تبیان، دستیار زندگی
حتماً تا به حال شما هم سکسکه کرده‌ اید، سکسکه ‌ای که سبب خنده دوستان تان شده و با روش‌ های مختلف ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکسکه؛ خنده ‌دارترین بیماری دنیا

سکسکه

حتماً تا به حال شما هم سکسکه کرده‌ اید، سکسکه ‌ای که سبب خنده دوستان تان شده و با روش‌ های مختلف سعی در قطع‌ کردن آن داشته‌ اید اما آیا فکر کرده‌ اید که اگر سکسکه‌ تان بند نمی ‌آمد، چه اتفاقی برای تان می‌ افتاد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس، چارلز آسبورن آمریکایی رکورد دار خنده‌ دارترین بیماری  دنیا است که به مدت 68 سال سکسکه کرد. نمی ‌دانیم 2 زن و 8 فرزندش چگونه او را تحمل می‌ کردند. حتی دندان‌ های مصنوعی‌ اش را به خاطر سکسکه نمی ‌توانست درست در دهانش قرار دهد. کسی نتوانست به او کمک کند تا اینکه اتفاقی، به زندگی عادی برگشت.

سکسکه ‌ای که بی‌ اختیار می‌‌آید و شما را مجبور به گفتن "ببخشید" به مشتریان یا همکاران تان می‌ کند.

بر اساس آمار، مردان و زنان به طور مساوی به سکسکه مبتلا می ‌شوند البته سکسکه طولانی که بیش از 48 ساعت طول می ‌کشد در مردان شایع‌ تر است.

سکسکه‌ ها قبل از تولد می ‌آیند

سکسکه به دلیل انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مکرر عضله‌ دیافراگم در فرد به وجود می ‌آید که البته نگران ‌کننده نیست اما هنگامی که قطع نشود به عنوان یک بیماری محسوب شده و فرد را دچار نگرانی می ‌کند.

معمولاً افرادی که در شب پُرخوری می‌ کنند یا از نوشابه ‌های گازدار استفاده می‌ کنند به سکسکه دچار می‌ شوند؛ در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی‌ هوشی‌ها نیز امکان بروز سکسکه وجود دارد.

مهرداد یلداشخان، پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس "توانا" می‌ گوید: سکسکه یا هیپکاپ پدیده طبیعی زودگذری است که به علت تحریک عصب فرنیک یا تحریک دیافراگم به وجود می ‌آید و البته تحریک دیافراگم نیز به وسیله این عصب تولید می ‌شود.

سکسکه در بسیاری از موارد هیچ گونه مشکلی را به وجود نمی‌ آورد اما گاهی نیز علامت بیماری است و عصبی بودن فرد، اختلالات قلبی و بیماری‌ های عفونی از علت‌ هایی است که سبب به وجود آمدن سکسکه می ‌شود.

در بیماری ‌های زخم معده، اثنی عشر و تورم‌ های معده گاهی سکسکه تنها علامتی است که وجود دارد و نشانه ی بروز این بیماری‌ ها در فرد است.

پزشکان معتقدند، همه‌ افراد حتی‌ جنینی‌ که‌ در رحم‌ مادر وجود دارد، ممکن‌ است‌ دچار سکسکه‌ شوند و مهم ‌ترین علل به وجود آمدن سکسکه را خوردن‌ و آشامیدن‌ غذا یا نوشیدنی‌ داغ‌ یا مواد تحریک‌ کننده، ذات ‌الریه، مصرف مشروبات الکلی و برخی از داروها، اختلالات‌ معده‌، مری‌، روده‌ یا لوزالعمده، حاملگی، تحریک‌ مثانه، هپاتیت‌، گسترش‌ سرطان‌ از یک‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ کبد، سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر به خصوص جراحی‌ روی‌ شکم‌، خنده شدید و عوامل عاطفی می ‌دانند.

سیدجواد آرامی، روانشناس نیز می‌گوید‌: در مجموع سکسکه را می‌ توانیم یک بیماری جسمانی روانی در نظر بگیریم که ممکن است هیجان شدید یا خوردن غذای بسیار داغ، شدت آن را افزایش دهد و بیشتر به تنفس بر می ‌گردد که موجب یک وقفه تنفسی در فرد می‌ شود.

وی عنوان می ‌کند: اگر بتوانیم آرامش را در فرد بیشتر و هیجانش را کنترل کنیم، سکسکه در فرد قطع می ‌شود.

سکسکه کودک نیز به سبب ورود هوا به معده کودک، در هنگام شیرخوردن به وجود می ‌آید و انبساط ناگهانی معده به خاطر حجم زیاد هوا، موجب انقباض دیافراگم شده و سکسکه را در پی دارد.

معمولاً سکسکه در نوزادان بسیار دیده می‌ شود و احتمالا به سبب آن است که پرده دیافراگم، هنوز به طور کامل رشد نکرده است و خوشبختانه این انقباضات، همراه درد نیست و مشکلی را برای نوزاد به وجود نمی ‌آورد و سبب گریه ‌اش نمی ‌شود.

پزشکان معتقدند، در هنگام سکسکه کودک، تنها لازم است آرامش خود را حفظ کنید تا سکسکه برطرف شود و اگر طول کشید، کودک را چند دقیقه به شکم صاف بخوابانید.

آب خنک بخورید فقط برای رفع سکسکه!

اگر چه تاکنون درمان‌ هایی برای سکسکه ارائه شده است اما این روش‌ ها همگی برای سکسکه‌ های کوتاه مدت مفید است و سکسکه‌ طولانی‌ مدت‌ باید تحت‌ بررسی‌ پزشکی‌ قرار گیرد.

یلداشخان، پزشک عمومی بیان می ‌کند: سکسکه اگر طول نکشد مسئله مهمی نیست اما اگر زیاد طول بکشد، حالت عصبی را برای شخص به وجود می ‌آورد و در روان فرد تأثیرگذار است و منجر به مختل‌ شدن در برخی کارها که با مردم سر و کار بیشتری دارند مانند پزشکان و خبرنگاران یا کسانی که مستقیم با مردم صحبت می کنند، می ‌شود.

برای درمان سکسکه در گذشته کارهای معمولی مانند تحریک عصبی شدید را به طور ناخودآگاه در فرد به وجود می ‌آوردند و یا توصیه به نوشیدن آب سرد به صورت جرعه‌ جرعه می ‌کردند که موثر نیز واقع می ‌شود.

این پزشک عمومی با اشاره به این که در مواردی که سکسکه قطع نمی ‌شود پزشک مجبور به تجویز دارو است، تصریح می‌ کند: "فلوواربی تارها" نخستین تجویز پزشکان است و مرحله بعدی نیز تحریک "نازو فارن" است که از راه بینی شیئی را وارد حلق می‌ کنیم و تا زمانی تحریک می‌ کنیم که سکسکه قطع شود.

در موارد دیگر سر شخص را وارد یک کیسه پلاستیکی می ‌کنیم تا تنفس کند و این عمل موجب می ‌شود گازکربنیکی که فرد تنفس می‌ کند 10 تا 15 درصد اضافه شود و در نهایت تحریک عصب "فرنیک" کم یا از بین برود.

در موارد بسیار شدید از داروهای آرام ‌بخش قوی مانند "پروماتزین‌ها" استفاده می ‌شود و در مواردی که در گذشته بوده است، جراحی روی عصب فرنیک انجام می ‌دهند که البته عوارضی را نیز به همراه دارد.

گاهی تزریق "کورتون" نیز در برخی افراد سبب تولید سکسکه می ‌شود اما در مجموع هر عاملی که عصب فرنیک را به هر دلیلی تحریک کند؛ مانند لقمه‌ ی بزرگ سفتی که نجویده به زور قورت دهیم، موجب سکسکه می‌ شود.

خوشبختانه در موارد بسیاری سکسکه خوش خیم است اما گاهی اوقات نیز که طولانی می‌ شود، بیمار عصبی و ناراحت شده و از کار و زندگی ساقط می ‌شود.

در مورد عوامل سکسکه نیز سید جواد آرامی می‌ گوید: در هر بیماری جسمانی عوامل روانی نیز مخل هستند و هیچ بیماری جسمی نیست که عوارض روانی نداشته باشد البته بیماری ‌هایی که پایه فیزیولوژیکی نداشته باشند بسیار کم هستند و در حقیقت بیماری‌ های جسمی و بیماری‌ های روانی بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند.

در بیماری‌ سکسکه عوامل فیزیولوژیکی بسیاری موثرند اما بسیاری اوقات شروع سکسکه با یک اتفاق روانی مانند ترسیدن شروع می ‌شود که نمونه آن خانمی بود که به سبب آمدن دزد در خانه ‌اش دچار سکسکه شده بود و سکسکه ‌اش قطع نمی شد.

هنگامی که به یک بیماری جسمانی و روانی اهمیت زیادی داده شود آثار آن را نیز بیشتر می ‌بینیم به عنوان نمونه کسی که دارای فشارخون است اگر یک موضوع موجب شود که توجه بیشتری به ضربان قلبش داشته باشد این موضوع سبب می‌ شود تپش قلب شخص نیز بالاتر رود.

سکسکه با نگه‌ داشتن چند لحظه ‌ای تنفس از بین می رود اما به سبب این که فرد گاهی از به وجود آمدن آن می‌ ترسد و کنجکاوی می‌ کند که چرا سکسکه به وجود آمده چه دلیلی داشته است، این گونه تفکرات سبب می ‌شود شدت آن افزایش پیدا کند.

در حال حاضر در طب نوین سعی می ‌کنند اختلالات روحی را حتی برای بیماران سرطانی با ارائه خدمات روانشناختی درمان کنند.

سکسکه خنده‌دار است و زیادش...

همان سکسکه ‌ای که خنده‌ دارترین بیماری دنیا بود اگر از حد بگذرد، آزاردهنده می ‌شود و شاید هم اعصاب خرد کن ترین بیماری شود.

اگر سکسکه را نتوانسیم با ترسیدن و شوک ‌های عصبی و روش‌ مادربزرگ‌ ها درمان کنیم، شاید عوامل دست به دست هم داده‌ اند تا رکورد دار خنده‌ دارترین بیماری دنیا شویم.

*مطالب مرتبط:

سكسكه و راه های مقابله با آن

گذاشتن یخ و لیمو روی زبان سكسكه را درمان می‌كند

سكسكه چیست؟

علت سكسكه چیست؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.