تبیان، دستیار زندگی
فرماندهی گروه 24 بعثت بروجرد از بازسازی عملیات محمد رسول الله در این شهرستان خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی عملیات «محمد رسول الله»


فرماندهی گروه 24 بعثت بروجرد از بازسازی عملیات محمد رسول الله در این شهرستان خبر داد.

دفاع مقدس

سرهنگ سیف الله ایمانی در مراسم هماهنگی بازسازی یکی از عملیات جنگی در بروجرد در محل فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار داشت: بزرگ‌ترین واقعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس بوده است.

وی تصریح کرد: در آن دوران ملت رزمنده حماسه‌هایی خلق کردند که برای همیشه به عنوان یک مدال درخشان بر سینه ملت پیروز ما خواهد درخشید و یک برگ زرین به تاریخ کشور ماندگار شد. جنگ تحمیلی تنها جنگ با حزب بعث عراق نبود بلکه جنگ با تمام دنیا و کشورهای ابرقدرت آن زمان بود.

هدف رزمندگان رسیدن به قرب الهی و دفاع از خاک میهن اسلامی و شهادت در راه پروردگار بود.

فرمانده گروه 24 بعثت بروجرد با بیان اینکه جنگ تحمیلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است افزود: اگر دنبال کار فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان هستیم هیچ کاری بهتر از زنده نگه داشتن یاد آن دوران نیست. برای حفظ کشور اسلامی از دست دشمنان و در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی شهدای زیادی تقدیم کرده‌ایم پس مناسبت‌های مربوط به شهدا را نباید فراموش کنیم.

همچنین فرمانده سپاه ناحیه بروجرد نیز در این جلسه گفت: بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس یک کار ملی است که هر ساله به برخی از مراکز استان‌ها مجوز برگزاری آن داده می‌شود.

سرهنگ پاپی نژاد ادامه داد: بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس کار بزرگی بوده که تا کنون در شهرستان بروجرد برگزار نشده است. بازسازی عملیات «محمد رسول الله» به مناسبت هفته مقدس و به مدت هفت شب در محل بلوار دستجردی به سمت میدان نواب و محوطه سالن ورزشی ولایت بروجرد اجرا خواهد شد.

بنابراین گزارش در حاشیه بازسازی این عملیات، نمایشگاه جانبی ویژه دوران دفاع مقدس نیز دایر خواهد شد.

عملیات محمد رسول الله که با رمز و ذکر لا اله الا الله، محمد رسول الله در روز 12 در ماه سال 60 به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت، یکی از آزمون‌های سخت و بزرگ چنین فرماندهانی بود

آزمونی بزرگ برای کسب تجربه

منطقه جنگی جنوب از سوی ایران و عراق در اولویت نخست قرار داشت. عملیات‌های بزرگ و گسترده‌ای چون طریق‌القدس، فتح‌المبین، و بیت‌المقدس در قالب ده طرح کربلا در حال طراحی و اجرا بود، اما در جبهه شمای (غرب) بنا بر اولویت سوم آن و پراکندگی مواضع دو طرف، نبرد به شدت و انسجام جبهه جنوبی و جبهه میانی پیگیری و اجرا نمی‌شد. با این حال جبهه غرب هیچ گاه از وجود رزمندگان جان‌برکف و فرماندهان کارآمد سپاه و ارتش ایران خالی نماند، چنانچه بهترین فرماندهان نبردهای جنوب از میان افراد کار آزموده در جبهه شمالی بودند که از جمله می‌توان از جاویدالاثر احمد متوسلیان، و شهیدان محمد ابراهیم همت و دکتر مصطفی چمران نام برد.

عملیات محمد رسول الله که با رمز و ذکر لا اله الا الله، محمد رسول الله در روز 12 دی ماه سال 60 به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت، یکی از آزمون‌های سخت و بزرگ چنین فرماندهانی بود. این عملیات به منظور پس زدن قوای عراق و ضد انقلاب از غرب پاوه و جنوب مریوان به پشت مرزهای بین‌المللی طرح ریزی شده بود.

وجود نیروهای گروهک‌های کومله و دموکرات خود مایه آسودگی خیال و قوت قلب صدام در جبهه شمال گشته بود، اما با ضعف و اضمحلال این گروه‌ها ارتش عراق مجدداً دست به تجاوزات و حملات اشغالگرانه خود زد و حاشیه مرزی نوسود تا مریوان را در زمستان به تصرف در آورد، اما در تیرماه 1360 رزمندگان اسلام با انجام عملیات روح الله منطقه شرق نوسود را از دست دشمن خارج و آزاد کردند.

عملیات محمد رسول الله نیز با همین هدف و با همکاری نیروهای سپاه و ارتش، در دو محور مریوان و پاوه به اجرا در آمد و رزمندگان شرکت کننده در این عملیات توانستند به بیشترین اهداف تعیین شده از جمله آزاد سازی شهرهای مرزی نوسود، هانی گرمله، بیاره و طویله عراق دست یابند. ولی عواملی چون فقدان راه‌های ارتباطی و نیز حضور نیروهای دشمن در ارتفاعات مشرف به این مناطق، پشتیبانی از رزمندگان خط شکن را با مشکل مواجه ساخت و یگان‌های عمل کننده نتوانستند پیروزی و فتح خود را بر مناطق آزاد شده تثبیت کنند، بنابراین به مواضع خودی بازگشتند.

در روند این عملیات دو مقر فرماندهی از تیپ 116 و شماری از پایگاه‌های دشمن در اطراف طویله و بیاره عراق را منهدم و مقداری سلاح سبک و تجهیزات انفرادی به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد. ضمن آنکه بیش از 800 تن از نیروهای دشمن خسته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای خودی در آمدند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری اهل بیت علیه‌السلام، سایت عاشورا