احكام‏شناسي

احکام‏شناسی

عبدالرحیم موگِهی

نکته اول

بسیاری از مراجع عظام تقلید فرموده‏اند: ساختن مجسمه جاندار حرام است؛ اما برخی از مراجع بزرگوار تقلید مانند حضرت آیت‏الله نوری همدانی فرموده‏اند:

«اگر ساختن مجسمه جاندار برای "هدفی عقلایی" انجام پذیرد و اسراف نباشد، در این صورت اشکالی ندارد.»1

و بعضی دیگر مانند حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی نیز فرموده‏اند:

«در صورتی که مجسمه‏سازی جاندار جنبه "اسباب‏بازی" داشته باشد، مانند ساختن عروسک، اشکالی ندارد.»2

و برخی دیگر مانند حضرت آیت‏الله صافی گلپایگانی فرموده‏اند:

«چنانچه مجسمه سر و صورت تنها باشد، اشکال ندارد.»3

نکته دوم:

گاهی سطح مُهر نماز ناصاف است و مقداری برجستگی دارد. آیا سجده روی سطح ناصاف مهر صحیح است؟

برخی از مراجع عظام تقلید مانند حضرت آیت‏الله فاضل لنکرانی فرموده‏اند:

«لازم نیست سجده بر سطح صاف مهر باشد، بلکه همین قدر که پیشانی به اندازه یک دو ریالی روی مهر قرار گیرد و صدق سجده کند، نماز صحیح است.»4

نکته سوم:

مردم در برخی از مواقع لباس‏های خود را به لباسشویی‏های عمومی می‏دهند. با توجه به این که در هر محله و منطقه، افرادی که طهارت اسلامی را رعایت نمی‏کنند کم و بیش وجود دارند، هر چند این امر یقینی نیست، آیا لباس‏هایی که در این لباسشویی‏ها شسته می‏شوند، پاک‏اند؟

برخی از مراجع معظم تقلید مانند حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ درباره طهارت این گونه لباس‏ها فرموده‏اند:

«اگر لباس را پاک تحویل داده‏اند و شک داشته باشند که نجس شده، پاک است. نیز چنانچه لباس نجس بوده و کسی که مسؤول شستن است بگوید آن را تطهیر کرده‏ام، این لباس محکوم به طهارت است.»5

نکته چهارم:

گاه به شوخی گفته می‏شود: ادرار بچه تا شش ماهگی و یا دو سالگی پاک است. شاید منشأ چنین مطلبی تخفیفی است که در تطهیر ادرار پسر شیرخوار داده شده است. به فتوای شماری از مراجع بزرگوار تقلید مانند حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ در این باره توجه کنیم:

«اگر چیزی به ادرار پسر شیرخواری که غذاخور نشده و شیر خوک نخورده نجس شود، چنانچه "یک مرتبه" آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می‏شود و در لباس و فرش و مانند این‏ها "فشار دادن" لازم نیست.»6

بنابراین «دو مرتبه» آب ریختن روی آن لازم نیست، اگرچه احتیاط مستحب است. «نیز «فشار دادن» لباس و فرش و مانند این‏ها و بیرون آمدن غساله آن‏ها لازم نیست. البته برخی علاوه بر ادرار پسر شیرخوار، ادرار دختر شیرخوار را نیز ذکر کرده‏اند.7

نکته پنجم:

برخی از مراجع مکرم تقلید مانند حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی درباره «هیپنوتیزم» فرموده‏اند:

«اگر هیپنوتیزم برای مقاصد پزشکی و مانند آن باشد، مانعی ندارد؛ ولی چنانچه برای کشف امور پنهانی و یا خبر از گذشته و حال و آینده باشد، جایز نیست.»8

نکته ششم:

«مَهر السُّنَة» طبق نرخ امروز چه مقدار است؟

برخی از مراجع معظم تقلید مانند حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی در این باره فرموده‏اند:

«مقدار مهرالسنة 500 درهم نقره است و هر درهم در حدود 5/2 گرم است. بنابراین، پانصد درهم نقره در حدود 1250 گرم نقره می‏شود. در این تاریخ و با پرسش از نقره‏فروشان هر گرم نقره با توجه به جنس‏های متفاوت آن، بین 400 تومان تا 1500 تومان متفاوت است.»

شایان گفتن است این مراجع نکته دیگری را نیز در این باره بیان فرموده‏اند و آن عبارت از این است که اگر زن و شوهر می‏دانسته‏اند که مهر السنة برابر با 500 درهم نقره است، باید معادل آن را با پول رایج حساب کرد و در صورت مطالبه، آن را پرداخت؛ ولی چنانچه هر دو یا یکی از آنان از مقدار مهرالسنة آگاهی نداشته‏اند، احتیاط این است که در مورد مقدار مهر با یکدیگر مصالحه کنند.9

نکته هفتم:

همان گونه که می‏بینیم فالگیرانی وجود دارند که ادعا می‏کنند از گذشته و آینده و بیماری مراجعان خبر دارند و یا به افراد می‏گویند که شما فلان گرفتاری را داری و یا خواهی داشت و یا دعای محبت میان پسران و دختران و یا زنان و شوهران می‏نویسند. مراجعه به این گونه اشخاص چه حکمی دارد؟

شماری از آیات عظام مانند حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی در این باره فرمودند:

«مراجعه به آنان حرام است و پول گرفتن در برابر این گونه کارها جایز نیست. نیز دعانویسی اگر طبق دعاهای وارد شده در شرع مقدس اسلام باشد مانعی ندارد، ولی دعانویسی خرافی جایز نیست.»10

نکته هشتم:

گاهی برخی از افراد به ویژه جوانان و نوجوانان با تیر و کمان گنجشکی را می‏زنند و پس از افتادن روی زمین، با دست، سر آن را می‏کنند و سپس گوشت آن را می‏خورند. این گونه افراد باید توجه داشته باشند که طبق فتوای شماری از مراجع تقلید مانند حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی خوردن گوشت چنین گنجشک‏هایی حرام است؛ زیرا در ذبح و سر بریدن گنجشک باید از فلز تیزی مانند چاقو استفاده کنند تا خوردن گوشت آن‏ها با رعایت شرایط دیگر حلال شود.11

نکته نهم:

گاه کار انسان در برخی از اداره‏ها و مکان‏ها انجام نمی‏گیرد مگر آن که مقداری پول به برخی از آنان داده شود. پرسشی که پیش می‏آید این است که آیا انسان در چنین مواردی می‏تواند با دادن پول کار خود را انجام دهد یا خیر؟

شماری از مراجع مکرم تقلید مانند حضرت آیت‏الله فاضل لنکرانی در این باره فرمودند:

«در صورتی که اثبات حق منحصراً بر دادن پول متوقف باشد، این کار جایز است واشکالی ندارد.»12


(0) نظر
برچسب ها :
X