تبیان، دستیار زندگی
سریال «5 کیلومتر تا بهشت» به واسطه ساختار و محتوای ضعیف در نیمه راه پخش گرفتار حاشیه های بسیار شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارواح حاشیه ساز!


سریال «5 کیلومتر تا بهشت» به واسطه ساختار و محتوای ضعیف در نیمه راه پخش گرفتار حاشیه های بسیار شده است.


ارواح حاشیه ساز!

چندان نیاز به تخصص نیست تا شما هم بتوانید بخشی از ایرادات ساختاری و محتوایی وارد بر مجموعه تلویزیونی «5 کیلومتر تا بهشت» را فهرست کنید. همین کیفیت هم سبب شده است تا این روزها خبرهای در گوشی و غیررسمی درباره کیفیت برخورد مدیران ارشد تلویزیون با این مجموعه به گوش برسد. اولین حاشیه ها هم از جایی آغاز شد که یکی از سایت های خبری نزدیک به معاونت سینمایی در خبری به نقل از منابع آگاه خبر از جلسه اضطراری در صدا و سیما برای نجات یکی از سریال‌های ماه رمضان داد. سریالی که ساعتی طول نکشید دیگر رسانه ها از نام آن رمزگشایی کنند. اعتراض رسمی به سریال تازه علیرضا افخمی روز بعد در رسانه های مکتوب هم بازتاب یافت. بنا بر گزارشی که خبرگزاری سینمای ایران (سینماپرس) منتشر کرد، این جلسه در دفتر رییس سازمان صدا و سیما تشکیل شده و طی آن مراتب اعتراض یکی از دستگاه‌های اجرایی کشور به سازندگان این سریال اعلام و از آنها خواسته شده برای حل این موضوع چاره‌ای جدی و اساسی بیندیشند. طبق اطلاعات موثق رسیده به خبرگزاری سینمای ایران، در این جلسه رییس سازمان صدا و سیما ضمن اعتراض شدید به سازندگان این سریال تلویزیونی، از عدم وجود نظارت محتوایی کافی بر ساخت این سریال به شدت گلایه کرده و برای حل مشکلات پیش آمده پیشنهادهایی را مطرح کرده است. در این جلسه بر اساس پیشنهاد ضرغامی مقرر شد «علیرضا برازش» مدیر سابق شبکه‌های یک و دو سیما و ناظر کیفی سریال های مذهبی، بر کیفیت و محتوای این سریال نظارت داشته باشد تا در قسمت‌های باقیمانده مخاطبان شاهد اثری کم‌اشتباه‌تر باشند و دغدغه‌های دستگاه اجرایی مذکور نیز مرتفع شود.

نکته جالب در مورد انتشار خبر برگزاری «جلسه اضطراری» درباره این سریال است که طبق روال همیشگی مدیران سیما تمایلی برای رسانه‌ای شدن آنها ندارند.

اظهارات مدیر شبکه سه

یک روز پس از انتشار این خبر و در حالی که سازندگان سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» برپایی جلسه درباره این سریال را تأیید کردند، مدیر شبکه سه سیما با رد این خبر، گفت: این سریال قبلا در معاونت سیما تولید شده و الان هم تغییری در محتوای سریال ایجاد نخواهد شد، چون زمان این کارها نیست. علی‌اصغر پورمحمدی درباره برگزاری جلسه اضطراری برای رفع نواقص سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» گفت: اصلا چنین جلسه‌ای برای این سریال برگزار نشده است و سریال روال طبیعی تولید خود را سپری می‌کند. وی درباره تغییر در محتوای باقیمانده سریال نیز اظهار داشت:‌ تغییری هم در محتوای سریال ایجاد نخواهد شد، چون زمان این کارها نیست. چهار روز دیگر ماه رمضان تمام می‌شود و دیگر نمی‌توان کاری انجام داد، این سریال قبلا در معاونت سیما تولید شده و الان هم وقت تغییر نیست. مدیر شبکه سه سیما در پاسخ به این سوال که سریال مناسبتی امسال این شبکه نسبت به سال‌های گذشته با افت همراه بوده، دلیل این افت چیست؟ تصریح کرد: قبول نداریم که سریال امسال شبکه سه افت داشته است و ما هم از این سریال دفاع می‌کنیم. پورمحمدی درباره دلایل دفاع شبکه سه از سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز توضیح داد:‌ این سریال یک قصه جذاب و دینی است، متن، بازیگر و کارگردانی خوبی دارد و با نوآوری در مضامین خود همراه بوده است. وی در پایان درباره خبری که روزنامه «بانی فیلم» از قول تهیه‌کننده سریال منتشر کرده، گفت:‌ نتایج نظرسنجی امسال هنوز نیامده است ولی ما پیش بینی می‌کنیم که با میزان مخاطبان خوبی روبرو باشیم.

ارواح حاشیه ساز!
تأیید و تکذیب هم زمان!

نکته جالب در مورد انتشار خبر برگزاری «جلسه اضطراری» درباره این سریال است که طبق روال همیشگی مدیران سیما تمایلی برای رسانه‌ای شدن آنها ندارند. داوود هاشمی تهیه‌کننده این سریال در گفت‌وگو با روزنامه سینمایی بانی فیلم (که با تعامل با تهیه‌کننده سریال و به قصد تکذیب خبر جلسه اضطراری و تأیید محتوای سریال وارد عمل شده بود) اساسا برپایی این جلسه را تکذیب کرد اما سازندگان این سریال گویا در گفت‌وگو با روزنامه «هفت صبح» بر برپایی جلسه‌ای در این خصوص صحه گذاشته‌اند. روزنامه «هفت صبح» با تأیید این که یکی از معترضان به این سریال عزت‌الله ضرغامی بوده، خبر خبرگزاری سینمای ایران را تأیید کرده و نوشت ضرغامی به علیرضا برازش مأموریت حل این مشکل را داده است. این روزنامه نوشت: «بر اساس پیگیری خبرنگار ما، سازندگان سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» مدعی شدند که هر سال جلسه بررسی محتوای سریال‌های ماه رمضان با حضور مدیران عالی رتبه صداوسیما برگزار می‌شود و جلسه‌ای که خبر آن منتشر شده، اضطراری نبوده و بخشی از روند همیشگی بررسی کیفی و محتوایی آثار تلویزیونی است»

فرآوری: امید صبوری

بخش سینمای و تلویزیون تبیان


منابع: خبرگزاری سینمای ایران/ خبرگزاری فارس