تبیان، دستیار زندگی
رسانه ملی برای رمضان رقیب پیدا کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سحری ضرغامی با طعم فارسی وان

بخش ارتباطات- وقتی سریال شبکه فارسی زبان فارسی وان را از تمام زوایا مشاهده می کنی، دقیقا مشخص است که این شبکه با آیتم هایی که در کاندکتور خود دارد نه فقط برای سود و منافع مالی راه اندازی شده بلکه به دنبال تاثیر نرم در مخاطبان خود می باشد.

صداوسیما

به ویژه وقتی دست یک یهودی در پشت پرده این شبکه دیده می شود. یک یهودی که برای مسلمانان شبکه تاسیس کرده تا آنان را با پخش سریال و موزییک سرگرم کند!

اما اقدام جدید سعد محسنی که مدیریت این رسانه صهیونیستی را به عهده دارد. تاییدی دیگر بر اهداف پشت پرده این رسانه در راستای جنگ نرم دشمن می باشد. جنگی که در آن فارسی وان ایمان مردم را نشانه گرفته و در جبهه باورها و ارزش های آنها تا درون خانه های فارسی زبانان پیش آمده است. ایمانی که به همراه وحدت از عوامل پیروزی انقلاب و ارزش های اسلامی در عصر خفقان و فساد بوده و عامل حفظ آن می باشد.

فارسی وان تا به حال برای پخش برنامه های خود ساعت 19 تا 23 را برای نمایش فیلم ها قرار داده بود و در طول روز هم اقدام به پخش تکرار برخی سریال ها می کرد حال با شروع ماه رمضان با تغییر در رویکرد خود برنامه جدیدی را برای مخاطبان خود ارائه داده و  با فیلم های جدید از ساعت 3بامداد میهمان خانه های آنان می باشد. و حتی در این راستا برای این ماه لوگوی خود را نیز تغییر داده و طرحی متناسب با این ایام برگزیده است. و غروب ها هم اقدام به پخش اذان می کند.

ارتباط اینجا در مرز ارتباط با انسان می ماند و برای او توهمی از ارتباط با خدا ایجاد خواهند کرد تا احساس نکند که پایش را به زمین بسته اند و این شدنی نیست مگر با جادوی رسانه ای چون تلویزیون. و محکی است برای مسلمانان که با این شیطان زیبا چهره چگونه رفتارخواهند کرد

البته این نوع رویکرد در برنامه ریزی های آقای مرداک عامل تازه ای نیست. این شبکه در طول یکسالی که تاسیس شده و در حال انجام کار است بارها چنین روش هایی را برای تاثیر و نفوذ در مخاطبان خود  به کار گرفته. از قطع برنامه ها و پخش اذان به افق تهران گرفته تا ویژه برنامه برای شهادت حضرت علی و بعد هم عید فطر و..... و این قبل از اینکه دلسوزی یک یهودی صهیونیست برای برادران مسلمان خویش! را برساند، نشان می دهد که وی تا چه حد با برنامه ریزی در حال پیش برد اهداف خود در این شبکه می باشد. گویا او به خوبی خود را متعهد به وصایای پدران صهیونیست خود می داند که در پروتکل های زعمای یهود وی را خطاب قرار داده اند که بعد از طلا، مطبوعات دومین قدرت ما در جهان است و باید در تسلط ما باشند تا غیر یهودیان را زیر سلطه خود بکشانیم و با ترویج ارزش های موردنظر، آنان را با خود همراه کنیم

در واقع سیاستگذاران این شبکه به خوبی مخاطبان خود را رصد کرده و با توجه به فرهنگ و باورهای آنان سعی در هر چه بیشتر کردن نفوذ خود در باورهایشان دارند. که البته تا حدودی توانستند موفق هم باشند. وقتی عده ای فارسی وان را شبکه ای می دادند که نه تنها مضر نیست بلکه با اقدام به سانسور سریال ها! و پخش ویژه برنامه های مذهبی می تواند خوب و سرگرم کننده باشد و حتی کودکان خود را نیز پای این شبکه می نشانند تا بتوانند با سرگرم کردن آنها به امور خود رسیدگی کنند و...

و این همان چیزی است که دست اندرکاران این شبکه، هدف خود از این نوع رویکرد قرار داده بودند.

مرداک

آنها می دانستند که مخاطبان ایرانی به خاطر پشتوانه فرهنگی و رسوخ مذهب در لایه های پنهان باور و ارزش های جامعه ی ایرانی هیچگاه تن به مشاهده مستقیم  بی پرده ترین بی اخلاقی ها نخواهد داد و بعد از مدتی از این شبکه زده و جدا خواهد شد. برای همین سانسور را در برنامه هایش قرار داد  و برنامه هایی مذهبی را چاشنی آن، تا سرپوشی باشد که متاع بی ارزش آنان تا آن را خوب جلوه دهد و بتواند مخاطب را با خود همراه و به مرور ارزش هایش را استحاله کنند.

و اقدام اخیر این شبکه  هم برای ماه رمضان در همین راستا می باشد.آنان می دانند که ماه ر مضان زمانی است که ایرانیان بعد از یکسال روزمرگی با تجدید نیروی معنوی خود از ان بیرون خواهند آمد و دوباره پیوند محکمی با ارزش ها برقرار خواهند کرد ولی برای عدم ایجاد این پیوند باید آنها را در طول روز پای نمایش ارزش هایی چون روابط آزاد جنسی، خیانت به خانواده، لذت مداری بنشانند و البته این ارزش ها را با برنامه های مذهبی ارائه خواهد تا نقابی باشد بر چهره زشت این گونه برنامه ها. و عده ای هم به همین بهانه......  و معلوم است جنگ بر سر رواج لذت مداری و تبعیت از هوی نفس است با خویشتن داری و کنترل غرایض.

ارتباط اینجا در مرز ارتباط با انسان می ماند و برای او توهمی از ارتباط با خدا ایجاد خواهند کرد تا احساس نکند که پایش را به زمین بسته اند و این شدنی نیست مگر با جادوی رسانه ای چون تلویزیون. و محکی است برای مسلمانان که با این شیطان زیبا چهره چگونه رفتارخواهند کرد.

... و معلوم است جنگ بر سر رواج لذت مداری و تبعیت از هوی نفس است با خویشتن داری و کنترل غرایض

و البته امتحانی است برای رسانه ملی ما که این روزها به تبلیغ سریال های خود در تلویزیون می پردازد. و ویژه برنامه هایی را برای رمضان تهیه کرده است. اینجا است که آقای ضرغامی می تواند گفته خویش را به کارشناسان مرعوبی که فارسی وان را یک تهدید می خواندند اثبات کند که این شبکه برای آنان یک فرصت است به جای تهدید. و هم میدانی برای شبکه های برون مرزی ماست که تاچه حد می توانند آرمان ها و سخنان امام را جامه عمل بپوشانند و بازوی تبلیغاتی باشند برای ارزش های اسلامی ما و اشاعه آرمان های انقلاب.

حتی اگر صداوسیما هم صدا و سیما اقدامی انجام نمی داد، مسئولان فارسی وان هم نباید توقع مخاطبان زیادی را در این ماه داشته باشند زیرا که ایرانیان بارها اثبات کرده با معنویات خود پیوندی گسست ناپذیر را دارند و  در مواجه با چنین ایامی چون ماه محرم و رمضان و شعبان از ارزش های خود کوتاه نخواهند آمد  و از این گونه فرصت ها به بهترین نحو استفاده خواهند کرد.

عطاالله باباپور

گروه جامعه و ارتباطات