تبیان، دستیار زندگی
وقتی یک آهن ربا خیلی داغ می شود، دیگر آهن ها را جذب نمی کند!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقطه کوری

وقتی یک آهن ربا خیلی داغ می شود، دیگر آهن ها را جذب نمی کند!!

نقطه کوری
وسایل لازم

  • یک قطعه آهن ربای کوچک

    یک پایه که به آن یک پاندول وصل است و یک تکه سیم ( این پایه را با استفاده از قطعات اسباب بازی یا چوب می شود ساخت ) .

    یک باتری 6 ولتی

    دو عدد سیم برق با گیره سوسماری در هر دو سمت

    یک عدد سیم آهنی باریک به طول 8 سانتی متر

    طناب به طول 30 سانتی متر

وقتی یک آهن ربا خیلی داغ می شود، خاصیت مغناطیسی آن از بین می رود. یک قطعه آهن ربا در حالت معمول یک آهن ربا است، اما وقتی آن قدر گرم شود که به دمای کوری برسد، خاصیت آهن ربایی خود را از دست می دهد. انرزی گرمایی، حرکت اتم های آهن ربا را زیاد می کند، به همین دلیل آن ها دیگر در یک صف قرار نمی گیرند و میدان نیرو به وجود نمی آورند.

این جا با یک آزمایش ساده این مطلب را ثابت می کنیم.

یک پایه با استفاده از خانه سازی یا چوب همان طور که در شکل نشان داده شده بسازید. آهن ربا را با یک نخ یا طناب از آن آویزان کنید. یک پاندول به طول 10 سانتی متر درست کنید.

سیم را بکشید تا به روی پایه نزدیک شود. سیم باید 2 سانتی متر از آهن ربا فاصله داشته باشد. آهن ربا را به سمت سیم آهنی بکشید. می بینید که سیم را جذب می کند.

سر سیم را به باتری لامپ متصل کنید و سمت دیگر را به سیم وصل کنید و سیم دیگر را به بخش مثبت باتری و سر دیگرش را به سیم وصل کنید.

سیم شروع می کند به گرم شدن، وقتی سیم گرم می شود و شروع به گداختن می کند، خاصیت مغناطیسی سیم از بین می رود. گیره ها را از سیم جدا کنید و بگذارید سیم خنک شود ، وقتی سیم خنک می شود خاصیت آهن ربائی به سیم بر می گردد.

نقطه کوری

چه اتفاقی رخ می دهد؟

سیم آهنی متشکل از اتم هایی است که هر یک مثل آهن ربای کوچک عمل می کنند و هر کدام دو قطب دارند. این اتم ها به هر سمتی که بخواهند حرکت می کنند.

در نتیجه آهن یک شبکه مغناطیسی مشخص ندارد. اما وقتی یک آهن ربا به آن نزدیک می شود اتم ها در یک صف مشخص قرار می گیرند و این صف آرایی در اتم ها ، آهن را آهن ربا می کند. دمای بالا این فرایند را مخدوش می کند. منبع انرژی، اتم ها را به عقب و جلو حرکت می دهد و صف آرایی مغناطیسی آن را خراب می کند.

وقتی لرزش اتم ها زیاد شود دیگر اتم ها به خوبی نمی توانند صف آرایی کنند. درنتیجه خاصیت مغناطیسی آهن از بین می رود و دمایی که باعث این اتفاق می شود، به افتخار پیر کوری، کاشف آن، دمای کوری نام دارد.

مترجم: دنیا گرایلی