تبیان، دستیار زندگی
آنچه می بینید اغلب متاثر از آن چیزی است که انتظار دارید ببینید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجره آینه ای

پنجره آینه ای

آن چه می بینید اغلب متاثر از آن چیزی است که انتظار دارید ببینید.

پنجره آینه ای

زمانی که مغز شما انتظار دیدن چیزی را دارد و با چیز کاملاً متفاوت دیگری روبه رو می شود، احساس عجیبی به شما دست می دهد.

مواد لازم:

*2 آینه 12×12 اینچ (30×30 سانتی متر)، چه آینه شیشه ای باشد و چه آینه پلاستیکی باشد.

*دو میخ پرچ چوبی، به ضخامت یک اینچ (5/2 سانتی متر) و به طول یک فوت (30 سانتی متر)

*چسب مایع پلاستیکی

*چسب لوله ای

اختیاری: میخ پرچ یا پیچ

روش کار:

آینه ها را به پشت هم بچسبانید. اگر از آینه های شیشه ای استفاده می کنید لبه های تیز آن را چسب بزنید. مراقب باشید! شیشه شکسته خطرناک است! یک میخ پرچ چوبی را به هر یک از آینه ها با چسب مایع به خوبی بچسبانید. میخ پرچ موقع چسباندن باید به گونه ای قرار بگیرد که درست از وسط آینه بیرون بیاید.

برای این که مجموعه ای که تهیه می کنید با دوام تر باشد از آینه های پلاستیکی استفاده کنید و میخ پرچ را با پیچ به آینه ها متصل کنید. پیچی که استفاده می کنید، باید دو سر داشته باشد تا بتواند دو میخ پرچ چوبی را به هم وصل کند. روی آینه و در انتهای هر میخ پرچ سوراخی ایجاد کنید. میخ پرچ را داخل سوراخ قرار دهید و با استفاده از پیچ آن ها را روی آینه محکم کنید.

با هر دست خود میخ های پرچ را بگیرید. هنگام نگاه کردن به یک طرف آینه، دستان را در طرف دیگر آینه حرکت دهید.

چه اتفاقی می افتد؟

مغز شما چنین تصور می کند که تصویری که در آینه دیده می شود در واقع دست دیگر شماست. وقتی شما آن دست دیگرتان را حرکت می دهید، مغزتان طبیعتاً انتظار دارد که حرکت دست را در آینه مشاهده کند. نهایتاً پیام هایی که از اعصاب آن دست به مغز فرستاده می شود، می گوید که دست در حال حرکت است، در حالی که ظاهر دست قادر به حرکت نیست و این امر عمیقاً مغزتان را مشوش و آشفته می کند و مسلما مغزتان از این که گمانش به بازی گرفته شود لذت نخواهد برد!

در  ساده ترین حالت آزمایش از یک آینه 12×12 اینچ (30×30 سانتی متری) استفاده می شود که هیچ دسته ای هم ندارد. این آینه را در بالای یک میز حائل نگه دارید. هر یک از بازوهای خود را به گونه ای در طرفین آینه قرار دهید که بازتاب یک بازو را در امتداد دیگری ببینید. هم زمان با دو دست خود بشکن بزنید، سپس یکی از دست ها را بی حرکت نگه دارید. یا از کسی بخواهید تا چیزی مثلاً یک دسته کلید روی دست شما که پشت آینه است بیندازد.

مترجم : بدری سید جلالی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان-تنظیم : سمیرا بادامستانی