پیرمردی روی نیمکت نشسته بود و کلاهش را روی سرش کشیده بود و استراحت می کرد.سواری نزدیک شد و از او پرسید:
هی پیری!مردم این شهر چه جور آدم هایی اند؟
پیرمرد پرسید:مردم شهر تو چه جوریند.
گفت:مزخرف!
پیرمرد گفت اینجا هم همینطور.
بعد از چند ساعت سوار دیگری نزدیک شد وهمین سوال را پرسید.
پیرمرد باز هم از او پرسید:مردم شهر تو چه جوریند؟
گفت:خوب،مهربونند.
پیر مرد گفت:اینجا هم همین طور ....
پسر بچه ای وارد بستنی فروشی شد و پشت میززی نشست. پیشخدمت یک لیوان آب برایش آورد. پسر بچه پرسید:<< یک لیوان بستنی میوه ای چند است؟ >> پیشخدمت پاسخ داد:<< 50 سنت. >> پسر بچه دستش را در جیبش برد و شروع به شمردن کرد. بعد پرسید:<< یک بستنی ساده چند است؟ >> در همین حال،تعدادی ازمشتریان درانتظار میز خالی بودند و پیشخدمت با عصبانیت پاسخ داد:<< 35 سنت. >> پسر دوباره سکه هایش را شمرد و گفت:<< لطفاً یک بستنی ساده >> پیشخدمت بستنی را آورد و به دنبال کار خود رفت.پسرک نیز پس از خوردن بستنی پول را به صندوق پرداخت کرد و رفت.
وقتی پیشخدمت باز گشت در کنار ظرف خالی بستنی 2 سکه ی 5 سنتی و 5 سکه ی 1 سنتی گذاشته شده بود برای انعام پیشخدمت ....
قسمت دوم از بخش سوم : مساجد و مدارس مذهبی درشهرستان بیرجند (2)
O مصلای بیرجند
مصلایبیرجنددر محل سه راهی اسدی فعلی بیرجند و در کنار کاروانسرای قدیمی مستوفی قرار دارد. ساخت این بنا را به فرشید خان از رجال عصر قاجار و معماری آن را به استاد فرج نسبت می دهند. بنا شامل ایوانی بلند است که به صورت طاق کلیل آذری اجرا شده است. در سمت شمال ایوان شبستان بنا قرار دارد. شبستان دارای چهار ستون چهار ضلعی و پوشش گنبدی است. مصلی بیرجند با شماره 1879 به ثبت تاریخی رسیده است.
O حسینیه و مدرسه نواب بیرجند
این حسینیه در زمان شاه عباس صفوی به فرمان امیر زاده خاتون ملقب به نواب یا بیبی نواب ساخته شده است. تاریخ 1001 ه.ق موجود در کتیبه سردر ورودی سال ساخت آن را نشان می دهد این بنا به صورت دو ایوانی ساخته شده است. سردر ورودی، هشتی، صحن، دو ایوان و اتاق ها و پنجره های متعدد از ویژگی های این بنا است. مهمترین ویژگی های این بنا تزیینات زیبای گچبری آن است که در جای جای آن دیده می شود. این تزیینات شامل مقرنس، رسمی بندی، کتیبه های گچی و گچبری های اسلیمی و گل و گیاه است. این بنا با شماره 1884 به ثبت تاریخی رسیده است.
O حسینیه بهرمان بیرجند
بنای حسینیه بهرمان بهوسیله شخصی به نام بهرمان که نام حسینیه نیز از وی است در دوره قاجاریه احداث شده است. و بهطوری که می گویند یکی از حسینیه های معروف بیرجند همین مکان بوده که مورد احترام خاص و عام قرار داشته و در آن مراسم روضه خوانی و مرثیه خوانی و مواردی مشابه اجرا می شده و کسانی که نذر و نیاز داشته اند به این حسینیه اهدا می کردند. ورودی طراحی شده برای این حسینیه یکسردر ورودی است که در حال حاضر درب قدیمی آن نیز که دارای کولون و کوبه است. سقف این سردر به صورت کلیلی آذری دو گلویی ساخته شده است که اطراف آن به وسیله نقوش آجری زیگزاگ و مضاعف تزیین شده است.بعد از درگاه هشتی قرار دارد که کف آن نیم متر یا بیش تر پایین تر از کف معبر عمومی است. هشتی این حسینیه تشکیل شده از پنج طاق نمای سکودار که در اطراف اضلاع ساخته شده و بر فراز این مکان سقف گنبدی زیبایی قرار گرفته است که این گنبد به وسیله رسمی بندی از مرکز به اطراف آذین بندی شده است. سقف طاق نماهای سکودار نیز به صورت قوس سه بخشی تند طراحی شده در گوشه ای از هشتی رشته پلکانی تعبیه شده که فضای ارتباطی به پشت بام حسینیه است. از هشتی فقط یک راه ارتباطی به صحن وجود دارد که آن هم از طریق اتصال به یک دالان پیچدار صورت می گیرد که سقف این دالان بصورت هلالی است. صحن حسینیه که فضایی محدود و کوچک ساخته شده عبارت است از چند طاقنمای سکودار که سقف آن ها به صورا کلیل آذری دو گلویی ساخته کار شده و طاق نماهایی که به صورت کشیده و کم عرض با سقفی به صورت قوس شاخ بزی تزیین شده است که بخش فوقانی طاقنماهای مذکور به وسیله مقرنس کاری آذین شده است.طاقنماهای سکودار نیز به صورت قرینه در مجاورت هم قرار گرفتهاند. همچنین حسینیه دارای اطاق های متعددی است که هر کدام ویپگی های خاص خود را به جهت استفاده ای که از آن می شده دارند. اطاقی که در صحن باختری صحن قرار گرفته بسیار ساده با چند طاقچه و مساحت کم با سقف لوله ای یک گلویی ساخته شده است. آشپزخانه حسینیه نیز در کنج غذبی آن قرار دارد که اجاق و سکوهای مختلفی در آن تعبیه شده است. به لحاظ اینکه از این مکان ها در ایام سوگواری خصوصا محرم برای نراسم تعزیه خوانی پرده خوانی و سینه زنی استفاده می شد قسمتی از فرهنگ سرزمین ما را در خود نهفته دارد که باید این موارد بررسی شود و چنانچه در تواریخ آمده است در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) این اماکن را سیاهپوش کرده و آن را با طوق و نخل و علامت و کتل آذین می کردند اگر چه شیوه به کار رفته در معماری این حسینیه تلفیق هنر معماری بیگانه و اسلامی است ولی از عناصر معماری در آن استفاده شده به عنوان نمونه پیش ایوان و ستون های حمال و باربری آن از بخش هایی است که معماری بیگانه به این سرزمین وارد نموده است.
برگرفته از نرم افزار مرز پر گهر