تبیان، دستیار زندگی
در واقع مغز شما هر یک سی ام ثانیه می تواند از تصاویر ادراک داشته باشد، که زمان دقیق آن به شفافیت تصویر بستگی دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماندگاری دید

مغز و چشمان شما یک سری عکس را از یک تصویر ذخیره می کند و با این تصاویر چیزهای عجیبی می سازد.

ماندگاری دید

اگر از درون یک شکاف نازک به اطراف خود نگاه کنید، جز یک تصویر باریک چیزی از اطراف خود نمی بینید. حالا شکاف را به سرعت بچرخانید، مغز شما از کنار هم قرار دادن این تصاویر باریک، یک تصوبر کامل از اطراف شما می سازد.

شما می توانید با انجام یک آزمایش ساده، نقش مغز را در مشاهده  اجسام پیرامونمان بررسی کنید.

ابزار لازم :

*لوله مقوایی به قطر 8 سانتی متر و طول 60 تا 90 سانتی متر، همراه با در پوش برای انتهای آن

*چاقوی تیز

با چاقو یک شیار روی در پوش درست کنید، عرض این شیار 3 میلی متر و طول آن 2.5 سانتی متر باشد. در پوش را روی انتهای لوله قرار دهید.

چه کارهایی انجام دهیم:

یک چشم خود را ببندید. چشم دیگر خود را در انتهای باز لوله قرار دهید. دستان خود را طوری بگیرید که از فاصله ی بین لوله و چشم شما نوری وارد نشود. لوله را طوری بگیرید که شکاف عمودی باشد.

اگر لوله را ثابت بگیرید چیز زیادی نخواهید دید. سر و بدن خود را ثابت نگه دارید و انتهای لوله را حرکت دهید. سرعت حرکت دادن را زیاد کنید و تصاویری که می بینید را مقایسه کنید. حتماً متوجه شده اید که با افزایش سرعت می توانید تصویر واضحی از اطراف خود به دست بیاورید.

چه اتفاقی افتاد؟

در واقع مغز شما هر یک سی ام ثانیه می تواند از تصاویر ادراک داشته باشد، که زمان دقیق آن به شفافیت تصویر بستگی دارد. این توانایی مغز در ثبت تصاویر "ماندگاری دید" نام دارد. هنگامی که لوله را با سرعت می چرخانید، مغز با یک سری از تصاویر باریک مواجه می شود و اگر با سرعت مناسبی لوله را بچرخانید، مغز برای زمان کافی تصاویر را نگه می دارد و تصویر کاملی از اطراف به شما می دهد.

مترجم:بهنام تهرانی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان-تنظیم : سمیرا بادامستانی