بسیاری تصور میکنند سزای دزد، بریدن دست اوست. آنگاه این حکم را برای کسی که با حیله و سندسازی، ارقام کلان از داراییهای عمومی را به یغما میبرد نیز صادر میکنند و در نهایت از اجرا نشدن این احکام گلایه دارند.
در صورتی که مردی همسر خود را با مرد اجنبی در حال زنا کردن ببیند به استناد ماده 630 قانون تعزیرات از قانون مجازات اسلامی می تواند هر دو یا در صورت مُکرَه بودن زن، فقط مرد زانی را قبل از مراجعه به حاکم در همان محل وقوع جرم به قتل برساند.
2. تجاوز به عنف؛ اگ
اگر به صورت كسى سیلى یا چیز دیگر بزنیم بطورى كه صورت او سرخ شود، باید یك مثقال و نیم شرعى طلا كه هر مثقالى هجده نخود است بدهیم، و اگر كبود شود، سه مثقال، و اگر سیاه شود، باید شش مثقال شرعى طلا بدهیم، ولى اگر جاى دیگر بدن كسى را بواسطه زدن، سرخ یا كبود یا
فلسفه تغلیظ دیه (افزایش دیه) در ماههای حرام حفظ حرمت این ماههاست، و ربطى به گناه کار بودن یا نبودن قاتل ندارد. تا اشکال شود که در قتل خطای محض، قاتل گناهی مرتکب نشده است؛ پس چرا دیه تغلیظ می شود. علاوه بر این بیشتر قتل ها و آسیب های غیر عمد به گونه ای هس
با توجه به این که اسلام از برابری حقوق زن و مرد سخن به میان آورده و علت نصف بودن دیه زن را سرپرستی مرد توجیه کرده است، حال با توجه به به این زمانه که زن ها تحصیل کرده و شاغل هستند و از پس مخارج خود و حتی خانواده بر می آیند، آیا این حکم عادلانه می باشد؟ مم
مطابق فتوای مراجع، اگر سیلی زدن به صورت، منجر به سرخی یا کبودی و یا سیاهی صورت شود، هر کدام مشمول دیه خاصی است و در غیر این صورت، دیه ندارد. و اگر عضو دیگری غیر از صورت مورد ضرب واقع شود، به طوری که در اثر آن رنگ پوست سرخ یا کبود و یا سیاه شود، دیه آن، نص
کتمان شهادت حرام، و اظهار آن واجب است و این تا زمانی است که ادای شهادت برای شاهد ضرر قابل توجهی نداشته باشد، امّا در صورت وجود ضرر، اداى آن واجب نیست.
بر این اساس کتمان شهادت گناه کبیره است، امّا در صورت ضرر ادای آن واجب نیست، البته هر ضرری طبعاً ملاک ن
آیا پرداختن به ورزشی چون کاراته که گاهی اوقات ضربات شدیدی به یکدیگر وارد می شود، جایز است؟ در صورتی که این ضربات منتهی به جرح و صدماتی گردد؛ آیا دیه بر وارد کننده ثابت و کسب حلالیت از شخص مقابل لازم می گردد؟
مرتد ملی: کسی که پدر و مادرش در حال انعقاد نطفه اش مسلمان نبوده اند و خود بعد از بلوغ، اظهار اسلام کرده است و بعدا اظهار کفر نموده است. یعنی اول کافر بود بعد مسلمان شد سپس دوباره کافر گردید مثل یک نصرانی الاصل که مسلمان شود دوباره نصرانی شود.
هر جرمی که اتفاق میافتد دارای دو جنبه است؛ یکی جنبه خصوصی و شخصی نسبت به کسی که به او ظلم شده است (مجنی علیه)، و دیگری جنبه عمومی در مقابل اجتماع و مردم، به جهت ایجاد اختلال روانی و عدم امنیت برای جامعه و نوع مردم.
دو ماده از مواد قانون مجازات اسلامی تصریح به این دارد که دیه زن مسلمان نصف دیه مرد مسلمان است. این مواد میگوید: ماده 209: هرگاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد، محکوم به قصاص است؛ لیکن باید ولی زن قبل از قصاص قاتل نصف دیه مرد را به او بپردازد. ماده
چنانچه فردی به عنوان یکی از جرائم عمومی اعدام گردد و سپس در سردخانه علائم حیات در او مشاهده گردد آیا حکم اعدام به قوت خود باقی است؟حکم خسارتی که در هنگام اجرای حکم اعدام به او وارد شده چیست؟
قتل چند نوع است؛ قتل عمد و قتل خطا. قتل خطا نیز یا خطای محض است یا خطای شبه عمد. خطای محض: مانند این که شخصی به سمت حیوانی شلیک کند ولی اتفاقاً به انسانی اصابت کند که در این صورت دیه از عاقله (پدر و فرزند و اقوام ذکور قاتل) گرفته می شود. خطای شبه عمد: مان