• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 74
زمان آخرین مطلب : 5572روز قبل
موبایل

روش ارتقا سایت در موتورهای جستجوگر

پیاده سازی یک استراتژی موثر و بلند مدت بازاریابی با موتورهای جستجوگر بدون توجه به خود سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری می نماید. 
پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبه های بالا در نتایج جستجو است. در واقع بهینه سازی وسیله ای برای کمک به مخاطبان بالقوه سایت تان است که وب سایت شما را بیابند. 

پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت بازاریابی نیاز به این دارد که سه مولفه اصلی زیر در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد: 
• مولفه متن 
• مولفه لینک 
• مولفه محبوبیت 
تمام موتورهای جستجوگر مهم از این سه مولفه در الگوریتم رتبه بندی خود بهره می گیرند. حالت ایده آل اینگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. این حالت در شکل زیر نمایش داده شده است. 

اما در عمل تعداد کمی از صفحات می توانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتها می توانند در یکی از حالات زیر دارای رتبه های مناسبی باشند: 
• سایتهای دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مولفه اشاره شده. 
• سایتهای دارای مولفه های محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط. 
• سایتهای دارای مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا. 
واضح است که سایت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتی در رتبه های آخر نتایج جستجو هم قرار نمی گیرد. 

مولفه متن 
موتورهای جستجوگر، کلمات و عبارتهای هر صفحه را بایگانی می کنند لذا برای عملکرد بهتر، شما باید کلمات دلخواه را در مکانهای مهم کدهای سایت خود قرار دهید. 
مهم ترین بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهای کلیدی سایت است. شما باید عبارتهایی را بر گزینید که واقعا مخاطبان سایتتان آنها را جستجو می کنند. کلمات کلیدی که انتخاب می کنید باید دارای شرایط زیر باشند: 
• مربوط به موضوع اصلی سایتتان باشند. 
• مطمئن باشید که کاربران دیگر آنها را جستجو می کنند. 
• خیلی رقابتی نباشند. به عبارت دیگر آن کلمات، کلمات کلیدی سایتهای بسیار دیگری نباشند. 
موتورهای جستجوگر به هنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زیادی دارند. متنی که برای یک موتور جستجوگر مهم است برای مخاطب اصلی شما هم مهم است در واقع منظور همان متنی است که مخاطب سایت شما به هنگام مراجعه به سایتتان می تواند بخواند. 
منظور از متن مهم، متنی است که دو شرط زیر را دارا می باشد: 
• متن باید بدون انجام هر گونه عمل خاصی در مرورگرهای استاندارد قابل رویت باشد. 
• شما باید بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپی کرده و به یک ویرایشگر متن انتقال دهید 
عنوان صفحه به همراه متن نمایان آن مکانهای مهمی هستند که باید توجه ویژه ای را به آنها معطوف بدارید. موتورهای جستجوگر آنها را به عنوان محتوای اصلی سایتتان در نظر می گیرند و بهینه سازی مناسب آنها در رتبه بندی سایت تاثیر قابل توجهی دارد. 
تگها و متون جایگزین تصاویر در اولویت بعدی قرار دارند زیرا برخی از موتورهای جستجوگر آنها را نمی خوانند. به عنوان مثال برای دیدن کلمات متا شما باید کدهای صفحه را ببینید و همینطور برای دیدن متن جایگزین یک تصویر باید موس خود را روی آن تصویر مدتی ثابت نگه دارید. 
اینها کارها همان کارهای خاصی است که بیننده برای دیدن متن انجام می دهد در حالیکه متن اصلی و مهم صفحه را بدون انجام هیچگونه عملی می تواند ببیند. 

موضوع اصلی سایت 
امروزه موتورهای جستجوگر توجه زیادی به موضوع اصلی سایت یا تم آن دارند (Theme). موضوع اصلی سایت باید با مراجعه به چند صفه سایت و به راحتی قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال بسیاری از وبلاگها که در آنها درباره همه چیز نوشته می شود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن است موضوعات فرعی بسیاری داشته باشند. 
این نکته خیلی مهمی است که باید بدان توجه نمایید. سعی کنید هر صفحه سایتتان به نوعی به موضوع اصلی مرتبط باشد. اینکه به شما توصیه می شود به هر سایتی لینک ندهید و از هر سایتی لینک نگیرید هم دقیقا به خاطر این موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی سایت شما را بداند هر یک از صفحات سایتتان اتوماتیک وار مرتبط با همان موضوع تشخیص داده می شود و شانس کسب رتبه های بالا افزایش می یابد. 

عنوان
عنوان صفحه به دلایل متعددی هم از دیدگاه طراحی وب سایت و هم از دیدگاه موتورهای جستجوگر، مهم می باشد. 
• کاربران به هنگام خواندن صفحات سایت، آنرا در مرورگر خود می بینند. 
• در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سایت نقش دارند. 
• به عنوان چیزی که کاربران باید روی آن کلیک کنند، در نتایج جستجو نشان داده می شود. 
• به هنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پیش فرض از عنوان صفحه استفاده می شود. 
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند یک قاعده اصولی همواره مد نظر داشته باشید. در نوشتن آن دقت کنید که در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است باید بتواند کاربران را به کلیک کردن و آمدن به سایت شما ترغیب کند. صرفا قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما میزان کلیکهایی که در نتایج جستجو بر آن می شود را هم باید مد نظر داشته باشید. 
اگر كلمات كلیدی بسیاری دارید باید صفحات بسیاری نیز طراحی كنید و در آنها عنوان ها را با كلمات كلیدی متناسب با همان صفحه بنویسد. قرار دادن یك عنوان ثابت در تمام صفحات سایت كار بسیار اشتباهی است كه بسیاری مرتكب آن می شوند. این كار تنها زمانی درست است كه سایت تنها یك كلمه كلیدی داشته باشد! 

متن صفحه 
متن نمایان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ body قرار می گیرد و مستقیما قادر به کپی کردن آن از مرورگر و انتقال آن به یک ویرایشگر متن می باشید. 
این متن را بیننده می بیند، می خواند و سپس كاری در سایت انجام می دهد. دیدن و خواندن مطالب برای تمام صفحات اینترنتی اتفاق می افتد اما كاری كه پس از این دیدن و خواندن انجام می شود مشخص نیست. 
ممكن است بیننده با خواندن یك متن به خواندن مطالب بعدی ترغیب گردد. همچنین ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلی از سایت خارج شود. 
موتورهای جستجوگر به طور مداوم تگهایی مورد تاکید خود را تغییر می دهند و شما نمی توانید دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رویه اصلی آنها همواره ثابت است: آنها متن را می خوانند و لینک را دنبال می کنند. 
به همین دلیل بی نهایت مهم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمایان صفحه قرار دهید تا مطمئن شوید که موتور جستجوگر آنها را می خواند و با خود می برد. 

نكات كلیدی 
• متن باید حرفی برای گفتن داشته باشد. 
• از نظر قواعد املایی و نگارش نقص نداشته باشد. 
• به شكلی جذاب و ترغیب کننده تنظیم گردد. 
• به قصد اطلاع رسانی و كمك به دیگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمایی. 
• جملات متن طولانی نباشد. 
• اگر متن طولانی است و باید در یک صفحه نمایش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود. 
اگر حرفی برای گفتن ندارید، كسب رتبه های بالا برایتان مفید فایده نخواهد بود. اگر بیننده بیاید و چیزی در سایت شما نیابد آنگاه چه؟ خیلی واضح است، با خواندن گزیده ای از متن صفحات، تصمیم خود را برای ترك سایت می گیرد. در یكی از كتابهای بازاریابی خواندم كه : 
"یك خریدار راضی، تجریه اش را به 3 نفر منتقل می كند اما یك خریدار ناراضی آنرا به 10 نفر منتقل می كند" 
جدا به محتوای صفحات دقت كنید. اگر خودتان نمی توانید از دیگران بخواهید تا این كار را برایتان انجام دهند. هیچوقت سعی نكنید كه متن های طولانی را در یك صفحه بگنجانید بلکه آنرا به چند بخش كوتاه تقسیم كرده، در صفحات مختلف ارایه دهید. با این كار هم به بینندگانتان فرصت فكر كردن داده اید و هم اینكه شانس خود را در كسب رده های مناسب افزایش داده اید: به جای یك صفحه اكنون چند صفحه دارید ! 
اگر یك متن را به 3 قسمت تقسیم كنیم، از دیدگاه یك موتور جستجوگر مهم ترین بخش آن 3/1 بالای صفحه است. لذا سعی كنید واژه های كلیدی را در این قسمت به كار ببرید (و نه ردیف كنید!)

منبع: مردمان
kalatehjary@yahoo.com
kalatehjary

برای دیدن مطالب بیشتر به این وبلاگ مراجعه كنید 

پنج شنبه 26/10/1387 - 13:29
کامپیوتر و اینترنت

باسمه تعالی


طریقه نصب صحیح دستگاه بلوتوث بر روی کامپیوتر



 


یکی از راه های متداول انتقال اطلاعات از روی تلفن همراه به کامپیوتر و بلعکس استفاده از دستگاه بلوتوث میباشد. اما نصب این دستگاه و استفاده نرم افزاری از آن نیازمند اندکی دقت میباشد. در این ترفند قصد داریم به معرفی قدم به قدم نصب این دستگاه بر روی کامپیوتر شما بپردازیم. 



پیش نیاز:

1- نصب patch های usb مادر برد از روی cd motherboard بر روی کامپیوتر 

2- اتصال bluetooth خریداری شده (microsim اینجا این مدل گفته میشود) به usb 

3- بعد از اتمام شناختن سخت افزار usb بر روی کامپیوتر بصورت اتوماتیک تا اتمام نصبآن توسط windows صبر میکنیم ویندوز پیشنهادی windows xp pro sp2 میباشد 

4- بعد از اتمام کار ویندوز usb را در می آوریم 

5- حالا cd bluetooth که داخل پکیج خریداری شده موجود میباشد را داخل cd گذاشته تا این ...


مراحل نصب:

1- نصب patch های usb مادر برد از روی cd motherboard بروی کامپیوتر 

2- اتصال bluetooth خریداری شده (microsim اینجا این مدل گفته میشود) به usb 

3- بعد از اتمام شناختن سخت افزار usb بر روی کامپیوتر بصورت اتوماتیک تا اتمام نصبآن توسط windows صبر میکنیم ویندوز پیشنهادی windows xp pro sp2 میباشد 

4- بعد از اتمام کار ویندوز usb را در می آوریم (( خیلی مهم )) 

5- حالا cd bluetooth که داخل پکیج خریداری شده موجود میباشد را داخل cd گذاشته تا این بار پروتکلهای مربوط به این نوع سخت افزار نصب شود 

6- در هنگام نصب خطای نبودن سخت افزار usb را میگیرد در این هنگان usb که در آورده شده بود دوباره به پورت خودش وصل میکنیم و پیغام خطا را ok میکنیم 

7- بدون restart کردن دستگاه نرم افزار pc suite را نصب می کنیم 

8- در هنگام نصب گزینه install sdk را غیر فعال میکنیم 

9- کامپیوتر توسط نرم افزار و با اطلاع شما restart میشود 

10- بعد از شروع مجدد کلید finish را میزنیم 

11- تا این مرحله به هیچ عنوان روی icon های بلوتوث و mrouter کلیک نمی کنیم 

مراحل اصلی 

12- در این مرحله روی ایکون بلوتوث رایت کلیک کرده و گزینه join ......network. را انتخاب میکنیم 

13- گزینه my device ....... را فعال میکنیم 

14- برای موبایل خود در قسمت بلوتوث گوشی نامی بدهید و بلوتوث دستگاه فعال باشد 

15- دکمه next را کلیک کنید دستگاه بعد از جستجو نام شما ( موبایلتان ) را پیدا میکند 

16- بعد از آن گزینه اول را انتخاب کنید chose passkey ........ 

17- دستگاه یک شماره به شما میدهد آنرا یادداشت کنید و همیشه داشته باشید 

18- موبایل شما هم اکتیو شده و شماره میخواهد 

19- شماره یادداشت شده را میدهید و ok میکنید 

20- مراحل نصب با نوشتن installation به اتمام میرسد 

21- بعد در روی ایکون mrouter راست کلیک کرده و گزینه connect a blue..... را کلیک میکنیم 

22- بعد از جستجو موبایل شما را با اسم پیدا میکند موبایل را انتخاب کرده ok میکنیم 

23- برنامه pcsuite را اجرا میکنیم 

24- دستگاه موبایل شما شناسایی میکند بصورت پیش فرض nokia 6600 

25- دستگاه فعال میشود 

26- ایکون در taskbar تغییر کرده سبز میشود

 

 

جمعه 17/8/1387 - 8:36
کامپیوتر و اینترنت

باسمه تعالی


راهنمای نصب برنامه ها از طریق اینفرارد


نحوه نصب نرم‌افزار بروی گوشی بوسیله InfraRed

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

چندین روش برای انتقال برنامه وجود داره.

InfraRed (مادون قرمز) ،BlueTooth (بیسیم) ،کارت خوان (Card Reader)

نحوه برنامه ریزی گوشی از طریق InfraRed:

همراه InfraRed یک عدد CD راه انداز نیز وجود دارد . CD را درون کامپیوتر گذاشته و پس از نصب درایور، کامپیوتر را خاموش کنید.

پس از روشن شدن مجدد و ورود به محیط ویندوز، Infra را به پورتUSB متصل نموده تا پیغامی مبنی بر شناسایی سخت افزار جدید را مشاهده

کنید. بروی InfraRed دو چراغ (Led) مشاهده میکنید ،یکی برای اتصال به کامپیوتر که در صورت متصل بودن به درگاه USB همواره روشن خواهد بود

و دیگری به هنگام برقراری ارتباط بین گوشی و رایانه به صورت چشمک زن عمل خواهد کرد .

شما به کمک این وسیله قادر خواهید بود که هر گونه فایل اعم از : صوتی - تصویری - متن و .. را به گوشی خود انتقال دهید یا از آن دریافت کنید.

* برای ایجاد ارتباط بین گوشی و InfraRed باید در گوشی خود به قسمت Menu > Connectivity > infrared رفته و روی آن کلیک کنید و سپس محل انتقال

اطلاعات مادون قرمز گوشی خود را جلوی دستگاه InfraRed گذاشته تا پیغام شناسایی گوشی شما در قسمت پایین صفحه کامپیوتر ظاهر شود.

الف) برای انتقال فایل از گوشی به کامپیوتر، روی فایل مورد نظر در گوشی خود رفته و از طریق منویOption روی Send رفته و سپس Via infrared را انتخاب می‌کنیم،

حال بخش حساس به InfrRed گوشی را مقابل دستگاه قرار می‌دهیم تا عمل شناسایی انجام و در صفحه مانیتور پیغامی مبنی بر دریافت فایل مشاهده گردد

حال با کلیک کردن بروی OK چراغ روی InfraRed شروع به چشمک زدن میکند و مراحل انتقال ادامه پیدا می‌کند.

ب) اگر بخواهید فایلی را از کامپیوتر به گوشی خود انتقال دهید ،پس از فعال کردن مادون قرمز در گوشی خود (بخش *) روی فایل درون رایانه کلیک راست کرده و

از منوی باز شده Send و سپس گزینه انتقال فایل به کامپیوتر دیگر را کلیک می‌نماییم.

پس از اینکه مراحل انتقال به خوبی تمام شد فایل ارسالی در قسمت Inbox گوشی ذخیره می‌شود که با رفتن به آن قسمت و کلیک روی فایل مربوطه عمل نصب انجام می‌گردد.

-=-=-=-=-=-

نکته:

همیشه سعی کنید که حافظه گوشی خود را خالی نگهدارید تا گوشی بتواند سریعتر و بهتر کار کند به همین جهت دوربین عکاسی و فیلم‌برداری خود را طوری تنظیم کنید که فقط از 

Memory Card استفاده کند همچنین در بخش تنظیمات Messaging گوشی خود Memory Card را جهت ذخیره پیغام‌های رسیده انتخاب کنید.

-=-=-=-=-=-

پس از نصب برنامه، فایل اصلی که در Inbox شما می‌باشد را می‌توانید پاک کنید.


جمعه 17/8/1387 - 8:36
کامپیوتر و اینترنت

باسمه تعالی


کپی کردن هارد به هارد اطلاعات


یکی از کارهایی که موقع تعویض هارد یا مواقع دیگر زیاد به آن نیاز خواهید داشت، انتقال فایل و برنامه‌ها از یک هارد به هارد دیسک دیگر است. البته اگر دو کامپیوتر در اختیار داشته باشید به راحتی با اتصال شبکه یا از طریق کابل پورت موازی (و حتی سری) امکان اتصال دو کامپیوتر و مبادله دیتا بین آن دو وجود دارد. ولی اگر فقط یک کامپیوتر داشته باشید و یا مایل باشید که انتقال دیتا با سرعت بالا انجام گیرد بهترین کار اتصال هار دیسک‌ها به یک کامپیوتر و مبادله دیتا بین آنهاست.



جهت اجرای این کار باید کمی حرفه‌ای باشید و حواستان را جمع کنید. رایانه‌ها معمولا دارای یک هارد دیسک هستند. در اولین قدم بهتر است که پارتیشن‌های هارد دیسک خودتان را نامگذاری کنید، تا بعدا درایو های دو هارد را به راحتی از همدیگر تشخیص دهید. 


برای این کار به My Computer رفته و روی یک پارتیشن کلیک راست کنید. گزینه Properties را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده شما می‌توانید نام پارتیشن را تغییر دهید. این کار را برای همه پارتیشن‌ها تکرار کرده و نام آنها را به خاطر بسپارید. حالا رایانه‌تان را خاموش کنید .


شما هارددیسکی که می‌خواهید اطلاعات را از آن کپی کنید در اختیار دارید. هارددیسک‌های امروزی یک کابل IDE یا sata برای اتصال به ماردبرد و یک کابل برق برای اتصال به power دارند. اما مهمترین نکته که شما باید به آن دقت کنید جامپرها هستند. معمولا روی بدنه هارد دیسک‌ها نحوه قرار گیری جامپرها توضیح داده شده است. جامپر یک قطعه ریز است که می‌توان به وسیله آن تنظیمات یک قطعه سخت افزاری را به صورت فیزیکی تغییر داد. در جدول موجود روی بدنه هارد دیسک به دنبال وضعیت Slave بگردید. شما باید جامپر هارد دیسک دوم را با توجه به توضیحات این جدول به حالت Slave تغییر بدهید.



قبل از باز کردن در کیس به مقاله "حفاظت در برابر ESD" نگاهی بیاندازید.حالا در کیس (رایانه خاموش) را باز کنید.


در کیس دنبال هارد خودتان بگردید. مشاهده می‌کنید که کابلی آن را به مادربرد متصل کرده است. این کابل از نوع نواری بوده معمولا دارای دو جای اتصال می‌باشد. ممکن است این کابل هم به هارد دیسک شما و هم به سی دی رام متصل باشد. شما می توانید از طریق همین کابل هارد دیسک دوم را به مادربرد متصل کنید . برای این کار می توانید جای اتصال دوم را از سی‌دی رام جدا کنید، به جای آن هارد دیسک را به این قسمت متصل کنید .(اگر در نظر دارید هر دو هارد را برای مدت طولانی استفاده نمایید برای اتصال سی‌دی‌رام کابل دیگری تهیه کنید)



حالا شما 2 هارد دیسک را از طریق یک کابل به مادربرد رایانه تان متصل کرده‌اید. هارد دیسک رایانه شما به عنوان هارد اصلی و میزبان(Master) و هارددیسک دوم به عنوان مهمان(Slave) به حساب می‌آید حالا باید برق مورد نیاز را برای هارد دیسک مهمان تامین کنید. به نوع فیش POWER هارد دیسک دقت کنید. یکی از این نوع فیش‌ها احتمالا در رایانه شما به صورت آزاد وجود دارد. این کابل‌ها همگی به سیستم اصلی برق رایانه متصل هستند. یکی از این فیش‌های آزاد را به هارد دیسک میهمان وصل کنید. اگر قصد استفاده موقت از هارد دیسک دوم را دارید و نمی خواهید داخل کیس آنرا نصب نمایید، هارد را در موقعیتی قرار دهید که با سایر اجزا و بدنه کیس اتصال نداشته باشد.



 


حالا باید رایانه تان را روشن کنید. به محض روشن شدن رایانه کلید Delete را فشار دهید تا وارد تنظیمات Bios شوید. این منو ممکن است با توجه به نوع مادربرد متفاوت باشد. اما معولا در اولین منو تنظیمات هارد دیسک تعیین می‌شود


به منوی Standard Cmos Features بروید. معمولا به صورت پیش فرض مادربرد های جدید برای شناسایی هارد دیسک‌ها در حالت اتوماتیک تنظیم شده اند. اگر این گونه نیست شما تنظیم این قسمت را به حالت Auto تغییر دهید تا مادربرد به به صورت خودکار هارددیسک‌ها را شناسایی کند. بعد از انجام این کار از این منو بیرون آمده و گزینه Save and Exit را انتخاب کنید .


در صورتی که تمام مراحل را درست انجام داده باشید رایانه شما مثل سابق عمل می‌کند. ویندوز شما بالا می‌آید. اما با رفتن به قسمت My Computer متوجه اضافه شدن پارتیشن های جدید می‌شوید. پارتیشن های غریبه که نامشان برای شما آشنا نیست همان پارتیشن‌های هارد دیسک مهمان هستند. حالا اطلاعاتی را که لازم دارید بین دو هارد دیسک کپی کنید. دقیقا مانند زمانی که روی هارد دیسک خودتان اطلاعات را از یک پارتیشن به پارتیشن دیگری کپی می‌کردید. بعد از تمام شدن کارتان دوباره رایانه‌تان را خاموش کنید. شما حالا باید همه چیز را به حالت اول برگردانید. هارد دیسک میهمان را با جدا کردن کابل‌های مادر برد و برق جدا کنید .وضعیت جامپر روی آن را دوباره به حالت اول برگردانید. این حالت روی بدنه هارد دیسک با عنوان Master مشخص شده است. اگر محل اتصال دوم روی کابل قبلا به سی دی رام متصل بود دوباره آن را به همان وضعیت برگردانید . در کیس را هم کاملا ببندید . 


توجه :هرگز با کامپیوتر روشن، هارد دیسک را به کامپیوترتان وصل یا از آن جدا نکنید

 

 

جمعه 17/8/1387 - 8:34
دعا و زیارت

معنى دعا: دعا یعنى صدا زدن و مدد خواستن در حل مشكلات از خالق خود.

دعا كردن یكى از بهترین اعمالى است كه هم خداوند كریم در قرآن و هم پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام سفارش بسیار نموده اند.

آیات قرآن راجع به دعا كردن 

1 - (اعراف آیه 80): براى خدا نامهاى نیك است پس او را به وسیله آنها بخوانید و دعا كنید.

2 - (غافر آیه 60): مرا بخوانید و درخواست كنید تا پاسخ دهم .

3 - (انعام 53): اى پیامبر نباید آنان را كه هر صبحگاه و شبانگاه خدا را مى خوانند از پیش خود برانى .

4 - (فرقان 77): اى رسول من بگو اگر به سوى خدا متوجه نشوید و دعا نكنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد كرد.

سخنان ائمه معصومین علیه السلام راجع به دعا

رسول اكرم صلى الله علیه و آله : دعا حربه مومن است براى دفع دشمنان و عمود دین است كه به آن دین مومن بر پا است و نور آسمان و زمین است .

(بحار الانوار جلد 93، ص 288)

امام صادق علیه السلام : دعا همان عبادتى است كه خداوند درباره اش فرموده همانا كسانى كه از عبادت و پرستش من تكبر كنند بزودى با ذلت و خوارى وارد جهنم خواهند گشت پس فرمود دعا كن خدا را بخوان و مگو كارها بر حسب تقدیر الهى انجام خواهد شد.

(وسائل الشیعه )

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : ناتوان ترین مردم كسى است كه از دعا كردن ناتوان باشد.

(مشكاه الانوار)

امام رضا علیه السلام : دعا از نیزه كارگرتر است و دعا بر مى گرداند قضا را هر چند از آسمان نازل شده باشد و محكم شده باشد و دعا كلید همه رحمت ها است .

امام صادق علیه السلام : خداوند عزوجل خوشش نمى آید كه بندگانش از همدیگر خواهش و درخواست كنند و همین مطلب را درباره خودش دوست دارد چون خداوند عزوجل خوشش مى آید كه از او سوال و درخواست كنند و نعمتهاى خداوندى را از وى بخواهند.

(ص 1109، ح 2، ب 20)

امام محمد باقر علیه السلام : هیچ چیزى نزد خدا برتر از سوال و درخواست آنچه كه در نزد اوست نمى باشد.

رسول اكرم صلى الله علیه و آله : كسى كه به دعا توفیق یابد بدبختى ندارد و وقتى خدا توفیق خود را براى دعا فراهم نمود علامت آن است كه درهاى رحمت را بروى او گشوده است .

(وسائل الشیعه )

امام صادق علیه السلام : هنگامى كه بنده مومن دعا كند خداوند عزوجل به فرشتگان گوید با این كه دعاى این بنده مستجاب است در عین حال حاجتش را دیرتر بر آورید چون من دوست دارم آوازش را بشنوم .

امام رضا علیه السلام : به اصحاب خود فرمود بر شما باد به سلاح انبیاء گفتند: سلاح انبیاء چیست ؟ فرمود: دعا.

امام موسى كاظم علیه السلام : فرمود: كه از براى هر مرض دوا و دعائیست . هرگاه خداى تعالى به خاطر بیمار رساند كه دعا كند به تحقیق اذن داده است در شفاى او.

فواید دعا از سخنان ائمه معصومین علیه السلام 

امام صادق علیه السلام : همانا بنده مومنى درباره حاجتى خداى خود را خوانده و دعا مى كند در آن حال خداوند عزوجل به فرشتگان گوید حاجت او را دیگرتر بر آورید چون مشتاق شنیدن صداى دعاى او هستم و در روز قیامت خداى عزوجل به آن بنده خواهد گفت : بنده من دعا كردى و من برآوردن حاجت تو را مدتى به تاخیر انداختم و ثواب دیر برآوردن حاجتت را الان چنین و چنان خواهد و درباره فلان مطلب دعا كردى باز هم دعایت را دیر مستجاب كردم و اكنون به عوض دیر مستجاب شدن دعایت مزد و پاداش فراوانى خواهم داد. امام صادق علیه السلام فرمود: همین كه مومن خوبى نتیجه را مى بیند آرزو مى كند كه اى كاش ‍ هیچ یك از دعاهایش در دنیا مستجاب نمى شد.

(ب 21، ح 5، ص 1112)

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر مسلمانى كه دعا كرده و خدا را بخواند البته در غیر قطع رحم و گناه حتما یكى از این سه نعمت به او داده خواهد شد.

اول : خواسته اش را بزودى برآورد.

دوم : ذخیره آخرتش قرار دهد.

سوم : پیشامد ناگوارى را از او دور كند.

یاران گفتند اگر چنین است فراوان دعا كنیم . فرمود: فراوان دعا كنید.

امام صادق علیه السلام : خداوند در روز قیامت دعاى مومنان را جزء كارهاى نیك آنان شمرده و به همین بهانه در بهشت جاى بهترى به آنان خواهد داد.

على علیه السلام : دعا سپر مومن در مقابل بلاها است و اگر درب خانه اى را زیاد بكوبى عاقبت به رویت باز شود. خداوند دوست دارد بندگانش از او درخواست كنند و به پاداش دعاى آنان در روز قیامت مانند عملهاى دیگرشان خواهد داد.

(وسائل الشیعه )

امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا كردن چه اینكه هیچ وسیله اى مانند دعا شما را به مقامات قرب معنوى نزدیك نمى كند.

رسول اكرم صلى الله علیه و آله : دعا مغز و روح عبادتها است هیچ دعایى بى اثر نمى ماند و لااقل كفاره بعضى از گناهان واقع مى شود.

(وسائل الشیعه )

سخنان ائمه معصومین علیه السلام درباره چگونه دعا كردن 

امام صادق علیه السلام : اگر كسى از شما بخواهد داراى حالتى شود كه همه خواسته هایش را خداوند برآورد باید از همه مردم ناامید باشد و هیچ امیدى جز خداوند نداشته باشد پس اگر خداوند چنین حالتى را در قلب او بیابد چیزى از خدا نخواهد مگر اینكه برآورد.

(وسائل الشیعه )

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : شخصى به پیغمبر صلى الله علیه و آله عرض كرد دوست دارم دعایم مستجاب شود. حضرت فرمود: خوراك خود را پاك كن و سعى كن حرام وارد شكمت نشود.

امام صادق علیه السلام : هنگام دعا قلب خود را متوجه خدا گردان و چنان گمان داشته باش كه خواسته ات در آستانه در حاضر و آماه است .

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: دعا كنید در حالى كه یقین و اطمینان داشته باشید كه دعاى شما مستجاب خواهد شد.

امام صادق علیه السلام : مردى از بنى اسرائیل مدت سى و سه سال دعا مى كرد و از خداى خود فرزندى پسر مى خواست همین كه دید دعایش مستجاب نمى شود خطاب به خدا نموده و گفت : خداى نمى دانم من از تو خیلى دورم كه صداى مرا نمى شنوى یا با این كه نزدیكى و مى شنوى در عین حال پاسخم نمى دهى . در این هنگام كسى به خواب او آمده گفت : سر مستجاب نشدن دعایت این است كه بد زبانى مى كنى و در حال دعا قلبت آشفته و ناپاك است و نیتت ناشایسته و ناجور اگر مى خواهى دعایت مستجاب شود این سه عیب را از خود دور كن . یعنى خوش زبان باش و قبلت را پاك و پاكیزه نموده قلبا از خدا بترس و بپرهیز و نیتت را سالم نما (خوشبین و امیدوار به رحمت خدا باش ). پس از این جریان آن مرد تصمیم گرفت به سفارش ها عمل كند. اتفاقا در نتیجه عمل به آن دستورها خداوند پسرى به او مرحمت نمود.

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : خداوند مستجاب نكند دعاى كسى را كه دلش پریشان است و نداند چه مى گوید.

چه وقتها براى دعا كردن مناسبتر است 

امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا كردن بعد از نمازها چه اینكه چنین دعاهایى مستجاب است .

امام باقر علیه السلام : همین كه شب جمعه فرا رسد خداوند عزوجل مى فرماید: آیا دعا كننده اى هست كه جوابش دهم . آیا درخواست كننده اى هست كه عطا كنم او را. آیا استغفار كننده اى هست كه بیامرزم او را. آیا توبه كننده اى هست كه توبه اش را بپذیرم .

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : بهترین وقت دعا سحرگاهان است .

امام صادق علیه السلام : دعا پیش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستورى است واجب و مسلم همراه طلوع و غروب آفتاب .

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله : به درستى كه در شب ساعتى است كه هر دعاى بنده مستجاب است و آن مابین شب تا ثلث (سوم ) باقیمانده شب . گفتم : شب خاصى است از شبها یا هر شب است . فرمود: هر شب .

امام صادق علیه السلام : سه وقت است كه دعا در آن اوقات مستجاب است :

1 - بعد از نماز واجب ؛

2 - هنگام آمدن باران ؛

3 - هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه معجزه اى از طرف خدا براى بندگان خود.

شرایط دعا كردن 

اول : اعتراف به گناهان ؛ دوم : شكر نعمتها؛ سوم : صلوات بر محمد و آل محمد؛ چهارم : دعا كردن و حاجت خواستن ؛ پنجم : صلوات بر محمد و آل محمد.

اگر دعایتان مستجاب شده مواظب سه حالت باشید

اول : آن كه عجب نكنى و نگویى من معلوم مى شود آدم خوبى هستم كه دعایم مستجاب شد زیرا عجب و خودپسندى باعث فساد عمل و غلبه شیطان است .

دوم : شكر و حمد خدا نمایى كه تفضل كرد بر تو به اجابت دعاى تو، بلكه مستحب است دو ركعت نماز شكر بجا آورى .

سوم : همین كه دعاى تو مستجاب شد ترك دعا نكنى و باز در خانه خدا بروى تا بیگانه نشوى و در وقت حاجت خواستن دوباره آشنا باشى .

اگر دعایتان به اجابت نرسید مواظب این سه حالت باشید

اول : آن كه مایوس نشوى از رحمت خدا، زیرا به اجابت نرسیدن دعا ممكن است به سبب گناهان تو باشد كه مانع اجابت است پس درصدد رفع آن به توبه و تعذیب نفس برآى .

دوم : ترك دعا نكن .

سوم : راضى باش به تقدیر الهى تا همان رضاى تو باعث اجابت دعایت بشود.

امام حسن علیه السلام مى فرماید: من ضامنم از براى كسى كه در قلب او چیزى خطور نكند بجز رضا و خشنودى به قضاى خدا این كه دعا كند پس مستجاب شود.

دعا كردن سه حالت دارد كه به هر حالتى كه باشد براى انسان اجر معنوى دارد

حالت اول : آن كه صلاح بنده در آن هست و به او مى رسد و مشروط به دعا نیست و در این صورت ثمره دعا تقرب بنده است به خدا.

حالت دوم : آن كه صلاح بنده در آن هست و رسیدن به آن مشروط است به دعا كردن و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یكى رسیدن به مطلوب و دیگر تقرب به خدا.

حالت سوم : آن كه صلاح بنده در آن نیست و به آن نمى رسد چه دعا بكند چه نكند و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یكى تقرب به خدا، دوم عوض آن كه در دنیا از او منع شده در آخرت به اضعاف آن به او عطا مى شود.


منبع:گنجینه های معنوی                     نویسنده:رضا جاهد

 

 

جمعه 17/8/1387 - 8:32
دعا و زیارت

نویسنده: جوانان ایران زمین


فاطمه محمدی نویسی 


در این مقاله بر آنیم که پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت و انواع آن، تربیت کودک در دیدگاه و سیره پیامبر اعظم(ص) را بررسی کنیم. 
  مقدمه 
   
  کودکان ارزشمند‌ترین و ظریف‌ترین هدیه‌ای هستند که خداوند به امانت به ما سپرده و ما را بر سرنوشت آنها حاکم کرده است و ما نیز وظیفه داریم که این بار مسئولیت را با مطلوب‌ترین روش‌ها به سر منزل مقصود برسانیم. 
  لازمه تربیت صحیح کودک، یاری گرفتن از قرآن و احادیث و رعایت موازین اسلامی است. 
  روش اسلام در تربیت کودک، محبت و پند و نصیحت توأم با مدارا و احتیاط است که باید در عین حال دلنشین و مؤثر باشد. بنابراین تنبیه و مجازات نخستین عامل تربیتی در اسلام نیست، بلکه ابزاری است که در صورت سودمند واقع نشدن رفق و محبت در ایجاد عادات خوب به کار می‌آید. در تربیت اسلامی زیاده‌روی دیده نمی‌شود و فقط از این راه می‌توان افرادی معتدل را تربیت کرد؛ به طوری که تمام قوای او اشباع و تعدیل شوند و جسم و روح و عقل، هماهنگ باشند. 
  به یاد داشته باشیم که مقوله تربیت، فارغ از جنبه روحی و نفسانی آن، جنبه بدنی و عقلی را نیز شامل می‌شود و هر گاه این سه به موازات یکدیگر و به طور صحیح تربیت شوند، قطعاً انسان توانا و مستعدی را تقدیم جامعه بشری خواهیم کرد. 
  خانواده، مدرسه و گروه‌های دینی عواملی هستند که صرف‌نظر از عوامل قهری همچون وارثت، بر روش و منش کودکان تأثیر به سزایی دارند. 
  موضوع تعلیم و تربیت و روش‌های مطلوب آن از زمان‌های بسیار دور مورد توجه بشر بوده و در تمام عصرها در زندگانی انسان اهمیت والایی داشته است. 
  علاوه بر پیامبران الهی که رسالت و مسئولیت تعلیم و تربیت جوامع بشری را عهده‌دار بوده‌اند، دانشمندان، فلاسفه و اندیشمندان هر جامعه و ملتی نیز همگام با آنان در این رهگذر می‌کوشیده‌اند. دانشمندان اسلامی نیز از آغاز قرن اول اسلامی تا کنون، به مدد قرآن و حدیث رهنمودها و تألیفات ارزشمندی از خود بر جای گذاشته‌اند که همه از آموزه‌های اسلامی الهام گرفته‌اند. 
   
  در این مقاله بر آنیم که پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت و انواع آن، تربیت کودک در دیدگاه و سیره پیامبر اعظم(ص) را بررسی کنیم. 
  View Raw Image" jQuery1171530925437="16">
  معنای تربیت 
   
  تربیت به معنای پروردن، نشو و نما دادن و زیاد کردن و از ماده «رَبَوَ» است که به معنای بالا رفتن، اوج گرفتن، افزودن و رشد کردن است. برخی گفته‌اند تربیت، از حد افراط و تفریط بیرون آوردن و به حد اعتدال سوق دادن است. 
  اما تربیت در اصطلاح، کوشش برای ایجاد دگرگونی مطلوب در فرد و به کمال رساندن تدریجی و مداوم او است. به عبارت دیگر، تربیت به فعلیت رساندن استعدادها، به کمال رساندن فرد مستعد کمال و نیز مراقبت از او در مسیر رشد و سیر او به سوی کمال است. 

  اهمیت تربیت 
  از تعریف بالا اهمیت فراوان تربیت آشکار می‌گردد؛ چون انسان، ترکیبی از استعدادها و قوای جسمی و روحی است. پیامبر گرامی اسلام در حدیثی انسان‌ها را به معادن تشبیه کرده و فرموده است: 
  «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضّه؛[1] مردم معدن‌هایی هستند همچون معادن طلا و نقره». 
  چنانچه این استعدادها به شکوفایی و فعلیت نرسد، زندگی انسان بیهوده و عبث خواهد بود و کسی که هدف مشخص و اعتقادات راسخی دارد، هرگز بدین وضع راضی نیست، بلکه همواره در مسیر کمال گام می‌نهد و هر لحظه خود را به هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس انسانی دور از تربیت، یعنی انسان دور از حیات فرهنگی و اعتقادی، دور از کمال و پیشرفت، انسان بی‌هدف و بالأخره انسانی دور از انسانیت. 
   
  عوامل مؤثر در تربیت 
  عوامل گوناگونی پیوسته در انسان و زندگانی او تأثیر می‌گذارند. مربی می‌خواهد از این عوامل در جهت مصلحت فرد بهره‌گیرد و یا احیاناً از آثار سوء آن بکاهد. این عوامل عبارت‌اند از : 
  الف) خانواده؛ ب) مدرسه؛ ج) گروهای دینی و اخلاقی؛ د) عوامل پیش بینی نشده. 
   
  الف) خانواده 
  تأثیر خانه و خانواده در فرد، نامحدود است و می‌توان گفت پایه‌های تربیتی فرد در خانه نهاده شده است؛ چون فضای خانه آرامش و نیازمندی‌های روانی او را تأمین می‌کند و فرصتی را برای ارضای تمایلات و غرایز او فراهم می‌سازد و این امور در چگونگی رشد کودک مؤثر است. خانه اساس سلامت اخلاقی کودک را بنیانگذاری می‌کند؛ زیرا او ارزش‌های اخلاقی، علاقه به راستی و درستی و تنفر از دروغ و نادرستی، گرایش به تعاون و همکاری، علاقه به همنوع و بالأخره دوست داشتن فضایل و مبارزه با رذایل را از محیط خانه فرا می‌گیرد. 
  ساختار عقلانی کودک، از طریق مسموعات (شنیدن الفاظ به کار رفته در میان افراد خانواده، داستان‌ها و ...)، خواندنی‌ها (مانند کتاب‌ها و مطبوعات و ...) و مشاهدات (مانند تلویزیون، حوادثی که در محیط خانواده رخ می‌دهد و رفتارهایی که از بزرگ‌ترها می‌بیند)، بنیان نهاده می‌شود. 
  ب) مدرسه 
  از آنجا که تمام ملت‌ها می‌کوشند کودکان خود را درست تربیت کنند و از آثار منفی محیط خانوادگی بکاهند، مدارس تأسیس شدند تا محیطی تربیتی که از یک سو مورد پذیرش اجتماع و از سوی دیگر مورد حمایت دولت‌هاست، فراهم شود. 
   
  ج) جمعیت دینی و اخلاقی 
  در عصرهای گذشته و در عصر کنونی، گروه‌هایی دینی و اخلاقی مانند واعظان به تربیت افراد می‌پرداخته‌اند و عده‌ای هم برای یاری رساندن به ملت‌ها، با برگزاری همایش‌ها، انتشار کتاب‌ها، ساخت ابزارهایی چون اسباب بازی‌ برای کودکان، تلاش کرده‌اند تا گام‌هایی را در این مسیر بردارند. 
   
  د) عوامل پیش بینی نشده 
  عوامل دیگری هم وجود دارند که پیش‌بینی نشده‌اند و ناخودآگاه در طرز رشد کودک بسیار تأثیر گذارند؛ مانند وراثت، محیط شهر و روستا، دوستان و همبازی‌ها، و هر عامل دیگری که کودک ناخواسته از آن تأثیر می‌پذیرد و اخلاق و رفتار او را دگرگون می‌سازد. 
   
  انواع تربیت 
  تربیت بر سه قسم است: 
  تربیت بدنی، تربیت عقلی، تربیت روحی. 
  1. تربیت بدنی 
  تربیت بدنی، پروراندن جسم کودک است تا او بتواند به اعمال گوناگونی بپردازد و بدنش در برابر بیماری‌ها مقاوم گردد. شنا، تیراندازی و سوارکاری بخشی از روش‌های تربیت بدنی در اسلام است که روایاتی از رسول اکرم(ص) نیز در این باره نقل شده است. هدف از این گونه تربیت، تقویت جسم و تمرین آن بر تحمل ناهمواری‌هاست. پس بهره‌برداری و تمتع از زندگی، یکی از هدف‌های تربیت بدنی در اسلام است؛ زیرا بدن ناتوان نمی‌تواند بهره خویش را از زندگانی به دست آورد. پیامبر اسلام می‌فرماید: 
  «إنّ لبدنک علیک حقّاً؛ برای بدن تو، بر تو، حقی است که باید آن را ادا کنی». 
  بر اساس این حدیث باید وسایل تغذیه و آسایش و بهداشت بدن را فراهم ساخت. اسلام ما را به بهره‌برداری از مزایای دنیا برای بدن دعوت می‌کند، اما در صدد تنظیم و تعدیل نیاز‌های آن است؛ زیرا اگر انسان بخواهد به گونه‌ای افسار گسیخته در صدد تأمین نیازهای جسم خود باشد، در هیچ حدی متوقف نمی‌شود. 
   
  2. تربیت عقلی 
  اسلام دینی فطری است و تمام قوا و نیروهای انسانی را محترم می‌شمرد و از راه صحیح و به دور از افراط و تفریط، آنها را پرورش می‌دهد. به همین جهت، عقل را نیرویی با ارزش معرفی و آن را در راه خیر و نیکی تربیت می‌کند. اسلام عقل بشر را به بهره‌برداری از نیروهای مادی و به کارگیری آنها برای زندگانی متوجه می‌سازد. قرآن کریم می‌فرماید: 
  (فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِن رِزْقِهِ[2])؛ «در اطراف زمین بگردید و از روزی خدا بخورید». 
   
  (وَلَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الأرْضِ وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ [3])؛ «ما به شما در زمین، قدرت و توانایی دادیم و در آن، وسایل زندگی شما را فراهم ساختیم». 
  اما از سوی دیگر، اسلام روح بشر را به ارتباط با خدا و ترس از او متوجه می‌گرداند. به همین جهت، انسان با استفاده از نیروی عقل شیفته و فریفته آن نمی‌شود و این تصور در او به وجود نمی‌آید که عقل عصاره زندگی و تنها گوهر حیات است. از این رو، مسلمان در سایه تعالیم اسلام زندگی می‌کند، از این نیرو ـ در حالی که زمام آن در دست وحی است ـ بهره‌مند می‌شود. 
  اسلام واقعیت زندگی زمینی بشر را فراموش نکرده است و تاریخ گواه است که مسلمانان تا چه پایه در امور مادی ترقی کردند. ولی پیشرفت مادی، آنها را فریب نداد و هرگز آنها را از انسانیت خارج نکرد و این نکته یگانه امتیازی است که میان روش تربیتی اسلام و دیگر روش‌ها وجود دارد. 
  در اسلام پیوند میان انسان و خدا، بر اساس محبت و مودت و امید است؛ علاقه‌ای ناگسستنی که عقل و روح را به هم مربوط می‌سازد. به همین جهت، عقل در تعالیم اسلامی دستخوش انحراف و گمراهی نمی‌گردد و هرگز از طریق خیر منحرف نمی‌شود و از معلومات و اکتشافات در راه شر بهره‌برداری نمی‌کند. 
  میان روح و ماده پیوندی وجود دارد که در نتیجه آن انسان اسیر ماده نمی‌شود و ظواهر دنیوی هرگز نمی‌توانند او را مغلوب کنند؛ بلکه انسان در سایه چنین تربیتی در همه حال به یاد خداست و همواره از او استمداد می‌جوید. از این رو، در تعالیم اسلامی انسان عنصری فعال و مؤثر در ماده است، نه آنکه او تحت تأثیر آن قرار گیرد. 
  3. تربیت روحی 
  اسلام عنایت خاصی به پرورش روح دارد؛ چون مرکز و کانون شخصیت انسان را تشکیل می‌دهد و بدون تردید این نیروی مجهول، بزرگ‌ترین نیرو در وجود و هستی است؛ چون نیروی جسمی بشر به امور مادی و محسوسات و نیروی عقل به معقولات و زمان، مکان و آغاز و انجام، و بالأخره به فنا و نابودی محدود است، ولی نیروی روح نامحدود است و دستخوش دگرگونی‌های زمان و مکان نمی‌شود و بی‌آغاز و انجام و فناناپذیر است. 
  روش اسلام در پرورش روح این است که پیوستگی خلل ناپذیری را میان آن و خدا در تفکر و شعور و عمل انسانی در هر لحظه و هر جا ایجاد کند و بدین منظور، از راه‌های مختلف بهره‌ می‌گیرد. 
  اولاً، قلب انسانی را در برابر قدرت خداوند حساس و بیدار می‌کند. وقتی قلب انسان در برابر خدا حساس گشت، روح او در جامعه به راه مستقیم هدایت می‌شود و افراد جامعه دور از هر گونه جرم و پلیدی‌ها زندگانی می‌کنند. این گونه تربیت، نتایج فراوانی برای افراد جامعه دارد؛ از جمله اینکه عادت به محبت و علاقه را در بشر به وجود می‌آورد؛ چون نفس انسان نیز مانند جسم بر اثر تراکم سموم در آن، مسموم می‌شود و هیچ عاملی مانند محبت نمی‌تواند این سموم را برطرف سازد. 
  روح در آیین اسلامی به گونه‌ای تربیت می‌شود که به هر چیزی محبت بورزد، به ویژه محبت میان افراد بشری که بخشی از منظور نهایی تربیت اسلامی است. 
   
  انواع تربیت در سیره پیامبر اکرم(ص) 
  پیامبر گرامی اسلام، شخصیت ممتاز و یگانه و استثنایی است که عالم انسانیت به خود دیده است. او حتی پیش از بعثت، انسانی امین، صادق، صاحب درایت و به دور از خرافات بود. نهضتی را که آن حضرت بلافاصله پس از رسالت آغاز کرد، آن چنان اصیل و استوار بود که به سرعت به حکومت قدرتمندی تبدیل شد و در برابر حکومت روم و ایران آن روز قرار گرفت. بدیهی است 23 سال دوران بعثت در محاسبه با زمان پدید آمدن سایر تحولات تاریخی، چندان طولانی نیست. با این حال، آن نهضت چنان ریشه‌دار بود که تا به امروز بر جای مانده است و حدود یک چهارم مردم روی زمین پیرو مکتب او هستند. 
  تربیت را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد: 
   
  1. تربیت تکوینی 
  تربیت تکوینی یعنی افاضه وجود به تمام ماهیات ممکن و آنها را از طریق اسباب و مقدماتی که به آنها احتیاج دارند، از مرتبه قابلیت به مقام فاعلیت رساندن که این نوع تربیت مربوط به تمام موجودات از جمله انسان است. 
  خداوند متعال در انسان وسایل رشد مادی و معنوی را قرار داد و همه را با فطرت الهی خلق کرد و این معلم یا والدین یا خود انسان است که این فطرت را آلوده می‌کند. 
   
  2. تربیت تشریعی 
  عبارت است از تکمیل نفوس انسانی از طریق معارف حق و صفات پسندیده و اعمال شایسته که موجب سعادت اخروی و دنیوی است. همه مردم می‌توانند بنده شایسته خدا باشند، ولی باید بدین منظور تربیت شوند. خداوند معارف حق را با وحی به پیامبر اکرم(ص) القا کرد و برای تربیت و تکمیل نفوس او را به ابلاغ این حقایق مأمور ساخت. تربیت تشریعی به وسیله کتاب خدا و پیامبر و ائمه اطهار انجام می‌گیرد. 
  پیامبران برای تربیت انسان مبعوث شده‌اند و امامان نیز همین راه را ادامه می‌دهند. پیامبران و امامان می‌گویند با نفس خود به مبارزه برخیزید و به عبارت دیگر خود را تربیت کنید. انسان وقتی تکامل می‌یابد که نفس خود را تربیت و به رهنمودهای پیامبر و امامان عمل کند. 

  لزوم تربیت کودک در خردسالی 
  کودک در خردسالی تربیت پذیری بیشتری دارد؛ زیرا در این سن، او به راحتی و آسانی فرمانبردای می‌کند و سریع‌تر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و هنوز در او عاداتی که مانع اطاعت او باشد، به وجود نیامده است و نیز اراده‌ای قوی ندارد تا او را از اطاعت باز دارد. بنابراین اگر کودک خردسال به امری عادت کند، چه خوب چه بد، این عادت به آسانی تغییر نمی‌یابد. اگر او به روش‌های نیکو و رفتارهای خوب، انس و عادت پیدا کند، این عادت در او مستمر و بلکه رو به شدت و افزایش خواهد بود و اگر در این دوره او را به حال خود رها کنند و یا او را به بی‌بند و باری در اموری که طبیعت و سرشت او اقتضای آن را ندارد، عادت دهند و سپس شروع به تربیت و تهذیب او کنند، پس از اینکه این عادات در او راسخ گشت، تغییر آنها در او برای مربی دشوار خواهد بود. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: 
  (وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ([4]؛ «هر گاه برگردانده می‌شدند به آنچه از آن نهی شدند، دوباره به آن دچار می‌گشتند». 
  از این آیه چنین استفاده می‌شود که باید از راه تعلیم و تلقین، افراد را به فضیلت عادت دهیم. بزرگ‌ترین اشتباه آن است که برخی می‌گویند باید کودکان را به حال خود واگذاشت تا آنها آزادانه و بی‌هیچ قید و بندی پرورش یابند. 
   
  کسی که در دوران کودکی آزادانه از تمایلات خود پیروی می‌کرده، در دوران رشد و بزرگسالی نمی‌تواند تمایلات خود را تعدیل و تنظیم کند؛ زیرا عاداتی که در دوران کودکی داشته، به صورت ملکه راسخ و پایدار در آمده است. به همین دلیل است که آنچه انسان در دوران خردسالی فرا می‌گیرد، همچون نقشی می‌ماند که در سنگ ایجاد شده و به آسانی محو نمی‌شود. 
   
  اسلام برای ساختن شخصیت انسانی، به مربیان امر کرده تا به کودکان محبت بورزند؛ چنان که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «به کودکان محبت بورزید و به آنها ترحم کنید. وقتی به آنان وعده دادید، وفا کنید؛ زیرا آنها جز اینکه شما را روزی دهنده خود می‌بینند، تصور دیگری ندارند». 
   
  پیامبر اعظم(ص) در این حدیث حقوق کودکان را در محبت و ترحم به آنها خلاصه فرموده است. ترحم به هر فردی، متضمن اجرای تمام حقوق و مزایا درباره او است. اسلام برای آنکه توجه مردم را به کودک جلب کند، سختی و مجاهدت مربیان در راه تربیت و رفاه و آسایش و تأمین حوایج کودکانشان را عباد و جهاد در راه خدا می‌داند. از امام رضا(علیه السلام) روایت شده که مردی به حضور پیامبر اسلام(ص) رسید و عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ فرمود: اسم و ادب او را نیکو گردانی و او را در جای شایسته خویش قرار دهی.[5] 
  تلطیف رفتار کودک و تنظیم آن 
  آزادی دادن به کودک خردسال و تأیید آمریت کودکانه او و اعطای مجال انتقاد به وی معنایش این نیست که او را به اصطلاح لوس و خودکامه بار بیاوریم، بلکه موظفیم بلافاصله پس از هفت سالگی، او را تحت مراقبت قرار دهیم تا رفتار آزادانه و خودسرانه او در مجرای صحیح و معقول و سنجیده‌ای قرار گیرد و تحرک‌های او سازمان یابد. 
  فقط در زمانی که مربی از روش محبت و دوستی اثری مشاهده نکند، ناگزیر شدت عمل نشان می‌دهد، ولی این شدت عمل از نظر اسلام چنان است که به سلامتی کودک صدمه‌ای نمی‌زند. 
  پیامبر اسلام در تربیت فرزندان خود، هرگز به تنبیه بدنی متوسل نشد و از هیچ عاملی جز لطف و محبت و مهر و عاطفه بهره نگرفت. 
   
  همبستگی ایمان و امانت‌داری 
  پیامبر اکرم(ص) فرمود: 
  «لا إیمان لمن لا أمانة له؛ آن که امانت‌دار نیست، ایمان ندارد». 
  مربیان و معلمان باید بدانند که اولیا، فرزندان خود را به امانت به آنان سپرده‌اند و هدف آنان نگه داشتن جسم فرزندانشان نیست، بلکه مقصود تربیت و پرورش همه جانبه آنان است. تربیت صحیح ایجاب می‌کند که کودکان را آن چنان که هستند، پرورش دهند، نه آن گونه که خود تمایل دارند. برخی از پدران و مادران در این راه دچار اشتباه می‌شوند و با دست‌کاری در زمینه‌های فطری کودکان، آن را تغییر می‌دهند که این خیانت، بزرگ و نابخشودنی است. 
  فراموش نکنیم که رسول خدا(ص) فرمود: هر کودکی با زمینه‌ای فطری و خداداد متولد می‌شود و این پدران و مادران و مربیان هستند که آنان را در مسیر‌های خاص دینی و تربیتی قرار می‌هند: 
  «کل مولود یولد علی الفطرة إلاّ أنّ أبواه یُهوّدانه أو یُمجّسانه[6]؛ هر کودکی با فطرت سالم آفریده می‌شود و این پدران و مادران هستند که آنان را یهودی یا نصرانی یا مجوسی می‌گردانند». 
  آری، پدر و مادر نقش مهمی در خوشبختی‌ها و بدبختی‌های فرزندانشان دارند. آنان هستند که فرزند خود را در مسیر سعادت یا بدبختی قرار می‌دهند. این تأثیرگذاری به اندازه‌ای است که از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: «السعید من سعد فی بطن أمّه و الشقّی فی بطن أمّه؛[7] دل مادر زمینه‌ساز سعادت یا شقاوت بچه است». 
  بنابراین امانت بودن فرزندان به این معنا نیست که فقط به بهداشت و تغذیه جسمانی آنان بپردازیم. به علاوه، باید بدانیم که کودکان معصوم ما با زمینه‌ای فطری و سالم به دست ما سپرده شده‌اند و ما باید در این فطرت خیانت نکنیم. 
   
  پی‌نوشت‌ها: 
  1 . فروع کافی، ج8، ص177،ح197. 
  2 . ملک/15. 
  3 . اعراف/10. 
  4 . انعام/28. 
  5 . محجة البیضاء، ج2، ص237. 
  6 . بحار الانوار، ج2، ص88. 
  7 . تفسیر روح البیان، ج1، ص104؛ کنزالعمال، خبر490. 
 
منبع : فصلنامه کوثر

 

 

پنج شنبه 16/8/1387 - 9:10
موبایل

سلام دوستان عزیزم . امروز قصد دارم ساختن کد جاوا اسکریپ لینک باکس رو برای دوستان بلاگفایی آموزش بدم .
برای مشاهده آموزش در ۵ مرحله به ادامه مطلب بروید…


۱/ ابتدا یک Notepad باز کنید . بعد کد زیر رو در نوت پدی که باز کردید کپی کنید :

<!–
document.write(’<head><meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″></head><iframe name=”Link Box” src=” آدرس لینک باکس شما ” width=”500″ height=”400″ scrolling=”yes” marginwidth=”1″ marginheight=”1″ border=”1″ frameborder=”1″></iframe></center>’)
//–>


2. بعد به جای “ آدرس لینک باکس شما ” آدرس لینک باکس خود رو کامل همراه http:// وارد کنید .

۳/ حالا باید Notepade خود رو با پسوند جاوا اسکریپت ( js. ) ذخیره کنید مشابه عکس :

برای مشاهده با سایز بزرگتر روی عکس کلیک کنید.


۴/ حالا شما فایل جاوا اسکریپ رو ساخته اید و الان باید اون فایل رو در هاست خودتون یا فضا های رایگان مثل پرشین گیگ یا پارسا اسپیس آپلود کنید. 5. وقتی آپلود کردید شما باید لینک فایل جاوا اسکریپت رو جای ” http://Address file.js ” در کد زیر قرار دهید : 

<SCRIPT language=javascript
src=”http://Address file.js”></SCRIPT>



 حالا شما برای لینک باکس خود یک کد جاوا اسکریپت دارید…

 

پنج شنبه 18/7/1387 - 9:2
موبایل
با استفاده از سیستم پیام کوتاه (SMS) سازمان هواشناسی کشور می توانید از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرها و پیش بینی 24 ساعته مراکز استانهای کشور مطلع شوید. جهت برنامه ریزی دقیق‌تر سفرهای نوروزی و دریافت آخرین وضعیت آب و هوایی شهرها پیغام خود را شامل پیش شماره تلفن شهر مورد نظر به وسیله تلفن همراه به شماره تلفن 3055005– 0912یا 1000305ارسال نمایید و منتظر دریافت پاسخ بمانید. جهت اطلاع از پیش بینی 24 ساعته وضعیت آب و هوایی مراکز استان‌های کشور پیغام خود را شامل پیش شماره تلفن شهر مورد نظر بدون 0 به شماره تلفن هایی که در بالا ذکر شد ارسال نمایید. در فاصله چند ثانیه اطلاعات مورد نظر از طریق SMS به اطلاع شما خواهد رسید.

مثال : برای دریافت آخرین وضعیت آب و هوایی شهر تهران 021 و برای اطلاع از پیش بینی 24 ساعته 21 را بایستی به شماره تلفن 3055005– 0912یا 1000305ار سال نمایید.

منبع : سایت سازمان هواشناسی
لطفا از وبلاگ من بازدید فرماییدwww.Alireza-1387.persianblog.ir
مقاله های تحقیقاتی,موبایل و ایکس باکس رایگان(100%تضمینی) دانلود نرم افزار موبایل,تم, رینگتون ,عکس پس زمینه,والپیپرو...
يکشنبه 27/5/1387 - 17:36
موبایل


با سلام با توجه به اینکه خیلی از دوستان تمایل دارند بوسیله sms و با این سیم کارت ها و سرویس های معمولی عکس رنگی بفرستند در اینجا میخوام ترفندی رو بگم که همه عزیزان بتونند به این خواسته خودشون برسن. فقط دو نکته: 1- البته من این کار رو روی گوشیهای نوکیا سری 60 امتحان کردم و کاملا جواب داد... 2- اینو هم بگم که ارسال این sms برابر با 18 sms معمولیه.. حالا روش کار : 1) ابتدا به قسمت Contact رفته و یک Contact جدید با هر اسمی که دوست دارین (ترجیحا کوتاه باشه) بدون شماره بسازین (از صفحه ویرایش اسم و فامیل و شماره و... بیرون نرین) ۲) بعد از انتخاب اسم Options رو بزنید و از اونجا Add Thumbnail رو انتخاب کنین (دقت کنید که عکسی رو می خواین بفرستین به عنوان Thumbnail انتخاب کنین). ۳) وقتی Contact مورد نظر رو ساختین بیاین رو صفحه اصلی Contact (جایی که اسم هارو مینویسه) و اسمی رو که ساختین پیدا کنین ۴) روی اسم یا همون Contact که ساختین Options رو بزنین و از اونجا Send==> Via Text Message رو انتخاب کنین حالا همون صفحه ای که همیشه اس ام اس هاتون رو اونجا مینویسین باز میشه و اگر به بالای همون صفحه نگاه کنید عکسی رو که به عنوان Thumbnail انتخاب کردین می بینین. حالا می تونید اس ام اس رو به هر کس که می خواین بفرستین و اون هم عکس رو به همون صورت که شما می بینید دریافت کنه. فکر کنم دوستان این کار رو بپسندن و با توجه به اینکه تعداد sms بالایی رو میگیره ولی گاهی می ارزه.
يکشنبه 27/5/1387 - 17:36
موبایل

در صورتی که شما نیز از سیم کارتهای دائمی و اعتباری ایرانسل بهره میبرید ، به جدیدترین سرویس ارائه شده توسط این شرکت یعنی GPRS توجه داشته اید. شما از طریق این سرویس میتوانید از طریق گوشی خود به اینترنت متصل شده و به سادگی در اینترنت به گشت و گذار مشغول شوید. این سرویس از تاریخ 10 اسفند الی 15 فروردین 86 رایگان در اختیار دارندگان این نوع سیم کارت است. اما ممکن است بنا به هر دلیلی این سرویس بر روی گوشی شما فعال نشده باشد. در این ترفند قصد داریم آموزش تنظیم دستی فعال سازی سرویس GPRS را بر روی گوشی های Motorola , Sony Erricson , Nokia به شکل قدم به قدم مطرح کنیم.


پیش از هر کاری یقین حاصل نمایید که گوشی شما سرویس GPRS را ساپورت میکند. برای اطلاع از لیست این گوشی ها میتوانید به http://www.tarfandestan.com/ftopict-6785.html بروید.

نوکیا
به مسیر زیر بروید:
Menu > (Tools) > Setting > Conections > Access Points > New Access Point
حال در فیلدهای مربوطه عبارت های زیر را جایگزین کنید:
Connection Name : Irancell - Tarfandestan.com
Access Point Name : GPRS
Home page: www.Tarfandestan.com
Authentication type : Normal
اجازه دهید سایر موارد به شکل پیش فرض بافی بمانند.
اکنون برنامه مروگرتان را (Services یا Web) از داخل Menu اجرا نمایید. اکنون آدرس www.Tarfandestan.com را وارد نمایید و Go را بزنید. اکنون از شما سوالی میشود ، Yes را زده و سپس از میان Connection ها ، Irancell - Tarfandestan.com را انتخاب نمایید. حالا میتوانید به گشت و گذار در اینترنت بپردازید!

سونی اریکسون
به مسیر زیر بروید:
Menu > Settings > Connectivity > Data Comm
سپس یک Account جدید از نوع GPRS بسازید.
اکنون نام آن را Irancell - Tarfandestan.com قرار دهید.
در ادامه GPRS APN را به نام GPRS نام گذاری کنید.
اکنون دکمه Save را بزنید تا اطلاعات ذخیره شود.
به صفحه Data comm. باز گردید. کانکشنی که ایجاد کردید را انتخاب کنید تا دایره کناری آن تو پر شود.
اکنون مجدد به صفحه Settings برگردید. اکنون به Internet Settings بروید.
یک تنظیم جدید ایجاد کنید و نام آن را Tarfandestan قرار دهید و OK را انتخاب کنید.
اکنون از قسمت Account نام اشتراکی که ساخته اید را انتخاب کنید و آن را Save کنید.
مجدد در صفحه Internet Settings تنظیمی که ساخته اید را انتخاب کنید تا دایره کناری آن تو پر شود.
کار تنظیمات تمام است. حال از طریق Menu ، به Internet بروید.
برای وارد نمودن آدرس دکمه More را بزنید سپس Enter URL را انتخاب کنید.

Motorola
به مسیر زیر بروید:
Menu > WebAccess >Web Sessions > (Press Menu) >New
منظور از Press Menu فشردن دکمه Menu است.
اکنون در هر یک از فیلدهای زیر عبارت های زیر را جایگزین کنید:
Name : Irancell - Tarfandestan.com
Homapage : www.Tarfandestan.com
GPRS APN : GPRS
سایر موارد را به حالت پیش فرض نگاه دارید.
اکنون دکمه Done را انتخاب کنید تا تنظیمات ذخیره گردد.
حال به صفحه اتصالات بازگردید. اکنون Irancell - Tarfandestan.com را پیدا کنید و دکمه Lunch را بزنید و شکیبا باشید تا صفحه پیش فرض بازشود.
برای وارد نمودن آدرس دکمه Menu را فشار دهید و Go to URL را انتخاب کرده و آدرس را وارد کنید و نهایتأ دکمه OK را بزنید.

نکته مهم:
دقت کنید در اکثر سیم کارتهای ایرانسل این اتفاق به شکل اتوماتیک رخ میدهد. بنا به هر دلیلی دچار مشکل شدید از تنظیمات دستی فوق بهره ببرید.

منیع: ترفندستان دات كام

 

يکشنبه 27/5/1387 - 17:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته