تبیان، دستیار زندگی
د ماه 1383 2000 تابلوی هنری نیاوران شناسنامه دار می شوند در مجموعه تاریخی _ فرهنگی نیاوران حدود 2 هزار تابلوی هنری از هنرمندان شهیر ایران و جهان نگهداری می شود كه تاكنون ویژگی های هنری دقیق آنها مشخص نبود اما با آغاز طرح گنج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 10 مرداد ماه 1383

2000 تابلوی هنری نیاوران شناسنامه دار می شوند

در مجموعه تاریخی _ فرهنگی نیاوران حدود 2 هزار تابلوی هنری از هنرمندان شهیر ایران و جهان نگهداری می شود كه تاكنون ویژگی های هنری دقیق آنها مشخص نبود اما با آغاز طرح گنجینه نقش ها در این مجموعه كه به جمع آوری مشخصات هنری تابلوهای نقاشی پرداخته است، تمام تابلوهای نقاشی این مجموعه دارای شناسنامه می شوند.

رضا دبیری نژاد، كارشناس موزه داری و مدیر روابط عمومی مجموعه تاریخی _ فرهنگی نیاوران در این باره می گوید: «به دنبال انجام مطالعات پژوهشی بر بخشی از نقاشی های مجموعه در سال گذشته، به نقص اطلاعات موجود درباره آثار هنری مجموعه نیاوران پی بردیم. از طرفی با توجه به افزایش تعداد بازدید كنندگان و لزوم ارائه خدمات متخصصین، می بایست اطلاعات تخصصی تر و دقیق تری را به مخاطبان ارائه می دادیم، كه این مساله جز با گردآوری اطلاعات دقیق و جمع بندی آنها ممكن نبود. به این ترتیب طرح گنجینه نقش ها به اجرا درآمد.»

تاكنون بیش از نیمی از تابلوهای نیاوران بررسی شده و نام اثر، نام نقاش، سبك هنری، تاریخ خلق اثر و نحوه انتقال آن به نیاوران مشخص شده است.

در میان این آثار، تابلوهایی از هنرمندان ایرانی نظیر صنیع الملك، كمال الملك، پرویز تناولی، سهراب سپهری، غلامحسین نامی، حسین زنده رودی، منوچهر یكتایی، محمدعلی زاویه، ایران درودی، بهمن محصص و آیدین آغداشلو به چشم می خورد.

ژانین بلمار، پابلوپیكاسو، سالوادر دالی، مارك شاگال و فرنان لژه از هنرمندان غیر ایرانی هستند كه آثارشان به روش های گوناگون به مجموعه نیاوران انتقال یافته است.

دبیری نژاد در خصوص نحوه انجام عملیات پژوهشی یاد شده می گوید:«در این طرح با دیدگاه پژوهشی هنر و در ساختاری ساده مجموعه اطلاعات موجود از تابلوها را طبقه بندی و اطلاعات مورد نیاز را گردآوری می كنیم.همچنین برای اطمینان یافتن از صحت و سقم اطلاعات موجود، آنها را با منابع مربوط به زمان خرید آثار، تطبیق می دهیم.»

دسته بندی بر مبنای كرونولوژی تاریخی و قالب بندی تكنیكی آثار انجام شده است. هر كدام از این گروه ها دارای تقسیم بندی های متفاوتی هستند. بیوگرافی كامل نقاشانی كه آثارشان در كاخ های گوناگون نیاوران وجود دارد از جمله اطلاعات مندرج در این شناسنامه ها است.