تبیان، دستیار زندگی
خدا قول داده حزب الله غالب است. خدا قول داده «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» (حج/38) خدا قول داده باطل کف است و رفتنی است. خدا قول داده بیست بر دویست پیروز است. این‌ها قول‌های خداست، خدا قول داده «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست بر دویست پیروز است !


خدا قول داده حزب الله غالب است. خدا قول داده «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» (حج/38) خدا قول داده باطل کف است و رفتنی است. خدا قول داده بیست بر دویست پیروز است. این‌ها قول‌های خداست، خدا قول داده «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ».


رزمنده
جایگاه مجاهدان و رزمندگان در راه خدا

انسان وقتی یک کسی را دوست دارد می‌گوید: قربانت برم! قربان چشم‌هایت، قربان دست و پایت! گاهی که خیلی دوستش دارد می‌گوید: قربان کفش‌هایت. گاهی که دیگر خیلی علاقه‌اش اوج می‌گیرد می‌گوید: قربان آن خاک زیر کفشت! خدا در قرآن برای دفاع مقدس نگفته جان رزمنده، گفته: «وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً» (عادیات/1) «فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا» (عادیات/2) «عادِیاتِ» جمع عادیه است. عادیه اسبی که می‌دود. «ضَبْحاً» یعنی اُه اُه می‌کند. یعنی قسم به اُه اُه و صدایی که به هنگام دویدن اسب به گوش می‌رسد . به رزمنده قسم نخورده، به اُه اُه اسبش قسم خورده است. حالا اُه اُه برای سینه است، بعد دقیق‌تر می‌شود و می‌گوید: زیر سم اسب. «فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا»، «موریات» جمع موریه است. موریه یعنی جرقه، اسب که سمش به سنگ می‌خورد جرقه می‌زند، می‌گوید: به آن جرقه‌هایی که زیر سم اسبی است در زیر پای رزمنده است .

این جنگ‌ها تفسیر آیه‌ها است. قرآن می‌گوید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا» ما انبیاء را یاری می‌کنیم، نه فقط انبیاء، «وَ الَّذینَ آمَنُوا» پیروان انبیاء را هم یاری می‌کنیم :«إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» (غافر/51) یعنی در همین دنیا طرفداران حق پیروز هستند

بیان قرآن پیرامون دفاع

قرآن راجع به دفاع می‌فرماید : «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» (بقره/279) :نه ظلم بکن، نه زیر بار ظلم برو. حدیث داریم روز قیامت به ظالم و مظلوم گیر می‌دهند. به ظالم می‌گویند: چرا ظلم کردی، به مظلوم می‌گویند: چرا زیر بار ظلم رفتی؟

هفت سال، هشت سال دفاع مقدس، معلوم شد که برنده چه کسی است؟ این دفاع مقدس یک مشت آیات را برای ما تفسیر کرد. ما قبلاً در قرآن می‌خواندیم :«وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ» (اعراف/128) می‌گفتیم: یعنی چه؟ «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوی» (طه/132) پایان کار با متقین است. ما دیدیم امام با تقوا بود، صدام بی‌تقوا کدام یک برنده شدند؟امام حسین برنده شد یا یزید؟ موسی برنده شد یا فرعون؟

دفاع مقدس

این جنگ‌ها تفسیر آیه‌ها است. قرآن می‌گوید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا» ما انبیاء را یاری می‌کنیم، نه فقط انبیاء، «وَ الَّذینَ آمَنُوا» پیروان انبیاء را هم یاری می‌کنیم : «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» (غافر/51) یعنی در همین دنیا طرفداران حق پیروز هستند.

جمهوری اسلامی روز به روز جلوه می‌کند، آمریکا و اسرائیل روز به روز سیلی می‌خورند. در این سی سال آمریکا چقدر سیلی خورده است؟ چقدر پرچمش آتش زده شده است؟ چقدر تحقیر شده است؟ عزتش شکست. این نتیجه ظلم است.

بیست بر دویست پیروز است

وقتی گفتند: آمریکا دویست میلیون جمعیت دارد، جمهوری اسلامی هم تصمیم گرفت به رهبری امام (ره) بگوید: خوب آمریکا دویست میلیون جمعیت دارد، ما هم یک لشگر بیست میلیونی درست می‌کنیم. بسیج بیست میلیونی. و قرآن یک آیه دارد می‌گوید: بیست بر دویست پیروز است. این آیه قرآن است. بیست بر دویست پیروز است. آیه‌اش این است. «عِشْرُونَ صابِرُونَ»، «عشرون» یعنی بیست تا، «صابرون» یعنی مقاوم. «عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ» (انفال/65) «مِائَتَیْنِ» یعنی دویست تا. بیست بر دویست پیروز است .

«کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَة» (بقره/249) جنگ لبنان نشان داد، جنگ سی و سه روز، بیست بر دویست پیروز است. نشان داد قذافی را، نشان داد مبارک را، دیگران را هم نشان خواهد داد. در طول تاریخ!

اسلام و جمهوری اسلامی ماندگار است. هرچه هم در سرش می‌زنند، ماندگارتر می‌شود. مثل بعضی قالی‌ها هست که هرچه پا می‌خورد قیمتی‌تر می‌شود. مگر کم با ما مخالفت کردند. از زمین و آسمان هشت سال بمباران، هر کشوری بود یک ماه دوام نمی‌آورد. هشت سال! سلام و صلوات خدا بر امام و بر شهدا

قرآن می‌گوید: باطل کف است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً» (رعد/17) کف بالا نشین است ولی تمام می‌شود. خودش را نشان می‌دهد ولی تمام می‌شود. آنچه ماندگار است آب است. باطل کف است، باطل جولانی دارد، ولی حقیقت ندارد. باطل خواب است. باطل حباب است. باطل رفتنی است. «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً» (اسراء/81) این «کان» معنا دارد. نمی‌گوید:«إِنَّ الْباطِلَ زَهُوقاً» . «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً» ! این «کان» یعنی سنت خداست. باطل رفتنی است. می‌شود انسان با دروغ چهار تا قلم تجارت کند، با کلک، یک پستی بگیرد، اما بالاخره دیر یا زود قصه لو می‌رود. ریش مصنوعی می‌شود گذاشت ولی دو تا عطسه کنی پایین می‌افتد.

چه باطلی تا حالا ماندگار شده است؟ و چه حقی تا حالا کتمان مانده است؟ ما هی تخم‌مرغ‌ها را رنگ می‌کنیم. یک باران می‌آید رنگش می‌پرد. با یک خرده آب دهان رنگش پاک می‌شود. اما دم طاووسی را که خدا رنگ کرده هرچه هم آب بگیری پاک نمی‌شود. چیزهای خدایی ماندگار است. شاه عباس تاجش کو؟ حرمسرایش؟ فرش‌هایش؟ طلاهایش؟ تمام چیزهای ناصرالدین شاه پودر شد. اما یک چیز از شاه عباس مانده و آن کاروان‌سرای شاه عباسی. این هم به خاطر اینکه در جاده کربلا ساخته است. چیزی که رنگ خدایی داشته باشد ماندگار است.

اسلام و جمهوری اسلامی ماندگار است. هرچه هم در سرش می‌زنند، ماندگارتر می‌شود. مثل بعضی قالی‌ها هست که هرچه پا می‌خورد قیمتی‌تر می‌شود. مگر کم با ما مخالفت کردند. از زمین و آسمان هشت سال بمباران، هر کشوری بود یک ماه دوام نمی‌آورد. هشت سال! سلام و صلوات خدا بر امام و بر شهدا.

قول‌های خداوند جدی و حقیقی است !

خدا قول داده حزب الله غالب است. خدا قول داده «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» (حج/38) خدا قول داده باطل کف است و رفتنی است. خدا قول داده بیست بر دویست پیروز است. این‌ها قول‌های خداست، خدا قول داده «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ».

حضرت صادق علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌کند: اشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ. « بحار الأنوار: 97/ 8، باب 1، حدیث 4؛ الأمالی، شیخ صدوق: 488، حدیث 1.» با شرافت‌ترین مرگ، مرگ شهادت است

شهادت در راه خدا

امیرالمؤمنین علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌فرماید:

فَوْقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبیلِ اللَّهِ. « بحار الأنوار: 97/ 50، باب 5، حدیث 30؛ الخصال: 1/ 9، حدیث 31.»

بالای هر نیکوکاری، نیکوکاری دیگری هست، تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود. (که بالاتر از او نیکوکاری نیست).

رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید:

شهید

فَوَ الَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کانَ الاْنْبِیاءُ عَلی طَریقِهِمْ لَتَرَجَّلُوا لَهُمْ مِمّا یَرَوْنَ مِنْ بَهائِهِمْ حَتّی یَأْتُوا عَلی مَوائِدَ مِنَ الْجَوْهَرِ فَیَقْعُدُونَ عَلَیْها. « مستدرک الوسائل: 11/ 12، باب 1، حدیث 12289؛ صحیفه الرضا علیه‌السلام: 92، حدیث 27.»

قسم به آن کسی که جانم به دست اوست، اگر پیامبران در سر راه شهیدان باشند، از جای خویش به احترام آن‌ها، به خاطر آنچه از عظمتشان می‌بینند، برمی‌خیزند تا بر مائده‌هائی از گوهر می‌آیند و بر آن می‌نشینند.

حضرت صادق علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌کند:

اشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ. « بحار الأنوار: 97/ 8، باب 1، حدیث 4؛ الأمالی، شیخ صدوق: 488، حدیث 1.»

با شرافت‌ترین مرگ، مرگ شهادت است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود:

وَ طیبُوا عَنْ انْفُسِکُمْ نَفْساً، وَ امْشُوا الَی الْمَوْتِ مَشْیاً سُجُحاً. « نهج‌البلاغه: خطبه 65؛ غررالحکم: 334، حدیث 7707.»

و خوشحال باشید که روحتان از بدن جدا گردد، و به آسانی به سوی مرگ بروید.

ارزش شهید و شهادت در قرآن

قرآن مجید درباره شهید می‌فرماید:

«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سَبیلِ اللَّهِ امْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» « آل عمران (3): 169.»

و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

«وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللَّهِ امْواتٌ بَلْ احْیاءٌ وَلکِنْ لاتَشْعُرُونَ» « بقره (2): 154.»

و به آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مرده نگویید، بلکه [در عالم برزخ] دارای حیات‌اند، ولی شما [کیفیت آن حیات را] درک نمی‌کنید.

«وَالَّذینَ قُتِلُوا فِی سَبیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضَلَّ اعْمالَهُمْ* سَیَهْدِیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُمْ* وَیُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ» « محمّد (47): 4- 6.»

و کسانی که در راه خدا به شهادت رسیده‌اند، خدا هرگز اعمالشان را باطل و تباه نمی‌کند.* [خدا] آنان را به زودی [به سرمنزل خوشبختی و کرامت] هدایت می‌کند و حالشان را اصلاح می‌نماید؛* و آنان را در بهشتی که در دنیا به آنان شناسانده در می‌آورد.                                                                                                                 

                                                                                                                                                    فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت عرفان

بیانات حجت الاسلام قرائتی