جایگاه مجسمهسازی فیگوراتیو
در دوران معاصر، و با عبور از دوران مدرنیته و ورود به دوران پست مدرن، مجسمه سازی فیگوراتیو مجددا جایگاه والای خود را مانند آنچه در دوران کلاسیک داشت بدست آورده است.
مجسمهسازی فیگوراتیو همچنان در آمریکا جایگاهی عظیم دارد. به منظور روشن شدن این اهمیت من چهار گروه از مجسمهسازان معروف در آمریکا را تاکنون مشغول فعالیت در این زمینه بودهاند برای شما معرفی میکنم.
اول مارگارت شوارت، نماینده هنرمندان اروپایی که وی در ساوتبای در نیویورک فعالیت میکند، و بیشتر مجسمههای وی شبیه آثار قرنهای ده تا هجده میلادی است.
دوم؛ جد مُرس که متصدی مرکز مجسمهسازی نَشِر در والاس است . این مرکز در دو زمینهی مدرن و معاصر در حدود 125 سال است که فعالیت میکند.
سوم؛ جوزف آنتونی بچرر در مؤسسه Fredrick Meijer Garden در میشیگان فعالیت دارد که این مؤسسه نیز بیشتر بر روی مجسمههای قرنهای نوزده تا زمان حال تأکید دارند.
و در آخر جنیس گاردنر سیسل مسئول گالری Mariborough در نیویورک که هنرمندان بیست و پنج سال اخیر را بیشتر حمایت میکند.
در هر یک از این کلکسیونها، مجسمههای فیگوراتیو را در گونههای مختلفی معرفی میکنند، موفقیت بسیار زیاد در هر یک از این مجامع، اهمیت مجسمهسازی فیگوراتیو در آمریکا را بر ما آشکار میسازد. در ساوتبای نیویورک هر ساله مجسمههای فیگوراتیو آبستره، مزایده گذاشته میشوند. و این مزایده به دلیل قیمتهای بالایی که دارد از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که گفتیم در ساوتبای آثار هنرمندان اروپایی قرن های دو تا هجده بیشتر دیده میشود. آثار مجسمهسازانی چون؛ بنینی و یا حتی آنتوان هدن.
یک اثر فیگوراتیو میتواند در آثار انتزاعی، در هنر مینیمال و در دیگر حرکتهای هنری تأثیرگذار بوده و بیانهای خلاقتری را به بیننده منتقل کند. مؤسسه Fredrick Meiger Garden با نصب آثار خود در پارکها ارتباطی زیبا بین مجسمه (که حدود 70 درصد فیگوراتیو میباشند) و فضای طبیعی اطراف برقرار میکند
طبق گفته مارگارت شوارت بیشتر مجسمههای ارزشمند اروپا هر ساله به شهر ساوتبای برای مزایده فرستاده میشوند. یکی از این آثار، مجسمهای بود با نام Humored man اثر فرانس اگزابر مسراشمیت که با قیمت 4/5 میلیون دلار به فروش رسید. همچنین در همان روز اثر دیگری از مسراشمیت با نام Incapable Bossoonoist با قیمت 22 میلیون دلار به فروش رسید. قیمتگذاری بالایی که برای این تندیسها در نظر گرفته شده ارزش مجسمهسازی فیگوراتیو را در این سالها چند برابر کرده است.
مؤسسه مجسمهسازی Nasher یک مؤسسه خصوصی است که آثار هنری مدرن و معاصر را در اختیار بینندگان قرار میدهد،که شصتوپنج درصد آنها مجسمههای فیگوراتیو میباشند. در یکی از نمایشگاههای این مؤسسه که Bodies Past & Present نام داشت هشتاد و پنج درصد از مجسمهها شامل آثار فیگوراتیو بودند. چیزی که Nasher را از دیگر گالریها ممتاز میکند گوناگونی بسیار زیاد در مجسمههای صد سال گذشته است و نیز خاص بدون آثار از دیگر گالریهاست. در کلکسیون Nasher میتوان آثاری چون مجسمهای از پیکاسو، یازده مجسمه از ماتیس، سیزده مجسمه از جاکومتی و غیره را مشاهده کرد. در حالی که Nasher بیشترین فعالیت خود را در هنر قرن بیستم متمرکز کرده، لیکن در همین آثار، مجسمههای فیگوراتیو، قسمت اعظم آثار را تشکیل میدهند. پارکی از مجسمه در میشیگان ساخته شده که مؤسسه Fredrick Meiger Garden آثار خود را در آن به نمایش میگذارد. این مؤسسه در سال 1995 با سی و سه مجسمه از مارشال فردریک بنیان نهاده شد. کلکسیون این گالری اکنون به حدود صد رسیده که آثاری از هنرمندان قرون 10 و 11 تا هنرمندان معاصر در آن دیده میشود. آثار هنرمندی چون آریستود مایول تا مجسمهساز معاصر جاناتان برفسکی در این گالری نگهداری میشود. Fredrick Meiger Garden با نمایش آثاری از گذشتهها توانسته دیدگاههای خاصی از هنر مدرن و معاصر را بازگو کند.
چنانچه آنتونی بچرر مسئول این مجمع میگوید: یک اثر فیگوراتیو میتواند در آثار انتزاعی، در هنر مینیمال و در دیگر حرکتهای هنری تأثیرگذار بوده و بیانهای خلاقتری را به بیننده منتقل کند. مؤسسه Fredrick Meiger Garden با نصب آثار خود در پارکها ارتباطی زیبا بین مجسمه (که حدود 70 درصد فیگوراتیو میباشند) و فضای طبیعی اطراف برقرار میکند. از دیدگاه بچرز مطالعه روی مجسمه بسیار حایز اهمیت است. برای فهم یک اثر فیگوراتیو که امروزه ما آن را مشاهده میکنیم، باید بدانیم که سنت مجسمهسازی فیگوراتیو از چه زمانی آغاز شده و از کدام مناطق بوده است.
حدود شصت درصد از هنرمندان که در گالری Marlborough فعالیت میکنند (12 نفر از 21 هنرمند) به خلق آثار فیگوراتیو مشغول هستند، هنرمندانی از سراسر دنیا که با مواد گوناگونی چون شیشه یا فلز سروکار دارند. این تنوع مواد در آثار باعث شده که با نصب مجسمهها در مکانهای عمومی، گالری Marlborough از موفقیت و محبوبیت خاصی برخوردار شود.
همانطور که دیدیم هر یک از این مؤسسات یا گالریها به نوعی به معرفی مجسمهسازان گوناگونی در زمینههای مختلف پرداختند. ولی آنچه بسیار واضح و آشکار است تداوم اهمیت فیگوراتیو در فرمهای مجسمهسازی است که تا به حال نهتنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه همواره به ارزش و قدمت آن افزوده میشود.
بخش هنری تبیان
منبع: Sculpture Review Spring 2005/ مجله تندیس/ ترجمه دلبر شهباز