تبیان، دستیار زندگی
عمل بر طبق هر صفت رذیله ای موجب از بین رفتن صورت انسانی انسان ها در قیامت و محشور شدن آنان به شکل یکی از حیوانات می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتشبیار جهنم
آتشبیار جهنم

عمل بر طبق هر صفت رذیله ای موجب از بین رفتن صورت انسانی انسان ها در قیامت و محشور شدن آنان به شکل یکی از حیوانات می شود.

کینه توزی در تعالیم اسلامی بسیار مذمّت شده است و معنای آن این است که انسان گلایۀ خود از دیگران را در دل نگه دارد و دل خود را به آن کینه و گلایه مکدّر نماید.

نتیجۀ این کردار، ایجاد دشمنی و خصومت بین اشخاص است که بروز اجتماعی آن منجر به اختلافات شدید و قتل و جنایت می گردد.

عمل بر طبق هر صفت رذیله ای موجب از بین رفتن صورت انسانی انسان ها در قیامت و محشور شدن آنان به شکل یکی از حیوانات می شود. و به طور کلی اعمال و رفتاری که آدمی در دنیا دارد، در عالم قیامت او را همراهی می کند و نتیجۀ کردارش برای او مجسم خواهد شد. و کینه توزی نیز که یکی از رذائل اخلاقی است، از این قاعده مستثنی نبوده و تجسّم مخصوص به خود دارد.

گذشت، ایثار و فداکاری به معنای مقدم داشتن دیگران بر خود و عفو و نادیده گرفتن بدی­ها و خطاهای دیگران و در مرتبه والاتر، به معنای نیکی کردن در پاسخ به کردار ناشایست دیگران، باید بین افراد جامعه نهادینه شود تا از اختلافات و مشکلات اجتماعی کاسته شود و این وظیفۀ همگانی مورد ستایش و تأکید فراوان تعالیم قرآن و عترت واقع شده است.

گناه مراء و جدال در سر حد کفر است. ولی متأسفانه امروزه شاهد هستیم که آتش فتنه و اختلاف در جامعه و در خانه­ها رخنه کرده و افراد مختلف با تکیه و اصرار بر مواضع خود با هم به مجادله می پردازند. در صورتی که اگر همه نسبت به هم گذشت داشته باشند و با کنار گذاشتن عداوت­ها و کینه توزی­ها، در مقابل حرف حق کوتاه بیایند، مشکلات حل خواهد شد.

توافق اخلاقی صددرصد بین دو نفر ممکن نیست و به قول برخی از فلاسفه انسان موجودی منحصر به فرد است. به طور مثال  اگر زن و شوهر پنجاه درصد توافق اخلاقی داشته باشند، زندگی خوبی خواهند داشت و در صورت برخورداری از توافق هفتاد درصد، آن زن و شوهر نمونه هستند و سی درصد باقیمانده را باید با ایثار و گذشت و فداکاری و نادیده گرفتن نواقص و مهمتر از آن، با جبران کاستی ها بوسیلۀ نیکی و محبت به همدیگر، ترمیم نمایند.

برای شنیدن صوت جلسات درس اخلاق معظّم له در ماه مبارک رمضان، اینجا را کلیک کنید.


درس اخلاق آیت الله مظاهری                  تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوز علمیه