تبیان، دستیار زندگی
چی" فیلم من پاسخی به "آژانس شیشه‌ای" نیست سعید سهیلی، کارگردان "سنگ، کاغذ، قیچی"، اثر خود را پاسخی به فیلم "آژانس شیشه‌ای" نمی‌داند و بر این اعتقاد است که هیچ فیلمی پاسخی برای فیلم دیگر نیست و هر فیلم برای خود مستقل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مطبوعاتی "سنگ، کاغذ، قیچی"


فیلم من پاسخی به "آژانس شیشه‌ای" نیست

سعید سهیلی، کارگردان "سنگ، کاغذ، قیچی"، اثر خود را پاسخی به فیلم "آژانس شیشه‌ای" نمی‌داند و بر این اعتقاد است که هیچ فیلمی پاسخی برای فیلم دیگر نیست و هر فیلم برای خود مستقل است.

در نشست نقد این فیلم علاوه بر سهیلی، امین حیایی و نیلوفر خوش خلق بازیگران، حمید اعتباریان تهیه کننده، حسن ایوبی تدوینگر، ستار اورکی آهنگساز و علیرضا زرین دست فیلمبردار اثر در سینما فلسطین حضور داشتند و به پرسش های نمایندگان رسانه های گروهی جواب دادند.

در ابتدای جلسه سهیلی درباره شکل گیری ایده اولیه فیلم گفت: "طرح این اثر برمی گردد به سکانسی در فیلم "شب برهنه" که در آسایشگاه جانبازان با تعدادی از این عزیزان رو به رو شدم. من در این فضا با غربت و درد و رنجی رو به رو شدم که موجب شد ایده این فیلم در ذهن من شکل بگیرد. البته حدود چند وقت بعد فیلمنامه را نوشتم و پس از چندین بار بازنویسی به این شکلی رسیدم که امروز شما ملاحظه کردید."

سهیلی درباره موضوع های سیاسی که در فیلم مطرح شده، توضیح داد: "فیلم به نظر من به اندازه کافی حرف های سیاسی داشت. من همیشه صراحت لهجه دارم و فکر می کنم اگر بخواهم اینجا هم این موضوع و بحث های سیاسی را ادامه دهم، بحث به جاهای دیگری کشیده می شود. البته اعتقاد دارم اگر "جهان" و "مملی" دو کاراکتر اصلی من در فیلم حضور دارند، نمادی از جوانان جامعه هستند. اینها همان جوانانی هستند که روزی برای دفاع از کشور خود جنگیدند، حالا نیز برای دفاع از بی عدالتی ها مبارزه می کنند."

اعتباریان درباره شرایط تولید فیلم اعلام کرد: "من برای اینکه تولید فیلمی را شروع کنم، ابتدا برایم فیلمنامه از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از خواندن فیلمنامه احساس کردم که این کار فکر جدیدی دارد. به همین دلیل ساخت آن را در دست گرفتم. در ابتدای کار با فارابی شریک بودیم. ولی پس از مدتی که از شروع کار گذشت، متوجه شدم کار هزینه بالایی دارد، اما به هر حال با کمک گروه توانستیم کار را به پایان برسانیم."

وی درباره صحنه های تصادف و جلوه های ویژه حرکتی فیلم توضیح داد: "این صحنه ها کاملا واقعی بودند. ما چند هفته متوالی روی این صحنه ها کار کردیم و برای آن زحمات زیادی کشیده ایم. فکر می کنم این اثر جزو کارهایی باشد که در سینما برای آن هزینه شده است."

حیایی، ایفاگر نقش "جهان" در این فیلم، درباره این کاراکتر عنوان کرد: "من در فیلم های "براده های خورشید" و "گارد ویژه" نیز چنین نقش هایی را ایفا کردم، اما به دلایلی این فیلم ها دیده نشدند. به همین خاطر با نقش هایی در این ژانر از گذشته نزدیکی داشتم. البته نقش جهانی کاراکتری نبود که بخواهم برای آن شخصیت پردازی کنم. به نظر من این جوان نیز همانند جوانان امروزی بود که زمانه و شرایط جامعه این وضعیت را برایش به وجود آورده بود."

زرین دست درباره استفاده از ابزار فیلمبرداری خود در این فیلم گفت: "من طبق معمول و همانند اغلب فیلم هایی که تاکنون کار کرده ام از این ابزار استفاده می کنم. البته این موضوع بیشتر به فیلمنامه و فیلمی بستگی دارد که کار می کنم. هر چند ما در این فیلم امکانات خوب و کافی داشتیم."

اورکی درباره موسیقی به کار گرفته شده در این پروژه سینمایی یادآور شد: "من سعی کردم خود را بیشتر در قالب تصویر بگنجانم. البته ایوبی تدوینگر فیلم برای اینکه بتوانم به قالب کلی اثر برسم، بسیار کمک کرد. فیلم تکنیک خاصی داشت و به نوعی نخستین تجربه من در این ژانر به شمار می رود."

قلمفرسایی درباره طراحی سکانس های مختلف فیلم بیان کرد: "این طراحی ها بر اساس هماهنگی های من، سهیلی و زرین دست طراحی و ارایه می شد. البته فضای این فیلم یک فضای واقعگرایانه بود که باید قوانین این فضا در فیلم رعایت می شد. ما خیلی دکور داشتیم. البته این موضوع اقتضای خود فیلمنامه بود."

منبع : مهر