تبیان، دستیار زندگی
اولین داروی لاغری بدون نیاز به نسخه ی پزشک، 8 فوریه 2007 (19 بهمن 1385) مورد تایید سازمان غذا و دارو ی آمریکا‍ (FDA)* قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت گلاسکو ‌اسمیت‌ کلاین (GSK) قرص آلی(ALLI) را که از جذب چربی غذاها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین داروی لاغری بدون نسخه


اولین داروی لاغری بدون نیاز به نسخه ی پزشک، 8 فوریه 2007 (19 بهمن 1385) مورد تایید سازمان غذا و دارو ی آمریکا‍ (FDA)* قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت گلاسکو ‌اسمیت‌ کلاین (GSK) قرص آلی(ALLI) را که از جذب چربی غذاها جلوگیری می‌کند، به تایید مقامات بهداشتی آمریکا رسانده است.

این دارو یک گونه ی ضعیف‌تر از داروی زنیکال (XENICAL) است که قبلا بوسیله شرکت روش (ROCHE)ساخته شده بود و به اندازه ی نصف آن حاوی ماده موثر است.

FDA داروی " آلی" را فقط برای بزرگسالان چاق تایید کرده است و تاکید کرده که استفاده از آن باید با رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چربی و ورزش همراه باشد.

قرص آلی را می‌توان تا سه بار در روز همراه با غذا مصرف کرد.

این دارو مقدار چربی جذب‌شده را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. چربی هضم‌نشده از طریق اجابت مزاج دفع می‌شود و به همین علت، عوارض جانبی این دارو به صورت مدفوع چرب و خروج گاز بروز می‌کند.

شرکت گلاسکو و FDA می‌گویند: خوردن غذای کم‌چربی این عوارض جانبی را کم می‌کند. همچنین به گفته FDA مصرف‌کنندگان آلی باید هر شب داروی مولتی‌ویتامین مصرف کنند تا ویتامین‌های از دست‌رفته از راه مدفوع چرب جایگزین شوند.

قرص آلی(ALLI) به ازای هر 5/2 کیلوگرم کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، به فرد کمک می‌کند 1 تا 5/1 کیلوگرم بیشتر وزن کم کند.

آلی تنها داروی لاغری بدون نیاز به نسخه پزشک (OVER THE COUNTER) است که تا به حال FDA آن را تایید کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها، مکمل‌های غذایی را به صورت بدون نسخه فروش می‌رسانند که مدعی‌اند، وزن را کم می‌کنند، اما هیچکدام از این فرآورده‌ها به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده‌‌اند.

اما ورود این دارو به بازار بدون بحث نبوده است. گروه حمایت از مصرف‌کنندگان PUBLIC CITIZEN در آمریکا که قبلا خواستار تحریم زنیکال شده بود، می‌گوید آلی نباید مورد تایید قرار می‌گرفت، چرا که در تحقیقات حیوانی بر روی آن ضایعات پیش‌سرطانی دیده شده است. همچنین منافع این دارو را "ناچیز" خواند.

در مقابل شرکت گلاسکو می‌گوید که این نگرانی‌ها پایه‌ای ‌ندارد.

استیو برتون، رئیس بخش مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کنندگان در شرکت گلاسکو می‌گوید:"ما تاکید می کنیم که داروی آلی برای مصرف هرکسی نیست. این دارو فقط برای فرد چاق بزرگسالی است که رژیم ‌غذایی کم کالری را رعایت کند."


هشدارها:

استفاده از این دارو برای افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته‌اند، به خاطر احتمال تداخل دارویی ممنوع است. همچنین افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند یا به خاطر ابتلا به دیابت یا مشکلات تیروئیدی تحت درمان هستند، باید پیش از دریافت دارو با پزشکشان مشورت کنند.


سایر داروهای لاغری

با اینکه محققان گفته بودند داروی زنیکال برای سلامتی مضر و خطرناک است، همچنان با نسخه به فروش می رسد. پژوهشگران علوم پزشکی شرکت داروسازی روش اعلام کرده بودند که داروی زنیکال سبب بروز حالات پیش سرطانی دردستگاه گوارشی می‌شود.

شرکت آبوت نیز در حال حاضر داروی ضد چاقی مریدیا (MERIDIA) را به فروش می‌رساند که تهیه آن نیاز به نسخه دارد.

بالاخره شرکت سانوفی-آونتیس به دنبال کسب تایید برای یک داروی ضد چاقی به نام آکومپلیا (ACOMPLIA) است.

شرکت گلاسکو بازاری 6-5 میلیون نفری را در آمریکا - که دو سوم مردم آن اضافه ‌وزن دارند یا چاق هستند- برای داروی آلی پیش‌بینی کرده است.

* FOOD AND DRUG ADMINISTRATION

منبع : همشهری


*مطالب مرتبط در این سایت:

كاهش وزن به وسیله قرص های لاغری

استفاده نابجا از داروهای لاغری و عوارض جانبی آنها

دارویی مطمئن برای کاهش وزن جوانان

داروهای موثر بر اشتها

کاهش چربی‌های اضافی شکم

راه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن

مواد غذایی چربی سوز

با ورزش از چربی دور شکم بکاهید

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟

قرص های چربی سوز چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟

می خواهم لاغر شوم

آیا رژیم لاغری تنها راه حل است؟

علل ناكامى در رژیم های لاغری

توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن

پیاده روی بهترین، آسان ترین و ارزان ترین راه برای تناسب اندام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.