تبیان، دستیار زندگی
سردرد یکی از شایع ترین شکایت های بیماری ها است که در بیشتر موارد عللی خوش خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد،..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر فلفل قرمز بر درمان سردرد
تأثیر فلفل قرمز بر درمان سردرد

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر فلفل قرمز بر درمان سردرد
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: نیوشا حسنی˛ مبینا آقاجانی
زمینه و نوع پروژه: گیاه درمانی، پزشکی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان رودهن


سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت های بیماری ها است که در بیشتر موارد عللی خوش‌خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد، ولی در بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل یا نشانه بیماری های خطرناک مانند تومور مغزی است. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می شود.


انواع سردرد
سردرد به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. سردردهای اولیه عبارت‌اند از: میگرن، سردرد خوشه‌ای و سردرد مزمن روزانه. سردردهای ثانویه علل و پاتولوژی های متعددی دارند. بخش بزرگی از سردردها عصبی‌اند، حدود ۹۸ درصدشان خوش‌خیم و قابل بهبودند و یک تا دو درصد از سردردها نیز به دلیل تومور مغزی یا ضایعه مغزی رخ می دهند.


فلفل قرمز:
فلفل تند میوه گیاهی از رده فلفل دلمه‌ای است که عضوی از خانواده بادنجانیان می باشد. فلفل قرمز از قاره آمریکا می آید. بعد از کشف امریکا توسط کریستف کلمب و مبادله همه جانبه بین قاره ها، مبادله کلمبی، تیپ های گوناگونی از فلفل تند در سراسر دنیا برای استفاده خوراکی و پزشکی پرورش پیدا کرد. فلفل قرمز و فلفل هابانرو از انواع این فلفل هستند.
 
علت تندبودن فلفل:
علت احساس تندی کردن در دهان بوسیله فلفل، ماده‌ای است به نام کاپسیسین (Capsaicin) شامل ماده خام طبیعی vanillyl amine می باشد که حاوی اسیدهای monocarboxylic از زنجیره های مختلف C-8 تا C-11 می باشد. لازم به ذکر است که این ماده دارای قابلیت چربی زدایی بوده و در برخی از میوه ها یافت می شود که در این میان فلفل قرمز بیشترین میزان آن را به خود اختصاص می دهد.


که بسیار برای بدن مفید است. کاپسیسین و تعدادی از ترکیبات مشابه دیگر توسط برخی از گیاهان جنس کپسیکوم تولید می شود موجب رانده شدن بعضی از علفخواران می گردد. کاپسیسین نوعی آلکالوئید است که در برخی از گیاهان مثل فلفل قرمز یافت می شود که برای پوست و موکوس محرک بوده و برای تهیه نوعی دارو که در تسکین برخی از دردها به کار می رود مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده هرگاه به مخاط دهان برخوردکند، مغز به اشتباه آن قسمت را داغ احساس می کند.


عملکرد capsicum به این شکل است که میزان ماده P را کاهش می دهد. وظیفه ماده P انتقال حس درد از پوست به سلول های عصبی مهره ها است. با مسدود کردن ماده P پمادهای حاوی capsicum مانند یک بی حس کننده قوی و طولانی‌مدت عمل کرده و تقریباً 75 درصد از بیماران پوستی، رضایت خود را از این نوع کرم ها و پمادها اعلام کرده‌اند. لازم به ذکر است که این کرم ها به هیچ وجه نباید با چشم تماس برقرار کنند چرا که سوزش شدیدی را ایجاد می کنند.
 
آثار دارویی
رینیت آلرژیک در اثر واکنش های التهابی اعصاب مخاط بویائی ایجاد می گردد. براساس مطالعات و تحقیقات بسیار انجام شده فلفل قرمز بر روی اعصاب فیبرهای C بدون میلین و بعضی از فیبرهای A میلین دار مخاط بویائی اثر گذاشته و به عنوان عامل بلوک کننده نوروپپتیدها رفلکس اکسون را مهار کرده و اثر درمانی ویژه‌ای بر رینیت آلرژیک دارد. مطالعات نوین ثابت کرده است که پس از درمان با کاپسائیسین میزان لکوترینهای ترشحات بینی تغییری نمی کند.
در این فصل ضمن ارائه مواد و وسایل مورد استفاده در این پروژه که به راحتی در دسترس قرار دارد سعی شده با مشورت و گرفتن کمک از افراد راهنما یا اساتید دانشگاه که در ذیل در تحصیل شرح آن ها آمده است. روش انجام کار مرحله به مرحله ذکر شده است.

مواد و وسایل مورد نیاز:
فلفل قرمز قاشق غذا خوری سرپر 2 عدد
تشت 3 لیتری 1 عدد
کاغذ و قلم جهت ثبت مشاهدات
پایه یا گیره جهت نگهداری
دماسنج پزشکی
دماسنج معمولی 1 عدد
قاشق جهت هم زدن
حوله جهت خشک کردن پای بیمار 1 عدد
کرنومتر جهت سنجش زمان 1 عدد
دوربین جهت مستند سازی


پرسشنامه
 آب 25 درجه 2 لیتر
روش اجرای طرح


خرید فلفل قرمز: با توجه به اینکه فلفل قرمز به راحتی یافت می شود فلفل قرمزی که در همه عطاری ها وجود دارد و در دسترس است تهیه گردید.


طرز تهیه:
قرار دادن پا در تشت تا ارتفاع آب 10 سانتی متر 25 درجه
آزمایش گرفتن از شخص برای مطمئن شدن از نداشتن حساسیت به فلفل قرمز

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با انواع سردرد
آشنایی با خواص فلفل قرمز

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی