2ـ جوانان در سيره و سخنان امامان معصوم ـ عليهم‏السلام ـ

2ـ جوانان در سیره و سخنان امامان معصوم ـ علیهم‏السلام ـ

پیامبر و امامان ـ علیهم‏السلام ـ با نگاه مثبت به جوان و دوره جوانى مى‏نگریستند. آنها به جوانان شخصیت مى‏دادند و آنان را به خیر و نیکى سفارش مى‏کردند. حق‏طلبى و آرمان‏خواهى از ویژگیهاى جوانان است و ما نباید از هدایت آنان خسته یا ناامید شویم. پیامبر اکرم ـ صلى‏الله علیه وآله وسلم ـ مى‏فرماید:

«اوصیکم بالشبان خیراً فانّهم ارَّقُ اَفئِدَةً ان الله بعثنى بشیراً و نذیراً فَحالفنى الشّبان و خالفنى الشیوخ.»[9]

«من به شما درباره جوانان به نیکى سفارش مى‏کنم؛ زیرا آنان نازک‏دل‏اند و عاطفه‏اى لطیف دارند. خداوند مرا به پیامبرى و بشارت و انذار برانگیخت، جوانان به من گرویدند و مرا یارى نمودند؛ ولى پیران به مخالفت با من برخاستند.»

شخصیت‏بخشى به نسل نو، محترم دانستن جوانان در جمع خانواده و دیگران و مشاوره با آنان، به آماده ساختن آنان براى فراگیرى باورهاى دینى و انس با کتاب الهى و سیراب شدن روح تشنه آنان از سرچشمه زلال و پاک کلام خداوند مى‏انجامد.

پیامبر اکرم ـ صلى‏الله علیه وآله وسلم ـ مى‏فرماید:

«الولد سیدٌ سبع سنین و عبدٌ سبع سنین و وزیرٌ سبع سنین.»[10]

«فرزندان تا هفت سالگى آقا و فرمانده‏اند (یعنى باید به دستورهاى آنان عمل شود) و تا چهارده سالگى باید فرمانبر و مطیع باشند (تا آداب و ویژگیهاى فردى و اجتماعى را از مربیان بیاموزند) و از چهارده سالگى تا بیست و یک سالگى باید مشاور و کمک کار، و آماده پذیرش مسئولیتهاى اجتماعى شوند.»


(0) نظر
برچسب ها :
X