تبیان، دستیار زندگی
چند ماه پیش از آغاز حمله، در ماه می 2008، شماری فرانسوی ‏زبان که از سوی وزارت خارجه و با همکاری آژانس یهود و سازمان صهیونیست جهانی برگزیده شده بودند، به سوئیس،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت هاسبارا و ارتش اینترنتی

چند ماه پیش از آغاز حمله، در ماه می 2008، شماری فرانسوی ‏زبان که از سوی وزارت خارجه و با همکاری آژانس یهود و سازمان صهیونیست جهانی برگزیده شده بودند، به سوئیس، فرانسه و بلژیک و افراد انگلیسی ‏زبان نیز به آمریکا، انگلستان، ایرلند، هلند و دانمارک اعزام شدند. این افراد وظیفه انتقال پیامی را داشتند که هیچ مأمور رسمی، نمی‏توانست عهده‏دار آن باشد. به این افراد آموزش داده شده بود که...

اسرائیل


درست است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی(ره) روز قدس نامیده شده و امروز در سراسر دنیا به برکت انقلاب اسلامی، هر آزاده ای برای رهایی قدس شریف فریاد بر می آورد. ولی این تلاش نباید محدود به روز خاصی باشد .

روز قدس را بعنوان نماد حمایت با مظلومان فلسطین ، راهپیمایی می کنیم و هر سال با شکوه تر و مصمم تر از سال های قبل از خانه ها بیرون می آییم که این مقدمه ای برای حضور گسترده در طول سال برای حمایت از این مظلومان است و بطور قطع امام خمینی(ره) هم بزرگداشت حمایت از قدس و کودکان مظلومش را فقط مخصوص آخرین جمعه از ماه رمضان ندانسته و این را مقدمه برای بیداری مسلمین معرفی نمودند.

و از آنجایی که رهبر معظم انقلاب، جوانان را سفارش به بصیرت و آگاهی می نمایند برآن شدیم تا پرده از جنایتی دیگر از جنایات اسرائیل جهانخوار برداریم . باشد که چراغ بصیرت روشن کننده ی راهمان باشد .

آنچه در پی می‏ آید، گزارشی کوتاه از فعالیت مخوف دستگاه هاسبارای رژیم اسرائیل غاصب است که از سوی ابنا تهیه شده است:

رژیم غاصب صهیونیستی، دستگاه یا وزارتخانه‏ای به نام «هاسبارا ـ Hasbara» دارد که در بیرون از اسرائیل چندان شناخته‏ شده نیست. وظیفه این دستگاه، «مظلوم‏نمایی و توجیه جنایت‏های اسرائیل»، «ایجاد همدلی بین مردم دنیا نسبت به رژیم غاصب» و «بازسازی چهره آن در جهان بین‏الملل» است؛ یعنی چیزی بسیار فراتر از تبلیغات عادی نظام‏های سیاسی.

هاسبارا یعنی چه؟

هاسبارا صورت اسمی فعلی است در زبان عبری که به معنای «توضیح دادن» است. دولت جعلی اسرائیل، واژه هاسبارا را به جای کلمه‏ «پروپاگاندای سیاسی» به کار می‏برد.

رژیم جعلی و غاصب اسرائیل، پیش و پس از هر جنگی، نیاز مبرم به یک عملیات هاسبارا دارد تا چهره خود را در دنیا بازسازی و کارش را برای جهانیان توجیه کند.

زمان تأسیس هاسبارا

وزارت هاسبارا نخست در سال 1974 و در یکی از دوره‏های نخست‏وزیری «شیمون پرز» تأسیس شد، ولی چند سال بعد فعالیت آن از حالت متمرکز بیرون و وظایف این دستگاه به همه وزارتخانه‏ها واگذار شد.

در سال‏ های اخیر و در جریان حمله اسرائیل غاصب به غزه، وزارت هاسبارا دوباره احیا و پررنگ شد. اینک هاسبارا به یک وظیفه برای صهیونیست ها تبدیل شده است.

بی‏اثر کردن تبلیغات شدید و«پروپاگاندا»ی صهیونیست‏ها که در اصطلاح خودشان، «هاسبارا» نامیده می‏شود

روش‏ های هاسبارا

برخی از فعالیت‏های مخوف و روش‏های مزورانه‏ هاسبارا برای رسیدن به هدفش به شرح زیر است:

ــ جعل و دروغ و تحریف

ــ وارونه ‏نویسی تاریخ و پس و پیش کردن رویدادهای آن برای آنکه قربانی را جلاد و جلاد را قربانی نشان دهد.

ــ ساختن چهره اهریمنی از مردم فلسطین و مسلمانان در افکار عمومی جهان.

ــ ساختن فیلم‏ ها و کلیپ‏های ضد فلسطینی یا ترساننده‏ مردم عادی غرب از «شرق وحشی و آدمخوار».

ــ انجام تبلیغات تحریک‏کننده مسلمانان و منجر شونده به برخوردهای واکنشی و مشمئز کننده آنان.

ــ پرداخت پول به رسانه‏ های جمعی و سایت‏های طرفدار رژیم جعلی اسرائیل.

ــ تعیین و تقسیم مأموریت‏ های نیروهای قدیم و جدید خود در کشورهای دیگر.

ــ دیکته کردن آنچه باید نیروها در هر مقطعی انجام دهند و هدف‏هایی که باید نشانه بگیرند.

نمونه‏ یک عملیات هاسبارا

پیش از آخرین حمله صهیونیست‏ها به غزه، عملیات هاسبارا در اروپا انجام شد. چند نمونه از کارهایی که برای این عملیات انجام شد، به این شکل بود:

چند ماه پیش از آغاز حمله، در ماه می 2008، شماری اسرائیلی فرانسه ‏زبان که از سوی وزارت خارجه و با همکاری آژانس یهود و سازمان صهیونیست جهانی برگزیده شده بودند، به کشورهای سوئیس، فرانسه و بلژیک و افراد انگلیسی‏زبان نیز به کشورهای آمریکا، انگلستان، ایرلند، هلند و دانمارک اعزام شدند. این افراد وظیفه انتقال پیامی را داشتند که هیچ مأمور رسمی دولت جعلی اسرائیل، نمی‏توانست عهده‏دار آن باشد.

به این افراد آموزش داده شده بود که:

1. داستان شخصی خود را برای دیگران تعریف کنید.

2. به بحث سیاسی نپردازید و به آن کشیده نشوید.

3. تحت تأثیر کسانی که تلاش خواهند کرد با گفتن این که «شما اشغالگر هستید» عصبانیتان کنند قرار نگیرید.

دو هفته پیش از حمله به غزه نیز «بنیامین نتانیاهو» که در آن زمان رهبر حزب رقیب دولت بود در یک برنامه تلویزیونی به نام «هاسبارا و تاریخ» برای حضار که نوجوانان 16 ساله بودند سخنرانی کرد.

وی در این برنامه 45 دقیقه‏ای، تلاش کرد به جوانان اسرائیلی آموزش دهد که چگونه می‏توانند اسرائیل را در دنیا معرفی کنند یا توضیح دهند. وی گفت: «ما باید تکنیک‏های دشمن را یاد بگیریم. آنها جای علت و معلول را عوض می‏کنند. آنها اسرائیل را متهم به اشغالگری می کنند، حال آنکه اشغال این اراضی نتیجه تجاوز خود آنهاست»!

هنگامی که حمله به غزه آغاز شد، عملیات هاسبارا نیز شدت پیدا کرد.

یک هاسبارای دیگر در هائیتی

اسرائیل بلافاصله پس از زلزله هائیتی گروهی متشکل از 200 سرباز به محل فرستاد تا یک بیمارستان صحرایی در زمین فوتبال شهر «پورتو پرنس» برپا کنند. آنها تلاش کردند تا از آن فاجعه بزرگ، محملی برای شستشوی جنایات صهیونیست‏ ها و فرصتی برای یک عملیات هاسبارا بسازند.

روزنامه‏های اسرائیلی هم وظیفه بازتاب گسترده‏ کمک‏های رژیم غاصب به زلزله‏زدگان را بر عهده گرفتند و تیتر زدند: «درباره این چه داری بگویی آقای گلد اسمیت؟» و منظور آنان گزارش گلد اسمیت درباره جنایات جنگی صهیونیست‏ها در غزه بود.

تیتر روزنامه‏ای دیگر هم این بود: «نماینده‏های اسرائیل در هائیتی، بقیه را خجالت ‏زده کردند» و تیتر دیگری اینکه: «آفرین بر ما» و پرتیراژ ترین روزنامه هم نوشت: «فاجعه هائیتی، بد برای آنها، خوب برای یهودیان» و این یعنی اینکه «عملیات هاسبارای هائیتی» موفق شده است.

تأثیرات هاسبارا

یک فعال جبهه‏ هاسبارا می‏گوید: «ما در جبهه آمریکای شمالی و اروپای شرقی موفق شده‏ایم و رسانه‏ ها حقانیت ما را پذیرفته‏اند؛ اما اروپای غربی همچنان «یک منطقه هاسبارای دشوار» است.»

سخنگوی وزارت خارجه‏ اسراییل در سال 2006 در باره‏ هاسبارا چنین گفت: «ما هرگز هاسبارا را چنین پرتوان ندیده بودیم. این، ماشینی است که خیلی خوب، روغن کاری شده است.»

در فوریه امسال، «وب‏سایت دولتی توضیح دهندگان»، دستورالعمل‏هایی را برای قدس نشینان اسراییلی که به خارج سفر می‏کنند، منتشر کرد.

به گفته وزارت هاسبارا، این سایت اطلاعات مفیدی برای رویارویی با انتقادهایی که شهروندان اسرائیلی در خارج با آن روبه رو خواهند شد، در اختیارشان می‏گذارد. در این وب‏سایت جزییاتی از پیشرفت‏های اسرائیل در زمینه تکنولوژی و کشاورزی گنجانده شده و راه‏هایی برای «ترغیب سفر به اسراییل» آموزش داده شده است.

این سایت مثلا به اسرائیلی‏ ها یاد می‏دهد که در هنگام بحث به چشم طرف مقابل نگاه کنند چرا که دزدیدن نگاه باعث بازنده شدن در بحث می‏شود.

ساکنان غاصب قدس ـ به ویژه آنهایی که به خارج سفر می‏کنند ـ به این ترتیب شستشوی مغزی داده می‏شوند. جزوه‏های وزارت هاسبارا پیش از فرود هواپیما در رم، لندن و دیگر شهرهای جهان بین مسافران توزیع شده و حتی تلویزیون داخلی هواپیما هم برای این منظور به کار گرفته می‏شود.

ارتش اینترنتی؛ شگرد جدید هاسبارا

آن گونه که روزنامه‏ «هاآرتص»، «جروزالم پست» و «لوموند» نوشته‏اند، اینک روش جدیدی بر شگردهای گذشته‏ هاسبارا اضافه شده است: تشکیل یک لشکر اینترنتی!

دو روز پس از اعلام آتش‏بس غزه، در 18 ژانویه وزارت مهاجرت رژیم جعلی اسراییل، خبر از راه اندازی «یک بریگاد ویژه» داد که هدف آن، هجوم آوردن و آوار شدن بر سر سایت‏هایی است که در هر نقطه‏ای از جهان، علیه سیاست‏های اسراییل و علیه صهیونیسم مطلب منتشر می‏کنند.

در تشکیل این ارتش جدید اینترنتی و بریگاد مخصوصش، وزارت امور خارجه اسراییل غاصب نیز نقش ویژه‏ای بر عهده دارد. در این برنامه، هر آماتوری خواهد توانست پس از موافقت مقامات مربوطه، به عضویت این لشکر جدید و بریگاد ویژه آن درآید و «سایت‏ها و آدم‏ های مسأله‏ساز» را نشانه بگیرد!

وزیر مهاجرت رژیم جعلی اسراییل، علت تشکیل ارتش اینترنتی را چنین توضیح می‏دهد: «اینترنت، به یک میدان جدید نبرد، تبدیل شده است.»

بخش فرهنگ پایداری تبیان - سیفی