تبیان، دستیار زندگی
پیامبر صلی الله علیه و آله می دانستند چه کسانی پس از او در امت فتنه گری می کنند و در خطبه ی غدیر اگر می خواستند آنها را معرفی می فرمودند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر صلی الله علیه و آله منافقان را می شناخت!

غدیر

مقدمه

در راستای تبیین برخی از مفاهیم در خطبه ی شریف غدیر و پس از بیان موضوعات توحید و نبوت در ادامه به بررسی مهمترین موضوع مورد بحث در این خطبه می پردازیم و آن نیست جز موضوع امامت که بدون آن رسالت نبوی کامل نمی شد! همان موضوعی که بهانه ی غدیر بود و بهانه ی خطبه ی غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

در آن روز بزرگ!

موضوع چه بود؟!

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وادی غدیر اجتماع عظیم مسلمانان را در پیش روی خویش دارند و بیان می دارند که وحی را دریافت نموده اند و می خواهند آن را به مردم ابلاغ فرمایند:فأوحی الیّ: (بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها الرّسول بلّغ ما انزل إلیک من ربّک و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس) (مائده/67)ا ی مردم در ابلاغ آنچه بر من وحی شده کوتاهی نکرده ام و برای شما سبب نزول این آیه را بیان می نمایم.

خود پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمودند:برای آنکه می دانم پرهیزگاران کم هستند و منافقان بسیارند و فسادانگیزان گنه کار که به اسلام حیله و استهزاء می کنند بی شمارند و خداوند تبارک و تعالی در قرآن آنها را معرفی می فرماید که «آنچه با زبان می گویند به آن ایمان ندارند و گمان می کنند که این کار کوچکی است در حالی که در پیشگاه خداوند بسیار بزرگ می باشد

جبرئیل 3 بار آمد!

إنّ جبرئیل علیه السلام هبط إلیّ مراراً ثلاثاً یأمرنی عن السّلام ربّی و هوالسّلام أن أقوم فی هذاالمشهد. جبرئیل علیه السلام سه بار بر من نازل شد و سلام پروردگار را به من ابلاغ نمود و پروردگار نامش سلام است و مرا مأمور نمود که در این محل قیام کنم و آنچه را وحی شده به شما ابلاغ نمایم.

غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این خطبه تصریح می فرمایند که از جبرئیل خواستند که خداوند ایشان را از بیان این موضوع معاف فرمایند! به راستی چرا پیامبر صلی الله علیه و آله

چنین درخواستی دارند؟! ...

و سألت جبرئیل علیه السلام أن یستعفی لی عن تبلیغ ذلک إلیکم أیّها النّاس؛ ای مردم من از جبرئیل علیه السلام درخواست نمودم که خداوند مرا از ابلاغ این امر معاف فرماید!

خود حضرت صلی الله علیه وآله در ادامه توضیح این درخواست را می فرمایند:

«لعلمی بقله المتّقین و کثره المنافقین و إدغال الاثمین و حیل المستهزئین بالاسلام الذین وصفم الله تعالی فی کتابه بأنّهم: (یقولون بالسنتهم مالیس فی قلوبهم و یحسبونه هیّتاً و هو عندالله عظیم) و کثره أذاهم لی غیر مرّه حتی تمّونی اذناً و زعموا أنّی کذلک لکثره ملازمیه إیّای و إقبالی علیه. حتّی انزل الله عزّ و جلّ فی ذلک: (و فهم الذین یؤذون النبی و یقولون هو اذن مل اذن خیر لکم یؤمن بالله و یؤمن للمومنین)»؛ برای آنکه می دانم پرهیزگاران کم هستند و منافقان بسیارند و فسادانگیزان گنه کار که به اسلام حیله و استهزاء می کنند بی شمارند و خداوند تبارک و تعالی در قرآن آنها را معرفی می فرماید که «آنچه با زبان می گویند به آن ایمان ندارند و گمان می کنند که این کار کوچکی است در حالی که در پیشگاه خداوند بسیار بزرگ می باشد.» (اشاره به آیه ی 11 سوره ی فتح و آیه ی 15 سوره ی نور)

غدیر

از کفر تا نفاق!

آنها مرا اذیت بسیار کردند و به من نسبت دادند که به هر سخن گوش می دهم و آن را قبول می نمایم و گمان کردند چنین هستم، برای آنکه با علی علیه السلام ملازم بودم و به او عنایت داشتم تا اینکه خداوند عزّوجلّ در پاسخ آنها وحی نازل فرمود و چنین فرمود: «از ایشان کسانی هستند که پیامبر را می آزارند و می گویند او گوش شده بگو گوش دادن پیامبر به صحبت دیگران خیر شماست زیرا او ایمان به خدا دارد و گفته های مؤمنان را تصدیق می نماید.» (توبه/61)

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله واقعیت بسیار مهمی را در این خطبه بیان می فرمایند. عذر پیامبر از عدم بیان امامت علی بن ابیطالب علیه السلام چیزی نبود جز کم ظرفیتی مخاطبان پیامبر صلی الله علیه وآله و عناد و دشمنی آنها با دستورات الهی! پیامبر می دانستند که پرهیزگاران کم هستند و منافقان بسیارند. جالب توجه آن است که به فرموده ی نبی گرامی اسلام صلی الله علیه وآله این منافقان همانهایی هستند که ریشه در کفر جاهلیت هم دارند! کسانی که در ابتدای بعثت پیامبر را استهزا می نمودند و پس از توسعه ی اسلام از سر اجبار به ظاهر اسلام آوردند و به درجه ی منافقان ارتقا نمودند!!! آنها همان هایی هستند که از همان ابتدا با علی علیه السلام و فضایل او سر ستیز و مبارزه داشتند و اکنون در لباس نفاق هم قلبهایشان آکنده از غیض و نفرت نسبت به اوست! پیامبر صلی الله علیه وآله با چنین مردمی چه بگوید از علی علیه السلام ؟! آیا آنها ظرفیت دارند؟! ...

می خواستم معرفی می نمودم!

این منافقان امروز و کفّار دیروز، دشمنان ستیزه جوی فردا در مقابل علی علیه السلام و همه ی اسلامند  پیامبر آنها را به اسم می شناسد: و لوشئت أن اسمی بأسمائهم لسمیَّت و أن او می الیهم بأعیانهم لأومیت و أن ادلّ علیم لدللت؛ اگر بخواهم نام آنها را بیان نمایم، بیان می نمودم و اگر می خواستم آنها را معرفی کنم معرفی می کردم و اگر می خواستم آنها را نشان دهم، نشان می دادم!

بزرگواری پیامبر صلی الله علیه وآله!

ای پیامبر رحمت! ای کاش فتنه گران را معرفی می نمودی! اما چه کنیم که بزرگواری و رحمت تو بر غضبت همواره پیشی گرفته است و تو پیامبر رحمت و مهربانی هستی حتی بر منافقان کوردل! و البته تاریخ خود گواهی پیامبر در قلّت متّقین و کثرت منافقان و کافران را نشان داد! هنوز بدن پیامبر صلی الله علیه وآله به خاک سپرده نشده بود که داستان سقیفه مهر تأیید سخنان پیامبر در غدیر شد!!

اگر می خواستم آنها را معرفی کنم معرفی می کردمو لکنّی والله فی امورهم قد تکرمت و کلّ ذلک لایرضی الله منّی إلا أن ابلغ ما انزل إلیّ: به خدا سوگند درباره ی آنها بزرگواری می کنم و آنها را رسوا نمی نمایم و با همه ی این گذشتها خداوند از من راضی نمی شود مگر آنچه را وحی فرموده ابلاغ نمایم.

و این نشانه ی موحد بودن و توحید است! اگر پیامبر صلی الله علیه وآله از ابتدای خطبه ی غدیر از توحید و نبوت گفت بی دلیل نبود، امامت خط ممتدی در ادامه ی همان مسیر است که باید طی شود تا اسلام واقعی بدست آید! پاسخ تاریخ چه خواهد بود که خط توحید را از امامت جدا کردند؟! ...

و پیامبر صلی الله علیه وآله ابلاغ فرمود ...

ای مردم، آگاه باشید که خداوند علی علیه السلام  را سرپرست و پیشوا بر شما قرار داده و به سمت منصوب نموده و اطاعت او را بر مهاجر و انصار و همه ی مردم واجب فرموده است، شهری و بیابانی، عجم و عرب، بنده و آزاد، کوچک و بزرگ، سفید و سیاه هر که خدا را می پرستد باید فرمان علی علیه السلام  را اطاعت کند و گفتار او را تصدیق نماید و امر او را انجام دهد؛ فاعلموا معاشر الناس، إنّ الله قد نصبه لکم ولیاً و اماماً، مفترضاً طاعته علی المهاجرین و الانصار و علی التّابعین لهم باحسان و علی البادی و الحاضر و علی الاعجمّی و العربیّ و الحرّ و المملوک و الصّغیر و الکبیر و علی الابیض و الاسود و علی کل موحد ماض حکمه جایز قوله نافذ امره.

دیگر با گفتار پیامبر صلی الله علیه وآله کسی از قلم نمی افتد: مهاجر و انصار و تابعین آنها تا روز قیامت از هر رنگ و نژادی با هر پیشینه و پسینه ای باید از علی علیه السلام  پس از پیامبر صلی الله علیه وآله اطاعت نمایند!

و این نشانه ی موحد بودن و توحید است! اگر پیامبر صلی الله علیه وآله از ابتدای خطبه ی غدیر از توحید و نبوت گفت بی دلیل نبود، امامت خط ممتدی در ادامه ی همان مسیر است که باید طی شود تا اسلام واقعی بدست آید! پاسخ تاریخ چه خواهد بود که خط توحید را از امامت جدا کردند؟! ...

سخن پایانی ...

ای نبی رحمت! ای پیامبر مهربانی! امروز پس از قرن ها همچنان ندای روح بخش از غدیر به گوش می رسد که اطاعت از علی علیه السلام بر همگان واجب است و خدا کند که ما در مسیر باشیم. آمین ...

ن.  رادفر

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع و مآخذ

1-خطبه ی غدیر- گردآورنده: رکنی

2-تفسیر المیزان- علامه ی طباطبایی

3-اسرار آل محمد صلی الله علیه وآله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.