تبیان، دستیار زندگی
دانستن این که در روز چند کالری دریافت می‏ کنید، خیلی مهم است. شما می ‏توانید با یک رژیم ساده که شامل سیب‏زمینی سرخ کرده و ماءالشعیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در روز چند کالری دریافت می‏ کنید؟

شمردن کالری

دانستن این که در روز چند کالری دریافت می‏ کنید، خیلی مهم است. شما می ‏توانید با یک رژیم ساده که شامل سیب‏زمینی سرخ کرده و ماءالشعیر باشد، چند کیلو از وزن تان را کم کنید؛ البته اگر فقط به مقداری که به شما توصیه شده است، بخورید و نه بیشتر. اما با رژیم فوق، بالاخره شما دچار سوء‏تغذیه می ‏شوید. راز رسیدن به وزن سالم و مناسب، کم کردن وزن با روش صحیح، سوزاندن کالری بیشتری از آنچه که مصرف می ‏کنید، می ‏باشد و اینکه مطمئن شوید که کالری ‏هایی که استفاده می‏ کنید، مغذی هستند و مواد لازم را به بدن شما می ‏رسانند.

کارهایی که باید انجام دهید:

مرحله یک: غذای خودتان را برحسب درشت مغذی‏ها (macronutrient) تجزیه کنید:

غذاها به سه گروه اصلی چربی‏ها، پروتئین‏ها و کربوهیدرات‏ها تقسیم می ‏شوند. چربی‏ها بیش از دو برابر پروتئین‏ها و کربوهیدرات‏ها در گرم، کالری دارند 9 در مقابل 4، که ما در یک رژیم غذایی سالم به همه آنها نیاز داریم. یکی از بهترین رژیم‏های متعادل مردم را تشویق می ‏کند که 30 درصد کالری‏شان را از چربی‏ها، 30 درصد از پروتئین‏ها و 40 درصد آن را از کربوهیدرات‏ها تامین کنند.

دکتر Borry Sears می ‏گوید: "این نسبت، یک نسبت جادویی نیست اما شروع خوبی است برای اینکه آن را آزمایش کنید و ببینید که در مورد شما جواب می ‏دهد یا نه؟

چربی گوشت

مرحله دو: در مورد مصرف چربی‏ها هوشیار باشید:

به خاطر اینکه چربی‏ها از لحاظ کالری خیلی فشرده هستند و کالری بالایی دارند، چربی‏های بد را از رژیم غذایی تان حذف کنید.

تمام اسیدهای چرب ترانس را از قبیل: روغن جامد هیدروژنه یا مارگارین را کنار بگذارید. اسید چرب ترانس باعث گرفتگی رگ‏ها می‏ شود که نه تنها کلسترول بد یا LDL را افزایش می ‏‏دهد بلکه کلسترول خوب HDL را هم پایین می ‏آورد.

چربی‏های اشباع شده مثل کره و چربی‏هایی که از گوشت به دست می ‏آیند را به حداقل برسانید زیرا این چربی‏ها در بدن شما به کلسترول بد تبدیل می‏ شوند.

زیتون

به جای آنها از روغن‏های گیاهی مثل روغن کانولا، زیتون و روغن‏هایی که از آواکادو و مغزها به ‏دست می‏ آیند، را استفاده کنید. همچنین امگا 3 ، اسیدهای چربی که از ماهی و تخم‏ کتان به ‏دست می ‏آیند و برای قلب مفید‏ند، را در رژیم‏ تان بگنجانید.

مرحله سوم: از کربوهیدرات‏های پیچیده استفاده کنید:

- شکر، آرد سفید، الکل و سایر کربوهیدرات‏های تصفیه شده، سریعاً قند خون را بالا می ‏برند که منتهی به یک جهش ناگهانی در انسولین می ‏شود. این جهش ناگهانی موجب ایجاد گرسنگی دائمی می ‏شود که در طول زمان می ‏تواند سبب مقاومت بدن به انسولین یعنی دیابت نوع 2 بشود.

- کالری‏های حاصله از غذاهای حاوی کربوهیدرات‏های ساده را به حداقل برسانید و آنها را با کربوهیدرات‏های پیچیده مانند میوه‏ها، سبزی‏ها و غلات کامل جایگزین کنید تا جریان خون شما همیشه شامل گلوکزی ‏باشد که با گرسنگی بجنگد.

- غذاهای با کالری بالا و ارزش تغذیه‏ای پایین را از رژیم‏تان حذف کنید.

لیست این غذاها را شما می‏دانید: مایونز، شیر پرچرب، خامه، بستنی و بیشتر دسرها.

اگر شما احساس می ‏کنید که به مواد غذایی شیرین نیاز دارید، یک تکه خیلی کوچک از یک شکلات سیاه نیمه شیرین و یا بهتر از آن، از میوه استفاده کنید.

ماهی

- ماست بدون چربی با کمی عسل و وانیل واقعی، یک سُس عالی است که شما می ‏توانید آن را در سالاد میوه استفاده کنید.

مرحله چهارم: به اندازه کافی از پروتئین بدون چربی که بیشتر از منابع گیاهی و ماهی باشد، استفاده کنید:

این کلید کم کردن وزن و پایین نگه داشتن کالری مصرفی است. پروتئین آهسته‏تر از کربوهیدرات‏ها هضم می‏شوند و این اساس رژیم دکتر اتکینز است. یکی از ایرادهای این رژیم این است که استفاده از پروتئین‏ هایی که حاوی چربی‏ های اشباع شده هستند، مجاز است که این بالاخره منجر به بیماری‏ قلبی می ‏شود. اما وی در باره اینکه پروتئین به اندازه کافی بخورید تا کالری مصرفی‏ تان پایین بیاید، درست می ‏گوید.

ترجمه: معصومه آیت اللهی – کارشناس تغذیه تبیان

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

رهایی از چاقی طولانی مدت

اشتباهات مهم در رژیم لاغری (1) و (2)

چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن...

چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟ (1) و (2)

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

لاغری با رژیم پرکربوهیدرات و فیبر

بشقاب‌درمانی برای لاغر شدن

باورهای غلط درباره چاقی

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

شما باید بخواهید تا بدن تان تغییر کند

علل ناكامى در رژیم های لاغری

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

چه بخوریم تا لاغر شویم؟

رژیم کم چرب به معنای حذف چربی ها نیست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.