• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2035
  • سه شنبه 1381/5/1
  • تاريخ :

بلوغ و عقل : اول و دوم

حج

با چند شرط، حج واجب می شود و بدون وجود تمامی آنها حج واجب نیست : اول و دوم - بلوغ و عقل . پس بر کودک و دیوانه حج واجب نیست .

 

مسئله 4-

اگر غیر بالغ حج بجا آورد صحیح است ، هر چند از حجة الاسلام کفایت نمی کند.

 

مسئله 5-

اگر کودک ممیز برای حج محرم شود و در وقت درک مشعرالحرام بالغ باشد کفایت از حجة الاسلام می کند(1) و همچنین اگر مجنون قبل از درک مشعر عاقل شود.

1- آیة الله خویی : کفایت در حجة الاسلام نمی کند. (و تفصیلی دارند که به مناسک ، مساله 4 رجوع شود) .

آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : احوط بلکه اقوی عدم کفایت از حجة الاسلام است و همچنین نسبت به مجنون ، بنابراین اگر سالهای بعد مستطیع بودند حجة الاسلام را بجا آورند. (مناسک عرب ، ص 14، مساله 14) .

آیة الله بهجت : ... در اجزاء عمره سابقه بر بلوغ از متمتع تامل است ، و احوط اعاده عمره است به قصد وظیفه بعد از اتمام حج اگر در ماههای حج باشد. (مناسک ، ص 4، مساله 4) .

آیة الله فاضل : هر چند احتیاط مستحب آن است که در صورت استطاعت ، حج را در سالهای بعد اعاده کند. (مناسک ، ص (10.

آیة الله مکارم : احتیاط واجب در هر دو اعاده بعد از آن است در صورتی که مستطیع شوند.

آیة الله تبریزی : کفایت از حجة الاسلام نمی کند. بلکه اگر متمکن بود طبق مساله 169 مناسک برای  عمره تمتع احرام ببندد و اعمال عمره و حج را اتیان کند، کفایت می کند. و در غیر این صورت باید آن حج را اتمام کند و در سالهای آینده چنانچه مستطیع بود، حجة الاسلام را بجا آورد.

آیة الله غروی : احوط لزومی عدم کفایت است و هکذا در مجنون .

 

مسئله 6-

 کسی که گمان می کرد بالغ نشده و قصد حج استحبابی کرد و بعد معلوم شد بالغ بوده ، حج او کفایت از حجة الاسلام نمی کند (1) مگر در صورتی که قصد وظیفه فعلیه را نموده و آن را بر حج ندبی اشتباها تطبیق کرده باشد(2) .

1- آیات عظام خویی ، سیستانی ، بهجت ، صافی : این حج کافی از حجة الاسلام می باشد.

آیة الله خامنه ای : مگر اینکه نیت کند حجی را که شارع مقدس از او خواسته بجای آورد.

آیة الله مکارم : در صورتی که قصد مامور به واقعی را داشته باشد کفایت می کند.

2- آیة الله غروی : یا قصد کند عملی را که اگر بالغ بوده همان واجب می شد در حقش گرچه کفایت آن از حجة الاسلام خالی از وجه نمی باشد.

 

مسئله 7-

از برای بچه ممیز مستحب است حج رفتن ، و صحیح است حج او اگرچه ولی  او اذن ندهد(1) ، لکن بعد از بالغ شدن اگر استطاعت داشت باید حج برود و حج زمان کودکی کافی  نیست .

1- آیة الله اراکی : در صورتی که ولی او اذن بدهد، بنابر احتیاط.

آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : حج برای غیر مکلف ممیز مستحب است ولی کفایت از حجة الاسلام نمی کند و اذن ولی در صحت حج او شرط نیست ، اگرچه در مواردی که حج او موجب تصرف در اموالش می شود، برای تصرف اذن ولی لازم است . (آداب و احکام حج ، مساله 5) .

آیة الله بهجت : بنابر احوط اجازه ولی لازم است در صورتی که موجب تصرف در مال باشد. (مناسک ، ص 4) .

آیة الله سیستانی : بعید نیست که در صحت آن اذن ولی معتبر باشد. (مناسک ، ص 11) .

آیة الله مکارم : ولی اگر تصرف در مال خود می کند، باید به اذن ولی  باشد.

آیة الله غروی : گرچه واجب است استیذان از ولی در صورتی که ترک آن موجب اذیت والدین بوده باشد.

 

مسئله 8-

مستحب است ولی طفل غیر ممیز(1) محرم کند او را و لباس احرام به او بپوشاند، و نیت کند که این طفل را محرم می کنم برای حج ، یا این طفل را معتمر می کنم به عمره تمتع ، و اگر می شود، تلبیه را تلقین کند به او، و الا خودش به عوض

او بگوید.

1- آیة الله بهجت : این مساله را در مورد طفل ممیز بیان کرده اند. و بدون ذکر استحباب احرام طفل غیر ممیز را نیز بهمین صورت مطرح فرموده اند. (رساله ذخیرة العباد، ص 4) .

آیة الله غروی : در صبیه و مجنون اشکال است احوط ترک آن است .

 

مسئله 9-

 بعید نیست (1) که ولی در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار او است اگرچه ولی شرعی  نباشد(2) .

1- آیة الله صانعی : مشکل است و قدر متیقن همان ولی شرعی  است .

2- آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : قدر متیقن از ولی در این امر نسبت به بچه غیر ممیز، ولی  شرعی است ، مانند پدر و جد و یا وصی یکی از آن دو، و همچنین حاکم و امین از طرف حاکم و یا وکیل یکی از آنها، و اما غیر ولی شرعی مانند عمو و دایی و برادر، محل اشکال است ، اگرچه کفیل و نگهدار بچه باشد، لکن مادر در این مورد ملحق به ولی  شرعی است زیرا نسبت به او دلیل خاصی داریم ، و اما در بچه ممیز در مواردی  که اجازه ولی لازم است اجازه غیر ولی شرعی کفایت نمی کند. (مناسک عربی ، ص 13، مساله 11) .

آیة الله خویی ، آیة الله تبریزی : در صورتی که مستلزم تصرف در اموال بچه نباشد، و الا اذن ولی شرعی لازم است .

آیة الله اراکی ، آیة الله نوری : در غیر ولی شرعی ، محل اشکال است .

آیة الله فاضل : مقصود از ولی ، همان ولی شرعی است ، ولی مادر در این مورد ملحق به ولی شرعی  است .

آیة الله سیستانی : ولی  طفل در این امر کسی است که حق حضانت و سرپرستی او را دارد، چه پدر و مادر او باشند و غیر آنها. (مناسک ، مساله 11) .

آیة الله مکارم : ولی به اذن ولی شرعی انجام می دهد.

آیة الله بهجت : ولایت مادر در احرام طفل و سایر اعمال حج خالی از وجه نیست . (رساله ذخیرة العباد، ص 5) .

آیة الله غروی : قدر متیقن همان ولی شرعی است یعنی پدر و جد.

 

مسئله -10

بعد از آنکه طفل محرم شد یا او را محرم کردند باید ولی ، او را از محرمات احرام باز دارد(1) ، و اگر ممیز نیست خود ولی حفظ کند او را از محرمات .

1- آیة الله خویی ، تبریزی : این حکم در مورد احجاج صبی غیر ممیز است و همینگونه است حکم مذکور در مساله 11 و 12 و 13.

 

مسئله 11-

 بعد از اینکه طفل محرم شد اگر محرمات احرام را بجا آورد یا ولی ، او را از آنها باز نداشت کفاره بر ولی طفل است (1) نه بر مال طفل بنابر اقوی  در صید و بنابر احتیاط واجب در غیر آن نیز(2) .

1- آیة الله صانعی : مگر آنکه طفل ممیز باشد و خود اراده حج نموده که بنابر اظهر بعهده خود اوست .

آیة الله فاضل : در غیر ممیز و طفل ممیز اگر مرتکب محرمات شود، کفاره بر عهده خودش می باشد.

2- آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : کفاره صید بر ولی طفل است ، و اما در وجوب سایر کفارات بر ولی اشکال است اگرچه احوط این است که بر عهده ولی  است . (مناسک عربی ، ص 13، مساله 13) .

آیات عظام خامنه ای ، خویی ، تبریزی : ظاهرا کفارات دیگر در غیر صید نه بر ولی واجب است و نه در مال طفل ، ولی کفاره صید بر ولی واجب است . (مناسک ، ص 13، مساله 9) .

آیة الله مکارم : این احتیاط مستحب است .

آیة الله سیستانی : کفاره صید غیر ممیز بر ولی اوست و در غیر آن بر نابالغ کفاره نیست نه در مال او و نه در مال ولیش .

آیة الله بهجت : ثبوت سایر کفارات عمدی (غیرصید) بر ولی خالی از وجه نیست . (مناسک ، ص 6) .

 

مسئله 12-

 گوسفند قربانی برای حج بر عهده ولی طفل است (1) .

1- آیة الله سیستانی : پول قربانی بچه غیر ممیز بر ولی اوست . (مناسک ، مساله 12) .

 

مسئله 13-

 در تمام اعمال حج و عمره باید ولی ، طفل را وادار کند که بجا آورد واگر نمی تواند، ولی او به نیابت طفل بجا آورد(1) .

1- آیة الله تبریزی : در وقتی که می خواهد طفل را طواف دهد واجب است او را وضو دهد اگرچه بصورت وضو باشد. (مناسک ، ص 14، مساله 7) .

آیة الله فاضل : در اعمالی  که نیاز به وضو دارد احتیاطا طفل را وضو بدهد، و خودش هم وضو بگیرد.

آیة الله بهجت : در صورت تمکن ، احوط آن است که در حال طواف هر دو طاهر باشند و نماز طواف را هر دو بخوانند. (مناسک ، مساله 7) .

 

مسئله 14-

اگر طفل نابالغ قبل از اینکه در میقات محرم شود بالغ شد، حج او حجة الاسلام است اگر از همانجا که محرم می شود مستطیع باشد(1) .

1- آیة الله مکارم : و کافی است که از همان محل مستطیع باشد.

 

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)
احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)
احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)
احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)
UserName
عضویت در خبرنامه