تبیان، دستیار زندگی
دستور دیگر ایشان در ماه مبارك رمضان این بود كه ملاقات‌هایشان قطع شود. ایشان در ماه مبارك رمضان با هیچ كس ملاقات نداشتند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سيره عملي روح الله در شهرالله

3j1g 9edj 1h- 'ddg /1 4g1 'ddg

ماه رمضان برای امام ارزش خاصی داشت، بدین جهت در ماه رمضان ملاقات‏های خود را تعطیل می‏کردند تا بهره بیشتری از برکات این ماه ببرند . ایشان می‏فرمودند: «خود ماه رمضان، کاری است‏» (1) لذا کارهای دیگر را کم می‏کردند. و نيز مي‌فرمودند: مي‌فرمودند: براي مردم ايجاد مزاحمت مي‌شود آنها با دهان روزه مجبورند بيايند و در صف بايستند و معطل شوند و وقت خودشان را صرف ديدن من كنند، ‌لذا مي‌فرمودند كه ملاقات نباشد. البته با فرصت بدست آمده در ماه مبارك رمضان حضرت امام بيشتر مشغول خواندن نماز و قرآن مي‌شدند. حضرت امام به قرآن واقعا علاقه داشتند و هميشه قرآن مي‌خواندند.

در ماه رمضان شب زنده داری و تهجد امام وضعیت دیگری داشت‏یکی از محافظین بیت می‏گوید: در یکی از شبهای ماه رمضان نیمه شب برای انجام کاری مجبور شدم از جلوی اتاق امام گذر کنم حین عبور متوجه شدم که امام زار زار گریه می‏کردند، هق هق گریه امام که در فضا پیچیده بود واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد که چگونه امام در آن موقع از شب با خدای خویش راز و نیاز می‏کند . (2)

دستور ديگر ايشان در ماه مبارك رمضان اين بود كه ملاقات‌هايشان قطع شود. ايشان در ماه مبارك رمضان با هيچ كس ملاقات نداشتند

یکی از محافظین بیت می‏گوید: در رمضان سال قبل از رحلتشان بعضی وقتها که به نزد ایشان می‏رفتم می‏دیدم که قیافه شان کاملا بر افروخته است و چنان اشک ریخته‏اند که علاوه بر دستمال اشکشان را با حوله پاک می‏کردند .

آخرین رمضان دوران حیات امام به گفته ساکنان بیت از رمضانهای دیگر متفاوت بود، به این صورت که امام همیشه برای خشک کردن اشک چشمشان دستمالی را همراه داشتند، ولی در آن ماه رمضان حوله‏ای را نیز همراه بر می‏داشتند . تا به هنگام نمازهای نیمه شبشان از آن استفاده کنند . (3)

با فرا رسيدن ايام ماه مبارك رمضان حضرت امام به بنده دستور مي‌فرمودند كه بالاي پشت بام برو و ببين كه ماه را مي‌تواني ببيني يا نه. من هر شب بالاي پشت بام مي‌رفتم چه اول ماه و چه آخر ماه، آسمان را نظاره مي‌كردم و مي‌آمدم و به ايشان خبر مي‌دادم. دستور ديگر ايشان در ماه مبارك رمضان اين بود كه ملاقات‌هايشان قطع شود. ايشان در ماه مبارك رمضان با هيچ كس ملاقات نداشتند.

در این ماه شعر نمی‏خواندند و نمی‏سرودند و گوش به شعر هم نمی‏دادند و دگرگونی خاصی متناسب با این ماه در زندگی خود ایجاد می‏کردند; به گونه‏ای که این ماه را سراسر به تلاوت قرآن مجید، دعا و انجام مستحبات مربوط به ماه رمضان سپری می‏کردند .غذا بسیار کم می‏خوردند حتی در روزهای بلند و طولانی روزه می‏گرفتند اما وقت افطار و سحر آن قدر کم می‏خوردند که خادمشان فکر می‏کردند آقا چیزی از غذا نخورده . (4)

ولي حاج احمدآقا چند مرتبه فرمود كه حضرت امام در ماه مبارك رمضان پنج مرتبه قرآن ختم مي‌كنند.

معمولا خودشان مي‌فرمودند كه چند جزء قرآن مي‌خوانند ولي حاج احمدآقا چند مرتبه فرمود كه حضرت امام در ماه مبارك رمضان پنج مرتبه قرآن ختم مي‌كنند. حدس خود من اين است كه ايشان در روز سه جزء قرآن مي‌خواندند. (5)

*******مطالب مرتبط************

فرمایشات اخلاقی حضرت امام(ره) در مورد فرصت ماه مبارک رمضان و تهذیب نفس. به مدت 01:24

توجه بکنید که ماه مبارک را به آدابش عمل کنید... به مدت 00:55

ورود با شایستگی

______________________________________

منابع:

(1). پا به پای آفتاب ج‏1، ص‏286 .

(2). برداشتهایی از سیره امام، ج 3، ص 126 .

(3). برداشتهای از سیره امام، ج 3، ص 126 .

(4). برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج‏3، ص‏89 و 90 .

(5). امام خميني به روايت خادمش.

تهيه و فرآوري : محمد حسين امين- گروه حوزه علميه تبيان