تبیان، دستیار زندگی
پدر شهید کاوه در هنگام مراسم تشییع پیکر فرزند، درخواست‌ حجت‌الاسلام‌ طبسی‌ تولیت‌ آستان‌ قدس ‌رضوی‌ را مبنی‌ بر اینکه‌ پیکر شهید محمود کاوه‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ رضا(ع‌) و یا در یکی‌ از حجره‌های ‌ مخصوص‌ حرم‌ دفن‌ شود نپذیرفت‌ و گفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه دستگیری محمود کاوه

دهم شهریور ماه سالروز شهادت" ستاره کردستان" سردار سرتیپ پاسدار شهید محمود کاوه است، فرمانده جوانی که ضدانقلاب به دلیل ویژگیهای نظامی و اخلاقی اش برای زنده یا مرده او جایزه ویژه ای تعیین کرد.

شهید کاوه

شهید محمود کاوه در سال 1340 در مشهد مقدس متولد شد. پدرش که از کسبه مشهد به شمار می‌آمد در دوران ستمشاهی و اختناق با علما و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و شهید کامیاب ارتباط داشت.

وی پس از دوران دبستان با مشورت پدر وارد حوزه علمیه شد و همزمان تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد. با اوجگیری جریانات انقلاب مردم ایران شهید کاوه با شرکت در محافل درسی مسجد جوادالائمه(ع) و امام حسن مجتبی(ع) که در آن زمان از مراکز تجمع نیروهای مبارز بود از سخنرانیهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهره‌ های فراوانی برد و ره توشه‌های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش‌آموزان منتقل کرد به گونه ای که در دبیرستان به عنوان محور مبارزه شناخته می‌شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی وی جزو اولین عناصری بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی نیروهای  سپاه و بسیج پرداخت.

شهید کاوه پس از آن برای حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی(ره) در یک مأموریت شش ماهه به تهران عزیمت کرد و با شروع جنگ تحمیلی به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد. مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت او را برای آماده‌ سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.

علیرغم اینکه برای آموزش نیروها اهمیت بالایی قایل بود و مسئول مستقیم او به دلیل کمبود نیرو به حضور شهید کاوه برای آموزش نیروها تأکید داشت اما این شهید بزرگوار در اولین فرصت با جلب رضایت فرمانده پاد گان به کردستان که در آن زمان توسط عناصر ضدانقلاب دچار مشکلات و آشوب شده بود عزیمت کرد.

وی که به همراه تعدادی از نیروهای پاسدار جهت آزادسازی شهر "بوکان" وارد کردستان شده بود به دلیل لیاقتها و مهارتهایی که داشت در همان ابتدا به عنوان فرمانده یک گروه 12 نفره انتخاب شد و پس از چندی به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد و در این زمان با ناباوری همگان همراه تعداد کمی نیرو، عملیات آزادسازی منطقه مرزی "بسطام" را  طرح‌ ریزی و 45 کیلومتر جاده مرزی را طی یک مرحله و در عرض 24 ساعت در قلب منطقه تحت نفوذ ضدانقلاب آزاد نمود.

وی و همرزمانش با عملیات پی‌درپی مزدوران استکبار را در منطقه منفعل و مستاصل نمودند تا جایی که ضدانقلاب در اوج استیصال و درماندگی برای زنده یا مرده او جایزه تعیین کرد.

به دنبال عملیات سرنوشت‌ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف کردستان و همزمان با تشکیل "تیپ ویژه شهدا" که فرماندهی آن برعهده شهید ناصر کاظمی بود، شهید کاوه نیز به عنوان فرمانده عملیات این تیپ انتخاب شد.

شهید کاوه

حضور شهید کاوه باعث موفقیتهای پی در پی شد و آوازه تیپ ویژه شهدا، آنچنان ضدانقلاب را متحیر ساخت که به کلی روحیه خود را از دست داده و در مقابل هر حمله آنها فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند و می‌دانستند که مقاومت در مقابل این یگان جز خسارت و نابودی ثمری نخواهد داشت.

آزادسازی سد بوکان و جاده 47 کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تکاب، پاکسازی منطقه کیلر و اشتوزنگ، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضدانقلاب به شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه "آلواتان"و آزادسازی زندان "دوله ‌تو" و کشتن بیش از 750 نفر از ضدانقلاب گردید از جمله دهها نبرد تهاجمی بود که توسط شهید کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و اجرا شد.

شهید کاوه که پس از شهادت سرداران شهید ناصر کاظمی، محسن گنجی‌زاده و سرلشکرمحمد بروجردی در خرداد 1362 رسماً به فرماندهی تیپ منصوب شده بود، با تلاش همه جانبه برای آموزش، سازماندهی و آماده ‌سازی نیروها از هیچ کوششی دریغ نورزید و سرانجام در دهم شهریورماه سال 1365 در عملیات کربلای 2 بر اثر اصابت مستقیم گلوله تانک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

عملیات کربلای2؛ اولین حضور اسرای عراقی در میان لشکر اسلام به فرماندهی شهید کاوه

پس از تهاجم دشمن به منطقه حاج عمران و تصرف ارتفاعات 2519 و 2435 و کسب تسلط بر منطقه در اواخر اردیبهشت 65 که منجر به شهادت بسیاری از نیروهای رزمنده شد، انجام عملیات در این منطقه در دستور کار سپاه پاسداران قرار گرفت و ایران در شهریور 65 عملیات کربلای2 را با هدف تهدید شهر کرکوک به عنوان سومین شهر بزرگ عراق -که می‌توانست صادرات نفت این کشور را مختل نماید- در جبهه شمال آغاز کرد.

ترمیم خط پدافندی، خارج کردن عقبه خودی از دید و تیر دشمن و دستیابی به راه کارهای مناسب به منظور عمق دادن به منطقه برای عملیات بعدی از اهداف مهم عملیات کربلای 2 بود، علاوه بر این، همزمانی این عملیات با عملیات کربلای3 در آبهای خلیج فارس، می‌توانست به افزایش ضربات وارده بر قوای دشمن و نیز تجزیه و تحلیل نظامی او بیانجامد.

عملیات کربلای 2 در 10 شهریور 1365 در منطقه عمومی اربیل آغاز شد. این عملیات در منطقه حاج عمران با رمز« یااباعبدالله الحسین(ع)» توسط سپاه انجام گرفت. از جمله ویژ‌گی‌های مهم عملیات کربلای 2 حضور یک گردان از اسیران داوطلب عراقی در زیر مجموعه تیپ 9 بدر است که به نوبه خود برای اولین بار در طول جنگ این اتفاق افتاد.

تیپ 9 بدر تشکلی‌ از نیروهای‌ مجاهد و ارتشیان‌ عراقی‌ است‌ که‌ از شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌ و یا در طول‌ آن‌ با هجرت‌ یا پناهنده‌ شدن‌ به‌ ایران‌، در کنار نیروهای‌ سپاه‌ پاسداران‌ شروع‌ به‌ فعالیت‌ کردند. اکثر افراد کادر تیپ 9 بدر از نیروهای‌ درجه دار و افسر عراقی بودند.

عملیات کربلای یک

این‌ تیپ ابتدا در قالب‌ گردانهای‌ "شهید صدر" به ‌وجود آمد و در کنار نیروهای‌ خودی‌ در عملیات‌ بدر حضوری‌ شایسته‌ داشت‌. پس‌ از آن‌ نیز در چند عملیات‌ در"هور" از جمله‌ عملیات‌ "قدس‌" و "عاشورای‌4" شرکت‌ کرد و موفقیتهایی‌ را نیز به ‌دست‌ آورد، سپس‌ با ادغام‌ در نیروهای‌ "قرارگاه‌ رمضان‌" همکاری‌ خود را با این‌ قرارگاه‌ آغاز کرد. این‌ تیپ به‌ استعداد سه‌ گردان‌ از نیروهای‌ مجاهد عراقی‌ و یک‌ گردان‌ از اسیران‌ داوطلب‌، در مجموع‌ با 650 نیرو در عملیات‌ کربلای‌2 به فرماندهی شهید محمود کاوه شرکت‌ کرد.

شهید محمود کاوه جوان دلیری بود که زندگیش را وقف انقلاب کرد و با اهمیتی که کردستان برایش داشت همیشه خود را فرزند کردستان معرفی می نمود و سرانجام در سن 25 سالگی بر بلندای ارتفاعات کردستان به سوی معبود شتافت.

پدر شهید کاوه در هنگام مراسم تشییع پیکر فرزند، درخواست‌ حجت‌الاسلام‌ طبسی‌ تولیت‌ آستان‌ قدس ‌رضوی‌ را مبنی‌ بر اینکه‌ پیکر شهید محمود کاوه‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ رضا(ع‌) و یا در یکی‌ از حجره‌های ‌ مخصوص‌ حرم‌ دفن‌ شود نپذیرفت‌ و گفت‌: « پسرم ‌باید مثل بقیه بسیجی ها و در کنار آنها دفن شود.»

شهید سرتیپ حسن آبشناسان از فرماندهان برجسته ارتش در دوران دفاع مقدس، همواره شهید کاوه را چریک پاکباخته و دل باخته به اسلام و حضرت امام(ره) توصیف می کرد و دریادار علی شمخانی نیز در یکی از مراسم یادبود این شهید بزرگوار او را قدرتمند در پذیرش مأموریتهای سخت خواند و با تأکید بر بسیم الوجه بودن شهید کاوه، چهره متبسم او را در آخرین ساعات شهادت یادآور شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

مهر

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان