تبیان، دستیار زندگی
در صوتُ العداله الإنسانیه آمده؛ وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود: الساکت عن الحقّ شیطان احرص. کسی که باید در برابر حق سخن بگوید، آنچه حق است باید بگوید، فریاد نزند؛ این اگر ساکت باشد، شیطان دهن بسته است! آنچه که الآن به عنوان برخی از سران کشورهای به ظاهر اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیگاه خدا در انتظار شیاطین دهان بسته عرب

بوش و اعراب

... وجود مبارک حضرت در خطبه 201 نهج البلاغه فرمود:

إنّما یجمع النّاس الرّضی و السُّخط. مردم اگر بخواهند در یک صف باشند؛ در یک حزب و یک باند و یک جناح قرار بگیرند؛ اگر همه شان به یک مطلب معتقد باشند و همان مطلب را امضاء کنند و به همان مطلب رضا دهند، اینها یک باندند و یک جناح. یا اگر همه شان از یک امری نگران و ناراضی باشند همگی یک جناحند و یک باند.

بعد فرمود: دلیلش هم جریان ناقه صالح و پی کردن آن توسط قوم ثمود است. بعد از انقراض عاد، شخصی به نام ثمود بن عابر آمد، قبیله ای تشکیل داد، قبیله به نام قبیله ثمود بود؛ بین شام و حجاز منطقه ای را آباد کردند، نه تنها در دامنه کوه ویلا می ساختند، بلکه کوهها را می تراشییدند و خانه ها و ویلای کوهی می ساختند، که فرمود: تنحتون من الجبال بیوتا فارهین(1). امکانات فراوانی داشتند، عمرهای طولانی داشتند، این خانه ها کفاف نمی داد؛ بنابراین ویلای آنها کوهی بود، نه در دامنه کوه!

این گروه، آن معجزه معروف را از حضرت صالح خواستند؛ وجود مبارک صالح هم به عنایت الهی آن کار را کرد. ناقه ای از صخره سَمّا به در آورد با فرزندش، آن شتر با آن فرزندش که در بخش پایانی سوره مبارکه و الشمس آمده، مطرح بود. همین ها توطئه کردند که کسی این را پی کند، عَقر کند.

در صوتُ العداله الإنسانیه آمده؛ وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود: الساکت عن الحقّ شیطان احرص. کسی که باید در برابر حق سخن بگوید، آنچه حق است باید بگوید، فریاد نزند؛ این اگر ساکت باشد، شیطان دهن بسته است! آنچه که الآن به عنوان برخی از سران کشورهای به ظاهر اسلامی حکومت می کنند، شیطان آخرصند!

فنادوا صاحبهُم فتعاطی فعقر(2). وجود مبارک حضرت امیر(ع) استدلالش به این بخش از آیه است که یک نفر قیام کرد و این شتر را پی کرد و کشت. اما چون قوم و قبیله ثمود به این کار راضی بودند و این را کار خوب می دانستند؛ ذات اقدس إله این ترور کردن  پی کردن ناقه ثمود را به همه اسناد داد. فرمود: فعقروها فاصبحوا نادمین(3). آنجا که فرمود: فتعاطی فعقر، این عَقر به یک شخص واحد، اسناد داده شد؛ اما در اینجا به همه اسناد داده شد.

وجود مبارک حضرت که خودش قرآن ناطق است، فرمود: سرّش این است که همه اینها راضی بودند به این کار! و لذا خدای سبحان به همه اینها اسناد داد؛ فرمود: فعقروها فاصبحوا نادمین. حالا ذات أقدس إله وقتی بخواهد عذاب بکند، تنها همان شخص ترور کننده را که عذاب نکرده! همه اینها که در حزب او و در حزب او و در صف او بودند؛ همه اینها را معدّب کرد!!

نتیجه رضایت جمعی به عمل یک فرد

فرمود: ذات أقدس إله اینها را معذّب کرد، اخذتهم الرّجفه(4). زلزله ای آمد، همه خانه های اینها را فرو برد و همه اینها را در کام خود هضم کرد. خارت الارض خُوار السّکه المُحماه فی الارض الخواره.

«خوار» بانگ گاو است. چنانکه دارد: اخرج لهم عجلا جسداً خوار(5)؛ این بانگ بانگ گاو است.

فرمود: ذات أقدس إله با یک زلزله این خانه ها و اهلش را، آنچنان این زمین دهن باز کرد و صدائی شبیه صدای گاو از او شنیده شد که همه اینها یکجا دفن شدند؛ چرا؟ چون همه شان راضی بودند.

ضرورت عبرت گیری سران دول اسلامی از داستانهای قرآن کریم

یک بیان نورانی را مرحوم کلینی در جلد هشتم کافی که روضه کافی است و بسیاری از لطائف در این جلد 8 هست، از وجود مبارک امام معصوم نقل می کند که وجود مبارک حضرت مسیح(ع) فرمود: التّارک لشفاء المجروح شریک لجارحه(6). کسی که زخم خورده ای را ببیند و برای درمان زخم او و پانسمان زخم او نشتابد؛ این شریک جرم آن جارح است؛ اینها حرف های انبیای الهی است، حرف های اهل بیت است که عِدل قرآن کریمند، آن هم حرف خود قرآن کریم!

الآن دولتمردان عربستان و مصر و بسیاری از کشورهای خلیج فارس باید بدانند که بالاخره همین خداست که بساط عاد و ثمود را برچید. مگر خدای سبحان به حسنی مبارک مهلت می دهد که او همچنان این راه رفح را ببندد و نگذارد به مسلمانهای غزه چیزی برسد؟ یا به عربستان اجازه بدهد همچنان ساکت باشد!

رابطه سکوت در برابر حق و شیطان

در صوتُ العداله الإنسانیه آمده؛ وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود: الساکت عن الحقّ شیطان احرص. کسی که باید در برابر حق سخن بگوید، آنچه حق است باید بگوید، فریاد نزند؛ این اگر ساکت باشد، شیطان دهن بسته است! آنچه که الآن به عنوان برخی از سران کشورهای به ظاهر اسلامی حکومت می کنند، شیطان آخرصند!

بنابراین اینچنین نیست که ذات أقدس إله که إن ربّک لبالمرصاد(7)، در کمین حسنی مبارک نباشد!! در کمین همین هائی که جلاله الملک دیروز و خادم الحرمین امروز بودند، در کمین اینها نباشد! در کمین این شیوخ خلیج فارس نباشد! إنّ ربّک لبالمرصاد. کمین گاه است، سریع می گیرد؛ اخذ ربک شدید است. اینها اگر از آخرت نمی ترسند، از دنیایشان بترسند. بالاخره در عظمت و حقیقت قرآن و جلال و جبروت قرآن و شکوه نبوغ پیغمبر که کسی سخنی ندارد! حالا اینها اگر مشکل اُخروی دارند، درباره ی دنیایشان به عقل بیایند.

اینطور مظلومانه این کودکان، این زنها، این مردها، آن سربازها؛ همه شان بی گناهند! دارند دفاع می کنند، دفاع، حق مسلم هر کسی است. اگر من قتل دون ماله فهو شهید(8)، من قتل دون مظلمته فهو شهید(9)، من قتل دون عرضه فهو شهید؛ این مطلقات شامل همه این عناوین و فرق می شود. اینها اگر از آخرت نمی ترسند، إن لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم(10)؛ این پیام قتلگاه حسین بن علی است!

آنها که کلیات قانون اساسی را خوب زیر نظر دارند، می داند که محققان تلاش کردند در موقع تدوین اساسی آیه 7 و 8 سوره مبارکه ممتحنه را در قانون اساسی مندرج کنند مبنی بر اینکه مسلمانها با کفاری که درصدد براندازی نیستند؛ چه براندازی سخت و چه براندازی نرم، با آنها زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

حالا طولی نمی کشد که بساط حسنی مبارک و خیلی از این اُمراء و شیوخی که به حسب ظاهر حکام کشورهای اسلامی اند، به سرنوشت پلید پهلوی مبتلا می شوند...

لزوم توجه همه جانبه به فقراء و مظلومان به عنوان والیان نعمت

حالا شما توقع دارید رهبر فعلی مصر سالم به در برود؟ یا رهبران فعلی بعضی از کشورهای به ظاهر اسلامی مصون العرض بمانند؟! خدا، خدای مظلومان است!! وجود مبارک رسول گرامی به همه ما هم فرمود: شما دعاگوی این فقراء و مظلومان باشید. اولا تعلمون أنکم تنصرون بضعفائکم(11). فرمود: مگر نمی دانید که خدا به برکت همین مستمندان جیره بگیر کمیته امداد، به شما روزی می دهد؟! کجا این حرف ها هست؟ اینها شده قصه و اسطوره! فرمود: قدر این ضعیفان را بدانید. دعای اینها مستجاب است.

صعود آه مظلومان تا عرش الهی

مرحوم طبرسی در احتجاج نقل کرده که عده ای از راه دور آمدند خدمت حضرت امیر(ع) چند تا سئوال داشتند، وجود مبارک امام مجتبی کودک چند ساله بود، آنجا نشسته بود؛ حضرت اشاره کرد به امام مجتبی که شما این سئوالها را جواب بده. یکی از آن اسئله این بود: بین زمین و آسمان چه قدر فاصله است؟ وجود مبارک امام مجتبی(ع) فرمود: مدّ البصر و دعوه الملو(12). سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبائی این حدیث شریف را در المیزان آورده، فرمود: این از غرر روایات اهل بیت است. همین جمله کوتاه را وجود مبارک امام مجتبی فرود: اگر آسمان ظاهر می گوئی، تا چشمت می بیند. آن آسمانی که وفی السّماء رزقکم(13) هست، آن آسمانی که درش به روی کفار باز نمی شود، لا تفتح لهم ابواب السماء(14)، درش فقط به روی مؤمنان باز می شود، دعوه المظلوم. آه مظلوم تا آنجایی می رود!! الآن اینها مظلومان غزه اند. این آه آنجا می رود، این حرفه ها اسطوره نیست!! حالا طولی نمی کشد که بساط حسنی مبارک و خیلی از این اُمراء و شیوخی که به حسب ظاهر حکام کشورهای اسلامی اند، به سرنوشت پلید پهلوی مبتلا می شوند...

سخنرانی آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته ) در خطبه اول نماز جمعه قم – 22 دی 1387


1- شعراء / 49

2- قمر / 29

3- شعراء / 157

4- اعراف / 78

5- طه / 88

6- الکافی / 8 / 345

7- فجر / 14

8- من لا یحضره الفقیه / 4 / 95

9- الکافی / 5 / 52

10- بحارالانوار / 45 /51

11- ارشاد القلوب / 1 /32

12- الإحتجاج / 1 / 268

13- ذاریات / 22

14- اعراف / 40