تبیان، دستیار زندگی
تعمیم نگاه زیبایی هنر از طبیعت و عناصر آن بین عامه مردم، نوآوری و شكوفایی، توجه به جاذبه‌های بومی و محلی و البته بالا بردن ظرفیت جاذبه‌های گردشگری همه از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره «مجسمه‌های شنی» است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه‌گاه كشف استعدادها

مجسمه های شنی

برخورد با مجسمه‌هایی از جنس شن آن هم زمانی‌كه بر روی زمین راه می‌روی و اشكال مختلف شنی را در كنارت می‌بینی باور‌كردنی نیست .

در واقع هنرمند این‌بار كاری انجام داده است كه مخاطبش با كنجكاوی و حیرت بیشتری آثارش را نظاره كند؛ آن هم در دل طبیعت و كنار ساحل زیبای رودخانه‌های پرآب.

به گزارش همشهری ،  تعمیم نگاه زیبایی هنر از طبیعت و عناصر آن بین عامه مردم، نوآوری و شكوفایی، توجه به جاذبه‌های بومی و محلی و البته بالا بردن ظرفیت جاذبه‌های گردشگری همه از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره «مجسمه‌های شنی» است

كه هرساله در شهرهای استان مازندران جلوه‌گری می‌كند و براساس آنچه تاكنون تجربه شده  طی سال‌های اخیر رشد و كیفیت بالایی داشته است؛ به‌گونه‌ای كه هنرمندان متعددی توانسته‌اند در این جشنواره توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و مسئولان برگزاری آن نیز اذعان كرده‌اند كه جشنواره مجسمه‌های شنی مازندران قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

به تازگی این جشنواره پنجمین دوره خود را در حالی برگزار كرده كه تبدیل به جلوه‌گاه كشف استعدادهای جوان شده است و به‌دلیل استقبال هنرمندان و مردم از برپایی آن، در تقویم سالانه هنرمندان نیز قرار گرفته است.

جالب اینجاست كه در جشنواره مجسمه‌های شنی نیز شاهد تقسیم‌بندی موضوعی هستیم؛ یعنی هنرمندان جوان در كنار اساتید مجسمه‌سازی و با نظارت و هدایت آنها، در دو موضوع آزاد و جنبی به فعالیت می‌پردازند و با یكدیگر رقابت می‌كنند.

تعمیم نگاه زیبایی هنر از طبیعت و عناصر آن بین عامه مردم، نوآوری و شكوفایی، توجه به جاذبه‌های بومی و محلی و البته بالا بردن ظرفیت جاذبه‌های گردشگری همه از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره «مجسمه‌های شنی» است .

می‌گویند شهر بابلسر در میان شهرهای استان مازندران بیشترین جذابیت را برای جلب گردشگر دارد و جالب است كه برگزاری جشنواره مجسمه‌های شنی در ساحل این شهر بر جاذبه‌های آن افزوده است.

اگر نفس برپایی جشنواره‌های هنری را تعمیم، گسترش و توجه به ارتقای فرهنگ و ایجاد تعادل در جامعه بدانیم، بدون هیچ توضیحی می‌توان علت موفقیت برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره مجسمه‌های شنی را آن هم در میان طبیعتی كه برای هر رهگذری چه گردشگر و چه غیر آن دست‌یافتنی است، دریافت.

با این حال، نكته مهمی كه باید مورد توجه قرار داد این است كه برای حفظ موفقیت چنین جشنواره‌های ویژه‌ای در كشور كه بتواند امتیازها و محاسن‌اش را همواره با خود به‌همراه داشته باشد و استمرار یابد، لازم است حمایت‌های درستی از آن صورت گیرد.

مجسمه های شنی

به این معنا كه علاوه بر حمایت‌های دولتی، از حمایت‌های بخش خصوصی نیز برخوردار باشد تا هم دچار افت كیفی نشود و هم منابع مالی لازم برای برپایی و استمرارش به‌راحتی قابل دسترس باشند و به‌موقع صرف شوند.

به‌هرحال این شاخه هنری كه نهال آن چندی است در كشور ما پا گرفته و در سواحل مختلف كشورمان قابل اجراست، احتیاج به توجهی خاص از سوی هنرمندان و دست‌اندركاران دارد و باید بستری را فراهم كرد تا مردم استان‌های مختلف كشور بیشتر با آن آشنا شوند و بهره ببرند.

ساخت مجسمه‌های شنی از سویی دیگر جزو هنرهای محیطی محسوب می‌شود كه فرآیند خلق و شكل‌گیری این آثار هنری جلوی دیدگاه مردم (مخاطبان) انجام می‌شود و حتی به نوعی مشاركت مردم و هنرمند در آن قابل مشاهده است.

هرچند كه جشنواره‌هایی نظیر جشنواره مجسمه‌های شنی و برفی كه در همه‌جای دنیا برگزار می‌شوند، ممكن است بیشتر جنبه تفننی داشته باشند، اما فرصتی است تا مخاطب عام از نزدیك ببیند كه چگونه می‌توان با استفاده از مصالح و مواد موجود در طبیعت، اثری هنری و طبیعت‌گرایانه خلق كرد و از آن تاثیر گرفت.

نكته مهمی كه باید مورد توجه قرار داد این است كه برای حفظ موفقیت چنین جشنواره‌های ویژه‌ای در كشور كه بتواند امتیازها و محاسن‌اش را همواره با خود به‌همراه داشته باشد و استمرار یابد، لازم است حمایت‌های درستی از آن صورت گیرد.

اما همانطور كه پیش از این اشاره كردیم، در این میان آنچه به هنرمند مربوط می‌شود، به‌كارگیری خلاقیت بیشتر و بهره‌گیری از اندیشه و ایده‌های نو و بدیع برای خلق آثار در زمینه مجسمه‌های شنی است تا حاصل كارش، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و با مخاطب خود ارتباط نزدیكتری برقرار كند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی