تبیان، دستیار زندگی
فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای ‏اوست» و عمر گفت: «به‌‌به به تو ای ابوالحسن! حقا که مولای من و مولای ‏هر زن و مرد مومنی گردیدی». و این سخن عمر به معنای تسلیم و رضا و ‏فرمانبری است، پس از این بود که ریاست‌خواهی و هوی و هوس چیره ‏شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر كرانه‌ی الغدیر 18‏

علی

دانشمندان اهل تسنن و معنای حدیث غدیر

شمار اعترافات و تصریحات كوچك و بزرگ، از دانشمندان تا عموم اهل تسنن در ‏طول تاریخ كم نیست و این پیشینه‌ی عریض و طویل در بیان و نقل و تفسیر این ‏واقعه از یك سو و سر تافتن و گاهی بدگویی از امیر مومنان علیه السلام از سوی ‏دیگر، بُهت برانگیز است.‏

علت نپذیرفتن  ولایت و جانشینی امیرمومنان توسط اهل تسنن ‏را نباید در نرسیدن پیام رسول خدا بر آنان و یا در نوع برداشت آنان از حدیث غدیر و ‏كلمه‌ی "مولا"  جست. چرا كه مستندات فراوانی در دریافت صحیح حدیث غدیر ‏از سوی آنان در دست ما و آنهاست و این سندها به قدری است كه بیشتر كتاب ‏‏20 جلدی "الغدیر" را محتوای منابع آنان تشكیل داده است. ‏

در این سلسله مقالات "بر كرانه‌ی الغدیر" گزیده‌ای از آن مطالب انبوه را برایتان ‏می‌آوریم .

در زیر نظرات برخی از بزرگان و علما‌ی اهل تسنن در معنای "حدیث غدیر" را ‏خواهید خواند.‏

‏ ‏

• ابن زولاق؛ حسن بن ابراهیم، ابو محمد مصری (م 387هـ) در تاریخ مصر ‏چنین آورده است:

«در هجده ذی حجه سال 362 هجری که روز غدیر است ‏گروه بسیاری از مردم مصر و مغرب و پیرامونشان برای دعا گرد آمدند، چرا ‏که آن روز، عید است، زیرا در آن روز فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم ‏ولایت را به امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام سپرد و او را جانشین ‏خویش کرد».‏

• ابوحامد غزالی (م 505 هـ) در سر العالمین 9(20)، گوید:

«... همه ‏مسلمانان بر متن حدیث غدیر در خطبه پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم در ‏روز غدیر خم اتفاق نظر دارند که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای ‏اوست» و عمر گفت: «به‌‌به به تو ای ابوالحسن! حقا که مولای من و مولای ‏هر زن و مرد مومنی گردیدی». و این سخن عمر به معنای تسلیم و رضا و ‏فرمانبری است، پس از این بود که ریاست‌خواهی و هوی و هوس چیره ‏شد».‏

• سبط بن جوزی حنفی (م 654هـ) در تذکرة الخواص 18(30)، گوید: ‏‏

«سیره‌نویسان اتفاق نظر دارند که رویداد غدیرخم پس از بازگشت پیامبر ‏صلی‌الله علیه وآله وسلم از حجةالوداع در هجده ذی حجه بوده است که در ‏حضور یکصد و بیست هزار نفر از اصحاب و مردم فرمود: «هر که را مولای ‏اویم علی مولای اوست» این حدیث، نص صریح پیامبر صلی‌الله علیه وآله ‏وسلم بر ولایت و امامت علی علیه‌السلام است. ‏

• ابواسحاق ثعلبی در الکشف و البیان (خطی. برگ 234) گوید:

«... اما ‏سخن نبوی که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای اوست»، علمای ‏لغت عرب برای مولی ده معنا نوشته‌اند که معنای دهم «اولی» است و نُه ‏معنای دیگر بی‌ربط است زیرا مراد از حدیث غدیر، اطاعت محض است. پس ‏همان معنای دهم که "اولی" است درست می‌باشد، یعنی: «هر که را به ‏او از خودش سزاوارترم علی به او از خودش سزاوارتر است». ‏

• ابوالفرح یحیی بن سعید ثقفی در مرج البحرین،

به همین معنا تصریح کرده ‏است، او حدیث غدیر را به سندش نقل کرده و گوید: «هر که را مولای اویم ‏و به او از خودش سزاوارترم، علی ولی اوست». پس دانسته شد که مولی ‏به معنا اولی است، چرا که این سخن نبوی که فرمود: «آیا به مومنان از ‏خودشان سزاوارتر نیستم؟» به همین معنا دلالت دارد و این‌ نص صریح در ‏اثبات امامت علی علیه‌السلام و قبول طاعت اوست...»‏

• کمال‌الدین بن طلحه شافعی (م 652هـ) در مطالب السوول 16،

پس از نقل ‏حدیث غدیر و نزول آیه تبلیغ، گوید: «این سخن نبوی صلی‌الله علیه وآله ‏وسلم که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای اوست» یعنی هر ‏انسانی که فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم مولای اوست علی ‏علیه‌السلام مولای اوست و واژه مولی هم به معنای اولی است...».‏

• ابوعبدالله گنجی شافعی (م 658هـ) در کفایة الطالب 69 (166/36)، گوید: ‏‏

«... حدیث غدیرخم دلیل بر ولایت علی و جانشینی وی است...».‏


ر.ك: خلاصه الغدیر، صص 294-297، دكتر محمود رضا افتخارزاده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.