آیا در احرام بستن پاك بودن شرط است؟
کسانی که به مکه مشرف می شوند بعد از طواف واجب باید نماز طواف را نیز انجام دهند، و در صورتی که طواف مستحبی نیز انجام دهند، نماز طواف مستحبی را نیز باید بجا آورند. خواندن نماز طواف مستحبی در هر کجای مسجد الحرام که باشد، اشکالی ندارد و مکان آن منحصر به پشت مقام ابراهیم (علیه السلام) نیست.
در این مقاله از میان پرسش و پاسخهای مربوط به حج چند نمونه را انتخاب کردیم که تقدیم شما عزیزان می کنیم:
کسانی که به مکه مشرف می شوند بعد از طواف واجب باید نماز طواف را نیز انجام دهند، و در صورتی که طواف مستحبی نیز انجام دهند، نماز طواف مستحبی را نیز باید بجا آورند. خواندن نماز طواف مستحبی در هر کجای مسجد الحرام که باشد، اشکالی ندارد و مکان آن منحصر به پشت مقام ابراهیم (علیه السلام) نیست. (محمودی، محمد رضا،مناسک حج (محشى)، ص 381) اما درباره نماز طواف واجب حکم فقهی آن به این شرح است: (خمینی، روح الله، مناسک عمره مفرده (ویژه بانوان)، ص 84 و 83)
بنابر احتیاط واجب، (آیات عظام خامنهاى دام ظله، تبریزى ره، سیستانى دام ظله، فاضل لنکرانی ره: واجب است پشت مقامابراهیم خوانده شود) نماز طواف واجب را باید پشت مقام ابراهیم بجا آورد، بهطورى که مقام ابراهیم بین او و خانه کعبه واقع شود و بهتر است هرچه مىتواند نزدیکتر بایستد (نه بهطورى که مزاحم دیگران باشد) و اگر به واسطه زیادى جمعیت نتواند پشت مقام بخواند، در یکى از دو طرف آن، نزدیک مقام بجا آورد. (آیة اللّٰه خامنهاى دام ظله: کافى است در هر نقطهاى که بگویند پشت مقام است، گرچه از مقام دور باشد نماز را بخواند. آیة اللّٰه بهجت ره: در صورتى که نتواند پشت مقام بجا آورد و فاصله خیلى زیاد باشد، در یکى از دو طرف آن بجا آورد. آیة اللّٰه تبریزى ره: در صورتى که نتواند نزدیک مقام بخواند، بنا بر احتیاط در دورتر با مراعات نزدیکترین مکان پشت مقام بخواند. آیة اللّٰه سیستانى دام ظله: اگر نتواند پشت مقام و نزدیک آن بجا آورد، احتیاط واجب است که در سمت چپ یا راست مقام نزدیک آن، و هم در دورتر، ولى پشت مقام بجا آورد.)
بنابراین، اگر عرفاً به جایی که ایستاده، پشت مقام گفته می شود، نمازش صحیح است، حال چه به علت شلوغی مضطر شده است و چه سهواٌ کمی به سمت راست یا چپ تمایل پیدا کرده است.
باید در فرض سئوال، حج امسال را برای خودت نیت نمایی و برای شهید میتوانی نائب بگیری كه برایش در امسال یا اگر نشد در سالهای بعد حج بجا آورند. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص447، س37)
شرط نیست در احرام بستن پاك بودن از حدث اصغر و اكبر، پس جائز است شخص حاجی در حال جنابت و حیض و نفاس محرم شود، بلكه غسل احرام برای حائض و نفساء مستحب است. (مناسک محشی، ص150، م288)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت اندیشه قم
محمودی، محمد رضا، مناسک حج (محشى)
استفتائات امام خمینی(ره)، ج1