تبیان، دستیار زندگی
در درس های قبل شما را با ساخت آهن ربای الکترکی آشنا کردیم در این جا در نظر داریم شما را با بر خی از کاربردهای آن آشنا کنیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربرد آهن رباهای الکتریکی

در درس های قبل شما را با ساخت آهن ربای الکترکی آشنا کردیم در این جا در نظر داریم شما را با بر خی از کاربردهای آن آشنا کنیم.

بلندگوها

بلندگوها در تلویزیون، کامپیوتر ها و دیگر دستگاه های صوتی کاربرد دارند. در شکل زیر اجزای بلندگو نشان داده شده است. هنگامی که جریان الکتریکی گذرنده از آهن ربا تغییر می کند این امر سبب می شود قسمت مخروطی بلندگو مرتعش شوده و تولید امواج صوتی کند.

جرثقیل ها

جرثقیل ماشین هایی هستند که برای بلند کردن اشیاء سنگین به کار می روند. در این ماشین ها از آهن ربای الکتریکی استفاده شده است این آهن ربا به قدری قوی است که تولید میدان مغناطیسی زیادی کرده و می تواند اشیا سنگین آهنی را به سمت خود جذب کرده و به راحتی بلند کند.

قفل های الکتریکی

در قفل های باز و بسته کردن درب منازل از آهن رباهای الکتریکی قوی استفاده می شود. این آهن ربا با یک صفحه مغناطیسی در ارتباط است هنگامی که جریان الکتریکی از این آهن ربا می گذرد باعث باز و بسته شدن درب می شود.

کاربرد آهن رباهای الکتریکی

قطارهای سریع السیر

در این قطارها به جای چرخ در زیر آن ها از آهن ربا استفاده شده است و توسط نیروی الکترومغناطیسی حرکت می کنند. در مسیر حرکت این قطار ها آهن ربای الکتریکی وجود دارد، وقتی جریان از این آهن ربا می گذرد جریان الکتریکی را القا می کند که باعث حرکت قطار می شود. مزیت این قطارها در این است که چون چرخ ندارند از نیروی اصطکاک میان آن ها صرف نظر می شود و در نتیجه می توانند با سرعت بالایی حرکت کنند.

دستگاه ضبط صوت

دستگاه ضبط صوت از آهن ربای الکتریکی که میدان های مغناطیس متفاوتی تولید می کند ساخته شده است در کنار این آهن ربا ذرات ریز آهن وجود دارد. هنگامی سیگنال های الکتریکی از آهن ربا می گذرند باعث می شود ذرات ریز آهن در راستاهای مختلف مغناطیده شوند و همین امر سبب ضبط صوت می شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فائزه آقاخانی

تنظیم: مریم فروزان کیا