تبیان، دستیار زندگی
یك عضو هیئت علمی مؤسسه علمی و تحقیقاتی امام صادق (ع) گفت: آنچه به عنوان طی‌الارض در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت» نشان داده می‌شود از طی‌الارض خارج است و شامل این مورد نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه تصویر نادرست از طی‌الارض در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت»


یك عضو هیئت علمی مؤسسه علمی و تحقیقاتی امام صادق (ع) گفت: آنچه به عنوان طی‌الارض در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت» نشان داده می‌شود از طی‌الارض خارج است و شامل این مورد نمی‌شود.


ارائه تصویر نادرست از طی‌الارض در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت»

پس از آغاز پخش سریال «پنج كیلومتر تا بهشت» در ماه مبارك رمضان، در یكی از قسمت‌ها كه روح شخصیت امیرحسین با بازی مهدی سلوكی بر ضربه بر پشت سر از بدنش خارج شد، با روح یك خانم كه حوالی جسم او پرسه می‌زد مواجه شد.

بنا بر این گزارش، این روح به امیرحسین آموزش داد كه اگر چشم‌هایش را ببندد و جایی را كه می‌خواهد برود تصور كند، به آنجا می‌رود و گفت كه به این كار می‌گویند طی‌الارض.

حجت الاسلام علی زمانی قمشه‌ای عضو هیئت علمی مؤسسه علمی و تحقیقاتی امام صادق(ع) و از اعضاء هیئت علمی مجمع عالی حكمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در رابطه با آنچه كه در این سریال به عنوان طی‌الارض یاد شد، گفت: این مقوله از طی الارض خارج است، چون طی‌الارض متعلق به زمین است نه روح.

وی ادامه داد: طی‌الارض شامل آنچه در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت» نمی‌شود و طی‌الارض با آنچه از عبور و مرور ارواح در این سریال تصویر می‌شود، دو مقوله كاملا از هم جدا هستند.

وی تصریح كرد: طی‌الارض متعلق به روح تقویت شده است كه بدن را هر جا اراده كند، روی زمین می‌برد ولی «ك ‍ ما» همانند رؤیا است كه جسم ساكن است ولی روح حركت می‌كند؛ در طی‌الارض «بدن» تابع روح است و زمین را طی می‌كند.حركت روح در رؤیا، همانند حركت در عالم مثال و برزخ است؛ یعنی روح گردش می‌كند ولی بدن ثابت است.

وی با بیان این كه حركت روح در عالم‌های مانند مثال و عالم برزخ امكان دارد، اظهارداشت: عالم مثال دو گونه است، كه عبارتند از عالم مثال متصل و عالم مثال منفصل.در عالم مثال منفصل، فرد رؤیت‌كننده هم خود را می‌بیند و هم اطرافیان خود را؛ یعنی فردی كه در عالم مثال منفصل حضور دارد، همانند فرد ثالثی است كه در حال رؤیت اطراف خود است. ولی عالم مثال متصل، شبیه رؤیا دیدن است؛ یعنی فرد، افكار و رؤیاهایی كه ساخته ذهنش است را رؤیت می‌كند بدون این كه با عالم خارجش ارتباط داشته باشد؛ به عبارت دیگر انسان در عالم رؤیا متصل، مسائل درونی را می‌بیند و در عالم رؤیای منفصل بیرون خود را می‌بیند.

طی‌الارض متعلق به روح تقویت شده است كه بدن را هر جا اراده كند، روی زمین می‌برد ولی «ك ‍ ما» همانند رؤیا است كه جسم ساكن است ولی روح حركت می‌كند؛ در طی‌الارض «بدن» تابع روح است و زمین را طی می‌كند.حركت روح در رؤیا، همانند حركت در عالم مثال و برزخ است؛ یعنی روح گردش می‌كند ولی بدن ثابت است.

وی در ادامه به فارس عنوان داشت: نتیجه‌گیری این كه در كما و مسائلی شبیه به آن، طی الارض وجود ندارد؛ ‌بلكه یا فرد در حالت كما، یا در عالم مثال منفصل است كه همانند شخص ثالثی اطرافیان از جمله بدن و جسم خود را می‌بیند یا در عالم مثال متصل است كه همانند زمانی كه در خواب بوده است، رؤیاهایی را مشاهده می‌كند.

وی گفت: نزول فرشته وحی بر پیامبر به در عالم مثال منفصل بوده است كه به همین دلیل گاه امیرالمؤمین (ع) نیز فرشته وحی را رؤیت می‌كرده است و نیز برخورد حضرت مریم با حضرت جبرائیل كه در قرآن آمده است فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا، نیز از طرق عالم مثال منفصل بوده است و نیز قضیه دیدار حضرت ابراهیم با برخی فرشتگان كه به صورت انسان در آمده بودند، نیز همانند فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا بوده است، یعنی به واسطه عالم مثال منفصل ارتباط برقرار شده است.

ارائه تصویر نادرست از طی‌الارض در سریال «پنج كیلومتر تا بهشت»

شرح گفت‌وگوی روح امیرحسین (مهدی سلوكی) و روح دختر (پریناز ایزدیار) در رابطه با طی‌الارض در قسمت 4 سریال به شرح زیر است:

-به جای نشستن و عزا گرفتن پاشو یه كاری كن واسه خودت

-چه‌كار كنم؟ چكار می‌تونم بكنم؟

-باید هر طور هست به یه آدم زنده و قوم و خویشت خبر بدی ببرت بیمارستان.

-چطوری خبر بدم؟ اصلا اینجا كجاست؟ چطوری به قوم و خویش‌هام خبر بدم؟ كسی منو سوار نمی‌كنه. همه از روم رد میشن. مگه ندیدی.

-یواش یواش یاد میگیری روح بودن رو. تو الان دیگه واسه این ور و اون ور رفتن به ماشین و قطار و هواپیما احتیاج نداری. فقط باید چشاتو ببندی و به اون جایی كه میخوای بری فكر كنی.

-فكر كنم؟

-آره. یعنی سعی كنی اونجا رو تصور كنی. با این كاری كه بهت می‌گم میتونی تا اون سر دنیا هم بری. بی‌بلیت و بی‌كرایه. به جون خودت راست میگم. خدابیامرز حاج فتح الله بهش می‌گفت طی الارض.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:فارس