تبیان، دستیار زندگی
این نشست در روز چهار‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی، اصغر دادبه و جلال‌الدین كزازی برگزار می‌شود كه به ترتیب درباره‌ی «فردوسی و سهروردی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه به استقبال روز فردوسی می روند .

شب‌های فردوسی، در ستایش فردوسی و كودك و شاهنامه

فردوسی

«در ستایش فردوسی»

نشست «در ستایش فردوسی» به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر برگزار می‌شود.

این نشست در روز چهار‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی، اصغر دادبه و جلال‌الدین كزازی برگزار می‌شود كه به ترتیب درباره‌ی «فردوسی و سهروردی»، «عجم زنده ‌كردن بدین پارسی» و «تأملی در داستان رستم ‌و سهراب» سخنرانی می‌كنند.

نشست «در ستایش فردوسی» ساعت 16 در شهر كتاب مركزی برگزار می‌شود، كه در هزارمین سال تولد فردوسی، مجموعه درس‌گفتارهایی را درباره‌ی فردوسی در روزها چهارشنبه با حضور شاهنامه‌پژوهان برگزار می‌كند كه این درس‌گفتارها از دی 1386 آغاز شده و تا پایان سال 1387 ادامه دارد.

برنامه‌های سمینار «كودك و شاهنامه»

برنامه‌های سمینار «كودك و شاهنامه» اعلام شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این سمینار، شش سخنران به بحث درباره كودكان و شاهنامه خواهند پرداخت. همچنین از دو نفر نویسندگان فعال كه بیش‌ترین و بهترین بازنویسی‌ها را از شاهنامه برای كودكان ‌و نوجوانان منتشر كرده‌اند، تقدیر خواهد شد.

مصطفی رحماندوست درباره‌ی «قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی در خانه»، محمدرضا یوسفی‌ درباره‌ی «كودكان در شاهنامه»، فرزانه اخوت‌ درباره‌ی «مقایسه ‌بازنویسی‌های شاهنامه و مثنوی برای كودكان»، منوچهر اكبرلو درباره‌ی «ظرفیت‌های نمایش شاهنامه برای كودكان»، آتوسا صالحی درباره‌ی «تجربه‌های بازنویسی شاهنامه برای كودكان‌ و نوجوانان» و مریم كریم‌زاد درباره‌ی «بازنویسی‌های شاهنامه برای كودكان از آغاز تا امروز» به سخنرانی خواهند پرداخت.

سمینار «كودك و شاهنامه» همزمان با برنامه‌های جشنواره‌ «كودك و شاهنامه» از سوی ماهنامه شهرزاد 27 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10:30 تا 13 در سالن سینمای كاخ موزه نیاوران برپا خواهد شد.

«شب‌های فردوسی» برگزار می‌شوند

شب‌های فردوسی به‌مناسبت روز بزرگداشت حكیم توس برگزار می‌شوند.

به‌ گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مجید سرسنگی - سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران - اعلام كرد: به‌منظور بزرگداشت مقام حكیم ابوالقاسم فردوسی توسی، همزمان با روز بزرگداشت این حماسه‌سرای بزرگ ایرانی ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «شب‌های فردوسی» برگزار می‌شوند.

سرسنگی افزود: این برنامه‌ها كه شامل نمایشگاه و فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگی، نمایشگاه آثار هنری، پرده‌خوانی، نقالی، شاهنامه‌خوانی، نمایش‌نامه‌خوانی، نمایش فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن، اجرای آیین‌های زورخانه‌یی، اجرای موسیقی و سخنرانی‌ است، از 24 تا 26 اردیبهشت در فرهنگسرای هنر اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین در تشریح جزییات شب‌های فردوسی گفت: ویژه‌برنامه‌های شب‌های فردوسی از بخش‌های مختلفی تشكیل شده است؛ در بخش نمایشگاه آثار هنری كه همه‌روزه از ساعت 9 تا 22 میزبان شهروندان خواهد بود، آثار نقاشی و نقاشی قهوه‌خانه‌یی، نگارگری، صنایع ‌دستی و مجسمه‌ با موضوع فردوسی و شاهنامه به نمایش درمی‌آید. غالب آثار این نمایشگاه انتخاب شده‌اند؛ اما در صورتی كه هنرمندان خالق آثار برجسته با این موضوع متقاضی شركت در این نمایشگاه باشند،‌فرهنگسرای هنر آمادگی دارد با پذیرش این آثار مجموعه نمایشگاه‌ها را گسترش دهد. در بخش نمایشگاه و فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگی با ناشران و تولید‌كنندگان عمده‌ی كتاب، فرآورده‌های صوتی، تصویری و رایانه‌یی توافقاتی به‌عمل آمده است. اما در این بخش نیز همچنان پذیرای پدید‌آورندگان آثار مرتبط با شاهنامه و فردوسی كه تمایل به عرضه‌ی آثار خود داشته باشند، هستیم. فعالیت این بخش در ایام برگزاری برنامه و از ساعت 14 تا 22 پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان كرد: در بخش نمایش فیلم سه ‌سالن كوچك، هنر ‌و تجربه و اصلی فرهنگسرای هنر، هر روز و در سانس‌های 16:30، 17 و 18 به ترتیب فیلم‌های انیمیشن، مستند و داستانی با موضوع شاهنامه را به‌نماش می‌گذارند و در محوطه‌ی بیرونی فرهنگسرا در ساعت‌های 19 و 19:45 هر روز به ترتیب آیین‌های زورخانه‌یی و پرده‌خوانی داستان‌های شاهنامه توسط مرشد محسن میرزاعلی به‌اجرا درمی‌آید.

سرسنگی در پایان افزود: هر روز نیز ویژه‌برنامه‌ای شامل نقالی، شاهنامه‌خوانی، سخنرانی و اجرای موسیقی به اجرا درخواهد آمد. مجریان این برنامه، سهیل محمودی، رسول نجفیان و علی‌رضا شجاع‌پور هستند و ساعد باقری، پرویز عباسی‌ داكانی و امیرحسین ماحوذی سخنرانان این شب‌ها خواهند بود. در بخش نقالی استاد مرشد ولی‌الله ترابی، مرشد امیر صادقی، گردآفرید و چند مرشد خردسال، نوجوان و جوان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در بخش شاهنامه‌خوانی به زبان‌های تركی، كردی، لری و... به ‌اجرای برنامه خواهند پرداخت و از جمله مرشد زورخانه حمید رضایی شاهنامه می‌خواند. گروه موسیقی نامورنامه‌ی باستان نیز هر شب داستانی از شاهنامه را با موسیقی و آواز به اجرا درمی‌آورد.

منبع : ایسنا