تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم سینمایی "اخراجی‌ها" مخاطب‌شناسی برای سینمای دفاع مقدس را در دهه 80 مهمترین کاری دانست که باید از سوی فیلمسازان این عرصه انجام شود. مسعود ده‌نمکی درباره وضعیت کنونی سینمای دفاع مقدس به خبرنگار مهر گفت: مخاطب‌شناسی مسئله‌ای است که باید در ده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای دفاع مقدس به مخاطب‌شناسی جدی نیاز دارد

مسعود ده نمکی

کارگردان فیلم سینمایی "اخراجی‌ها" مخاطب‌شناسی برای سینمای دفاع مقدس را در دهه 80 مهمترین کاری دانست که باید از سوی فیلمسازان این عرصه انجام شود.

مسعود ده‌نمکی درباره وضعیت کنونی سینمای دفاع مقدس به خبرنگار مهر گفت: مخاطب‌شناسی مسئله‌ای است که باید در دهه 80 و پس از آن از سوی فیلمسازان به صورت جدی مورد توجه باشد تا بتوانیم مخاطب این سینما را حفظ کنیم.

وی با توجه به اقشاری که از این پس مخاطب سینمای جنگ خواهند بود افزود: از این پس ما باید برای فرزندان آنانی فیلم بسازیم که در جنگ شرکت کرده‌اند. این گروه خود اطلاعاتی از فضای جنگ ندارند و فیلم‌های سینمایی می‌تواند اطلاعات آنان را در زمینه جنگ کامل کند.

این فیلمساز درباره مفاهیمی که به واسطه سینمای جنگ باید منتقل شود گفت: مفاهیم متعالی، معنوی و انسانی جنگ جزو وجوهی هستند که باید بر فیزیک جنگ غلبه داشته باشند. باید بپذیریم که تصویر کردن این بخش از جنگ اهمیتی بیش از نشان دادن توپ و تانک در میادین جنگ دارد.

ده‌نمکی ادامه داد: آنها که به جبهه رفتند 90 درصد پا روی من گذاشتند و 10 درصد روی تن. از همین رو امام (ره) جبهه را دانشگاه انسان‌سازی می‌دانستند. نگاه تک‌بعدی و تبلیغاتی به جنگ و انسان‌هایش مخاطب را پس زده و تلخی و شیرینی شکست و پیروزی باید با هم به نمایش درآید تا واقعگرایی ایجاد جذابیت کند.

کارگردان "اخراجی‌ها" درباره راهکار بازسازی سینمای جنگ گفت: این سینما به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد. البته این حرف نفی ارزش آثار فیلمسازان قدیمی‌تر دفاع مقدس نیست. اما در سیاستگذاری سینمای دفاع مقدس غفلت‌های بسیاری شده و حتی کفه سینمای ضد جنگ نسبت به سینمایی که دفاع را مقدس جلوه می‌دهد، سنگین‌تر است.

علیرضا سجادپور نیز با تاکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس باید در تمام طول سال مورد توجه قرار بگیرد، آن را ملی‌ترین گونه و نماد سینمای ملی ایران نامید که جای هیچ گونه دیگری را تنگ نکرده است.

این هنرمند درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس گفت: همیشه این مسئله برایم سئوال‌برانگیز بوده که چرا سینمای دفاع مقدس و وضعیت آن فقط در هفته دفاع مقدس مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که سینمای دفاع مقدس می‌تواند به دلیل اهمیت آن نمونه بارز سینمای ملی تلقی شود و در تمام طول سال در مرکز توجه باشد.

"آژانس شیشه‌ای" ابراهیم حاتمی‌کیا در حالی از نظر من ماندگارترین فیلم سینمای دفاع مقدس است که در آن فقط یک گلوله شلیک می‌شود. ما باید سراغ طرح موضوع‌هایی در سینمای دفاع مقدس برویم که با فضای کنونی جامعه نیز سنخیت داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف سیاستگذاری‌ها در سینمای دفاع مقدس گفت: سیاستگذاری فرهنگی در سینمای دفاع مقدس همواره ضعیف بوده است. سینمای دفاع مقدس یک گونه خاص نیست که به دلیل ساختار ثابت و یکنواخت پرداختن یک هفته‌ای به آن کفایت کند و می‌تواند در راس هرم تولید سینما جای بگیرد. اگر ما دنبال سینمای ملی هستیم، سینمای دفاع مقدس ما را به آن می‌رساند.

سجادپور ادامه داد: تنها یک پلان از فیلم‌های سینمای دفاع مقدس می‌توانند نشانگر فرهنگ و ویژگی‌های مردم سرزمین ما باشد. کسانی که همین یک پلان را ببینند با فرهنگ ما آشنا می‌شوند و واقعیت این است که چنین صحنه‌هایی در هیچ کجای دنیا نمونه‌ای مشابه ندارد.

این سینماگر موضوع‌های مطرح شده در سینمای دفاع مقدس را ناب دانست و گفت: ما موضوع ناب و بکری همانند دفاع مقدس برای طرح در سینما در اختیار داریم و می‌توانیم از این امکان استفاده کنیم و سینمایمان را در سطح جهان بشناسانیم و هویت خاص و جهانی به آن ببخشیم.

وی با اشاره به کاربردهای سینمای دفاع مقدس گفت: بسیاری از نیروهایی که در حال حاضر در سینمای کشور مشغول به کار هستند، در صورتی که سینمای دفاع مقدس وجود نداشت اصلا‌ً وارد این عرصه نمی‌شدند. سینمای دفاع مقدس جا را برای هیچ گونه دیگری تنگ نکرده و حتی سخاوتمندانه نیروهای زیادی را در اختیار سایر بخش‌های سینما قرار داده است.

عضو هیئت اسلامی هنرمندان درباره دلایل کم رونق شدن سینمای دفاع مقدس گفت: متاسفانه سیاستگذاران سینمای ایران توجهی خاص به سینمای دفاع مقدس ندارند و منتقدان به این ژانر کم‌توجهی می‌کنند. در نتیجه هنرمندان نیز به دلیل نبود حمایت‌های تبلیغاتی و مدیریتی به طور شایسته نتوانستند به این مقوله بپردازند.

سجادپور سینمای دفاع مقدس را قابل پرداختن در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: باید به سینمای دفاع مقدس فراتر از سینمای جبهه و جنگ نگاه کرد. این سینما می‌تواند در بسترهای سینمای خانوادگی، پلیسی، علمی، کودک و حتی کمدی مطرح شود زیرا سینمای دفاع مقدس یک ژانر نیست و یک ابرژانر محسوب می‌شود.

وی از "آژانس شیشه‌ای" به عنوان ماندگارترین فیلم دفاع مقدس نام برد و گفت: "آژانس شیشه‌ای" ابراهیم حاتمی‌کیا در حالی از نظر من ماندگارترین فیلم سینمای دفاع مقدس است که در آن فقط یک گلوله شلیک می‌شود. ما باید سراغ طرح موضوع‌هایی در سینمای دفاع مقدس برویم که با فضای کنونی جامعه نیز سنخیت داشته باشد.

منبع : مهر