دسته
ضص
تبيان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 8505
تعداد نوشته ها : 20
تعداد نظرات : 1
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان


دسته ها :

نمي دانم خوشبختي براي تو در چه معنا مي شود

فقط مي دانم

خوشبختي وسيعتر از آنست كه در ذهنت بگنجد

و زيباترين لحظه ايست كه مي تواني در زندگي درك كني

و من براي تو

خوشبختي ات را آرزومندم . . .

.

.

.

باز پنجره هاي ملكوت به بهانه ي ديگر گشوده شد

و چه عاشقانه مي سرايد : اين الرجبيون ؟

چه خداي عاشقي كه گناه مي خرد و بهشت مي فروشد و ناز بنده مي كشد

.

.

.

خدايا آنكس كه امشب صادقانه يادم ميكند

هر لحظه عاشقانه يادش كن . . .

.

.

.

امشب را در كنار ثانيه ها ، آمين گوي آرزوهايت مي شوم

آرزويم را دعا كن . . .

.

.

.

امشب ؛ از هر كجاي اين دنياي بزرگ كه در بزني

صاحبخانه براي استقبال مي آيد

با طبقي از آرزوهايي كــه مي خواهي

پس از بزرگ ، چيزهاي كوچك نخواهيم . . .

.

.

.

ايستاده ام براي ديدن شاخه هاي الماس آرزوهايت

سبدي كه خدا امشب به تو هديه مي دهد

مرا هم به خدايت نشان بده . . .

.

.

.

خدايا! كمك كن

معرفت ده

بينش ده

كه در شب آرزوها،

در قلبم، آرزويي داشته باشم

تو گويي به داشتن چنين بنده اي با چنان آرزويي به فرشتگانت مباهات كني

.

.

.

امشب بزرگي‌ات مي‌شود آرزوهايت

ليله‌الرغائب است، مراقب آرزوهايت باش . . .

التماس دعا

.

.

.

امشب در مناجات و خلوت عاشقانه تان با معبود مرا از ياد نبريد

زيباترين نامي كه بر روي زبان است

نام قشنگ مهدي صاحب زمان است

اللهم عجل لوليك الفرج

خدايا

آرزو مي كنم ، آنچه را آرزو كنم ، كه تو دوست داري

و آن آرزو را اجابت نمايي كه نيك فرجامم نمايد .

ليله الرغائب شب آرزوهاست

براي اجابت آرزوهاي هم آرزو كنيم . . .

.

.

.

شب آرزوهاست

بايد دري براي مناجات وا شود

تا درد بي دواي گناهم دوا شود

بايد كسي كه نزد خدا دارد ابرو

وقت سحر به ياد دلم در دعا شود

التماس دعا

.

.

.

امشب مي توني هرآرزويي داري بگي

امشب يكي هست كه صدات رو ميشنوه

يكي كه توي خلوت اشكات پا ميذاره

شب آرزوهاست

منو از ياد نبر  . . .

.

.

.

آرزو دارم :

خورشيد رهايت نكند

غم صدايت نكند

ظلمت شام سياهت نكند

و تو را از دل آنكس كه تنش در تن توست

حضرت دوست ، جدايت نكند . . .

.

.

.

خدايا به حق اين شب عزيز همه رو به آرزوهاشون برسون

خدايا ما را آن ده كه آن به

خدايا شيريني بخشش و محبتت را به ما بچشان

.

.

.

زندگي پراست از گره هايي كه تو آن را نبسته اي

اما بايد تمام آنها را به تنهايي باز كني

تنهاي تنها ، نه ، نمي توان

با ياد و كمك خدا ، البته مي توان

.

.

.

امشب هرچقدر خدا را صدا كني خسته نميشوي

پس صدايش كن ، او منتظر توست

منتظر شنيدن آرزوهايت ، خنده هايت ، گريه هايت

استغفار هايت ، ندبه هايت

ابراز عشق و ايمان و اضهار بندگي توست

التماس دعا

.

.

.

پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله :

اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّةِ فَإِنَّها رَحمَةٌ؛

دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.

.

.

.

خداوندا

درهاي رحمت تو همواره به روي خواهندگان باز است و دست عطايت گشاده

بندگان تو هر زمان كه صدايت كنند، پاسخ مي‌دهي

و اگر خالصانه آرزو كنند، ‌مي‌بخشى

امشب اما شب ديگري است؛ شب آرزوهاست

دعاي خير همه را براورده بفرما

.

.

.

و ما براي عروج به آسمان آفريده شديم

خدايا زمين گير شدنم را مپسند . . .

.

.

.

خداوندا

آرزويم بزرگ و دلم كوچك است تو به بزرگي و جلالي كه داري برآورده اش كن

.

.

.

الهي

اي خالق بي مدد و اي واحد بي عدد

اي اول بي هدايت و اي آخر بي نهايت

اي ظاهر بي صورت و اي باطن بي سيرت

اي حي بي ذلت  و اي بخشنده بي منت

امشب دست دعا بسوي تو برميداريم

و آرزومند آرزوهاي عزيزان هستيم

دسته ها :

زمانی مردم براساس یک الگوی صحیح،مصرف خواهند کردکه آن الگودر باورهای فرهنگی مردم نهادینه شده باشد،به همین دلیل دربسیاری ازکشورها درمقاطع ابتدایی وراهنمایی دانش آموزان را بامولفه های مختلف الگوی مصرف آشنا می کنند.
یکی از اساتیددانشگاه که سابقه ی تدریس درخارج کشوررانیزدارددراین باره می گوید:درکتابهای درسی بسیاری ازکشورها ،موضوعی تحت عنوان"پیمان بامملکت جامعه،خانواده وخودافرادی مطرح می شودکه دراین پیمان،افراد متعهد می شوندکه ازمنابع وامکانات کشوربه درستی استفاده کنند.به عنوان مثال درکشورهندوستان به دانش آموزان یاد داده می شودکه درصد قابل توجهی از مردم آن کشور زیرخط فقرزندگی می کنند.بنابراین آنان بایددرمصرف موادغذایی وانرژی دقت کافی داشته باشند.درنتیجه دانش آموزان درجریان تحصیل به این باورمی رسندکه بسیاری منابع انرژی غیرقابل برگشت است ودرمصرف آنها بایدنهایت دقت راداشته باشند.حتی آنان می آموزند که چگونه درامرتفریح وبازی ها صرفه جویی کنندوبه این باور میرسندکه زمان هدررفته درتفریحات غیرقابل برگشت است واین که دانش آموزان یاد بگیرندکه کار راعبادت بدانند.همه شواهد در دنیا نشان می دهدکه فرهنگ درست مصرف کردن بایدازهمان ابتدابه دانش آموزان آموخته شودتا سرمایه های ملی یرای نسلهای آینده یک جامعه ذخیره شود.لذا باید دانش آموزان از مقاطع ابتدایی وراهنمایی با الگوی درست آشنا شوند تاازطریق فراینداجتماعی شدن وفرهنگ پذیری یادبگیرندکه میزوصندلی وامکانات مدرسه سرمایه های ملی یک کشورمحسوب می شوندوباید از آنها به درستی محافظت کردچون بدون تردیدهرچه این آموزش هاراجدی بگیریم بهتر ازثروت های ملی صیانت خواهیم کرد.بنابراین باید ازهمان کودکی دانش آموزان راباالگوهای مصرف صحیح آشنا کنیم تا ازهدر رفتن ثروت های ملی جلوگیری نماییم.

امام صادق (ع) فرمود : اسراف آنستکه که انسان ؛ مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند ((مثل سیگار کشیدن)) عرض شد پس اقتار چیست ؟ فرمود : اینست که غذایت نان و نمک باشد در صورتیکه قدرت داری غذای مناسب تری بخوری. مجموعه الاخبار باب171 حدیث1

امام صادق (ع) فرمود : کسی که آبی را از نهر فرات برای خوردن بردارد و بعد از نوشیدن ، زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است. مجموعه الاخبارباب 171حدیث 3

امام صادق (ع) فرمود : پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از : 1- دور ریختن آبیکه از آشامیدن اضافه آمده است .2-اینکه لباس کار و لباس بیرونی،یکی باشد.3-به دور انداختن هستۀ خرما پس از خوردن خرما((چون از هسته خرما مادۀ غذایی برای شتران تهیه می شد)) . وسائل الشیعه جلد 2 باب28صفحه 384

نقل شده که امام صادق (ع) مشاهده کرد سیبی را نیم خورده و از خانه بیرون انداخته اند ، خشمگین شد و فرمود : اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید. مجموعه الاخبارباب171 حدیث 4

از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود : من هرگاه چیز کمی هم در سفره می افتد آنرا برمی دارم و این کار باعث تعجب خادم می شود و خادم می خندد. مجموعه الاخبارباب171حدیث7

امیر مؤمنان (ع) فرمود : آنچه را که از سفره افتاده بردارید و بخورید،زیرا آن دوای هر دردیست که خدا بخواهد آنرا التیام بخشد برای کسی که به نیّت شفاء بخورد. مجموعه الاخبارباب171حدیث9 ، به نقل از نهج البلاغه.

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : کسی که جستجو کند وآنچه از سفره افتاده بردارد وبخورد ، فقر و تنگدستی از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت بر می بندد. مجموعه الاخبارباب171حدیث8

امام صادق(ع)فرمود : اسراف کننده را سه نشانه است : چیزهائی که می خرد و می پوشد و می خورد که در شآن او نیست. تفسیر نور الثقلین جلد1 صفحه 772

امام صادق(ع) فرمود : انسان مؤمن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشۀ خود می سازد. مجموعه الاخبارباب30حدیث1

روایت شده است پیامبر گرامی وقتی خرما می خوردند هسته آنرا به گوسفند می دادند. مجموعه الاخبارباب171 حدیث5

از عامر بن جذاعه نقل شده است که گفت : مردی آمد خدمت امام صادق (ع) حضرت به او فرمود : تقوای الهی پیشه کن،اسراف نکن و بر خود هم سخت مگیر و میانه روی مایۀ استواری است،تبذیر همان اسراف است که خداوند دربارۀ آن فرموده : تبذیر وزیاده روی نکن.( سوره اسراء ) تفسیر نورالثقلین جلد 2صفحه 56

امام حسن عسگری (ع) به محمد بن حمزه نامه ای نوشته او را به ثروت وبی نیازی مژده داده وبه او فرموده : برتو باد به میانه روی و پرهیز از اسراف زیرا اسراف از کارهای شیطانی است. غررالحکم جلد 4 صفحه 34 حدیث 5188

امام صادق (ع) به عبید فرمود : اسراف و زیاده روی باعث فقروتنگدستی می گردد و میانه روی موجب ثروت و بی نیازی می شود. وسائل الشیعه جلد15صفحه 258

از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود : میانه روی را خداوند متعال دوست دارد و اسراف و زیاده روی مورد خشم اوست حتی اگر اسراف در انداختن هسته خرمایی باشد که قابل مصرف است یا زیادی آبی که خورده شده باشد. تحف العقول صفحه 301

امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند : کسی که در زندگی میانه روی و قناعت ورزد نعمت او باقی می ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگی کند نعمتش از بین می رود. تحف العقول صفحه 301

امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق (ع) فرمود : برتو باد به انجام کار خیری که وسط دو کار بد قرار گرفته و آن دو را از بین می برد،امام صادق سئوال کرد ، چگونه چنین چیزی ممکن است،امام فرمود: همانطور که قرآن ( سوره فرقان ) می گوید مؤمنین کسانی هستند که وقتی انفاق می کنند زیاده روی و سختگیری نمی کنند ( بنابراین اسراف و سختگیری هر دو گناه است و حدّ وسط آن میانه روی حسنه است بر تو باد به آن حسنه که بین آن دو گناه است ) . تفسیر نو رالثقلین جلد 4 صفحه 27

ابن میمون گفت شنیدم که امام صادق (ع) فرمود : هر کسی که در زندگی خود میانه رو باشد من ضمانت می کنم او را که هرگز تهی دست نشود. خصال صدوق باب الواحد حدیث32

امام علی (ع) فرمود : اعتدال در خرج کردن (( میانه روی )) موجب فراوانی مال و ثروت و اسراف باعث تباهی و نابودی است. وسائل الشیعه جلد 15صفحه 258

پیامبرگرامی اسلام (ص) فرمود : سه چیز باعث نجات و رستگاری است و در مورد سومی خاطر نشان ساخت ؛ رعایت اعتدال در حال فقر و توانگریست. وسائل الشیعه جلد 15صفحه 258

پیامبراکرم (ص) فرمود : کسی که در زندگی میانه روی را رعایت نماید خداوند او راروزی می دهد و کسی که اسراف و زیاده روی کند او رامحروم می سازد. وسائل الشیعه جلد 15 صفحه 258

امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : اسراف و زیاده روی فراوانی را نابود می سازد. میزان الحکمه جلد 4باب اسراف حدیث8481

امام صادق (ع) فرمود : همانا اسراف با کمی برکت ، همراه است. ( اسراف برکت را کم میکند ) وسائل الشیعه جلد 15 صفحه 261

امام علی (ع) فرمود : زیاده روی مقدمه فقر و تنگدستی است. میزان الحکمه جلد 1 حدیث1659

علی (ع) فرمود : زیاده روی همراه با تنگدستی است. میزان الحکمه جلد 1 حدیث1660

علی (ع) فرمود : کسی که به زیاده روی افتخار کند ، با تنگدستی خوار و زبون می گردد. میزان الحکمه جلد 1 حدیث1661

امام کاظم (ع) فرمود : خداوند قیل و قال ، ضایع کردن مال و زیاده روی در سئوال را دشمن می دارد. قصار الجمل صفحه 305

امام علی (ع) فرمود : بخشش های بی جای مال و ثروت ، اسراف و زیاده روی محسوب می شود و بخشندۀ آن را در دنیا بالا می برد و در آخرت او را در پائین می آورد،او رادر بین مردم بزرگ جلوه می دهد ، و نزد خدا خوار و سبک می کند. نهج البلاغه خطبۀ126

پیامبر گرامی (ص) فرمود : اسراف فقر و تنگدستی می آورد. مجموعه الاخبار باب171 حدیث 6

امیرالمؤمنین (ع) فرمود : زیاده روی و اسراف را ترک کن زیرا بخشش اسراف کار مورد ستایش نیست و تنگدستی او هم مورد ترحم واقع نمی شود. بحار الانوار جلد 50صفحه 292 حدیث 66

امیر المؤمنان (علی) فرمود : سخاوتمند باش ولی هرگز اسراف و زیاده روی مکن و ثروت خود را بر اساس اندازه گیری صحیح خرج کن و هیچوقت سختگیر نباش. نهج البلاغه کلمات قصار شماره33

امام کاظم (ع) در وصیت خود به هشام فرمودند : یکی از لشگریان عقل میانه روی و یکی از لشگریان جهل زیاده روی است. تحف العقول صفحه 300

امام حسن عسگری (ع) فرمود : سخاوت اندازه ای دارد،چنانچه از آن بگذرد ، اسراف محسوب می شود. بحار الانوار جلد 78 صفحه 277

از علی بن الحسین (ع) است که فرمود : خداوندا بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و زیاده روی محافظت فرما. صحیفه السجادیه ((دعا30))

امام علی (ع) فرمود : وای بر اسراف کار که چه قدر از مصلحت خویش و رسیدگی به کار خود دور است. میزان الحکمه جلد 4 باب اسراف حدیث1

از پیامبر گرامی (ص) نقل شده که به علی (ع) فرمود : چهارچیز هدر می رود:1-خوردن بعد از سیری2-روشن کردن چراغ در مهتاب((و جائیکه روشن است))3-زراعت در زمینی که شوره زار است4-نیکی کردن به کسی که لایق آن نیست. من لایحضره الفقیه جلد 4 صفحه 352.373 باب النوادر

امام صادق (ع) فرمود : کسیکه مالی را در غیر طاعت پروردگار بذل و بخشش نماید،اسرافکار است و هرکسی که در راه خیر مصرف کند میانه روی کرده است. بحار الانوار جلد 75 صفحه 302

در تفسیر علیّ بن ابراهیم قمی و در روایت ابی الجارود از امام باقر(ع)نقل شده که حضرت در مورد آیه((والّذین اذا انفقوالم یسرفوا ولم یقتروا)) ( سوره فرقان ) فرمودند : بخشش در راه معصیت و بنا حق ، اسراف است. تفسیر نور الثقلین جلد 4 صفحه 67

امام باقر (ع) فرمود : اسراف کنندگان کسانی هستند که محرمات (( گناهان )) را جایز می شمارند و دست به خونریزی می زنند. میزان الحکمه جلد 4حدیث8491

امام حسن عسگری (ع) فرموده است : جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف میشود ، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزونتر شد ترس خواهد بود ، صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهور و بی باکی خواهد بود. الحدیث جلد 1 ص 78


 میانه روی لشگر عقل ؛
« امام کاظم (ع) : در وصیت نامه ای به هشام فرمودند:در یکی از لشگریان عقل میانه روی و یکی از لشگریان جهل زیاده روی است.»

 بخشش وترحم اسراف کار هم مذموم است :
« حضرت امیر (ع) : زیاده روی و اسراف مکن زیرا بخشش ( اسراف کار مورد ستایش نیست و تنگدستی او هم مورد ترحم واقع نمی شود»

 میانه روی باعث پایداری نعمت می شود :
« امام موسی بن جعفر (ع) : به کسی که در زندگی میانه روی و قناعت کند نعمت او باقی می ماند و آنکه با تبذیر و اسراف زندگی کند ، نعمتش از بین می رود »6

 زیاده از حد اسراف است :
« امیرالمؤ منین (ع) : هر چیزی بیشتر از اقتصاد ( میانه روی ) اسراف است »7
علاوه بر این در سخنان گوهر بار ائمه و ائلیاء الهی (ع) اسراف و زیاده روی به عنوان عوامل تباهی مال و ثروت و از بین رفتن برکت و مقدمه و زمینه فقر و تنگدستی یاد شده است.

قناعت فضیلت بزرگان :
در کنار بحث اسراف که همواره در اسلام مورد مذمت قرار گرفته مسئله قناعت از جمله ی خصلت ها و ویژگی های ارزشمند برای یک مسلمان بشمار می رود، و همواره مورد توجه اسلام و اولیاء دین قرار گرفته است. در فرهنگ اسلامی صفت قناعت از جمله صفات فاضله و اخلاق حسنه و از آن بعنوان وسیله ای که سعادت ابدی آدمی را به دنبال داشته است بی تردید جای گرفتن قناعت در فرهنگ اسلامی و ترویج آن توسط بزرگان اهل فن صرف نظر از جایگاه علمی و تأثیرات شگرفی که در زندگی آدم ها دارد موضوعی کاملاً تثبیت یافته ی تجربی است که آدمی همواره عدم رعایت آن را از دست دادن فرصت ها و داشته های خویش به تلخی تجربه نموده است.
این تجربه آن زمانی تلختر و کشنده است که آسیب زدگی اجتماع و زندگی مردمان بعلت قناعت ناپذیری و گرایش به اسراف و تبذیر باشد.

امام باقر (ع) می فرماید :
« هر که قناعت کند به آنچه که خدا به او می دهد، غنی ترین مردم است ».
در بسیاری از کتب اخلاقی خو گیری نفس انسان با صفات برجسته اخلاقی نقطه آغاز حرکت انسانی به سمت کمال حقیقی آسمانی بشمار می آید.
از جمله این صفات برجسته، قناعت پذیری و قانع بودن به موهبت های خداوند ی است. در حقیقت علمای اخلاق در کنار بیان فضیلت های قناعت ، روش های تحصیل این صفت پسندیده مورد بحث و بررسی دقیق قرار داده اند و به صورت مفصل به این امر پرداخته اند.
بر این اساس در می یابیم که در آموزه های دینی ما علاوه بر اینکه مسئله قناعت و صرفه جویی یک مسئله تأثیر گذار در جامعه به حساب می آید به ابعاد اجتماعی آن نیز پرداخته شده و بعنوان یک فضیلت همواره مورد تشویق قرار گرفته است.
به هم پیوستگی اجتماع و اثر پذیری تغیرات زندگی مردم بر یکدیگر و ضرورت ، گریز از آسیب های طبیعی و غیر طبیعی و نیز در نظر گرفتن نیاز های روز مره و آینده زندگی نیاز آدمی را به رعایت فرهنگ قناعت صد چندان می کند.
صرفه جویی و قناعت در ابیات و هنر ایرانی :
ادباء ، شعرا، هنرمندان ایرانی در طول تاریخ به لحاظ دغدغه های فراوان از پیامد های اسراف سخنان فراوانی را در این زمینه به یادگار گذاشته اند. سعدی شاعر شیرین سخن ایران در کتاب بوستان سعدی از بدی اسراف و تشویق به صرفه جویی چنین آورده است.
چو کم خوردن طبیعت را .

دسته ها : عکس
معاون پژوهشی دانشگاه قم:
اصلاح الگوی مصرف نباید به امسال محدود شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه قم با تاکید بر ارائه راهکارهای اصلاح الگوی مصرف از سوی نخبگان دانشگاهی گفت: اصلاح الگوهای مصرفی نباید فقط به امسال محدود شود.


 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب در کارگروه اصلاح الگوی مصرف هماندیشی استادان دانشگاه‌های استان که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند یعنی باید در همه زمینهها بهترین الگو را برای مصرف برگزینیم.
وی اضافه کرد: مسئله اصلاح الگوی مصرف مربوط به امسال نمیشود بلکه باید در همه سالها مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد تا با استفاده صحیح و بهینه از منابع، تجهیزات و زمان شاهد شکوفایی در همه عرصهها باشیم.
معاون پژوهشی دانشگاه قم به رویکرد دانشگاه قم نسبت به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و ادامه داد: رئیس و مسئولان دانشگاه نسبت به فرمایش مقام معظم رهبری در بحث اصلاح الگوی مصرف اهتمام ویژهای دارند و در این زمینه اقدامات مناسبی در بخشهای مختلف دانشگاه انجام شده و در حال انجام است.
مؤدب تصریح کرد: در ابتدای امسال در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه مسائل مهمی در مورد اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها برگزاری همایش اصلاح الگوی مصرف در آذر ماه امسال است.
وی نقش دانشگاهیان در ارائه راهکارهای اصلاح الگوی مصرف را مهم برشمرد و بیان داشت: البته در خود دانشگاهها هم باید به اصلاح الگوهای مصرف در بخشهای آموزشی، پژوهشی و اداری توجه ویژهای شود.
حجتالاسلام روحالله شاکری دبیر کمیته علمی نخستین هماندیشی استادان دانشگاههای استان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: دغدغههای مقام معظم رهبری نسبت به مسائل فرهنگی بیشتر از سایر دغدغههای ایشان است، هر چند که سازمانها و نهادها در این زمینه تلاشهای زیادی انجام میدهند اما هنوز در این بخش مسائل زیادی وجود دارد.
وی افزود: مقام معظم رهبری پس از نام‌گذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف اصرار دارند که استادان و پژوهشگران دانشگاهها راهکارهای این مهم را در قالب ایده به دستگاههای اجرایی ارائه دهند.
نخستین هماندیشی استادان دانشگاههای استان قم 20 تیر با اهداف زمینهسازی حضور فعال استادان دانشگاهها در صحنهها و مسائل مهم جامعه، گردآوری و پردازش دیدگاههای علمی و کاربردی استادان و تقویت فضای گفتگو و هم‌فکری میان آنها، سوق دادن فعالیتهای پژوهشی استادان به سمت نیازهای جامعه، برقراری پیوند عمیق بین دانشگاهها و نهادها و سازمانهای اجرایی و ارائه راهکارهای عملی به نهادهای استان در راستای توسعه و رفع نابسامانیها از سوی دانشگاه پیام نور و با همکاری سایر دانشگاههای استان برگزار میشود. 

 

گفت و گو با رضا معممی مقدم معاون مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی

اشاره

پس از نامگذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف هر یک از مدیران سطح بالا و میانی کشور به نوبه خود نظرهای مختلفی را در این مورد ارائه کردند که البته کم و بیش به بعضی از آنها هم جامه عمل پوشانیده شد. اما این که این اظهار نظرها و عملکردها تا چه حد توانسته است الگوی مصرف را در جامعه تغییر دهد باید دید که اولا تعریف دقیق اصلاح الگوی مصرف چیست و ثانیا نهادینه کردن اصلاح الگوی مصرف  با چه روش هایی در کوتاه مدت یا بلند مدت در جامعه میسر می شود. الگوی افسار گسیخته مصرف در کشور ما امر ساده ای نیست که بتوان با طرح های ضربتی کوتاه مدت آن را تغییر داد. این در حالی است که برداشت های اشتباه از اصلاح الگوی مصرف ذهن بعضی از مدیران و مسؤولان کشور را به خود مشغول کرده است.

در گفت و گو با رضا معممی مقدم معاون مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی  معاونت امور فرهنگی و تبلیغ  سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر سعی کردیم به موضوعاتی بپردازیم که در عمل باعث اصلاح الگوی مصرف در جامعه می شود.

 

 تعریف شما از اصلاح الگوی مصرف چیست؟

به نظر من اصلاح الگوی مصرف بر خلاف آن چه که خیلی از مدیران و مسؤولان کشور می پندارند، یک پروسه است نه یک پروژه. یعنی  ما با کار ضربتی نمی توانیم الگوی مصرف را تغییر دهیم.فکر نمی کنم امسال با همه طرح ها و برنامه هایی که در این مورد پیش بینی شده است ، شاهد تغییر جدی و اساسی در اصلاح الگوی مصرف باشیم.با بررسی پیام های مقام معظم رهبری در سال های مختلف می توانیم به این نتیجه دست پیدا کنیم که اصلاح الگوی مصرف نیاز به طرح های میان مدت و بلند مدت دارد. ایشان در سال 74 به رعایت انضباط اقتصادی، مالی و پرهیز از ریخت و پاش و اسراف تاکید می کنند و در سال 75 نیز مسؤولان را به پرهیز از اسراف در استفاده از ثروت عمومی و منابع مالی و طبیعی کشور توصیه می کنند. جالب آن که در سال 77 هم دوباره به دوری از اسراف و رعایت صرفه جویی اشاره می کنند. این جاست که کلیدواژه های مقام معظم رهبری باید توسط اهل فن تعریف شود.

 

اصلاح الگوی مصرف چه تفاوتی با صرفه جویی می کند؟

 به نظر می رسد اصلاح الگوی مصرف وجه کلی تری نسبت به صرفه جویی داشته و اعم از آن باشد. به طور کلی اصلاح الگوی مصرف یعنی مدیریت استفاده از نعمت ها و مواهبی که خداوند به ما عطا فرموده است. از منویات مقام معظم رهبری این برمی آید که مصرف باید الگو داشته باشد و اگر این الگو غلط باشد باید تغییر پیدا کند چون ایشان در فرمایشات خود بحث اصلاح را هم مطرح می کنند. پاد زهر مصرف گرایی بی حد و حصر که باعث سلطه استکبار بر ما می شود ، اصلاح الگوی مصرف است.

 

 شما درواقع معتقدید اصلاح الگوی مصرف به نوعی مدیرت مصرف است نه صرفه جویی مطلق. این طور نیست؟

 بله همین طور است چون بعضی مواقع باید به جای کم مصرف کردن الگوی مصرف را تغییر دهیم یا مثلا به جای یک چیز خاص از یک چیز دیگر که بهتر است استفاده کنیم. به هرحال اصلاح الگوی مصرف باید مدبرانه و عاقلانه باشد. اصلاح الگوی مصرف نیازمند مهندسی فرهنگی و فیزیکی است و تمام دستگاه های کشور باید راهبردهای خود را در این زمینه مشخص کنند.

 

آیا شما پیشنهاد خاصی برای عملی شدن اصلاح الگوی مصرف در جامعه دارید؟

نوعی نظام اداری وجود دارد که به فایو اس (sssss) معروف است. نظام اداری فایو اس یا مدیریت کایزن از کشور ژاپن سرچشمه گرفته که هدف نهایی آن پیشگیری از هرگونه اتلاف است. فایو اس یعنی دور ریختن اشیایی که به آنها احتیاجی نداریم. 5s خلاصه عبارات seiri ( سازماندهی ), seition ( نظم و ترتیب ), shitsuke (انضباط), seiso (پاکیزه سازی) و seiketus  (استانداردسازی) است. این نظام در ژاپن به صورت نهادینه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی را برای واحدهای صنعتی و خدماتی به ارمغان آورده است. نتایجی که معمولاً با استفاده از این روش حاصل می شود را می توان به اختصار به پیشگیری از حوادث , کاهش وقفه کاری , کنترل عملیات تولید و افزایش بهره وری در محیط کار عنوان کرد. به رغم اینکه سیستم فایو اس به ظاهر خیلی ساده و قابل فهم است و انجام آن نیز خیلی ساده به نظر می آید ولی عموماً سازمانها و واحدها برای پیاده کردن آن در عمل با مشکلات فراوان روبرو هستند. دلیل این امر را باید در ظاهر ساده آن جستجو کرد. در واقع تحقق فایو اس از آن جهت دشوار است که مدیران و پرسنل اجرایی از اهداف و ماموریت‌های آن به صورت صحیح اطلاع کاملی ندارند.

 

اجرای نظام اداری فایو اس  چگونه باعث عملیاتی شدن اصلاح الگوی مصرف در ادارات مختلف می شود؟

ببینید اجرای نظام فایو اس باعث انضباط کاری می شود که این انضباط کاری خود باعث اصلاح الگوی مصرف می شود. از دیدگاه فایو اس سازماندهی به معنای تشخیص ضرور از غیر ضرور , اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریت اولویت‌ها برای رهایی از پرداختن به غیر ضروری هاست. علاوه بر فایو اس توجه به آی تی نیز می تواند در اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال استفاده از سیستم اتوماسیون اداری مصداق خوبی برای اصلاح الگوی مصرف است.

 

به نظر شما فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف در میان مردم تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد؟

اصلاح الگوی مصرف با سه رویکرد اصلی میسر می شود: فناوری، آموزش و اجرا بنابراین دو عامل بسیار مهم در این زمینه بسیار تا ثیرگذار است که یکی از آنها آموزش و فرهنگ سازی است. باید کاری کنیم که مردم اصلاح الگوی مصرف را باور و به آن عادت کنند. عامل مهم بعدی  فناوری است که به اعتقاد من نسبت به همه عوامل دیگر اولویت دارد. تولید انبوه وسایل کم مصرف در کشور با فناوری بالا می تواند نقش عمده ای در محقق شدن اصلاح الگوی مصرف ایفا کند.درست مثل تولید لامپ کم مصرف که باعث ایجاد تحول در مصرف برق در کشورشد. ما نمی توانیم به مردم بگوییم مصرف نکن یا از فلان چیز بهره مند نشو بلکه باید زمینه را برای درست مصرف کردن آن چیز یا جایگزین کردن آن با چیز بهتر دیگر فراهم کنیم. مثلا به جای این که مردم را مجبور کنیم کمتر از خودروی خود استفاده کنند یا باید مشکل ترافیک را حل کنیم یا خودرویی کم مصرف تر در اختیار مردم قرار دهیم. سهمیه بندی بنزین نگاهی سلبی به الگوی مصرف است اما توسعه حمل و نقل و بهینه کردن جاده ها یک نگاه ایجابی است که می تواند بسیار موثر واقع شود. به نظرمن با بهره برداری از پروژه های بزرگی مثل تونل توحید اصلاح الگوی مصرف بهتر محقق خواهد شد.

 

گاهی باید با صرف هزینه های بالا به اصلاح الگوی مصرف برسیم در حالی که خیلی از مدیران اصلاح الگوی مصرف را در کم کردن هزینه ها به هر روشی که شده دنبال می کنند.نظر شما در این مورد چیست؟

کسانی که فکر می کنند اصلاح الگوی مصرف فقط با کم کردن هزینه ها یا یک کار مقطعی و جزئی میسر می شود، منظور مقام معظم رهبری را به درستی متوجه نشده اند.

 

بعضی اوقات کم کردن هزینه ها باعث اسراف در مصرف چیزهای دیگر می شود. مثلا اگر ما خودرویی ارزان قیمت با مصرف سوخت بسیار بالا تولید کنیم،آن وقت بازهم می توانیم بگوییم صرفه جویی در هزینه یعنی اصلاح الگوی مصرف؟

خیر، اصلاح الگوی مصرف در بعضی مواقع در کوتاه مدت هزینه بر است اما در بلندمدت باعث کم شدن هزینه در مصرف خیلی از چیزها می شود. باید بودجه کشور در سال جاری در حوزه تحقیق و پژوهش نسبت به سال های گذشته چند برابر افزایش پیدا کند چون تحقیق و پژوهش برای اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است. درواقع ما باید در سال جاری پایه های اصلاح الگوی مصرف را فراهم کنیم تا در سال های  بعد به اصل آن برسیم.

 

شما در حوزه تشکل های دینی چه طرح هایی را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد اصلاح الگوی مصرف در نظر گرفته اید؟

ایجاد سامانه اطلاع رسانی تشکل های دینی در سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی( www.ido.ir) ، اعلام وصول مکاتبات ، آیین نامه ها از طریق پیامک، تحت وب قرار دادن بانک اطلاعات تشکل های دینی که هم اکنون دارای حدود 60 هزار پرونده است ، اصلاح و احصای روش های ساماندهی تشکل های دینی، پیشنهاد ایجاد سامانه توزیع نشریات و... همه و همه می تواند باعث تحقق عینی اصلاح الگوی مصرف در حوزه تشکل های دینی شود.

 


حتماً می‌دانید که سال ۱۳۸۸ به عنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» نام‌گذاری شده است. احتمالاً خیلی‌ها معنای این عبارت را واضح فرض می‌کنند و جای بحثی در آن نمی‌بینند. اما اگر بیش‌تر دقت کنیم می‌بینیم که می‌توان برداشت‌های مختلفی از این عبارت داشت و حتی این نگرانی وجود دارد که با سوءاستفاده از معنای این عبارت، مشکلاتی بر سر راه آزادی انتخاب مردم در مورد نیازهای مصرفی‌شان به وجود آورده شود.

سؤال این است که آیا اساساً معیاری جامع برای الگوی مصرف وجود دارد که بتوان بر اساس آن یک الگوی مصرف را صحیح و الگوی مصرف دیگر را ناصحیح دانست؟ و با توجه به آن در مورد «اصلاح» الگوی مصرف حرف زد؟ بحثی که می‌خواهم در این جا مطرح کنم این است که هر فرد برای مصرف خودش معیاری دارد که منحصر به خود او است. افراد دارای ذائقه‌ها و سلایق گوناگون هستند و هر فرد خودش به‌تر از هر کس دیگری می‌داند که چه سبدی را باید برای مصرف خودش انتخاب کند که بیشترین فایده را برای او داشته باشد. هر فرد رشد یافته و عاقل، قاعدتاً در تشخیص این که درآمدش را چگونه خرج کند و چه سبدی از کالاها و خدمات را تهیه کند، مشکلی نخواهد داشت و حتماً سعی خواهد کرد تا درآمدش را به به‌ترین و اقتصادی‌ترین نحو ممکن به کار ببندد؛ چرا که هر چه باشد خود او از هر کس دیگری نسبت به نحوی خرج شدن درآمدش نگران‌تر و حساس‌تر است و ملاحظه بیش‌تری خواهد داشت. فرد در انتخاب این که کدام سبد از کالاها و خدمات را انتخاب کند، درآمد خود، قیمت آن کالاها و خدمات، و ترجیحات خود در استفاده از آن کالاها یا خدمات را در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند با توجه به این موارد، بهترین سبد را انتخاب کند.

پس باید پرسید که اساساً چرا بحث اصلاح الگوی مصرف در جامعه ما مطرح شده است؟ ظاهراً علت اصلی مطرح شدن این بحث آن است که مصرف سرانه برخی از محصولات، به خصوص حامل‌های انرژی (بنزین، گازوییل، برق،…) در کشور ما بسیار بیشتر از متوسط جهانی است. تا جایی که دیگر دولت از عهده تأمین این میزان بالای تقاضا برای این محصولات برنمی‌آید. این مسئله تا زمانی که دولت می‌توانست به این میزان تقاضا پاسخ دهد مسئله‌ای حاد نبود. اما با رسیدن به این نقطه، تنها راه‌کاری که به نظر می‌رسید تعدیل میزان تقاضا و مصرف این محصولات بود و از همین رو بحث اصلاح الگوی مصرف مطرح شد.

اما آیا مردم ما دارای عقل اقتصادی نیستند و پولشان و درآمدشان به شکلی غیراقتصادی مصرف می‌کنند که این مشکل به وجود آمده و باید به آن‌ها گفت که شیوه صحیح و اقتصادی مصرف چیست، یا این که اتفاقاً منطق اقتصادی به آن‌ها حکم می‌کند که این گونه مصرف کنند که اکنون مصرف می‌کنند؟ اگر به کالاهایی که در مورد تأمین آن‌ها دچار مشکل شده‌ایم نگاه کنیم جواب این سؤال را به سادگی می‌یابیم.

 

حامل‌های انرژی در کشور ما مشمول یارانه هستند و نسبت به متوسط جهانی بسیار ارزان‌ترند (مقایسه قیمت‌های متوسط بنزین در کشورهای مختلف جهان). از طرفی مصرف سرانه این حامل‌ها هم در کشور ما نسبت به متوسط جهانی بسیار بیش‌تر است (مقایسه مصرف بنزین کشورهای مختلف). آیا این پدیده تصادفی است یا این که می‌توان رابطه‌ای میان این دو داده برقرار کرد؟ اگر به نحوه‌ی تصمیم‌گیری آحاد اقتصادی نگاه کنیم، و با همان فرض که انسان‌های عاقل با توجه به درآمدشان و قیمت‌ها و ترجیحاتشان بهترین سبد را انتخاب می‌کنند، این مشاهده تا حد بسیار خوبی قابل توضیح خواهد بود. اتفاقاً مردم ما کاملاً اقتصادی هستند، و همین منطق اقتصادی به آن‌ها حکم می‌کند که وقتی بنزین و برق به نسبت ارزان‌تر هستند، مصرف آن‌ها هم به نسبت بیش‌تر شود. انتظار ما از رفتار اقتصادی انسان‌ها این است که با کم شدن قیمت یک کالا، مصرف آن کالا افزایش ‌یابد، و این دقیقاً همان اتفاقی است که در مورد انرژی در کشور ما رخ داده است.

پس در مورد اصلاح الگوی مصرف چه می‌توان گفت؟ به نظر می‌رسد که مردم ما نیازی به تجدید نظر در الگوی مصرفشان ندارند و انتخاب سبد مصرفی‌شان انتخابی عقلانی و اقتصادی است. آن چه که نیاز به تجدید نظر و اصلاح دارد، سیاست‌های دولت در مورد قیمت کالاهایی مانند انرژی است که با پرداختن یارانه‌های سنگین، قیمتشان را پایین نگه داشته است و باعث شده تا مصرف آن‌ها به حدی بالا برود که دولت در تأمین آن دچار مشکل گردد. این دولت‌مردان هستند که باید الگوی فکری‌شان را اصلاح کنند و به منطق اقتصادی روی بیاورند و منابعی را که صرف پرداختن یارانه به مصرف انرژی می‌کنند (که عملاً تشویق به مصرف بیش‌تر انرژی است)، صرف فعالیت‌هایی کنند که اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر باشد.


سال 1378 با همه ناکامی ها ها و کامیابی هایش، تلخی ها و شیرینی هایش و غمها و شادی هایش گذشت.365 روز بر عمر ما افزوده شد و 365 روز خودمان و نظام اسلامی مان نگوئیم پیرتر ، که پخته تر شدیم.

رهبر خردمند انقلاب چون همه سال ها ،برای این سال هم با دقّت نامی را انتخاب کرد تا شاید محرّکی باشد برای حرکت به سمتی که صلاح ملک و ملت در آن است .و نور افکندن بر گوشه ای که در تاریکی غفلت مانده است و او که وظیفه دارد غور وقایع را تا دیدن واقعیت ها بشکافد و راه را بنمایاند باید به آن اشاره میکرد .

واقعیت هم این است که مشکل مصرف بی رویه در همه زمینه ها از بلاهای خانمان براندازی است که در هر کشوری بروز کند آن کشور برای اضمحلال، دیگر هیچ نیازی به دشمن خارجی ندارد!

متاسّفانه کشور ما در زمره کشورهائی است که علیرغم وجود فضای دینی حاکم بر کشور که انتظار می رود با توجه به آموزه های آن و خصوصا یکی از محور ترین آموزه های آن یعنی" پرهیز از اسراف و تبذیر" در شمار مقتصد ترین کشورها و ملتزم ترین کشورها در حفظ سرمایه های ملّی و انسانی باشد یکی از سرمایه سوز ترین و مصرفی ترین کشورهای دنیا است.

سال ها است که عادت کرده ایم آب وبرق و گاز وتلفن و بنزین و....را به بدترین شکل ممکن و بیرحمانه ترین صورت (گوئی با آینده خود و نیاکانمان دشمنی خونی داریم ! ) مصرف کنیم و متأسّفانه غمگنانه باید گفت فرهنگ سازی ها هم چون دیر آغاز شده( و ما از سن ّ اثرپذیری خارج شده ایم !) اثر چندان قابل ذکر و محسوسی در کنترل این پدیده زشت نداشته است.مسئولین امور اگر خیرخواه این ملّت هستند باید تلاش کنند این آموزش ها و فرهنگ سازی ها از نسل نورسته و از مهد کودک ها و دبستان ها شروع شود و یقین داشته باشید که این برنامه ریزی ها در آینده نه چندان دور ثمر خواهد داد و همین فرزندان آموزش دیده، مهمترین کنترل کننده و هشداردهنده در برای والدین و بستگان بی ملاحظه خود خواهند شد .گو اینکه وقتی کلمه آموزش را بکار می گیریم، منظور آموزش صرفا در مورد اصلاح الگوی مصرف نیست.باید باور بیاوریم که اگر کودکانمان از دوران طفولیت با مقررات راهنمائی و رانندگی ،با راه های مبارزه با زلزله ،با مسائل بهداشتی،با مواد مغذّی و رژیم های غذائی سالم ،با آموزه های دینی و اخلاقی و......آشنا شوند بی هیچ تردیدی آینده ما از حال، بسی بهتر و درخشانتر خواهد بود و بسیاری لطمات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و.....بر پیکره جامعه اسلامی ما وارد نخواهد شد.

در هرحال امید است در این سال نو همه مسئولین همت کنند و ارتباط صحیح و دقیقی بین آنچه به صلاح ما است، با محتوای آموزش های مراکز آموزشی متعدّد کشور برقرار کنند و تکرار می کنم خصوصا از نسل نو در سال نو غافل نباشند.

و امّا آنچه باعث شد این نوشته ناقص را تقدیم کنم بیان این نکته بود که ای کاش در سال جدید دولت مردان حاضر و آینده، همچنان که با شجاعت طرح سهمیه بندی بنزین را با پیش بینی های خوب اجراء کردند و از به هدر رفتن ذخایر کشور، بالاخره بطور نسبی جلوگیری کردند(اگر چه اطلاعات دقیق و به روزی در خصوص میزان صرفه جویی های ناشی از اجرای این طرح به مردم داده نشده است) ما در سال جدید شاهد تلاش همه جانبه مدیران عالی نظام اسلامی در استفاده بهینه از نیروهای کیفی و ذخایر انسانی و منابع مدیریتی کشور باشیم و مسئولین امر با دیدی باز و سینه ای فراخ ،میدان را برای رشد همه استعدادهای مدیریتی و انسانی، بی توجّه به خط ّ و ربط ها و جدال های بی سرانجام و فرصت سوز باندی و جناحی، فراهم کنند و نگذارند صاحبان تجربه و دانش و تعهد به بهانه های واهی در کنار بمانند و افراد خدای ناخواسته نالایق و فرصت طلب با هو و جنجال و رابطه های آلوده، بر مقدّرات این ملّت مظلوم حاکم شوند.اگر خداوند مسرفین را دوست نمی دارد(انّ الله لایحبّ المسرفین) و اگر تحمّل الگوی مصرف ناصحیح و بنیان برانداز فعلی ناممکن باشد که هست واگر به هدر دادن منابع گناهی عظیم باشد که هست باید بدانیم که هیچ منبعی به اندازه منابع انسانی برای هر کشوری مهم ومفید نیست و به هدر دادن هیچ ذخیره ای به اندازه ذخایر مدیریتی و معنوی و انسانی خسارتبار نیست.اگر چه در عین حال باید تغییر الگوی مصرف در زمینه آب و برق و گاز و تلفن و بنزین و نفت و گازوئیل و...بعنوان ذخایر اقتصادی کشور نیز که مع الاسف کشور ما را در شمار کشورهای اوّل دنیا در سوء مصرف قرار داده است هم باید در برنامه ریزی ها و آنچه در بحث فرهنگ سازی گفته شد مورد تاکید جدّی باشد.

از سویی یکی دیگر از جلوه های سوء مصرف ، بکارگیری و مصرف ناصحیح ذخایر کلامی ما است.رواج بیماریهای خطرناک اجتماعی و اخلاقی چون غیبت ، تهمت ، دروغ و... نمادهایی از این عادت به مصرف ناصحیح کلمات برای وصول به مقاصد است که در این زمینه هم متاسفانه وضعیت ما در مقایسه با آموزه های قرآنی و الهی اسفبار است.چیزی که در جدل ها و جنگ های آلوده سیاسی بهاء ندارد آبرو و اعتبار افراد است.بمحض برداشت مخالفت و عدم همگرایی با خط و باند های قدرت متاسفانه چنان طومار افراد محترم و معتبر بازیچه مقاصد سیاسی و جنگ های قدرت می شود که انسان هاج و واج می ماند که آیا کسانی که چشم بسته و دهان باز کرده اند و از خدا نمی ترسند و آبروی افراد را که مهمترین سرمایه آنها است و با عمری تلاش و خون دل بدست آورده اند یک شبه میریزند واقعا بویی از مسلمانی برده اند؟!

در سال جدید می توان با اراده ای محکم همه صاحبان قدرت با خدای خود عهد کنند که بلاهای دین سوز زبان را ترک گویند و مطمئن باشند اگر طالب رضای خدا هستند رضای او با این کار حاصل می شود و اگر دنبال محبوبیت و مقبولیت در بین مردم هستند هم راهش همین است .ملّت شرافتمند ایران بارها اثبات کرده اند که در ترازوی ذهن و دل آنها هیچ چیز به اندازه صداقت و نجابت وعدالت افراد وزن ندارد.فی الجمله یکی دیگر از مصارفی که نیاز به اصلاح الگو دارد مصرف کلمات و استفاده از واژه های مطهّر و پرهیز از گناهان مهلک زبان است .....

هر هوس که فرو می رود ممد حیات است و چون برآید مفرح ذات.
اگر مجرد باشی هوس هایت را دائما فرو می بری و چیزی بر نمی آوری الا کف. پس هرگاه که از شدت تجرد کف کردی، برای اصلاح الگوی مصرف، کف ها را برای مصارفی چون شستشو نگاه دار!
بیت:
کف کردی از تجرد؟مصرف نما کفت را!
اصلاح کن عزیزم، الگوی مصرفت را!
سوال:
این کف را باید به کار شستشو گرفت یا آن که خودش را هم باید شستشو نمود؟!

از قدیم میان" کف" و "اصلاح" رابطه تنگاتنگی وجود داشته است، چونان که اول کف می زدند و بعد اصلاح می کردند. بنابراین در امر اصلاح الگوی مصرف ازدواج نیز می توان از کف حاصل از تجرد، بهره برد،بدین طریق که از روی نشانه کف کردگی، مجردان را شناسایی کرده و اصلاحشان کرد، بلکه مخ کسی را کف رفته و تاهل اختیار کنند تا دیگران به افتخارشان کف بزنند.
از طرفی اصلاح الگوی مصرف ازدواج می تواند به معنی الزام افراد برای اکتفا به یک همسر و خودداری از اسراف در زناشویی نیز باشد.

آورده اند که در سال اصلاح الگوی مصرف، در مملکت پارسیان، قحطی عظیمی در امر ازدواج پدید آمد، بدان حد که آمار ازدواج کم و آمار طلاق افزون شد. رندی را پرسیدند دلیلش چیست، گفت:" به گمانم الگوی مصرف ازدواجمان را آن قدر اصلاح کردیم که چیزی ازآن باقی نماند!"
دسته ها : طنز
X