تبیان، دستیار زندگی
الف) بازی با پاسور و شطرنج از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟ ب) حکم نگاه یا تماشا به جمعی که مشغول بازی با پاسور و یا شطرنج هستند چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم پاسور و شطرنج کامپیوتری چیست؟

شطرنج

سۆال: الف) بازی با پاسور و شطرنج از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟ ب) حکم نگاه به جمعی که مشغول بازی با پاسور و یا شطرنج هستند چیست؟

آیة الله بهجت(ره):

بازی کردن با آلات قمار، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط در ترک آن است و در شطرنج احتیاط اشد است.

توضیح المسائل، 1384، پنجاه و سوم، ص 2، م 9 از مسائل متفرقه

ب) اگر مشوّق جمع بازی کننده نباشد، کراهت دارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء (قم)

آیة الله تبریزی(ره):

الف) بازی با آلات قمار چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست، چه شخص با شخص دیگر بازی کند یا با کامپیوتر آن بازی را انجام دهد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء (قم)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

الف) حکم بازی با آلات قمار را دارد به طور کلی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندی شود، به هیچ وجه جایز نیست.

و در مورد شطرنج ایشان می فرمایند: اگر مکلف تشخیص دهد که در حال حاضر از آلات قمار محسوب نمی شود، بازی با آن بدون شرط بندی (برد و باخت) اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات امیرکبیر 1384، بیست و دوم ص 246 و 247، س 1124 و با استفاده از س 1117 و 1121

ب) هرگونه بازی با پاسور و دیگر ابزار قمار حرام بوده و در صورت وجود شرائط باید نهی شود و هرگونه حضور در مجلس آن، که موجب ترتب مفسده و یا تأیید ضمنی آن باشد، جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف) بازی شطرنج به وسیله ی دستگاه کامپیوتر در صورتی که هر دو طرف بازی، دستگاه باشند حرام می باشند و بنابر احتیاط واجب اگر یک طرف بازی شخص و طرف دیگر دستگاه کامپیوتر باشد باز چنان بازی، ترک شود.

(فقه برای غرب نشینان، 1383، دوم، ص 289 و 290، م 464)

ب) فی حدّ نفسه محرّم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف) در حرمت شطرنج فرقی بین بازی با کامپیوتر و غیر آن نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم. الف) جائز نیست. والله العالم

(جامع الاحکام 1382، چهارم، ج 1، ص 303، س 1043)

ب) جائز نیست. والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) در صورتی که با آن قمار نکنند مانعی ندارد.

ب) جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف) اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود مانعی ندارد؛ خواه با کامپیوتر باشد یا غیر آن.

ب) هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد و در این صورت نگاه به بازیکنان اشکال ندارد.

(استفتائات جدید 1384، اول، ج 2، ص 238، س 734)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) بازی با آلات قمار کلاً حرام می باشد مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد.

(هزار و یک مسأله فقهی، 1383، دوم، ج 2، ص 167، س 559)

ب) حضور در مجلس گناه جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.