راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 4916
  • شنبه 30/5/1389
  • تاريخ :

افراط در تقلید از اخراجی ها

نقدی بر فیلم سینمایی افراطی ها، محصول 1388 به کارگردانی جهانگیر جهانگیری

افراطی ها

گروه هنر تبیان: بعد از شنیدن خبر میلیاردی شدن فروش فیلم جهانگیر جهانگیری، سری به سینما زدیم تا این تولید سینمایی را از نزدیک ببینیم. حرف و حدیث های زیادی از آن شنیده بودیم، اما بهتر دیدیم که خودمان هم این محصول سینمایی را از نزدیک ببینیم تا قضاوت مان، کامل تر باشد و کامل تر بشود.

 

تقلید از یک کار بد، بد است

اساسا لازم نیست که به شما مخاطبان فرهیخته ثابت کنیم که تقلید کار خوبی نیست! و بعد توصیه کنیم که هر چند تقلید کردن کار درستی نیست، ولی حتی اگر عشق تان کشید که تقلید کنید، یک اثر قوی و شاهکار را برای تقلید کردن انتخاب کنید؛ نه اثری که کمیت کیفیت و محتوایش حسابی لنگ می زند.

افراطی ها، تقلید ضعیفی از اخراجی ها بود؛ تقلیدی که در گوش مخاطب آگاه فریاد می کرد: آمده ام فروش کنم و بروم، نه شعور و آگاهی تو برایم مهم است، نه می خواهم حرفی بزنم، نه دردی دارم، می خواهم خبر میلیاردی شدنم را به گوش تو برسانم و بروم دنبال کارم. این گونه می شود که قصه افراطی ها شکل می گیرد، قصه چند زندانی لاابالی که در جریان یک عفو عمومی آزاد می شوند و داستان بی در و پیکر این آقایان افراطی شروع می شود... البته ربطی بین عنوان فیلم و داستان و شخصیت ها وجود ندارد، قضاوتش دیگر با خودتان!

جهانگیری، انگار اصراری ندارد که فیلمش شکل داستانی داشته باشد؛

نصف بیشتر داستان در ساز و آواز و قهوه خانه و "دل ای دل، دل ای دل" کردن

 می گذرد. در پایان هم که کارگردان هاج و واج مانده، لابد باید یک جوری

فیلم را جمع و جور کند دیگر

 

فتح گیشه؛ قطع ریشه

موارد تقلید از همان عنوان فیلم آغاز می شود و در طول داستان خودش را گاه و بیگاه به مخاطب نشان می دهد. گذشته از نام فیلم - که تقلیدی غیر قابل انکار از نام اخراجی هاست- عنصر تقلیدی دیگر، تیپ بازیگران و شخصیت آنها است. اکبر عبدی، خیلی شبیه به شخصیت بایرام اخراجی ها حرف می زند و رفتار می کند. ارژنگ امیرفضلی، دقیقا همان دله دزدی ها و شیطنت های امین حیایی در اخراجی ها را تکرار می کند و باز همان عناصر مذهبی و پاستوریزه را در برابر لمپن های زندانی می بینیم. داستان به این ترتیب ادامه پیدا می کند که این چند زندانی پس از آزادی، به رغم این که از هم خداحافظی می کنند و هر کدام به سوی دیار خود می روند، در جریان فیلم دوباره با هم همراه می شوند. در طول داستان، دست اندرکاران محترم بین شخصیت های فیلم یک نوع ربط های غیرمنطقی و دیدارهای عجیب و غریبی برقرار می کنند که با هیچ سیستم منطقی و روایی و سینمایی ای قابل توجیه نیست.

 

داستان بی روایت؛ بی راوی

جهانگیری، انگار اصراری ندارد که فیلمش شکل داستانی داشته باشد؛ نصف بیشتر داستان در ساز و آواز و قهوه خانه و "دل ای دل، دل ای دل" کردن می گذرد. در پایان هم که کارگردان هاج و واج مانده، لابد باید یک جوری فیلم را یک جوری

 گذشته از نام فیلم - که تقلیدی غیر قابل انکار از نام اخراجی هاست- عنصر تقلیدی دیگر، تیپ بازیگران و شخصیت آنها است. اکبر عبدی، خیلی شبیه به شخصیت بایرام اخراجی ها حرف می زند و رفتار می کند. ارژنگ امیرفضلی، دقیقا همان دله دزدی ها و شیطنت های امین حیایی در اخراجی ها را تکرار می کند و باز همان عناصر مذهبی و پاستوریزه را در برابر لمپن های زندانی می بینیم

جمع و جور کند دیگر. در نتیجه عده ای را خیلی بی ربط با هم فامیل می کند و عده ای را جلوی عده ای دیگر سبز می کند و خلاصه هم با یک جشن نامزدی، سر و ته قضیه را هم می آورد. و زورش را می زند که بگوید: دوستان بیننده! ملاحظه فرمودید که رستگاری اتفاق افتاد!

 

ترانه های قدیمی و دیگر هیچ

برای بار دوم که این رنج را تحمل و فیلم را مرور می کنی، حس می کنی هدف از ساخت افراطی ها، مقدار معتنابهی ابراز وفاداری به ترانه های قدیمی و دایره و دمبک و ... بوده که وسط این ابراز وفاداری هم مقداری دیالوگ و اتفاق بی ربط رد وبدل شده! انگار نه انگار که فیلم شخصیت پردازی می خواهد، دیالوگ درست و حسابی می خواهد، حوادث و ماجراها در فیلم باید رئال و باورپذیر باشند یا دست کم منطق سینمایی خاص خودشان را داشته باشند و ... انگار آنچه مهم بوده، کشاندن مخاطب به پای پرده و فروش میلیاردی بوده. حالا به چه قیمتی، خدا می داند! و روح و روان درگذشتگان آن بنده خدا هم شاد که می گفت، "گیشه ها را، بدون زدن ریشه ها هم می توان فتح کرد". واقعا روح رفتگانش شاد...

 

بیشتر بخوانید و بدانید:

چرا مزخرف ها بیشتر می فروشند؟

افراطی ها بر وزن اخراجی ها


نویسنده: زینب قمی

گروه هنر تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
داود
سلام
واقعا بیخود بود...حیف بودجه های مملكت
بی محتواترین فیلم عمرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 2/10/1389 - 12:40
milad
حیف بازیگرهایی مثل اکبر عبدی و اوسیوند که خودشون رو با بازی تو چنین فیلم بیخود خراب میکنن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 26/9/1389 - 15:29
بنده خدا
اگه خوب دقت بکنید این فیلم هم روحانیت را بد نشون می دهد و هم خوب و هم سعی می کنه قهوه تلخ را مسخره کنه.در کل فیلم بیخودی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 18/9/1389 - 10:21
milad_a
كاری به افراطی ها ندارم و مشخص كه همچین فیلمی(با عنوانی بر وزن تكراری و بازیگرانی تكراری)صرفا برای گیشه ساخته شده و مردم باید خودشون اینو بدونن اما چرا انقدر صریحا و نامنصفانه گفتید اخراجی ها بد بوده؟؟؟كدوم فیلم به زیبایی اخراجی ها تونسته "وحدت"رو نشون بده؟و مردم رو به "وحدت" داشتن در مقابل دشمن خارجی ترغیب كنه؟البته اخراجی ها حرف های زیاد و مفید و قابل تامل دیگه ای هم داشته كه به نظر من مهمترین و بارزترینش "وحدت" بوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/6/1389 - 6:55
ناشناس
سینمای ایران شده فضایی برای فیلم های به اصطلاح طنز که معمولا هم بازیگران مشترکی دارند. وقتی هم که تو دیالوگ کم میارند بزن و بکوب راه می اندازند. بهترین فیلمی که از عید به این سمت دیدم طلا و مس بود.

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 1/6/1389 - 16:37
محمد رضا
بدون محتوا ، بدون ریشه ، کارگردانی و نویسندگی افتضاح و در نهایت یک فیلم فارسی تمام عیار
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 1/6/1389 - 11:27
محمد
این فیلم سراسر رقص و لهو و لعب است و دیدن آن از نظر شرعی حرام است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 31/5/1389 - 2:8
Tak savar
نقد جالبی بود ولی جای کار بیشتری داشت. کاش با کارگردان فیلم هم مصاحبه می شد تا قضاوت دقیق تری انجام شود.اما در مورد اخراجی ها ناعادلانه قضاوت شده بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 22:43
ناشناس
خیلی شما نویسنده خوبی هستین آینده ای روشن در انتظارتان است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 22:14
harcky
کاش میشد قبل از اکران فیلمها اونارو طوری دسته بندی و امتیازدهی کنن و بعدش تو تبلیغاتی که باز هم باید روش کار بشه نشون بدن.
با تشکر.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 18:3
ناشناس
سلام.خداقوت.نماز و روزه هاینات قبول باشد.مسلما تقلید از روی فیلم های دیگر مثل اخراجی ها كار نادرست و نابجایی است و مردم این كار را نمی پسندند.گارگردانان و تهیه كنندگان و نویسندگان كشور عزیزمان ایران باید خودشان ابتكار عمل به خرج بدهند و ایده های جدید برای فیلم های جدید ارائه بدهند.آنها باید خوش ذوق و خوش فكر باشند.یكی از مشكلات سینمای كشورمان این است فیلم نامه ها تكرای شده است و برای مخاطبان هیچ جذابیتی ندارد،مخصوصا متاسفانه این كه دیگر كارگردانان و تهیه كنندگان كشور فیلم های جذاب و آموزنده و خنده دار و با محتوا نمی سازند،كه این خود یك مشكل بزرگی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 17:54
پگاه سبزلون
عالی است من پگاهم ولی بهتر بود چندتصویردیگرمی گذاشتیدوباكارگردان مصاحبه می كردید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 16:10
usef1358
باعرض سلام وتشکر .بنده با نقد این فیلم واقعا بی ربط موافقم ولی نقد اخراجیها ،هرگز .اخراجیها حرف دل خیلی از دلسوخته های انقلاب بود وهست ویادمون نره که این فیلم تاثیر بسیاری درجامه داشت .ولی افسوس که در همان زمانهم دوستانی از جنس خودمان نقد فراوان کردن ولی مردم میدانند اینگونه دوستان اصولا با همه چیز مخالفند
حتی با اعتقادات خودشان ،که دران ذوب شده اند .باکمال تشکر >>>یاعلی <<<<
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 16:4
lalerokh
واقعا حرف دل مرا زدید دوستان عزیز باید خودتان (البته با ضرر 2 یا 3 هزار تومانی )بلیط این فیلم واقعا مضحک و مسخره را ببینید تا بفهمید خانم قمی واقعا درست نقد کردند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 15:29
ناشناس
من با نقد فیلم افراطی ها موافقم چون نه حرفی برای گفتن داشت و نه داستان محکم و پیوسته . و از دیدنش پشیمون شدم ولی با نقد اخراجی ها کاملا مخالفم چون یکی از بهترین فیلم هایی بود که ببیندگان بعد از بارها دیدن هنوز ازش یاد میکنند . پس دور از انصاف هست که افراطی هارو با اخراجی ها مقایسه کنید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 14:55
amin n
من کاری به نقد شما ندارم میخوام نظر خودمو بگم
ایا ارایه یک اثر هنری غیراز اشنایی مخاطبان اون فیلم با حال و هوای اون فیلم و عقاید ونگرشهای است که تو اون فیلم به نمایش در میاد در واقع فیلم آینه ی تمام معنایی که در جامعه وجود داره و با زگو کننده عقاید وافکار برخی از مردمه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 14:51
خواننده
نقد خوبی بود.ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 13:39
sajjadashtary
چرا هر فیلمی که زیاد میفروشه و مردم رو به سینما می بره اینقدر ازش انتقاد میشه پارسال اخراجیها حالا هم افراطی ها من با آقای ده نمکی موافق نیستم ولی فیلمی که ساخت عالی بود فیلم آقای جهانگیری هم حتما خوبه که مردم رو به سینما برده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 13:28
قلب شكسته
من ندیدم اما معلومه شبیح اخراجی ها شده ...بیبنید هرچیزی اولش قشنگه نمیدونم اگه مردم ما همه دست به دست هم بدیم و چیز هایی که بده نبینیم و کنار بگذاریم رو مطمئنا دوستانمون فیلم های قشنگ و بهتری می سازند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 13:0
sadra2554
کاری با افراطی ها ندارم اما اگه اخراجی ها بد بود پس چرا این همه انسان باعلاقه به تماشای اون پرداختند. نویسنده مطلب فوق توهم کرده که اخراجی ها فقط برای فروش بوده نه دادن شعور که باید به ایشان بگوییم سخت در اشتباه هستند زیرا اگر کمی واقع بینانه به اطراف خود می نگریستند به تأثیرات آن پی می بردند . در ضمن اخراجی ها از نظر تکنیک فنی ساخت هم در نوع خودش بی نظیر بوده کاری که تنها اثری در سینمای ایران به پای آن رسیده است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 11:53
علی ۰۱۱۱
خوب بود بد نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 11:39
شیما عطری
دلم برای سرمایه های این مملکت می سوزه که اینطوری هدر می ره...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 11:22
ghomnam10
من هنوز فیلم افراطی ها رو ندیدم ولی به نظر من فیلم اخراجی ها موفق بود و لایق این انتقاد نبود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 11:16
dashreza2
واقعا جالب ودقیق ومتین است كه مقاله "چرامزخرف هابیشتر می فروشند"را جزء مطالب مرتبط با این متن واین فیلم آورده اید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 10:29
azan_goo
چی بگم ...
کار رو حسابو کتاب و منطقی نظر داره نه...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 10:23
رضا مقصودلو
جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 9:44
ناشناس
اتفاقا دیشب از این فیلم انتقاد می کردند. تا دیدن فیلم اخراجی مخاطب خیلی داره رفتن اخراجی های دو رو ساختن حالا هم افراطی ها که واقعا با این کار بیشتر ادم فکر میکنه که دارن خودشونو لوس میکنن فکر نمیکنن که یک چیز تکراری دیگه جذابیت نداره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 9:27
ناشناس
ای کاش می شد ریشه ی این افراد بی هویت و غیرمسئول را زد این ها همه مطربند از بازیگر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 8:57
ناشناس
این که این کار (افراطی ها) از همان عنوان دچار مشکل است و خبر از تقلیدی سطح پایین می دهد حرفی نیست، بد ساخت بودن فیلم قبول، هزار و یک اشکال دیگر قبول؛ ولی شما با کار اخراجی ها که مورد اقبال عمومی (نه فقط گیشه!) قرار گرفته و حرف های مهمی برای گفتن دارد چه مشکلی دارید؟ ظاهرا خیلی دل پری از آن فیلم دارید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 8:47
ناشناس
OK
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/5/1389 - 2:25