسته‌ای ایران را گرفت. به نظر می رسد که دولت آمریکا مذاکرات با ایران را خیلی جدی نمی گیرد.

با این حال یک منبع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل نیز تصریح کرده که در مورد سیاست دولت آمریکا در قبال ایران خوشبین است. وی با اشاره به مصاحبه اخیر اوباما با هفته نامه نیوزویک که در آن رئیس جمهور آمریکا گفته است هیچ گزینه‌ای در قبال ایران از روی میز برداشته نمی‌شود، تصریح کرد: پیش از مذاکرات اخیر میان اوباما - نتانیاهو، رئیس‌جمهورآمریکا هیچ محدودیت زمانی در مورد مذاکرات با ایران تعیین نکرده بود اما پس از دیدار با نتانیاهو، وی ضرب‌الاجلی شش ماهه را درباره مذاکرات با ایران تعیین کرد که این موضوع خیلی هم وحشتناک نیست. البته این ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی اوباما مورد نظراسرائیل نبوده است.

این منبع در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا اوباما در مورد برنامه هسته‌ای ایران تسلیم شده، گفت: فکر نمی‌کنم این برآورد درست باشد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور