سیداحمد در هفتمین بهار زندگی به دبستان اوحدی واقع در چهارراه بیمارستان فاطمی قم (میدان شهداء کنونی) رفت. خودش خاطرات این دوران را چنین ترسیم میکند: اولین روزی که به مدرسهام فرستادند فرار کردم، بعد با کتک معلمم ناچار در کلاس حاضر میشدم، تا ششم ابتدایی از خیلی معلمان کتک
دامنی که احمد در آن پرورش یافت از صداقت، تقوا و درستی موج میزد و مادرش همان زن وارستهای است که به حق باید او را بانوی بزرگ انقلاب اسلامی و اسوه صبر و استقامت بانوان لقب داد.
خوردم. یخ حوض مدرسهام را میشکستند و دستهایم را شاید نزدیک به نیم ساعت توی آب یخ میگذاشتند و بعد چوب، هرچه فکر میکنم نمیدانم چرا اینقدر من را میزدند ... چه میشود کرد که روش تربیتی قدیم چنین اقتضا میکرد، شیرین اینکه کلاس هفتم و هشتم و نهم را هم با کتک طی کردم. در کلاس سوم متوسطه عضو تیم فوتبال قم شدم. از همه کوچکتر بودم، به فوتبال هم عشق میورزیدم، در کلاس پنجم متوسطه کاپیتان تیم فوتبال قم شدم.5
از همبازیهای او در دوران کودکی محمود معتمدی فرزند شیخ ابوالقاسم بود.6 از دوستانش در مقطع متوسطه آقای کاظم رحیمی میباشد که خاطرات جالبی از تمرینهای ورزشی ایشان دارد.7 حاج احمدآقا دوران دبستان و دبیرستان را در قم سپری نمود. حضرت امام از همان اوان کودکی در باره تربیت و تحصیل او دقت ویژهای مبذول میداشتند و متوجه بودند که ایشان با چه افرادی رفت و آمد مینماید و دوستانش چه کسانی هستند.8 فرزند ایشان حجتالاسلام سیدحسن خمینی میگوید: پدرم میگفت: کوچک بودم آنقدر که توان خواندن نداشتم و امام مرا در کنار خویش مینشاند، خود مشغول خواندن بود و من با کتابهای او بازی میکردم، در چنین گسترهای است که همدوش دیگر فرزندان امام از کانون پرفروغ آن عزیز روشنی میگیرد و از فیض پدر استفاده میکند و در دل و یاد خود نقش عشق میزند، آنچه را که از
اولین روزی که به مدرسهام فرستادند فرار کردم بعد با کتک معلمم ناچار در کلاس حاضر میشدم یخ حوض مدرسهام را میشکستند و دستهایم را شاید نزدیک به نیم ساعت توی آب یخ میگذاشتند و بعد چوب، هرچه فکر میکنم نمیدانم چرا اینقدر من را میزدند ...
زبان امام جاری میشود بر صفحه ذهن و دلش ترسیم میگردد.9
حاج احمدآقا پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان حکیم نظامی قم، تحصیلات حوزوی را آغاز مینماید. حجتالاسلام و المسلمین سیدعلیاکبر محتشمیپور در این باره گفته است: حاج احمدآقا سال 1345ه···.ش که از نجف به قم برگشت به توصیه حضرت امام وارد سلک روحانیت گردید و با جدیت درس طلبگی را شروع نمود. البته آن مرحلهای که دیگر به صورت رسمی وارد شد بعد از پیامی بود که امام از نجف به قم دادند که به احمد خبر دهید و بگویید: من نصیحتم به تو این است که طلبه بشوی و درس بخوانی، اگر این کار را کردی مخارج تو را میپردازم ولی اگر طلبه نشدی و درس نخواندی خودت باید بروی و به فکر خودت باشی و من هیچ گونه کمک مادی به تو نخواهم کرد.10 وی از همان آغاز تحصیلات حوزوی ساده و بیاعتنا به شأن آقازادگی مشغول فراگیری علوم اسلامی شد. آیتاللّه طاهری خرمآبادی یادآور شده است: ضمن اینکه یک طلبه جدی بود و همانند دیگران درس میخواند برای همه دوستان و علاقهمندان به امام، آن روز یک نقطه امید بود، همه شاهد بودیم از اینکه فرزند امام با اینکه زیر سایه پدر نیست مشغول به درس و بحث مثل سایر طلبههاست در عین حال یک زندگی ساده داشت؛ در همان زمانها بنده مکرر منزل ایشان میرفتم.11
فراست و تیزهوشی از جمله امتیازاتی است که تمام آشنایان آن مرحوم به آن اعتراف دارند و به همین دلیل با سرعت و در حد بسیار مطلوبی دورههای مقدماتی و سطح حوزه علمیه را طی کرد و همزمان به تدریس سطوح قبلی اشتغال داشت، سپس دروس خارج فقه و اصول را نزد اعاظم آن زمان آموخت. مشوق و پشتوانه اصلی پیشرفتها و موفقیتهای تحصیلی ایشان، نظارت دائمی پدر بزرگوارشان بوده است. حاج احمدآقا وقتی که برای پیگیری امر مبارزه و کسب علم از محضر درس خارج فقه امام در سال 1356ه···.ش به نجف هجرت نمود در سطحی از علوم حوزوی قرار داشت که در آنجا مکاسب و کفایه را درس میداد، تسلط او بر مبانی فقه و اصول در ضمن تدریس کاملاً مشهود بود. به علاوه او به مباحث فلسفی و عرفانی علاقهای وافر داشت و سالها از محضر درس بزرگان، شرح منظومه و اسفار آموخته و به دیگران تعلیم داده بود، در باب منطق و فلسفه غرب نیز مطالعات گستردهای داشت و مکتبهای فلسفی و سیاسی معاصر اروپا را میشناخت و آنها را نقد میکرد. در ادبیات فارسی و متون منظوم و منثور ادبی مطالعه داشت و اشعار حافظ، سعدی و مولانا را به خوبی میشناخت و سرودههای زیادی از این شاعران به حافظه سپرده بود. در تفسیر معانی اشعار عرفانی بزرگان ادب فارسی نیز نظرات ارزندهای ارائه میداد که گاه اهل فن را شگفتزده میکرد، ذوقی لطیف و شاعرانه داشت و از هنر و رشتههای هنری استقبال میکرد. در وادی سیاست به اعتراف دوست و دشمن، یکی از برجستهترین نظریهپردازان سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی جهان اسلام بود.12